ناوگان فرسوده، نقطه ضعف ایمنی حمل‌ونقل بین‌المللی ایران است

ناوگان فرسوده، نقطه ضعف ایمنی حمل‌ونقل بین‌المللی ایران است
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 07 ارديبهشت 1401

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق مشهد:

ناوگان فرسوده، نقطه ضعف ایمنی حمل‌ونقل بین‌المللی ایران است

هفتم اردیبهشت ماه مصادف با روز ملی ایمنی حمل‌ونقل است؛ موضوعی که با توجه به وضعیت جاده‌ها و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل در ایران، دارای حساسیت بسیاری است. در این روز، پای صحبت‌های احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق مشهد نشستیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، زمانیان درباره وضعیت ایمنی جاده‌ها در کشور گفت: وضعیت جاده های کشور به طور کلی چندان نامطلوب نیست؛ البته وضعیت جاده هایی که محل تردد ناوگان ترانزیتی است از سایر جاده ها بهتر است و می‌توان به آن نمره 17 از 20 داد. جاده های منتهی به مرزهای فعال از جمله مرز بازرگان از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار هستند؛ اما مشکل عمده مرزهای شرقی به ویژه مرز دوغارون و سرخس، بحث کمبود پارکینگ است. در این مسیرها تردد و توقف ها بسیار است و با کمبود پارکینگ دارای استانداردهای بین المللی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ناوگان فرسوده اصلی ترین عامل در ضعف ایمنی حمل‌ونقل بین المللی است، این ناوگان فرسوده نه تنها ایمنی برای رانندگان ندارد؛ بلکه آسیب های بسیاری به جاده ها وارد می کند. به طوری که از نمره 20 می توان به وضعیت ناوگان نمره 10 الی 11 داد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق مشهد خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم تاکیدات مسئولان هنوز نسبت به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین المللی اقدامی نشده است و تسهیلاتی که برای نوسازی ناوگان پیش بینی شده، به گونه ای است که عملا شرکت های حمل‌ونقل بین المللی رغبتی به نوسازی ندارند. به طور مثال، قیمت کامیون در کشور ما بسیار گران است. علاوه براین، بر اساس ضوابط و قوانین موجود، به ازای نوسازی یک ناوگان باید یک ناوگان فرسوده از رده خارج شود و بوروکراسی پیچیده اداری و ناچیز بودن مبلغ تسهیلات سبب می شود که صاحبان ناوگان رغبتی به نوسازی نداشته باشند.

زمانیان افزود: واردات ناوگان نو نیز از خارج با چالش های عدیده ای در حوزه گمرک مواجه است؛ کامیونی آلمانی  با عمر 2 الی 3 ساله در کشور افغانستان نهایتا 60 الی 70 هزار دلار قیمت دارد؛ اما همین دستگاه اگر در کشور ما مونتاژ شود، بیش از 150 هزار دلار قیمت میخورد. از طرفی، متاسفانه به دلیل بوروکراسی های اداری بخشی از ناوگان وارداتی هنوز در گمرکات خاک می خورند و ترخیص نشده اند.

وی تصریح کرد: میانگین عمر ناوگان حمل‌ونقل بین المللی در کشور ما 25 سال است و این در حالی است که استاندارد بین المللی عمر ناوگان 4 الی 5 سال است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل‌ونقل بین المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه با گذر زمان به تعداد ناوگان فرسوده افزوده خواهد شد، تصریح کرد: ستاد نوسازی ناوگان، وزارت راه و شهرسازی و وزات صمت باید با تعامل و همکاری بیشتر جهت نوسازی ناوگان از هیچ کوششی فروگذار نکنند. علی رغم این که 7 الی 8 سال است که بارها در خصوص نوسازی ناوگان رایزنی شده؛ اما هیچ اقدامی در این رابطه انجام نگرفته است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی