اصلاح تعرفه گازبهای تأسیسات گردشگری در بودجه ۱۴۰۱، کمک بزرگی به بقای کسب و کارهای این حوزه است

اصلاح تعرفه گازبهای تأسیسات گردشگری در بودجه ۱۴۰۱، کمک بزرگی به بقای کسب و کارهای این حوزه است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 22 اسفند 1400

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

اصلاح تعرفه گازبهای تأسیسات گردشگری در بودجه ۱۴۰۱، کمک بزرگی به بقای کسب و کارهای این حوزه است

 

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛ از اصلاح تعرفه گازبهای تأسیسات گردشگری در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و این تصمیم مجلس را گامی مثبت در راستای رونق‌بخشی دوباره به مراکز عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر علیزاده قناد در هشتمین جلسه این کمیسیون که با موضوع بررسی وضعیت بخش گردشگری در سال جاری و پیش‌بینی شرایط این حوزه در سال آتی برگزار شد، اظهار کرد: در بودجه سال آینده مصوب شده است تا تعرفه گاز برای اقامتگاه های گردشگری از صنعتی به صنوف تغییر  پیدا کند که اگر این مهم محقق شود، قطعا بر رونق اقامتگاه ها موثر خواهد بود.

او با اشاره به دشواری‌هایی که بخش گردشگری طی دو سال گذشته به واسطه شیوع بیماری کرونا تجربه کرده است، ابراز امیدواری کرد: سال آینده تحولات مثبتی در این حوزه رقم بخورد و شاهد رشد فعالیت در مراکز گردشگری و افزایش آمار گردشگران باشیم.

علیزاده قناد اظهار داشت: بررسی های ما نشان می دهد که آمار ورود مسافران خارجی رو به رشد است و پیش بینی می شود که در صورت تداوم این روند، در فصل تابستان شاهد وضعیت بسیار خوبی برای بخش گردشگری خواهیم بود.

در ادامه، مژگان ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: طی دو سال گذشته صنعت گردشگری با فراز و نشیب های بسیاری مواجه بوده است؛ لذا از فعالان این حوزه تقاضا کردیم تا عمده‌ترین مشکلات خود را به کمیسیون منعکس کنند و از این مسیر بتوانیم برای سال آینده برنامه ریزی های بهتری انجام دهیم. علی رغم اینکه تعامل خوبی با سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته اما در صدد هستیم با برنامه ریزی دقیق تر، این تعاملات را پُررنگ تر کنیم.

وی یادآور شد: پژوهشی در رابطه با سیاستگذاری های کلان مخل صنعت گردشگری در حال انجام است که امید می رود با همکاری کمیته پژوهش بتوانیم در این زمینه دستاورد خوبی را عاید کنیم. بدین ترتیب باید این مسائل و ایرادات برطرف شود تا صنعت گردشگری در سال آینده بتواند از رونق بهتری برخوردار شود.

ثابت تیموری تصریح کرد: ما به آمار دقیق تری در خصوص ورود گردشگران نیاز داریم و انتظار داریم فعالان این بخش همکاری و همراهی لازم را در این حوزه با ما داشته باشند. از آن جا که طی دو سال اخیر با شیوع کرونا مواجه بودیم، لذا آمارهای مرتبط با این سال ها با سال های گذشته که 32 میلیون زائر و گردشگر به مشهد سفر می کردند؛ بسیار متفاوت است.

در بخش دیگری از نشست، فرهاد دوائی، نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان با بیان اینکه 320 آژانس مسافرتی در حال حاضر در سطح شهر مشهد فعال هستند، تصریح کرد: حدود 45 آژانس طی دو سال اخیر به طور کامل تعطیل شده بودند که اخیرا تعداد 12 مورد از آن‌ها مجددا درخواست بازگشایی داده اند اما هنوز تعدادی از آژانس ها تعطیل هستند.

وی در خصوص برنامه های تدوین شده برای نوروز 1401، تصریح کرد: حضور در پایانه های مسافربری و نظارت بر کیفیت خدمات رسانی به زائران و مسافران در مبادی  ورودی و خروجی، هماهنگی با صدا و سیما و رادیو زیارت برای درج زیرنویس و ارائه توصیه های پُرتکرار جهت کمک به راهنمایی هر چه بهتر سفر زائرین علی بن موسی الرضا، جلسه انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مسافربری مشهد و حومه جهت مبارزه با گران فروشی و هماهنگی لازم با شرکت های خدمات مسافرت هوایی زیرمجموعه، پیگیری مشکلات و معضلات دفاتر خدمات مسافرتی در خصوص دارایی، بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری کانون و ...  از مهم ترین اقدامات برنامه ریزی برای استقبال از زائران و مسافران در نوروز 1401 است.

*راه اندازی سامانه «جانا» به منظور شناسایی واحدهای اقامتی غیرمجاز

در ادامه ابراهیم محرابی، مدیریت خانه مسافر استان در همین خصوص عنوان کرد: بازدیدهای روزمره مستمر برای مباحث کیفی واحدها، بازدید مشترک با نمایندگان وزارت بهداشت، هماهنگی با نماینده تعزیرات برای بازدیدهای مشترک به صورت روزانه از واحدهای گران فروش و غیرمجاز، پیگیری ابلاغ روش اجرایی دستورالعمل تبصره 2 ماده 7 قانون ایرانگردی و جهانگردی برای جریمه 20 الی 50 میلیونی واحدهای غیرمجاز، برگزاری جلساتی در استانداری به منظور همکاری ادارات آب، برق، گاز برای مقابله با واحدهای غیرمجاز و ... از مهم ترین اقدامات صورت گرفته برای استقبال از مسافران و زائران 1401 است.

وی تصریح کرد: سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا)، برای ساماندهی واحدهای این بخش ایجاد شده است. این سامانه پس از ثبت نام، برای واحدهایی شناسه صادر می کند که دارای اعتبار باشند. بر این اساس واحدهای غیرمجاز در ارائه خدمات دچار چالش خواهند شد و این ابزار کارآمدی به شمار می آید. امید است شرکت های خدمات رسان (آب، گاز و...) نیز در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند.

مدیریت خانه مسافر استان تصریح کرد: متاسفانه به بحث رزرواسیون در مبادی ورودی شهر توجه نمی شود، در حالیکه بعضی دیگر از استان ها در این موضوع، تجارب موفقی دارند.

*ضرورت تدوین قانون در خصوص دریافت هزینه اقامت مسافران خارجی به دلار

در بخش دیگری از این نشست محمد نیکو، نایب رئیس جامعه هتل آپارتمان داران خراسان رضوی بیان کرد: مالکان و بهره برداران هتل آپارتمان ها عنوان می کنند که واحدها توان پرداخت هزینه گزاف انرژی را ندارند، از این رو بسیاری از آن‌ها دچار ضرر و زیان شده اند حال اگر این مشکل حل و فصل نشود، بسیاری از این واحدها تعطیل خواهند شد. امیدواریم که با مساعدت کمیسیون و مطالبه‌گری موثر در مراجع مربوطه، این مساله نیز مرتفع شود. قسط بندی تعرفه های انرژی نیز یک راهکار کوتاه مدت است و نیازمند یک تدبیر اساسی هستیم.

وی در رابطه با نرخ نامه ها نیز عنوان کرد: دفتر جامعه هتل آپارتمان داران مرتبا باز است و درخواست های نرخ نامه به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و در رابطه با تمدید پروانه بهره برداری نیز از کوچکترین تلاشی فروگذار نشده است.

نیکو اظهار داشت: وجود خانه مسافرهای غیرمجاز یکی دیگر از مشکلات هتل آپارتمان داران است و اگر جلوی این مساله گرفته نشود، پس از دو سال تعطیلی این واحدها در اثر شیوع کرونا، مجددا باید یک بازار راکد را تجربه کنند و زیان تحمل نمایند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که بخش عمده‌ای از مهمانان هتل آپارتمان ها اتباع خارجی هستند، لذا تقاضا داریم قانونی وضع شود تا مبالغ دریافتی از مسافران خارجی را بر مبنای دلار محاسبه کنیم، چرا که بسیاری از هتل  آپارتمان داران استانداردسازی را انجام داده اند و به همین استناد هم پروانه 3 ساله دریافت می کنند. به طور مثال؛ باید از مهمانان ایرانی هزینه اقامت به صورت ریال و از مهمانان خارجی این هزینه به صورت دلار ستانده شود، چرا که خدمات ارائه شده به گردشگران خارجی به صورت ریال بسیار ارزان است.

در ادامه فریدالدین عطار، مدیر هتل تارا به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: ضرورت دارد که سیاستگذاران به حوزه اخذ هزینه اقامت به صورت دلاری از مسافران خارجی ورود پیدا کنند چون کشورمان از این حیث دچار زیان است و این موضوع فرصت خوبی برای ورود ارز به ایران است. این سیاست در تمامی کشورهای دنیا در حال اجراست به طور مثال در کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و ... در حال عملیاتی شدن است. 15 الی 20 سال پیش از مسافران خارجی، هزینه اقامت به صورت دلار دریافت می شد، در حال حاضر نیز استان خراسان رضوی باید در این حوزه پیش قدم شود.

مهدی آجیلیان، مدیرعامل هتل مایسا نیز در سخنانی تصریح کرد: بهبود فضای کسب و کار یکی از رسالت هایی است که اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی پیگیری می کند.

وی ادامه داد: اخیرا اعلام شد که دستگاه های اجرایی باید گزارش عملکرد خود را در خصوص بحث شفافیت صدور مجوزها ارائه می کردند. متاسفانه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در این حوزه نمره قبولی از نمایندگان مجلس دریافت نکرد. انتظار می رود که کمیسیون گردشگری در این حوزه مطالبه گری لازم را داشته باشد. 

*تصویب سند ملی گردشگری گامی در جهت حل مشکلات این صنعت

حسین نیکونام، رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان نیز در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: بحث صدور بیمه به صورت دلاری برای مسافران خارجی یک امر فراسازمانی و ملی است که باید این مساله از طریق اتاق بازرگانی با ارائه یک بررسی جامع، مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ها و آژانس های ایرانی می توانند به صورت آنلاین بیمه ای را به صورت دلاری برای مسافران خارجی صادر کنند که این رقم می تواند کمک بسیار خوبی به آژانس های مسافرتی باشد. چند بیمه بزرگ نیز در این رابطه اعلام آمادگی کرده اند که در صورت پای کار آمدن وزارت امور خارجه پنل هایی به آژانس های مسافربری برای تحت پوشش قرار دادن مسافران خارجی ارائه شود. آن چه که مسلم است این مهم قابل تحقق خواهد بود.

نیکونام اظهار کرد: هزینه درمان مسافر خارجی در ایران یک سوم هزینه درمان در ترکیه و پاکستان است. این تفاوت قیمت و به صرفه بودن خدمات درمانی در کشورمان، باید به خوبی ترویج شود چون یک مزیت برای کشور ما به شمار می آید.

نیکونام اضافه کرد: یکی از چالشهای ما در حوزه گردشگری سلامت، فقدان سامانه آماری مدیریتی بود که در دیماه سال جاری مصوبه رسمی از شورای راهبری اخذ شده است و به صورت پایلوت در مشهد آغاز شده است. اقدام دیگری که انجام گرفت این بود که برای کم کردن فضای دلالی، لیست تمام شرکتهای گردشگری سلامت به زبان انگلیسی و عربی ترجمه شد و  از طریق سازمان میراث به امور خارجه ابلاغ شد و به تمام کنسول گری ها و نمایندگی ها در 140 کشور دنیا ارسال شد. آموزش لیدرها در راستای ساماندهی آنها از دیگر فعالیتهای در دست اقدام انجمن گردشگری سلامت استان است.

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان افزود: به منظور افزایش بهره وری در نمایشگاه های گردشگری سلامت، کمیته تبلیغات، بازاریابی و هم اندیشی با دانشگاهها را با هدف برگزاری نشست های B2B ایجاد کردیم. همچنین لازم به توضیح است که سند چشم انداز 10 ساله گردشگری سلامت در شورای سیاست گذاری صنعت گردشگری سلامت با محوریت بخش خصوصی و با حضور دستگاههای مرتبط در حال تدوین است.

*بسیاری از آژانس های مسافرتی هنوز بازگشایی نشده اند

حسین نمائی، قائم مقام شرکت خدمات مسافرتی آتی هم در همین رابطه عنوان کرد: باید مشخص شود که آژانس های مسافرتی، هتل ها و مراکز اقامتی در طی سنوات گذشته و در دوران شیوع کرونا چه میزان متضرر شده اند، متاسفانه در این دوران نه تنها سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی همکاری لازم را با فعالان حوزه گردشگری نداشتند بلکه مشکلات نیز توسط این ارگان ها تشدید شد.

وی اضافه کرد: بسیاری از آژانس های مسافرتی در شرایط شیوع کرونا تعطیل شدند و هنوز بازگشایی نشده اند. دولت هیچ کمکی برای بازگشایی این واحدها انجام نداده است.

نمائی بیان کرد: متاسفانه دولت برای محاسبه هزینه خدمات خود به مسافران خارجی مبنا را دلار قرار می دهد اما اجازه چنین کاری را به بخش خصوصی نمی دهد. به طور مثال چرا هزینه حق پارکینگ هواپیما باید به صورت دلار اخذ شود اما هزینه اقامت نه؟

علیرضا هاشمی، مدیر شرکت حمل و نقل ریلی رجا در خراسان در ادامه این جلسه گفت: طی دو سال شیوع کرونا، شرکت رجا بسیار آسیب دید که امید می رود در سال های آتی این خسارات جبران شود. متاسفانه نرخ برخی از قطارها از سال 88 بسیار پایین باقی مانده است. به طور مثال هزینه قطار در مسیر مشهد- سرخس تنها  8 هزار تومان است که باید برای این مهم تدبیری اندیشیده شود و دولت نیز در این خصوص سوبسیدی پرداخت نمی کند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که در ایام نوروز 25 الی 30 درصد افزایش ورودی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: تا قبل 25 اسفند معمولا 15 الی 16 قطار در روز به حمل مسافر اقدام می کردند که از 25 اسفند این رقم به بیش از 20 قطار می رسد.

هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 5 هزار و 500 الی 5 هزار و 800 نفر ورودی به مشهد داریم و نکته قابل توجه آن است که پروتکل های بهداشتی نیز به خوبی رعایت می شود، چنان که با افزایش ضریب واکسیناسیون، ظرفیت واگن ها 80 درصد است.

مدیر شرکت حمل و نقل ریلی رجا در خراسان اظهار کرد: متاسفانه بلیت های تقلبی مشکل دیگری است که با آن مواجه هستیم و تبعات آن بعدها مشخص می شود. هر چند که به این مساله با کمک دادستانی ورود پیدا کردیم و مشخص شد که اکثر این موارد مربوط به تخلفات مراکز فاقد مجوز است و متاسفانه مسافران نیز پیگیر این تخلفات نیستند.

وی یادآور شد: دلیل رواج فروش بلیت تقلبی آن است که متقاضی سفر بسیار زیاد است و با کمبود لوکوموتیو برای حمل مسافر به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها، مواجه هستیم. 90 درصد لوکوموتیوهای ما مربوط به کشور آلمان و یا آمریکاست.

در بخش دیگری از این جلسه، سید باقر غفوریان، مدیر هتل الغدیر در سخنانی گفت: امید می رود بتوانیم در آستانه سال جدید با تمام ظرفیت خدمات بهتری را به زائران ارائه کنیم و در برابر ناملایمت ناشی از عملکرد سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی تاب بیاوریم.

وی یادآور شد: از طرفی هزینه گاز برای هتل ها بسیار سرسام آور بوده و این در حالی است که فعالان حوزه گردشگری با چنگ و دندان از این حوزه دفاع می کنند.

محمد هاشم صفار، مسئول امور کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در همین خصوص عنوان کرد: بحث قیمت گاز در بودجه 1400 به قیمت گاز در خلیج فارس باز می گردد، اگر قیمت در مبدا تغییر پیدا کند، مسلما هزینه های آن به صنعت گردشگری نیز تحمیل می شود. اخیرا قیمت نفت از 70 به 115 هزار دلار افزایش پیدا کرده و لذا این مساله سبب شده تا قیمت گاز نیز 70 درصد افزایش یابد.

* دولت تاکنون با اخذ هزینه اقامت به صورت دلاری از مسافران خارجی موافقت نکرده است

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پس از استماع اظهارات فعالان حوزه گردشگری استان، بیان کرد: پس از استانداردسازی واحدهای اقامتی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نرخ پیشنهادی را برای جلوگیری از گران فروشی مطرح می‌کند. در واقع فعالان حوزه گردشگری که مراکز اقامتی خود را استانداردسازی می کنند، اختیار بیشتری در حوزه نرخ گذاری دارند.

 وی به مطالبی اشاره کرد که در مورد دریافت دلاری ما به ازای خدمات گردشگری برای توریست خارجی بیان شدند و توضیح داد: تاکنون دولت با اخذ هزینه اقامت به صورت دلاری از مسافران خارجی موافقت نکرده است. با این حال با استانداردسازی واحدها، تقریبا نرخ های اقامت آزاد می شود و مشکلی برای افزایش تعرفه ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در خصوص تعرفه گاز نیز باید عنوان کرد که با پیگیری های صورت گرفته، عنوان شده است که تعرفه گاز به صورت اختصاصی و ویژه بخش گردشگری محاسبه شود که این مساله می تواند به واحدهای فعال در این حوزه، کمک شایانی نماید. البته نرخ گاز با جنگ روسیه و اوکراین به شدت افزایش یافته است، حال اگر دولت سوبسیدهایی در این حوزه ارائه نکند، این مساله حوزه گردشگری را متاثر خواهد کرد. هر چند که تعرفه های آب و برق مانند گاز افزایش چشمگیری نداشته است اما در این خصوص قطعا پیگیری های لازم انجام خواهد گرفت.

بیدخوری یادآور شد: در حال حاضر در شهر مشهد  112989 تخت آماده داریم. پیش بینی ها حاکی از آن است که در نیمه نخست سال آتی با سونامی گردشگری مواجه خواهیم بود و در این راستا هماهنگی های لازم با دستگاه های مختلف استانی صورت گرفته است. به طور مثال در صدد هستیم در دوران پیک مسافر از ظرفیت فضاهای متعلق به شهرداری، آموزش و پروش و اداره کل ورزش و جوانان استان و ... استفاده کنیم.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: اولویت میراث فرهنگی آن است که نخست از ظرفیت واحدهای رسمی استفاده شود و پس از آن در صورت ضرورت از پتانسیل مدارس، شهرداری و ورزش و جوانان استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر نیز آموزش و پرورش و ورزش و جوانان رغبت چندانی برای استقبال از مسافران و زائران ندارند با این حال هماهنگی لازم با این دستگاه ها صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: تعداد بازرسان ما افزایش یافته تا در صورت شکایت از واحدهای اقامتی، فورا به مسئله رسیدگی شود. در حال حاضر 23 درصد از ظرفیت اشغال شده هتل ها، توسط مهمانان خارجی رزرو شده است و پیش بینی می شود که تعداد مسافران خارجی در آینده نیز افزایش خواهد یافت.

بیدخوری اظهار کرد: در حال حاضر تمامی مجوزهای درخواستی فعالان حوزه گردشگری به سهولت دریافت می شود و مجوزها به صورت مکانیزه از طریق سامانه جامع اخذ می گردد.

در ادامه، مژگان ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: پیشنهاد اخذ هزینه اقامت از مسافران خارجی با مسئولین در میان گذاشته شده اما تاکنون به جمع بندی مطلوبی نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از فعالان صنعت گردشگری تقاضا داریم تا نحوه عملکرد 2 سال گذشته صنف خود را برای ما ارسال کنند و مسائل و چالش های مرتبط به اداره کل امور مالیاتی را نیز برای پیگیری، ارائه نمایند.

وی تاکید کرد: بحث بیمه ایرانی و هزینه اقامت برای مسافران خارجی به دلار و صدور بیمه آنلاین از آژانس های مسافرتی معتبر در دستور کار 3 ماهه نخست سال 1401 قرار خواهد گرفت.

در پایان علیزاده قناد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: پیشنهاد می شود که گزارش کاملی با همکاری تشکل های متولی در بخش اقامتی، در خصوص اخذ هزینه اقامت از مسافران خارجی تهیه شود تا پس از مطالعات کارشناسی در یکی از کمیته ها، کمیسیون با منعکس کردن این گزارش به مسئولین ذی ربط بتواند از یک طرح قابل توجیه حمایت کند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی