دغدغه های فعالان بخش انرژی؛ از ضعف زیرساخت‌ها برای صادرات تا غفلت از ظرفیت‌ها

دغدغه های فعالان بخش انرژی؛ از ضعف زیرساخت‌ها برای صادرات تا غفلت از ظرفیت‌ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 24 مهر 1398

در نخستین جلسه کمیسیون انرژی اتاق مشهد تاکید شد:

دغدغه های فعالان بخش انرژی؛ از ضعف زیرساخت‌ها برای صادرات تا غفلت از ظرفیت‌ها

 

نخستین جلسه کمیسیون انرژی اتاق مشهد با حضور فعالان و صاحبنظران این حوزه و به منظور بررسی تخصصی ظرفیت ها و مشکلات بنگاه های فعال در این عرصه، در محل اتاق مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن شادمان»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد ابتدای این نشست اظهار کرد: یکی از مسائل زیربنایی موجود در صنعت و جامعه شهری، بحث انرژی است که بخش های نفت، برق، گاز و آب را شامل می شود و جای آن تا به امروز در اتاق مشهد خالی بود اما با موافقت هیات نمایندگان دور نهم، این ساختار تخصصی- مشورتی، به جمع کمیسیون های پارلمان بخش خصوصی اضافه شد.

وی افزود: بحث انرژی از موضوعات اساسی و پایه ای صنعت و جامعه به شمار می آید و می‌توانیم مباحث متعددی را در این کمیسیون مطرح و بررسی کنیم که امیدواریم به امور مشورتی مطلوبی برای پارلمان بخش خصوصی بیانجامد و آنچه در این ساختار جمع بندی می شود، به انتفاع فعالان اقتصادی و بخش خصوصی منجر شود.

* تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری در استان با هدف فرآوری انرژی به جای خام فروشی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد، به اهداف این ساختار مشورتی- تخصصی نیز نقبی زد و گفت: توسعه کسب و کار در صنایع انرژی و عرصه های مرتبط با محیط زیست(صنایع پشتیبان نفت و گاز، صنایع انرژی، صنایع پتروشیمی و صنایع تولید حامل های انرژی)، رسیدگی به مشکلات بنگاه های فعال در این بخش و جستجوی راهکاری مناسب برای این چالش ها و همچنین خلق بسترهای جدید در زمینه های کسب و کار مربوط به انرژی و محیط زیست اهداف تعریف شده برای کمیسیون انرژی اتاق مشهد به شمار می آیند. اقداماتی که در این مباحث تاکنون در کشور انجام شده، چندان چشمگیر نبوده و نیاز هست تا فعالیت های بیشتر و جدی‌تری صورت بگیرد.

وی در توضیح نقشه راه کمیسیون از شناسایی پتانسیل اقتصادی در هر حوزه فعالیت آن، امکان‌پذیری فنی، اقتصادی و زیست محیطی فعالیت‌ها و شناسایی تنگناها و رفع موانع به عنوان سرفصل های این نقشه راه نام برد.

شادمان سپس درباره شرح وظایف کمیسیون مذکور نیز گفت: تهیه نقشه راه برای افزایش و توسعه سهم بخش خصوصی استان در حوزه‌های انرژی و محیط زیست، بررسی راهکارهای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در این بخش، توجه به حوزه بازیافت، عرصه های محیط زیست و صنایع سبز استان، بررسی نحوه حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان برای فرآوری انرژی به جای خام فروشی و بررسی نحوه حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازیافت و استحصال انرژی از ضایعات و زباله ها از جمله وظایف تعریف شده برای کمیسیون انرژی اتاق مشهد به شمار می آید.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد یادآور شد: شهرداری مشهد در حوزه تولید برق از زباله و ضایعات ورود خوبی داشته و حتی بهتر از تهران در این زمینه عمل کرده و می توانیم از این ظرفیت نیز استفاده کنیم.

وی از آسیب شناسی حضور بخش خصوصی در عرصه انرژی کشور خصوصا در استان خراسان رضوی، امکان سنجی صادرات تجهیزات بخش انرژی در افق چشم انداز (به ویژه به کشورهای همسایه استان) ، رصد سیاست گذاری های کلی اصل 44 قانون اساسی و فرصت های جدید برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی، موضوع بازیافت ضایعات و حوزه محیط زیست به عنوان برخی دیگر از وظایف این کمیسیون نام برد.

* اقتصاد انرژی سال هاست که در دولت لاینحل مانده است

 سیدمهدی مدنی بجستانی، عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران و رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی نیز ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری این کمیسیون در اتاق مشهد، بر ضرورت استفاده استان از ریاست شافعی در اتاق ایران برای تبدیل فرصت ها به امکانات تاکید کرد.

وی با بیان اینکه انرژی در انواع مختلفش دارای اهمیت بسیار و ظرفیتی استراتژیک است، افزود: در استان نباید از این پتانسیل غافل شویم. ظرفیت خراسان رضوی در بحث انرژی های نو بسیار بالاست و فقط نباید به بحث های سنتی انرژی بپردازیم؛ مهم ترین موضوع نو در این حوزه، اقتصاد انرژی است و باید روی آن کار کنیم. مسئله ای که سال هاست در دولت لاینحل مانده و موضوع انرژی به ویژه انرژی تجدیدپذیر را تضعیف کرده است.

مدنی تاکید کرد: در اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش های اقتصاد و توسعه، دارای ظرفیت بسیار خوبی است و می تواند در این زمینه مطالعاتی داشته باشد و ما در انجمن حاضر به همکاری در این زمینه هستیم تا مباحث مربوط به انرژی تجدیدپذیر پایه گذاری شود.

سپس محمد خوشحال، مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری های برتر به ایراد سخن پرداخت و با ابراز گلایه از عدم اطلاع از توانمندهای صنعتی استان به ویژه در حوزه انرژی گفت: شهرک صنعتی ماشین سازی دارای واحدهای دانش بنیان و توانمندی است که برخی از آن ها تولیدات بسیار خوبی دارند و با مهندسی معکوسی که در ساخت برخی قطعات الکترونیکی انجام گرفته، به یکی از قطب های این حوزه در ایران تبدیل شده اند اما تشکل های بزرگ استان از این توانمندی ها بی اطلاعند.

وی افزود: برخی شرکت ها قطعاتی را بومی سازی کرده اند که تا قبل از این، شاهد واردات آن ها بودیم. سلول های خورشیدی از جمله تکنولوژی هایی است که در استان ساخته شده است. یکی از شرکت ها در سیل های اخیر برای برق رسانی به مناطق سیل زده کمک های بسیاری داشته است. از طرفی، بیش از 60 درصد پلاتین های بیمارستان های کشور در شهرک ماشین سازی تولید می شود اما کسی از این موضوعات اطلاعی ندارد. این شرکت ها برای بیان مسائل خود به مسئولان عالی رتبه دسترسی ندارند و تشکل های بخش خصوصی می توانند در این زمینه کمک رسان ما باشند

* پتانسیل بالایی در بحث بهینه سازی مصرف انرژی در استان وجود دارد

محمد سلطانی، مدیر دفتر انرژی و سیستم های کنترل شرکت آبفای خراسان رضوی نیز در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به نیاز چاه های استان به 32 مگاوات برق، توضیح داد: ما نیازمند سرمایه گذار برای ایجاد نیروگاه های متمرکز و یا پراکنده در استان هستیم اما دولت پول سرمایه گذاری اولیه در این زمینه را ندارد.

وی افزود: با ایجاد یک نیروگاه مگاواتی، شاهد سه برابر ارزش افزوده خواهیم بود اما راه اندازی چنین نیروگاهی نیازمند سرمایه ای چند هزار میلیاردی است. اگر خروجی کار کمیسیون انرژی اتاق به سمتی برود که افراد و سرمایه گذارانی با دانش فنی لازم برای ایجاد نیروگاه ورود کنند پیدا کنند، اتفاق بسیار خوبی رقم می خورد

مهدی کفاش، دبیر کارگروه انرژی انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در سخنانی گفت: پتانسیل بالایی در بحث بهینه سازی مصرف انرژی در استان وجود دارد و در کنار منابع تولید انرژی، این موضوع خود یک منبع تولید انرژی است و می تواند حجم زیادی انرژی را حفظ کند. بهتر است در کمیسیون انرژی اتاق به این موضوع پرداخته شود.

سیدمهدی جباری، مسئول انرژی و کربن شرکت گاز استان هم با بیان اینکه مدیریت تولید و انتقال انرژی دست برخی شرکت های دولتی و خصولتی است، افزود: 70 درصد انرژی استان از گاز و توسط این شرکت تولید می شود اما مهم است که بدانیم نحوه ورود کمیسیون انرژی به این حوزه چگونه خواهد بود؟ امروز 40 درصد انرژی استان در بخش خانگی صرف می شود، 30درصد در حوزه حمل و نقل و 30درصد هم در بخش صنایع و باید ببینیم کمیسیون انرژی در موضوع کنترل مصرف چگونه ورود می کند؟

این گزارش حاکیست؛ در پایان این نشست مقرر گردید تا حاضران دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را پیرامون اهداف، رویکردها و دستورکارهای این کمیسیون را به دبیر آن منتقل نمایند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی