نایب رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی: پیشگیری از بحران ها و آسیب‌های آینده، مستلزم سرمایه گذاری در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی است

نایب رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:  پیشگیری از بحران ها و آسیب‌های آینده، مستلزم سرمایه گذاری در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 08 آبان 1400

نایب رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

پیشگیری از بحران ها و آسیب‌های آینده، مستلزم سرمایه گذاری در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی است

 

نایب رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بسیاری از بحران های جامعه ناشی از فقدان آرامش و امید به آینده است. اگر بخواهیم از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری به عمل آوریم، باید مجدانه سرمایه گذاری در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی را ترویج نماییم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «مهران دانشور» در نهمین جلسه این کمیسیون که به منظور بررسی راهبردهای آتی این ساختار تخصصی-مشورتی برگزار شد، عنوان کرد: جامعه در حال حاضر از فشار روانی ناشی از شیوع بیماری کرونا و تبعات آن بر خانواده ها، رنج می برد و چالش های مختلف باعث شده تا مردم قرار و آرامش خود را از دست بدهند.

او هدف از برگزاری این جلسه را تعریف و تبیین استراتژی متناسب با شرایط روز برای ادامه فعالیت این کمیسیون عنوان کرد و متذکر شد: از اعضای این کمیسیون می‌خواهیم تا اولویت‌های مورد نظر خود را در قالب پیشنهاد ارائه کنند. باید توجه داشت که تلاش ما بر ترویج مفهوم مسئولیت‌های اجتماعی چه در بدنه بخش خصوصی و چه تشویق جامعه به این امر مهم است.

*مهاجرت نخبگان از ایران و چالش‌های آینده

 در ادامه ناصر صادقی، دبیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: در زمان کوتاهی که پس از بروز همه‌گیری کرونا گذشت، تغییرات شگرف و پرشتابی رخ داد که بسیاری از عادات و رویه‌های کار و زندگی را در روزگار کنونی دستخوش تغییر کرد.

وی افزود: کشور ما جدای از کرونا، خود ویژگی‌های دیگری هم دارد که سبب تغییرات خواسته و ناخواسته زیاد در بازه‌های زمانی کوتاه می‌شود. از این شمار می توان به تغییر در مدیریت‌های اجرایی دولتی، تحولات مکرر در سیاست‌ها و برنامه‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، مسئله مهاجرت نخبگان و حالا حتی غیرنخبگان از ایران، ورود پُرشتاب مهاجرین از کشورهای همسایه (به واسطه تحولات سیاسی در منطقه)، چالش های آب و هوایی، اقلیمی و زیست محیطی به ویژه بحران آب، وضعیت تحصیلی و فضای آموزشی در سطوح مختلف، اخلاقیات و آمارهای نگران کننده جرم و آسیب‌های اجتماعی و کاهش جدی اعتماد عمومی ناشی از بدعهدی‌های کلامی مسئولان و... اشاره نمود. همه این مولفه ها بر زندگی اجتماعی ما تاثیر می‌گذارند و مسئولیت ما برای توجه به چالش‌ها را دوچندان می‌کنند.

صادقی تصریح کرد: معتقدیم برای کمک به اصلاح پاره‌ای از امور بهتر است تا ارتباط عمومی با شهرداری‌ها تقویت شود و برای رونق کسب و کار و نشاط اجتماعی، قدرت و فرصت بیشتری به شهرداری‌ها داده شود تا با استفاده از امکانات غیردولتی و عمومی و با همراهی خود مردم، بتوان بخشی از عقب ماندگی‌ها را در حوزه زیرساخت‌های اجتماعی جبران کرد.

دبیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: منظور از سرمایه گذاری برای خروج از بحران های آینده، صرفا تمرکز بر موضوعات مالی نیست بلکه بعضا اعطای اختیارات و بیان واقعیت‌های اجتماعی برای مردم می تواند از بروز بحران های قریب الوقوع جلوگیری کند. از این منظر ضرورت دارد تا راهکاری برای خروج از این بحران های اجتماعی پیدا کنیم که در حد و بضاعت مان است.

*ضرورت عضویت اعضای شورای عالی استان ها در کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی

در بخش دیگری از این جلسه، مریم سراج احمدی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: متاسفانه دامنه فعالیتهایی که کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق انجام داد آن طور که باید و شاید در ستاد مقابله با بیماری کرونا دیده نشده است و این مسئله باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این کمیسیون و اتاق بازرگانی با مشارکت فعالان و خیران اقتصادی و تشکل های بخش خصوصی در دوران شیوع کرونا خدمات ارزنده ای را به سایر استان ها به ویژه سیستان و بلوچستان داشتند و اقدامات برجسته‌ای را در تامین اقلام مورد نیاز بخش بهداشت و درمان صورت دادند. این اقدامات خیرخواهانه صرفاً به کرونا محدود نمی شود بلکه این بخش در حوادث مختلف و بحران‌های دیگر نیز نقش و اثر زیادی داشته و در عرصه کمک رسانی بی دریغ و پُرتلاش عمل کرده است.

وی تاکید کرد: شورای عالی استان ها می تواند زمینه های خوبی برای کمک به نقش آفرینی این کمیسیون فراهم کند و رئیس این شورا می تواند عضوی از این کمیسیون باشد تا از این مسیر بتوان ارتباطات خوبی با شهرداری ها برقرار کرد، در واقع از آن جا که شورای عالی استان ها نهادی فرادستی است و ارتباطات نزدیکی با شهرداری دارد، می توان به انجام اقدامات ارزنده امیدوار بود.

  * ضعف  شایسته سالاری و نقش آن در بحران های اجتماعی

در ادامه زهرا حجت، مدیرعامل مؤسسه خیریه توانبخشی همدم فتح المبین نیز تریبون را در اختبار گرفت و تصریح کرد: در کشور ما بحران های زیادی وجود دارد اما اگر بخواهیم راهکاری برای برون رفت از آن ها پیدا کنیم در وهله نخست باید نسبت به این مسئله شناخت داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحران ها معمولا نشات گرفته از عواملی مانند فقدان آزادی بیان، ضعف شایسته سالاری، عدم نگرش علمی به مسائل مشترک بشری، عدم نگرش فرهنگی و روانشناختی به مسائل انسان معاصر، ضعف در درک واقعی نیازهای اقشار مختلف، خرافه پرستی، تلاش بیهوده و اصرار بر تعریف الگوها، عدم توجه به نقدهای دلسوزانه و ... است.

حجت یادآور شد: اگر بخواهیم در این کمیسیون یک موضوع را حل و فصل کنیم تا از حجم بحران ها کاسته شود، این موضوع قطعاً همان فرهنگ سازی است. با توجه به شرایط فعلی، اولویت ما باید فرهنگ سازی در خصوص واکسیناسیون عمومی، رعایت بهداشت فردی و عمومی و کمک به مهار بیماری کرونا در جامعه باشد که اگر این مهم محقق شود، تبعات اقتصادی و اجتماعی این بحران نیز تقلیل خواهد یافت.

*در پرداختن به مسائل اجتماعی، نیازمند جامع نگری هستیم

سلیمان فرامرزی، رئیس هیات مدیره شرکت جهان گستر لاهیج، از دیگر اعضای این کمیسیون بود که در این جلسه گفت: طی دهه های گذشته مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... آنچنان در هم تنیده شده است که صرفا پرداختن به یک موضوع و به طور مثال، مسائل اجتماعی بدون در نظر گرفتن پارامترهای دیگر راه به جایی نخواهد برد. در این موضوع نیازمند یک جامع نگری هستیم.

وی با بیان اینکه خاستگاه فرهنگی جامعه آن قدر دستکاری شده است که برای هیجانات فرهنگی مردم، اتفاقات ناگواری رقم خورده است، تصریح کرد: آرامشی که در هر جامعه ای باید تبلور پیدا کند، در جامعه ما وجود ندارد و این مسئله ناشی از رفتارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اثرات نامطلوب آن بر باورهای اعتقادی آحاد جامعه است. توامان امید به آینده، مولفه ای مهم به شمار می آید و باید بدان توجه ویژه داشت.

رئیس هیات مدیره شرکت جهان گستر لاهیج، از بروز بحران جدی در حوزه منابع آبی کشور در آتیه به عنوان یک دغدغه مهم نام برد و از ضعف استراتژی در روابط بین المللی و تعامل با همسایگان و همچنین بی توجهی به بحران مهاجرت نخبگان و سیل مهاجران به عنوان موضوعات مهم دیگری یاد کرد که می توانند زمینه ساز چالش های اجتماعی شوند. 

*ضرورت پایش و ارزیابی اهداف کمیسیون در قالب نظرخواهی و نظرسنجی

 حمیدرضاپوریوسف، کارشناس ارشد جامعه شناسی و رئیس سابق اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه تصریح کرد: ما باید جایگاه اتاق و کمیسیون مسئولیت های اجتماعی را به عنوان یک سرمایه اجتماعی ارتقاء ببخشیم. به بیان دیگر باید جایگاه اجتماعی کمیسیون و اتاق بازرگانی توسط ارگان های دولتی به رسمیت شناخته شود.

وی ادامه داد: کمیسیون باید در حوزه مسئولیت های اجتماعی و مسائل مرتبط با آن برای بدنه پارلمان بخش خصوصی و اعضای آن خوراک فکری و آموزشی تامین کند. اگر بتوانیم مسئولان و آحاد جامعه به ویژه نخبگان را نسبت به اولویت های اجتماعی آگاه کنیم، بخشی از مسیری که رسالت ماست، پیموده ایم.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون مسئولیت های اجتماعی باید در جهت ارتقای کیفی فعالیت کمیسیون اقداماتی را در دستور کار قرار دهد. به طور مثال کمیسیون باید نظرسنجی منسجمی از اعضا داشته باشد و پس از مشخص شدن اولویت ها باید هدف های کلان و خرد تعریف شود تا اهداف عملیاتی شوند. پس از آن باید برای هدف برنامه ارائه کرد. نکته قابل توجه دیگر پایش و ارزیابی اهداف است.

*در بررسی مشکلات عمدتا متمرکز بر معلول ها هستیم و غافل از علت‌ها

محمد هاشم صفار، سرپرست دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد نیز در همین رابطه بیان کرد: ما در بسیاری از مواقع به مشکل می پردازیم نه مسئله. علت و معلول در مسائل مشخص شده است، متاسفانه ما در بسیاری از مواقع به معلول ها می پردازیم نه علت ها. همچنین به دنبال یافتن علت العلل ها نیستیم.

وی ادامه داد: انسان توسعه خواه و توسعه مدار اگر در جامعه وجود داشته باشد، شاید هیچ گاه شاهد به وجود آمدن چنین بحران هایی نبودیم. انسان توسعه خواه برای جامعه ایفای نقش می کند و منافع خود را در منافع جمع و جامعه می بیند. ظرف ذهنی چنین انسانی متناسب با تحولات جامعه است. متاسفانه ما در جامعه نتوانستیم چنین انسانی را تربیت کنیم.

صفار یادآور شد: شوربختانه در جامعه ما علم فصل الخطاب نیست و نگاه به مفاهیم علمی از منظر رویکردهای سیاسی است.

این عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی عنوان کرد: نمایندگان بخش خصوصی در سازمان های مردم نهاد نتوانسته اند آن گونه که باید و شاید اثربخش واقع شوند. انباشتگی دانش و تجربه در سازمان های مردم نهاد به درستی شکل نگرفته است.

*ضرورت ترویج الگوهای فرهنگی با رویکرد پیشنگرانه و پیشگیرانه

در ادامه، عباس یوسفی، مدیرعامل شرکت لعاب مشهد نیز در همین خصوص گفت: انجام  بسیاری از فعالیت های اجتماعی بدون سرمایه کافی امکان پذیر نیست. برای به نتیجه رسیدن و پیشگیری از بحران های آینده باید از هم اکنون به دنبال سرمایه گذاری در ظرفیت ها و زیرساخت های اجتماعی باشیم.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی در کشور ما بسیار پیچیده است، تصریح کرد: آن چه که مسلم است باید کمیته های تخصصی ذیل کمیسیون مسئولیت های اجتماعی ایجاد شود تا این مسائل با نگاه تخصصی ابتدا بررسی و سپس به صحن این کمیسیون ارجاع داده شود.

وحید اردکانیان، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی کشاورزی و تولید بذر زر دانه جام یکی دیگر از اعضای این کمیسیون بود که در مورد دستور کار جلسه بیان کرد: دولتمردان ما صرفاً در مباحث فرهنگی حرف های بسیار برای گفتن دارند. در این حوزه الگو، برنامه و سازوکار تعریف می کنند. اما این الگوی فرهنگی که ترویج شده، آن بازخورد و اثرگذاری و حتی رویکرد پیش نگرانه و پیشگیرانه از آسیب ها را ندارد.

اردکانیان ادامه داد: در جامعه ای که بستر پیشبرد امور بر رفتارهای سوء مثل رشوه، تخلف و... استوار باشد، مردم نیز ناگزیر سمت و سوی آسیب ها هدایت می شوند چون می دانند که از مسیر معمول و معقول به نتیجه نخواهند رسید. ما به عنوان نماینده بخش خصوصی باید صدای فعالان این حوزه باشیم تا انحصارگرایی ها و امتیازدهی های خاص به نفع بخش دولتی و... متوقف شود و اقتصاد بخش خصوصی و مردمی تعالی پیدا کند.

*باید به فکر درآمد پایدار برای کمیسیون مسئولیت های اجتماعی باشیم

امید احمدیان، مدیرعامل شرکت بتون شرق نیز در سخنانی گفت: برای حل بحران ابتدا باید تعیین مسیر کرد، واقعیت این است که بدون سرمایه نمی توان از وقوع بحران پیشگیری نمود، ما اگر منابع مالی در اختیار نداشته باشیم، نمی توانیم برای پیشگیری از چالش های آینده از خشکسالی های بزرگ تا مسائل اجتماعی، سرمایه گذاری صورت دهیم. شاید یکی از مسائلی که این کمیسیون باید در آینده به آن بپردازد، تامین همین ظرفیت باشد.

وی ضمن تاکید بر حل ریشه ای مشکلات در قالب سرمایه گذاری و حمایت از ظرفیت هایی که تعالی اقتصادی، اشتغال، رشد زیرساخت های فرهنگی و... را منجر می شوند، عنوان کرد: عمل به مسئولیت اجتماعی و ترویج این مفهوم البته با رویکرد توسعه پایدار مستلزم آموزش خواهد بود، آموزش باید از طریق اعضای اتاق بازرگانی صورت بگیرد. اگر در این رابطه با دانش آموختگان همراهی کنیم قطعا توفیق بیشتری کسب خواهیم کرد.

گفتنی است پس از تبادل نظر حاضرین، در پایان این نشست تصمیم گرفته شد تا اعضای کمیسیون پیشنهادهای عملی خودشان برای را اثرگذاری اتاق در کاهش بخشی از مشکلات اجتماعی نظیر ترافیک و کمبود نشاط و شادی و تلاش برای کاستن از افسردگی های عمومی ارائه نمایند تا اتاق در چارچوب وظایف و امکاناتی که در اختیار دارد به آنها بپردازد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی