در کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد: چاره جویی برای مشکلات ترافیکی با نگاهی به ضرورت ایفای مسئولیت اجتماعی

در کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد:  چاره جویی برای مشکلات ترافیکی با نگاهی به ضرورت ایفای مسئولیت اجتماعی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 17 دي 1400

در کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد:

چاره جویی برای مشکلات ترافیکی با نگاهی به ضرورت ایفای مسئولیت اجتماعی

 

در یازدهمین جلسه کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، چگونگی مشارکت برای کمک به کاهش مشکلات ترافیک شهری مشهد بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن شرکا»، رئیس این کمیسیون در این نشست گفت: بهترین تعریف از مسئولیت اجتماعی، تلاش داوطلبانه در جهت کمک به منافع عام است.

وی ادامه داد: ما در اتاق بازرگانی و کمیسیون مسئولیت های اجتماعی پلی هستیم برای ایجاد تعامل در راستای جبران کسری هایی که می توانیم برای رفع آن ها تلاش نماییم.

شرکا با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها در هدایت نمادها برای ایفای مسئولیت های اجتماعی متذکر شد: معتقدم همه این مطالبه گری و پرهیز دادن نسبت به بی تفاوتی باید از دل دانشگاه بیرون می آمد. ما نیز در اتاق بازرگانی باید پلی بین نهادها باشیم تا تعامل لازم برقرار شود.

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: لیستی تهیه شده تا اگر قرار باشد ترافیک به نظمی برسد، بدانیم وظیفه هر دستگاه چیست؟ شاید تعامل و همفکری و فصل مشترک در این زمینه تاکنون رخ نداده است. ما به دنبال تعامل با دستگاه ها و نهادهای موظف در حوزه ترافیک هستیم. شاید بتوانیم با ایجاد فصل مشترک تعاملی، به حل مشکلات این حوزه کمک کنیم و در این بخش دانشگاه می تواند کمک موثری داشته باشد.

وی تصریح کرد: در تمامی شاخص ها و مولفه های آماری که سمت و سوی منفی میل می کنند؛ از طلاق گرفته تا محیط زیست و... در حال نزدیک شدن به شرایط بحرانی هستیم و این وضعیت ناشی از عدم ایفای مسئولیت اجتماعی بخش های مختلف و عدم همفکری و حضور مستمر برای حل مشکلات در این موضوعات است.

شرکا تاکید کرد: ما باید حساسیت نسبت به محیط زندگی را نهادینه کنیم. اگر ترافیک بحثی تاثیرگذار است، از دانشگاه و فعالان اقتصادی می خواهیم که در ایفای مسئولیت اجتماعی در این حوزه به صورت داوطلبانه کمک نمایند.

مهران دانشور نایب رئیس کمیسوین گفت: اینکه چرا موضوع راهنمایی و رانندگی و کاهش ترافیک برای ایفای مسئولیت اجتماعی پیش آمد به این دلیل است که حوزه مسئولیت های اجتماعی بسیار گسترده بوده و یکی از دلایل توجه به موضوع راهنمایی و رانندگی این است که به نوعی تمامی اقشار جامعه درگیر آن هستند و به افراد خاصی مربوط نمی شود. این مساله ملموس است و اگر تغییری رخ بدهد، همگان آن را احساس خواهند نمود. لذا ما در اتاق بازرگانی باید به الگویی برای این کار تبدیل شویم و با ارائه نظر مشورتی و پیشنهاد برای حل مشکلات ترافیکی، کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی در قالب کمیسیون های خود در حال ایفای مسئولیت های اقتصادی است و ما در این کمیسیون به دنبال یکی از مسائل اجتماعی هستیم که جامعه را درگیر خود کرده است.

* تلاش برای واکاوی برخی مشکلات در قالب ایفای مسئولیت اجتماعی

ناصر صادقی، دبیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد نیز در بخشی از این نشست، با اشاره به تلاش این کمیسیون برای واکاوی برخی مشکلات در قالب ایفای مسئولیت اجتماعی گفت: می توانیم با شهرداری به عنوان مسئول اصلی در باره کاهش ترافیک همفکری کنیم تا به راهکاری مناسب دست یابد.

وی از نقش رسانه ها در حل مشکلات اجتماعی نیز سخن گفت و اظهار کرد: کمک گرفتن از رسانه ها و فضای مجازی می تواند به آغاز زنجیره ای برای ایفای این مسئولیت اجتماعی مهم و اثرگذار بیانجامد.

*لزوم ایجاد پلتفرمی برای مسئولیت های اجتماعی اتاق

در بخش دیگری از این نشست، دکتر علی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به اهمیت مشخص شدن برنامه راهبردی اتاق بازرگانی در حوزه مسئولیت های اجتماعی و تعریف جامعه هدف در ایفای این رسالت اشاره کرد و اظهار داشت: مساله مهم در ایفای مسئولیت اجتماعی از سوی اتاق این است که جامعه ی مخاطبان این موضوع چه کسانی هستند؟ ایفای مسئولیت اجتماعی اتاق باید تبدیل به یک پلتفرم و برنامه راهبردی عملیاتی شود تا پیگیری این برنامه بهتر رقم بخورد.

وی افزود: برداشت من از مسئولیت اجتماعی در مفهوم عام، تلاشی است که در جهت خیر عمومی صورت می گیرد که بخشی از آن به شکل داوطلبانه و با هزینه شخصی نمود پیدا می کند و بخش دیگر، نوعی است که به شکل وظیفه ای در یک نهاد انجام می گردد و به نظر می رسد در این میان، آنچه به شکل داوطلبانه انجام می پذیرد، کلیدی است.

یوسفی ادامه داد: ایده مسئولیت اجتماعی شرکت ها در راستای پابرجا ماندن شرکت و ماندگاری آن در ذهن مشتری شکل گرفته است؛ همان طور که در زمینه برند و برندسازی و جلب اعتماد مشتری، موضوع ایفای مسئولیت اجتماعی توسط شرکت بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه ای در دانشگاه فردوسی در قالب برنامه ای 10 ساله در خصوص وظایف دانشگاه صورت گرفته که یکی از نکات کلیدی آن همین موضوع ایفای مسئولیت های اجتماعی دانشگاه است.

*مسئولان دولتی از تخصص تشکل‌ها در حل مشکلات اجتماعی استفاده کنند

عباس یوسفی، مدیرعامل شرکت لعاب مشهد نیز در همین رابطه گفت: مسئولان دولتی باید به نوعی از تجربیات و اطلاعات متخصصان حاضر در تشکل ها استفاده نمایند؛ زیرا مسئولیت های اجتماعی به نوعی با محیط کسب و کار ارتباط دارد.

وی اذعان کرد: ایفای مسئولیت های اجتماعی در راستای کاهش ترافیک در بسیاری از کشورها سال هاست که مورد توجه قرار گرفته است؛ کاهش ترافیک به کاهش آلایندگی هوا و محیط زیست و انتشار گازهای سمی می انجامد؛ لذا توجه به مساله ترافیک، نوعی ایفای مسئولیت اجتماعی است. در کشور ما نیز باید از متخصصانی که در این زمینه آگاهی دارند، استفاده شود.

*تلنگری به مسئولان در راستای عمل به رسالت اجتماعی

علی دادور، مدیرعامل جامعه یاوری خراسان نیز اظهار کرد: ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه ترافیک از سوی اتاق به نظر گام مهمی است؛ با اقدام در این راستا می توان تلنگری به دست اندرکاران این امر زد.

*ضرورت تعامل دانشگاه با مراکز تصمیم گیری

سلیمان فرامرزی، مدیرعامل شرکت گلشیر و عضو کمیسیون نیز در همین رابطه گفت: مسئولیت اجتماعی تلفیقی از ایده و عمل در حوزه اجتماعی است. اما سوال این است که چرا دانشگاه با مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی ما گره نمی خورد؟ یکی از مشکلات عرصه اجتماعی همین نبود تعامل بین دانشگاه و تصمیم سازان است.

وی افزود: ما باید تفکری درباره هنجار یا ناهنجاری اجتماعی را انتخاب کنیم و با چکش کاری آن، مساله را در سطح ملی مطرح نماییم تا با تصمیم سازی در آن حوزه، شاهد آثار آن در جامعه باشیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی در کنار مسئولیت اقتصادی برجسته اتاق بازرگانی اظهار داشت: اینکه در راستای ایفای بهتر مسئولیت های اجتماعی اقدام کنیم، نیازمند هم اندیشی است تا به راهکارهای لازم دست یابیم. ما در این کمیسیون باید راه حل و پیشنهاد بدهیم تا ایفای این مسئولیت ها به درستی صورت بگیرد.

 امید احمدیان، مدیرعامل بتون شرق و از اعضای این کمیسیون در بخشی از این نشست گفت: ما در قالب مسئولیت های اجتماعی به موضوع تغییر رفتار اجتماعی در حوزه اصلاح ترافیک شهر ورود کرده ایم و برای عملکرد بهتر باید به ابعاد این موضوع بنگریم.

وی افزود: ترافیک در زندگی تمامی اقشار جامعه اعم از کسانی که دارای خودرو هستند و عابران پیاده تاثیرگذار است و حل مشکلات این حوزه موجب انرژی مثبت و حس خوب بین مردم می شود و با فرهنگ سازی می توان حس خوب را به مردم انتقال داد. بسیاری از مشکلات ترافیکی شاید ناشی از بی اطلاعی باشد و برای حل این موضوع علاوه بر اینکه متخصصان باید پیشنهاد خود را مطرح کنند، ما هم در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی باید در زمینه فرهنگ سازی کاری انجام دهیم. لذا نمی توان گفت چون موضوع ترافیک از مسئولیت های اصلی اتاق دور است، به این مساله نپردازیم.

هاشم صفار، رئیس دبیرخانه هماهنگی کمیسیونهای اتاق نیز در همین خصوص عنوان کرد: یکی از مشکلات ما این است که حتی اندیشمندان در سیستم کاری و دانشگاهی ما استقلال فکری خود را ندارند. دانشگاه ها به دولت وابسته نیستند؛ بلکه وابسته به ملت هستند و استقلال نظری دانشگاه ها مهم است و به عنوان مسئولیت اجتماعی باید از آنها بخواهیم به موضوع ترافیک توجه کنند.

*تلاش برای نهادینه سازی اخلاق مداری در رانندگی

زهرا حجت، مدیرعامل خیریه توانبخشی همدم نیز در این جلسه اظهار کرد: حال جامعه خوب نیست و وقتی این حال خوب نباشد، شاهد مشکلات گوناگون خواهیم بود. وقتی اخلاق خوبی نداریم، نمی توانیم در رانندگی رفتار مطلوبی داشته باشیم. لذا ایفای مسئولیت های اجتماعی در حوزه کاهش ترافیک می تواند به اخلاق مداری در این حوزه کمک کند.

محمدطاها لعلیانی، نماینده گروه صنعتی معدنی زرمهر نیز در همین رابطه بیان کرد: بسیاری از رانندگان که به عنوان زائر و مسافر وارد مشهد می شوند، در فرهنگ ترافیک موثر هستند و پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند برای اصلاح عادات و آموزش رانندگی درست ایفای نقش نماید.

وی افزود: باید در آموزش و نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی هم در بین زائران و هم مجاوران تلاش کرد.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی