در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی چه گذشت؟ هم‌اندیشی برای بهبود خدمات‌دهی به گردشگران در مشهد

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی چه گذشت؟ هم‌اندیشی برای بهبود خدمات‌دهی به گردشگران در مشهد
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 10 خرداد 1401

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی چه گذشت؟

هم‌اندیشی برای بهبود خدمات‌دهی به گردشگران در مشهد

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی، موضوع ارائه بسته‌های تشویقی، حمایت استانداری از ارائه دهندگان خدمات گردشگری، استفاده از ظرفیت لوکوموتیو‌های غیرفعال در افزایش سفر و اطلاع‌رسانی بهتر جاذبه‌های استان توسط رسانه بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مژگان ثابت تیموری»، نایب رئیس این کمیسیون در ابتدای جلسه اظهار کرد: مشهد در نوروز 1401 و ایام عید فطر ساختار مناسبی را در زمینه جذب گردشگر تجربه کرد. با این حال، باتوجه به افزایش هزینه اقلام تاثیرگذار در خدمات به گردشگر، کاهش بودجه مردم در سفرها، افزایش تمایل سفر با خودروی شخصی و اسکان در اقامتگاه‌های ارزان قیمت، بایستی بازار خدمات گردشگری و جذب گردشگر بررسی شود.

ثابت تیموری اظهار کرد: با وجود کاهش شیوع ویروس کرونا و کنترل آن، کماکان بسیاری از گروه‌های اقتصادی با چالش‌‌های پس از کرونا مواجه هستند. افزایش ورود مسافران خارجی به شهر مشهد بسیار خوشحال کننده است؛ اما از طرف دیگر، خطرات شیوع ویروس آبله‌ میمون، سرخک و... وجود دارد. بایستی نگاه جدی‌تری به محافظت از مخاطرات محیطی، پدافند غیر عامل و دغدغه‌های بهداشتی شود. البته با رعایت بهداشت در اقامتگاه‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر، می توان از شیوع ویروس‌ها پرهیز کرد.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد یادآور شد: کمیسیون گردشگری به دنبال این است که مصادیق و چالش‌های بخش خصوصی را به نهادهای مربوطه منتقل کند.

افزایش تورهای خارجی به شهر مشهد از آسیای میانه و اروپا

در ادامه این جلسه فرهاد دوائی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مشهد عنوان کرد: بازدیدهای تیم نظارت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به صورت مستمر در ایام نوروز و عید فطر انجام شد. در این راه برخی از دستگاه‌ها همچون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با ما همکاری کردند و توانستیم دفاتر غیرمجاز را ساماندهی و برخی از آنان را پلمب کنیم. نوروز امسال سیر خوبی از نظر جذب گردشگر در مشهد صورت گرفت. بعد از دوسال پیاپی از زمان شیوع ویروس کرونا، شروع خوبی را در سال شاهد بودیم؛ هر چند برنامه‌ریزی در خصوص مسیرها ضعیف بود.

وی افزود: امسال تورهای خوبی برای شهر مشهد برگزار شد و کم‌ترین شکایت را در این زمینه دریافت کردیم. خوشبختانه 95 درصد از شکایات واصله منجر به رضایت مسافرین و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی شده است

دوائی ادامه داد: مشهد بعد از تهران بیش‌ترین تورهای خروجی را داشت. همچنین از اردیبهشت سال جاری، شاهد افزایش تورهای خارجی به شهر مشهد از آسیای میانه و اروپا بودیم.

وی در بیان برخی از مشکلات موجود گفت: با آسان شدن مراحل دریافت مجوز دفاتر خدمات مسافرتی و ورود افراد غیرمتخصص، مدیران متخصص در زمینه دفاتر مسافرتی را از دست داده و با چالش مواجه شده‌ایم و به دنبال راهکاری برای جذب پرسنل متخصص در این زمینه هستیم.

در ادامه حسین نمائی، قائم مقام شرکت خدمات مسافرتی آتی، با تاکید بر نوروز پربار مشهد در زمینه جذب گردشگر، عنوان کرد: متاسفانه زیرساخت‌های ناقص در زمینه جذب گردشگر و کمبود پروازها و اقامتگاه به خصوص در روزهای ابتدایی سال بسیار ملموس بود؛ اما مهم، بعد از ایام عید نوروز است. باتوجه به وضعیت اقتصادی پیش‌آمده، باید فکری برای حیات دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و... شود.

کمبود بلیت قطار به دلیل کمبود لوکوموتیو

در ادامه علیرضا هاشمی، مدیر شرکت حمل و نقل ریلی رجا در خراسان با اشاره به اینکه سفرهای نوروز و عید فطر پیک خوبی برای آغاز مسافرت‌ها در کشور بود، اظهار کرد: از اوایل بهمن ماه سال گذشته، تعداد سفرها به مشهد افزایش یافت و ظرفیت خالی برای بلیت وجود نداشت که علت آن کمبود لوکوموتیو بود. نیاز برخی لوکوموتیوها به تعمیر و نگهداری و تامین اعتبار برای این مسئله، از دلایل کمبود در این عرصه بود.

وی یادآور شد: اگر ناوگان و لوکوموتیوهای غیرفعال وارد چرخه حمل‌ونقل ریلی شوند، مشکل بازار سیاه بلیت ایجاد نشده، سفرها نیز افزایش پیدا می‌کند.

هاشمی اذعان کرد: طی ایام نوروز بین 35 تا 40 درصد بیشتر از نوروز سال قبل جابجایی مسافر داشتیم به طوریکه آمار ورود و خروج مسافران از طریق حمل‌ونقل ریلی، روزانه 13 هزار نفر بود و نکته قابل توجه، تعداد بیشتر خروج مسافر نسبت به ورود بود. این روند از ابتدای بهمن ماه تا عید سعید فطر ادامه داشت.

باید فکری برای بهبود خدمات به گردشگر شود

در ادامه محمد نیکو، نایب رئیس جامعه هتل آپارتمان‌‌داران مشهد بیان کرد: ظرفیت هتل آپارتمان‌های مشهد از 28 اسفند لغایت 6 فروردین ماه 100 درصد اشغال بود. براساس بازدیدهای میدانی، در ایام عید نوروز تخلف گران‌فروشی توسط هیچ یک از واحدها صورت نگرفته بود.

وی گفت: تامین برخی اقلام غذایی مورد نیاز واحدهای اقامتی با توجه تورم موجود، دشوار شده و در این زمینه خواستار پیگیری و حل مسئله از سوی مسئولان ذیربط هستیم.  

ظرفیت 100 درصدی خانه مسافرهای استان در ایام نوروز

در ادامه ابراهیم محرابی، مدیر خانه مسافرهای خراسان رضوی تاکید کرد: ایام نوروز با حجم بسیار زیادی از مسافران در مشهد مواجه شدیم. در ایام نوروز سال جاری؛ ظرفیت خانه مسافرهای استان 100 درصد اشغال شده بود و برای اقامت گردشگران و زائران خانه‌های غیر مجاز نیز به میدان آمده بودند و مشکلات متعددی ایجاد کردند.

وی افزود: مشکل گردشگری انبوه در کشور باید حل گردد؛ گردشگری انبوه در دنیا کنترل شده است. علت سفرهای انبوه در ایام نوروز تنها تعطیلی سراسری کشور است. عملکرد ضربتی برای حل مشکل اقامت زائر در روزهای پیک گردشگری،  باعث لطمه به اقتصاد شهر و بخش خصوصی میشود و بهتر است در این زمینه دوراندیشی صورت گیرد.

رونق بازارها و مراکز تفریحی در نوروز امسال نسبت به دو سال اخیر

در ادامه این جلسه مهدی نجاتی، مدیر روابط عمومی شرکت سپاد خراسان بیان کرد: کسبه و مراکز تفریحی منطقه سپاد خراسان بعد از دوسال تعطیلی مطلق و کسادی بازار، نوروز امسال، رضایت نسبی را از وضعیت خود داشتند. تعداد بازدیدکنندگان بسیار خوب بود؛ اما سبد خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کوچک‌تر شده بود. حال مسئله این است که آیا این رونق در تابستان نیز ادامه خواهد داشت؟ استان‌های دیگر در زمینه اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری خود همت بیشتری دارند؛ اما رسانه‌های استان ما در زمینه اطلاع‌رسانی جاذبه‌های استانی کاری انجام نداده‌اند.

محمدعلی سهرابی مهر، عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن راهنمایان استان نیز در بخشی از این نشست، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: وجود اقامتگاه‌های غیرمجاز به مشکلات اقتصادی برمی‌گردد. نکته دیگر اینکه، فرآیند اخذ مجوز سخت است. سفر، تئاتر، سینما و... تاثیرات مهمی بر بنیان خانواده‌ها می‌گذارد؛ اما وجود شرایط خاص برای ثبت نام در تور، سبب بروز مشکلات قهری در گردشگری شده است.

نگاه ارزان قیمت به سفرهای زیارتی در ایران

در ادامه این جلسه، یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: در کشور ما نگاه ارزان قیمتی به سفرهای زیارتی وجود دارد. در دو سال گذشته مردم به مسافرت نرفتند؛ اما قبل از عید نوروز 1401 وضعیت اشغال اقامتگاه‌های رسمی مشهد به 100 درصد رسیده بود؛ به طوریکه در هفته ابتدایی تعطیلات مسئولان از مردم درخواست کردند که به مشهد سفر نکنند.

بیدخوری با بیان اینکه نواقصی در اطلاع‌رسانی به مسافران در پیک مسافر وجود داشت، خاطرنشان کرد: البته در این بازه زمانی از ظرفیت سامانه 137 شهرداری به خوبی استفاده شد. همچنین گشت و بازدید میدانی توسط متولیان انجام گرفت که اگر مسافر محلی برای اقامت ندارد به اقامتگاه فرستاده شود. در ایام نوروز از ظرفیت مهمان‌سراهای دولتی و مدارس نیز استفاده شد.

وی اظهار کرد: زمینه خوبی برای جذب مسافر در تابستان امسال وجود دارد و بخش خصوصی بایستی درخواست‌های خود را برای بهترین عملکرد در این زمینه از دستگاه‌های اجرایی مطالبه کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان درباره نقش زائر شهر رضوی با نگاه حمایت از مسافران گفت: درتمامی کشورها دولت بایستی از افرادی که نمی‌توانند سفر کنند، حمایت کند. اولویت اول در اقامت مسافر باید اقامتگاه‌های رسمی باشد و بهترین فضای اقامتی کمکی در ایام نوروز و عید فطر، مدارس است.

بیدخوری تصریح کرد: برای جلوگیری از شکایت از نرخ‌های اقامت‌گاه‌ها تمامی نرخ‌ها در پذیرش نصب شده است. باید خودمان جلوی گران فروشی را بگیریم.

وی اظهار کرد: تورهای آشناسازی با شهرستان‌های استان آغاز شده است تا از ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده شود و شهروندانی که امکان سفر به استان‌های دیگر ندارند از این ظرفیت استفاده کنند.

تشکیل ستاد اقدامات سفر در استانداری

در ادامه نجمه منوچهری، کارشناس معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از اقدامات مثبت از سمت استانداری تشکیل ستاد اقدامات سفر است که این ستاد به صورت دائمی برقرار است. در سفر به مشهد موضوع گردشگری مطرح نیست بلکه مسئله زیارت مدنظر است.

وی افزود: برای جذب مسافر و زائر به شهر بایستی از مهمان‌سراهای ارزان قیمت استفاده شود. طرح شکرانه نیز در تابستان سال جاری شروع خواهد شد. این طرح به صورت مداوم در تمامی طول سال انجام می‌گیرد تا بدین ترتیب در زمان غیر پیک نیز شاهد افزایش ورود مسافر به شهر مشهد باشیم.

برگزاری نمایشگاه اقتصاد زیارت در مشهد

منوچهری یکی از مشکلات موجود در سفرهای جاده‌ای را نبود امکانات در مسیرها خواند و افزود: در مسیرهای مواصلاتی، مجتمع‌های بین‌راهی وجود ندارد. این درصورتی است که هر 20 کیلومتر باید یک مجتمع رفاهی بین‌راهی وجود داشته باشد. به طور مثال، در محور سبزوار تا میامی دچار کمبود مجتمع رفاهی هستیم. این درصورتی است که این محور یکی از مهم‌ترین محورهای استان است.

وی در واکنش به برخی سخنان مطروحه در این نشست گفت: موضوع حمایت از مهمان‌پذیرها و هتل‌های استان در کارگروه استانداری مطرح و نتیجه آن اعلام خواهد شد. همچنین به زودی نمایشگاه اقتصاد زیارت در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار خواهد شد که ظرفیت خوبی برای بررسی ابعاد مختلف این حوزه به شمار می‌رود.

تاثیرپذیری گردشگری سلامت از افزایش هزینه‌های دارو و درمان

ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد نیز در بخش پایانی این نشست، با اشاره به ظرفیت استان در زمینه گردشگری سلامت اظهار کرد: در سال جاری و سال گذشته شاهد وضعیت خوبی در حوزه گردشگری سلامت بودیم؛ البته نباید فراموش کرد که گردشگری سلامت نیز باتوجه به افزایش تعرفه‌های دارو و درمان تحت تاثیر قرار گرفته است.

ثابت تیموری خاطرنشان کرد: ایام زیارتی امام رضا(ع)، محرم، صفر و... در تقویم، گاها با تعطیلات شمسی تداخل پیدا می‌کند. لذا بایستی یک تقویم سفر تنظیم شود. همچنین، باید جلسه هم‌اندیشی با رسانه‌ها و فعالان حوزه گردشگری برای اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتر در خصوص جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد برگزار شود. استان‌های غربی کشور در زمینه اطلاع‌رسانی درباره جاذبه‌های گردشگری خود بسیار فعالند.

وی افزود: باید اطلاع دقیقی نسبت به ورود و خروج مسافر به شهر کسب شود. همچنین، استفاده از تمامی ناوگان‎‌ها و لوکوموتیوهای از مدار خارج شده و تعمیر آنان برای افزایش سفر باید در دستور کار قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد با بیان اینکه عمده‌ترین هزینه سفر بعد از حمل‌و‌نقل، مربوط به خوراک است، ابراز کرد: اگر هزینه خوراک غیرمنطقی باشد، فرد نمی‌تواند به سفر برود. بایستی برای تهیه اقلام مواد غذایی زائر فکری شود.

وی گفت: سال گذشته ارتباط خوبی میان خدمات مسافرتی، راهنمایان و اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد شد و اگر این ارتباط در سال جدید تقویت شود، شاید بتوان با مدیریت لازم، هزینه را پوشش داد.

ثابت تیموری تاکید کرد: علاوه بر اطلاع رسانی در خصوص جاذبه‌های گردشگری مشهد، بایستی طرح زیست شبانه در اطراف حرم و جاذبه‌های گردشگری شهر را در دستور کار قرار دهیم. موضوع امنیت مسافر و آسایش روانی آن، از مهم‌ترین موضوعات در جذب گردشگر است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی