در کمیته اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: پیشنهاد همکاری سه‌جانبه بخش خصوصی، دانشگاه و دولت برای توسعه و حمایت از کسب و کارهای ورزشی استان

در کمیته اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:  پیشنهاد همکاری سه‌جانبه بخش خصوصی، دانشگاه و دولت برای توسعه و حمایت از کسب و کارهای ورزشی استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 19 آبان 1400

 

در کمیته اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

پیشنهاد همکاری سه‌جانبه بخش خصوصی، دانشگاه و دولت برای توسعه و حمایت از کسب و کارهای ورزشی استان

 

 

کمیته اقتصاد ورزش ذیل کمیسیون های گردشگری و تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با هدف بررسی ظرفیت کسب و کار ورزش در استانمان و همچنین ایجاد یک پیوند و تعامل موثر میان متولیان این حوزه، به ابتکار پارلمان بخش خصوصی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مجید محمدنژاد، عضو هیات نمایندگان و نایب رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد در این جلسه عنوان کرد: ورود به بحث اقتصاد ورزش و کسب و کارهای فعال در این عرصه، به دلایل متعددی مورد غفلت بوده است. اتاق بازرگانی مشهد این ابتکار عمل را با ایجاد کمیته اقتصاد ورزش به دست گرفته است.

وی ادامه داد: ثمریابی این نگاه در گرو همکاری دو ضلع دیگر یعنی دانشگاه و دولت است. در این راستا پیشنهاد داریم تا ضمن تدوین بعضی برنامه‌های موثر، به منظور غنی بخشیدن به همکاری های موجود، تفاهمی میان اتاق بازرگانی مشهد، دانشگاه فردوسی و اداره کل تربیت بدنی استان به این منظور منعقد گردد.

محمدنژاد، اشاره ای به تجارب جهانی و بعضا داخلی برای تبدیل ورزش به صنعتی درآمدزا و اثرگذار داشت و گفت: ورزشی که توان درآمدزایی داشته باشد و تفکر اقتصادی در پشت آن شکل بگیرد، بیشترین انتفاع را متوجه تعالی اهداف خود و حمایت از استعدادهای این حوزه می کند.

وی متذکر شد: جان کلام این است که باید بررسی کنیم که چه راه و روشی را می شود به منظور تحقق اهداف ذکر شده، در پیش گرفت تا ورزش از شرایط نامطلوب کنونی خارج شده و درآمدزا بشود. ورزش در سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی یک صنعت پولساز است که از این طریق به درآمدهای میلیاردی دست یافته‌اند و به رشد اقتصاد کشور، خصوصا در حوزه کارآفرینی کمک می‌کنند. این مسئله، فرصت مناسبی است که ما در کشورمان از آن غافل شده‌ایم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بیان لزوم تغییر سبک تفکر مدیران مربوط پرداخت و اظهار کرد: تفکر مدیران ما در سطح کشور نیازمند تغییر است. متاسفانه چه مدیران دولتی و چه مدیران بخش خصوصی در کشور، به درآمدزایی ورزش و تجارت‌سازی این حوزه اعتقادی ندارند.

وی تصریح کرد: در خراسان‌رضوی می‌توان ورزش را به راحتی تجاری کرده و درآمد چشم‌گیری از آن بدست آورد. به عنوان مثال، می‌توانیم در زمینه برند سازی در سطح استان عملکرد مطلوبی داشته باشیم. این خطه می تواند در زمینه تجاری‌سازی ورزش تبدیل به یک الگوی کشوری شود. زمانی که بخش خصوصی شاهد رویدادهای مفید و سودآوری در زمینه ورزش باشد، به سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز تمایل نشان خواهد داد.

* دغدغه هایی از جنس ورزش و سرمایه گذاری

 افشین داوری، سرپرست اداره کل ورزش‌وجوانان خراسان رضوی نیز در ادامه به ایراد سخن پرداخت و گفت: ورزش در حال حاضر در یک وضعیت بحرانی و در اصطلاح فورس‌ماژور به سر می‌برد و احتیاج به یک تحول بزرگ و عمیق در این زمینه داریم. باید در حوزه گسترش باشگاه‌های ورزشی گام‌های مثبت و بزرگی برداریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه مشهد در خصوص تاسیس باشگاه‌ها و تولیدات داخلی، چند قدم از تمام کشور جلوتر است چرا که سرمایه‌گذاران ورزشی در مشهد باشگاه‌هایشان را به بهترین شکل ممکن و با امکانات بسیار خوبی تاسیس کرده اند و این مسئله موجب جذب مخاطبان زیادی به باشگاه‌ها شده است. باید از فاکتورهای گوناگون در جهت رشد و توسعه باشگاه‌های ورزشی بهره بگیریم زیرا این اتفاق موجب رونق چرخه اقتصاد نیز خواهد شد.

وی متذکر شد: نکته مهم دیگری که مطرح است، تشکیل اتحادیه باشگاه‌داران است که این موضوع می‌تواند مشوق خوبی برای توسعه این مسیر باشد. تشکیل اتحادیه باشگاه‌داران به نوعی مصوب شده اما هیچ قانون مشخصی برای آن تعیین نشده است و عملکردها و نظارت‌ها در این زمینه باید به صورت کاملا جدی جلو برود.

سرپرست اداره کل ورزش ‌و جوانان خراسان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد تا روابط خود را با کشورهای همسایه نیز به منظور برگزاری رویدادهای ورزشی مشترک و حتی جذب توریست در حوزه گردشگری ورزش، ارتقا ببخشیم و در این راستا برنامه هایی را تعریف و اجرا نماییم.

*خراسان رضوی می تواند پیشگام و پرچم‌دار صنعت ورزش در کشور باشد

در ادامه این نشست سید مرتضی عظیم زاده، عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز پشت تریبون قرار گرفت و ضمن ابراز خرسندی نسبت به تشکیل کمیته اقتصاد ورزش در اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: معتقدیم که این اقدام می تواند سرآغاز تلاش هایی ارزشمند باشد که حاصل آن به سطح ملی و جهانی نیز تسری یابد. استان ما در بسیاری از موقعیت‌ها از جمله ورزش، پیشرفته و پیشگام بوده است. طی سال‌های اخیر دائما نگران بودیم که چرا ورزش‌مان به رغم همه ظرفیت ها و توانمندی‌های موجود در جایگاهی که باید قرار داشته باشد، نیست. درحال حاضر متاسفانه ورزش در کشور ما یک صنعت بزرگ محسوب نمی‌شود در حالی که در سایر کشورهای دنیا، ورزش در زمره ده صنعت برتر است و از طریق آن کسب درآمد نموده و اشتغال‌زایی می‌کنند.

وی افزود: تمام دغدغه‌هایی که طی سال های اخیر ذهن فعالان این حوزه را مشغول کرده بود، منجر به ارائه ایده‌ای به نام «کمیته اقتصاد ورزش» با مشارکت اتاق مشهد شد. باید صنعتگران را به سرمایه‌گذاری در این زمینه تشویق کنیم. اداره کل ورزش و جوانان و ادارات شهرستان ها به عنوان بازیگران اصلی محیط کسب و کار ورزش هستند و تصمیماتی که در این ادارات اخذ می‌شود، بر محیط کسب و کار ورزش تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: کمیته اقتصاد ورزش با ماموریتی همچون رشد و توسعه اقتصاد و ورزش در استان، تبادل افکار و ایجاد تعامل میان فعالان این حوزه تاسیس شده است.

عظیم زاده با اشاره به ظرفیت اقتصاد ورزش در جهت رشد و توسعه ورزشی و اقتصادی عنوان کرد: کمیته ورزشی احتیاج به کمک در تشکیل انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوطه دارد تا همبستگی لازم را میان فعالان اقتصادی و ورزشی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر لزوم عقد تفاهمنامه ای سه جانبه خاطرنشان کرد: برای اینکه گام‌های عملیاتی و موثر برداریم، باید به عقد تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه میان اتاق بازرگانی،اداره کل و دانشگاه فردوسی مشهد در جهت تضمین مباحث علمی، اقتصادی و حمایتی ورزش بپردازیم.

*تلاش برای حمایت از کسب و کارهای حوزه ورزش

 علیرضا عزیزی، دبیر کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: کسب و کارهای ورزش و موانع پیش روی آن ها، کمتر به عنوان یک دغدغه مورد توجه بخش های متولی بوده است.

وی ادامه داد: یکی از قدیمی‌ترین دغدغه‌های بخش خصوصی در حوزه کسب و کار ورزش، عدم نظارت و راهبری کافی در این حوزه است. مراکز مختلفی تحت عنوان خدمات ورزشی در حوزه‌های گوناگون و به شکل قارچ‌گونه در استان درحال فعالیت هستند و نظارت کمی برای آن‌ها صورت می‌گیرد.‌ فعالیت‌های این‌چنین، کسب و کارهای رسمی را دچار رکود و چالش می کنند.

عزیزی متذکر شد: اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اولین اتاقی در سطح کشور است که قدم در این راه گذاشته و تلاش دارد در حوزه بهبود محیط کسب و کار، ظرفیت بخش ورزش را نیز مورد توجه و حمایت قرار دهد. البته باید در این حوزه آسیب شناسی‌های کارآمدی انجام شود که دلایل شکست تجربه سرمایه گذاری های گذشته را احصاء نماید.

وی تاکید کرد: امیدواریم شاهد نتایج مطلوبی در این زمینه باشیم. اگر ورزش وارد حوزه کسب‌و‌کار شود، علاوه بر اینکه پولساز خواهد شد و نقش خوبی در رونق اقتصاد کشور خواهد داشت؛ موجب افزایش نشاط، شادمانی و سلامت در صنایع نیز می‌شود.

سیدحسن موسوی، رئیس مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه فردوسی نیز در این نشست عنوان کرد: خوشبختانه پس از یک دهه فعالیت و پیگیری، موفق به اخذ مجوز پارک علم و فناوری برای دانشگاه فردوسی شده‌ایم. اگر بناست که در حوزه‌های تخصصی و توسعه‌ فناوری ورود پیدا کنیم، باید به تاسیس مرکز رشد تخصصی علوم انسانی نیز بپردازیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۲ و برای اولین بار در کشور، موفق به تاسیس مرکز رشد تخصصی علوم انسانی در دانشگاه فردوسی شدیم. پیشنهادی که بنده دارم، این است که اجازه ورود و همکاری افراد دارای تخصص در رشته‌هایی از جمله زیست، روانشناسی،علوم ورزشی و... را صادر کرده تا با این افراد نیز به تعامل بپردازیم و از دستاورد و ایده‌های آن‌ها نیز بهره‌مند شویم.

* الگوی مشخصی برای تجاری‌سازی ورزش وجود ندارد

آرمین رهبر، نایب رئیس انجمن خبرنگاران ورزشی خراسان رضوی نیز به بیان دلایل عدم اعتماد میان فعالان دو حوزه صنعت و ورزش پرداخت و بیان کرد: در بستر ارتباط صنعت و ورزش یک عارضه وجود دارد که باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. ورزش امتحان خوبی را به صنعت پس نداده در مواردی هم این موضوع برعکس بوده است. سرمایه گذاری که به عرصه ورزش ورود می کند، توقع آن را دارد که حاصلی از این تلاش کسب کند اما تجربه های شکست‌خورده گذشته، نشان می دهد که در این بحث مدل خوبی وجود نداشته و نتیجه عمدتا زیان و خسران برای دو طرف بوده است. از این منظر، هر تلاشی که برای ایجاد پیوند میان ورزش و اقتصاد صورت می گیرد، باید مبتنی بر مطالعه و بررسی تجارب پیشین و دلایل ناکامی آن ها باشد.

وی ادامه داد: نخستین تلاش و گام موثر ما باید، تلاش برای تغییر نگرش موجود در میان فعالان اقتصادی نسبت به حوزه ورزش باشد. ما در آغاز مسیری هستیم که در سایر نقاط دنیا از سال‌ها قبل آغاز شده و پیشرفت کرده است.

این کارشناس ورزشی خاطر نشان کرد: اولین مشکل موجود در این زمینه این است که ما الگوی مشخصی در این خصوص نداریم. همچنین مسیر درآمدزایی و تجاری سازی ورزش باید شفاف و مشخص شود.از دیگر مشکلات ما می‌توان به ضعف قانونگذاری و چه بسا خلع قانونی در این حوزه اشاره کرد. متاسفانه بین ورزش و صنعت اعتماد کافی وجود ندارد و باید اعتماد میان این دو حوزه جلب شود تا تعاملات و ارتباطات گسترده‌ای در این زمینه صورت بگیرد‌.

 

*مشکل اصلی باشگاه‌های ورزشی، درماندگی مالی است

کیانوش شجیع، عضو کمیته اقتصاد ورزش اتاق مشهد نیز به بیان مشکلات موجود در حوزه ورزش پرداخت و اظهار کرد: درحال حاضر مشکل اصلی باشگاه‌های ورزشی درماندگی مالی است. متاسفانه بزرگان ورزش، نخبگان و پیشکسوتان ما از نبود پشتوانه مالی در رنج هستند. رسانه ما در حال حاضر میان صنعت و ورزش سردرگم مانده و ابزار تبلیغاتی مطلوب نیز برای ورزش وجود ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی نخبگان ورزشی کشور نیز خودشان را در حصار دانشگاه‌ها حبس کرده‌اند و ارتباطی میان ورزش و دانشگاه وجود ندارد. ما به عنوان فعالان این عرصه، اذعان داریم که پاشنه آشیل ورزش در خراسان رضوی بحث اقتصاد آن است. با تشکیل این کمیته و آسیب‌شناسی‌های مرتبط در این زمینه، یک گام اثرگذار و مطلوب برداشته شده و امیدواریم شاهد رویدادهای مطلوب در عرصه اقتصاد ورزش باشیم.

وی خاطر نشان کرد: به عقیده بنده، اداره ورزش باید نقش تسهیلگر و نظارتی در این حوزه داشته باشد. حضور مستقیم این اداره کل هزینه زیادی را در بر دارد و همچنین باعث حاشیه‌سازی نیز خواهد شد. اما یکی از بازوان قوی اداره کل در پیگیری امور اقتصادی مرتبط با بخش ورزش، کمیته‌ها و انجمن‌ها هستند که این نهاد دولتی می‌تواند به کمک ساختارهای مذکور، این مهم را پیگیری نموده و به نتایج مطلوبی برساند.

*مشهد و ظرفیت های فراوان آن در حوزه توریسم ورزشی

جواد ساقی، قهرمان پرورش اندام آسیا نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: تشکیل کمیته اقتصاد ورزش ذیل اتاق بازرگانی مشهد، چشم‌انداز خوبی را برایمان ایجاد می‌کند زیرا این شهر ظرفیت لازم جهت توسعه این کمیته را دارد و جایگاه توریستی و گردشگری آن کمک می کند تا بتوان برنامه ها و رویدادهای متنوعی را برای بخش ورزش تعریف کرد و از حضور گردشگران بین المللی برای این منظور بهره برد.

او شرحی نیز از مشکلات موجود ارائه کرد و توضیحاتی را در خصوص شاخه‌های پُرظرفیت ورزشی برای سرمایه گذاری، ارائه نمود.

محمدرضا وجدانی صغیر، مدیرعامل شرکت فراورده‌های نسوز آذرخش نیز در همین خصوص گفت: ورزش از یک نگاه، صنعتی بسیار گسترده‌ است و رشته های متعددی در آن، پتانسیل سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی نیز دارند. طبیعتا ذیل این تلاش های اقتصادی، بحث قهرمان پروری نیز دنبال می شود که برای جامعه ما و استعدادهای آن بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: البته قهرمان پروری نیز نیازمند تجهیز و تقویت زیرساخت‌های لازم است که امیدواریم با تشکیل کمیته اقتصاد ورزش، شاهد اتفاقات مطلوبی در این زمینه‌ها باشیم.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه یکی از فعالان صنعت استان که در حوزه ورزش نیز حضور موثری دارد، به بیان مشکلات و چالش‌هایی پرداخت که با آن ها در کسب و کار خود روبه روست و پیشنهاداتی را از منظر بخش خصوصی، به این کمیته ارائه کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی