رئیس اتاق ایران تاکید کرد: لزوم ترمیم شکاف تکنولوژیکی بخش صنعت

رئیس اتاق ایران تاکید کرد:  لزوم ترمیم شکاف تکنولوژیکی بخش صنعت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 24 مهر 1398

رئیس اتاق ایران تاکید کرد:

لزوم ترمیم شکاف تکنولوژیکی بخش صنعت

رئیس اتاق ایران گفت: شکاف تکنولوژیکی عمیقی در بخش صنعت به وجود آمده که باید به نوعی ترمیم شود؛ درست است که در شرایط تحریم ممکن است، امر نوسازی ماشین آلات سخت باشد اما هم اکنون در برخی مناطق و البته با هزینه بالاتری در حال انجام است و باید به سمت اصلاح این بخش گام برداریم چرا که شکاف تکنولوژیکی، تولید ما را با مشکلات فراوانی روبه رو می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی در نخستین جلسه کمیسیون انرژی اتاق مشهد، با اشاره به موضوع یارانه های پنهان انرژی و در واقع بحث هدفمندسازی سوبسیدهایی که در این حوزه تخصیص داده می شود، متذکر شد: در حال حاضر، این یکی از موضوعات مهم و روز کشور است. مجلس در همین رابطه، دو هفته پیش جلسه ای غیرعلنی برگزار کرد که در آن، از نماینده اتاق ایران نیز برای طرح نظرات بخش خصوصی، دعوت به عمل آمده بود.

وی این نکته را نیز متذکر شد که؛«در سال های گذشته و در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها بخش خصوصی اعلام کرد که اصل این هدفمندی باید اجرایی شود اما بستر مناسب برای پیاده کردن این موضوع باید دیده شود که ما هم در مجلس همین موضوع را مطرح کردیم. در مورد مسئله یارانه های پنهان نیز اصل حرف درست است اما بستر حتما باید ابتدا آماده شود و سپس به این قضیه ورود پیدا کنیم تا اگر اصلاحی در این حوزه رقم می خورد و منابعی حاصل آمد، نحوه تخصیص آن به بخش های موثر، مشخص باشد و به انحراف نرود.»

وی یادآور شد: در مجموع همه قبول دارند که امروز افراد ثروتمند از یارانه بسیار قابل توجهی که پرداخت می شود، بیشتر از افراد نیازمند بهره می برند. معتقدیم اصل قضیه هدفمندی موضوع درستی است اما تجربه تخصیص درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به بخش صنعت، به‌رغم تاکید نص قانون بر آن، به میزان دو درصد بوده و عملا در این حوزه، قانون زیر پا گذاشته شده است. آیا باز هم قرار است همان اتفاق تکرار شود؟

وی نقدی را نیز نسبت به رویه های موجود در سیستم یارانه‌دهی کشور مطرح کرد و به طرح این پرسش پرداخت که؛«چه کسی می تواند ادعا کند که یارانه و یا اعانه می تواند افراد را توانمند سازد؟ اتفاقا در بسیاری از موارد اعانه می‌تواند افراد را ناتوان کند.»

شافعی خواستار بررسی موضوع یارانه های پنهان در کمیسیون انرژی اتاق و مشورت دهی به اتاق بازرگانی در خصوص این موضوع برای انعکاس نظرات بخش خصوصی شد.

* سهمی از نقدینگی، نصیب بخش مولد نمی شود

رئیس اتاق ایران، در بخش دیگری از اظهارات خود، به موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی پرداخت و بیان کرد: شاید بزرگترین مشکلی که در حال حاضر در این بخش وجود دارد و عامل اصلی بی رغبتی بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری به شمار می آید، پیش بینی ناپذیر بودن این عرصه باشد. از نرخ تسهیلات و مالیات تا حتی بهای انرژی، بر آن فردی که پای در عرصه سرمایه گذاری این بخش می گذارد، پیشبینی پذیر نیست.

وی همچنین از سیستم پاداش دهی کشور به فعالیت ها نیز انتقاد و تصریح کرد: هر چه پاداش هست به سمت و سوی فعالیت های غیرمولد و دلالی می رود؛ در بحث مالیات، بیشترین فرارها از سوی همان‌هایی صورت می گیرد که سهمی در تولید ندارند اما افرادی که در چارچوب قانون فعالیت می کنندبه نوعی جریمه می دهند و بار سنگین تری را بر دوش می کشند.

وی ادامه داد: امروز کار مولد جاذبه لازم را برای سرمایه گذاری در این کشور ندارد. در صورت ایجاد جاذبه، سرمایه گذاری به سمت تولید و کارهای مولد می رود؛ باید سرمایه گذاری در این کارها را جذاب و سودآور کنیم و ریسک فعالیت های مولد را کاهش دهیم.

وی با اشاره به رشد سالانه 26 درصدی نقدینگی کشور، گفت: چه اتفاقی افتاده که به رغم چنین حجم از نقدینگی، رشدی را در بخش های صنعتی و عرصه های مولد شاهد نیستیم؟ هیچ توازنی بین حجم نقدینگی و فعالیت های بخش مولد وجود ندارد و علت این است که سود به جیب فعالیت های مولد نمی رود.

* مقابل کاری که احساس میکنیم اصولی نیست، حق توقف و سکوت نداریم

شافعی با بیان اینکه ما تابع سیاست ها و قوانین کشوریم اما هیچ کس حق ندارد بگوید من مامور و معذرو، تصریح کرد: اگر خود را مقید به این جمله کنیم، هیچ تغییری ایجاد نمی شود. ما تابع سیاست ها و قوانین هستیم اما جایی که می دانیم باید سیاست یا رویکردی تغییر کند، موظف به مطالبه گری هستیم. در مقابل کاری که احساس میکنیم اصولی نیست، حق توقف و سکوت نداریم و باید حتما روی نظر کارشناسی خود محکم بایستیم. مهم ترین وظیفه بخش خصوصی و اتاق همین تغییر راه ناصواب به راه صواب است. این خدمتی بزرگ به مردم، جامعه و حاکمیت و اقتصاد خواهد بود.

*نگاهی به ظرفیت های صادرات انرژی

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش به اتلاف انرژی در کشور به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم اشاره کرد و گفت: حجم اتلاف انرژی در کشور بسیار بالاست و مدیریت آن وظیفه دولت است و ما باید به عنوان یک مطالبه جدی به این موضوع نگاه کنیم. قرار بود بخشی از یارانه ها برای نوسازی ماشین آلات به بخش صنعت اختصاص یابد تا کاهش مصرف انرژی را به دنبال داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد.

شافعی از خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و یزد به عنوان استان هایی یادکرد که در نقطه مطلوبی در بحث انرژی های تجدیدپذیر هستند و اظهار کرد: خراسان علی رغم امتیازات خوبی که در این حوزه دارد، نتوانسته بهره برداری کافی در این حوزه داشته باشد و حتما باید این موضوع را دنبال کنیم.

وی افزود: وزیر نیرو به تازگی چند مسئولیت جدید در اتاق های مشترک و موضوع مربوط به کشورهای اوراسیا برعهده گرفته پس باید بحث انرژی و صادرات آن هم را دنبال کند. این فرصت خوبی است تا برای صادرات این بخش تدبیری بیاندیشیم. در اکثر کوچه و خیابان های پاکستان از موتور کوچک برق استفاده می شود و افغانستان هم مشکل انرژی دارد و ما در این قضیه مزیت بالایی داریم؛ اگر به چرخه صادرات وصل شویم تولیدی چندبرابری خواهیم داشت. کمیسیون انرژی اتاق باید در این زمینه مطالبه خود را اعلام کند و ما نیز کمک می کنیم تا مسائل پیشنهادی کمیسیون در دستور کار مقامات ارشد کشوری قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران به اعضای کمیسیون انرژی اتاق مشهد توصیه کرد تا با اتاق بازرگانی خراسان جنوبی، سیستان و کرمان جلسات مشترکی را برگزار کنند چرا که برای توسعه محور شرق کشور، برنامه خوبی در نظر گرفته شده و این استان ها نیز در آن برنامه دخیلند.

* انرژی یک بحث محوری و تعیین کننده در تمام ابعاد زندگی ماست

شافعی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل کمیسیون انرژی گفت: انرژی یک بحث محوری و تعیین کننده در تمام ابعاد زندگی ماست و بخش مهمی از مباحث اقتصادی ما به مسئله انرژی پیوند می خورد.

وی خاطرنشان کرد: در اتاق در کنار نام هر «کمیسیون» کلمه «مشورتی» نشانده ایم. بدان معنا که کمیسیون ها باید دو کار انجام دهند؛ نخست اینکه مسائلی که در هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق مطرح می شود و جنبه تخصصی دارد را در کمیسیون طرح کنند تا متخصصان این بخش برای مشورت دادن به دولت، مجلس و قوه قضائیه، آن ها را مورد بحث قرار دهند و نتیجه از سوی اتاق پیگیری شود. وظیفه دوم کمیسون ها نیز بررسی مسائلی است که به عنوان اولویت کشور تشخیص می دهند.

شافعی افزود: نتیجه بررسی های کمیسیون ها به هیات رئیسه اتاق ارائه می شود و ارتباطی دو سویه بین کمیسیون و هیات رئیسه پارلمان بخش خصوصی شکل می گیرد.

* فقدان حضور بزرگان در دایره فعالیت تشکلی

رئیس اتاق ایران در واکنش به سخنان یکی از حضار درباره تحولات مثبت در دوره نهم فعالیت پارلمان بخش خصوصی گفت: وقتی گذشته را درباره اتاق و سایر نهادها مطالعه می کنم میبینم که ما تعالی نیافتیم. با مطالعه اسناد گذشته اتاق بازرگانی در می یابیم که انگار گذشته ما بسیار پُربار بوده است. در واقع در این سال ها هر چه تلاش کرده ایم نتوانسته ایم به توفیق کامل دست پیدا کنیم. بر این باوریم که همه باید برای بهبود این وضعیت تلاش نماییم.

وی افزود: مشکل این است که امروز اکثر بزرگان در دایره فعالیت تشکلی حضور ندارند و شاید بزرگترین وظیفه ما این است که بزرگان را وارد این دایره کنیم. این در خصوص مدیران دولتی نیز صدق می کند. در همه بخش ها اگر از این سخن بگوییم که حیف شد نفر قبلی رفت، معنای مطلوبی ندارد، رشد هر ساختاری نباید متوقف شود و تغییرات می تواند از قضا تعالی بیشتر را منجر شود، پس اینکه از آمدن فرد جدید و تحولاتش خرسند باشیم، مایه خشنودی است.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ما باید خود را ملزم کنیم و از بزرگان تقاضا نماییم که به فعالیت ها ورود کنند. از طرفی، فراموش نکنیم که موضوع جانشین پروری هم در تمامی بخش هایی که با آن سروکار داریم، امر بسیار مهمی است.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی