اتصال پنج پست گمرکی ترکمنستان به سامانه بین المللی TIR

اتصال پنج پست گمرکی ترکمنستان به سامانه بین المللی تیر

سفارت كشورمان در عشق آباد با استناد به گزارش پایگاه اینترنتي Asia Centeral اعلام نمود، سامانه دیجیتال EPD-TIR كه براي ارائه اطلاعات اولیه در مورد حمل و نقل جاده اي كالا به نهادهاي گمركي استفاده مي شود، در تركمنستان شروع به كار كرده است.
در همین ارتباط، اداره گمرك دولتي تركمنستان تایید كرده است كه برنامه EPD-TIR به طور كامل با الزامات گمركي كشور تطبیق یافته و در حال حاضر در پنج پست گمركي «آرتيق» (مرز با ايران)، «پايانه دريايي بندر تركمن باشي»، «بزرگراه فاراب» (مرز با ازبكستان)، «بزرگراه سرخس» (مرز با ايران) و «قره بغاز» (مرز با قزاقستان) استفاده مي شود.
شایان ذكر است؛ برنامه EPD-TIR به شركت هاي مجاز به استفاده از سیستم حمل و نقل جاده اي بین المللي اجازه مي دهد تا اطلاعات اولیه حمل و نقل را بصورت الكترونیكي و بطور همزمان به نهادهاي گمركي همه كشورهاي مسیر ارسال كنند. در تركمنستان نیز با حمایت اتحادیه بین المللي حمل و نقل جاده اي (IRU) كار بر روي بكارگیري ابزارهاي فناوري اطلاعات در حوالي 2020 آغاز شده و پیش بیني مي شود تا پایان اكتبر سال جاري سامانه EPD-TIR در تمامي گمركات تركمنستان بكار گرفته شود و از سال 2023 ارائه اطلاعات اولیه محموله اجباري شود.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی