قیمت حامل های انرژی اگر واقعی نشود؛ اقتصاد سامان نمی گیرد

قیمت حامل های انرژی اگر واقعی نشود؛ اقتصاد سامان نمی گیرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 25 آبان 1398

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد:

قیمت حامل های انرژی اگر واقعی نشود؛ اقتصاد سامان نمی گیرد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد گفت: تا زمانی که قیمت حامل های انرژی غیرواقعی باشد، اقتصاد سامان نخواهد گرفت.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن شادمان» در دومین جلسه این کمیسیون اظهار کرد: یارانه هنگفت انرژی در کشور، چالش های جدی را برای اقتصاد رقم زده است. همین امر باعث شده تا هم منابع ارزشمندمان از دست برود و هم مشکلاتی برای فعالان بخش انرژی رقم بخورد. به طور مثال، به واسطه واقعی نبودن بهای برق در کشور، متولی این حوزه نمی تواند خدمات پیمانکاران و تولیدکنندگان صنعت برق را به درستی پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: در وضعیت فعلی پرداخت سوبسید به حامل‌های انرژی قابل تداوم نیست و باید ضمن كنترل تقاضا، نسبت به كاهش سوبسید و واقعی‌سازی قیمت‌ها اقدام شود. از سویی، عدم ساماندهی این بخش به مصرف مسرفانه و هدررفت منابع منجر می گردد و ظرفیت سرمایه گذاری را از این بخش دریغ می کند.

وی نقبی به ایجاد کمیسیون انرژی، برای اولین بار در اتاق مشهد زد و توضیح داد: بنا به احساس نیازی که در این بخش وجود داشت، کمیسیون مذکور با حضور نخبگان، صاحبنظران و فعالان این حوزه شکل گرفت. طبیعتا در گام های نخستین بعضی سردرگمی ها و ابهامات وجود دارد اما امید داریم که با هم‌اندیشی و مشورت اعضای کمیسیون، شفافیت لازم در اهداف و رویکردها ایجاد گردد و این ساختار مشورتی-تخصصی، منشا اثرگذاری واقع شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد خاطرنشان کرد: بحث انرژی از مباحث زیرساختی کشور به شمار می آید و می تواند موارد مختلفی را ذیل خود قرار دهد. به طور مثال؛ بحث یارانه های انرژی، انرژی های نو، شرایط سرمایه گذاری و تسهیل سرمایه گذاری در حوزه انرژی از جمله مباحثی هستند که می توانند در این کمیسیون مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد تا برای آنها راهکارهای عملیاتی از سوی اعضا ارائه شود.

شادمان با بیان اینکه مقوله «اقتصاد انرژی» از دیگر مباحثی است مسائل مهمی است که بحث‌های زیادی پیرامون آن مطرح می شود، افزود: برای نمونه، برق را متاسفانه نه به عنوان کالای واقعی بلکه به عنوان کالایی لوکس به رسمیت می شناسیم. برخی نیز صرفا برق را خدمتی می دانند که دولت موظف به ارائه آن است. این جنس نگرش ها باید اصلاح شوند تا قدر و قیمت انرژی مغتنم شناخته شود.

وی عنوان کرد: کمیسیون وظیفه بررسی و تحلیل موضوعات و ارائه پیشنهادات و راهکارها را دارد تا نتایج حاصل را به نهادهای تصمیم‌گیر و ساختارهای تصمیم ساز منتقل کند.

*مروری بر اهداف و رویکردهای کمیسیون انرژی اتاق مشهد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد در بخش دیگری از این جلسه در خصوص اهداف کلی کمیسیون چنین عنوان کرد: توسعه کسب و کار در صنایع انرژی و مرتبط با محیط زیست (صنایع پشتیبان، نفت و گاز، صنایع انرژی، صنایع پتروشیمی و صنایع تولید حامل های انرژی)، رسیدگی به مشکلات بنگاه های فعال در بخش های انرژی و جست و جوی راهکارهای مناسب برای این مشکلات و خلق بسترهای جدید درزمینه های کسب و کارهای مربوط به انرژی و محیط زیست از جمله مهم ترین اهداف کمیسیون انرژی هستند.

وی یادآور شد: تهیه نقشه راه برای افزایش و توسعه سهم بخش خصوصی استان در حوزه انرژی و محیط زیست، بررسی راهکارهای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در این بخش، مسائل حوزه بازیافت، حوزه محیط زیست و صنایع سبز استان، بررسی نحوه حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش هایی نظیر بازیافت و استحصال انرژی از ضایعات و زباله ها و همچنین آسیب شناسی در مورد حضور بخش خصوصی در بخش انرژی کشور و... از مهم ترین وظایف کمیسیون انرژی به شمار می آید.

وی تصریح کرد: شناسایی پتانسیل های اقتصادی در هر حوزه از فعالیت های ما، امکان پذیری فنی، اقتصادی و زیست محیطی اقدامات و شناسایی تنگناها و رفع موانع از جمله مباحثی هستند که نقشه راه کمیسیون را ترسیم می کنند.

* بهینه سازی مصرف انرژی نیز باید در زمره اولویت های این کمیسیون باشد

در بخش دیگری از این نشست، «جواد عابدینی طرقبه»، کارشناس ارشد فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد عنوان کرد: شهرداری از پسماندهای شهری که حدود 2 هزار تن در روز برآورد می شوند، در نیروگاه شمالی واقع در جاده قدیم نیشابور، برق تولید می کند. در محل دفن جدید میامی نیز که در 35 کیلومتری مشهد واقع شده، مطالعات و امکان سنجی لازم برای تحقق این مهم انجام گرفته است.

وی ادامه داد: اخیرا به منظور توسعه فعالیت زباله سوزها (زباله سوزی با مقیاس 1000 تن در روز) فراخوانی اعلام شد و یک شرکت فرانسوی نیز شرایط ما را پذیرفت و حالا در مرحله مذاکرات و فاز پیش قرارداد هستیم که آن هم ظرفیت قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد که امیدواریم در آینده نزدیک به ثمر بنشیند.

در ادامه، علی فرجیان مشهدی، کارشناس حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه اتاق بازرگانی بستری برای رونق کسب و کار است، عنوان کرد: حال اگر کمیسیونی در این نهاد ایجاد می شود، باید هدفش شکوفایی کسب و کار باشد، لذا اهداف این کمیسیون باید بسیار خوب و شفاف تعیین شود تا کارآمدی لازم را برای فعالان این بخش ایجاد کند.

وی افزود: بهینه سازی مصرف انرژی نیز باید در زمره اهداف و اولویت های کمیسیون باشد. موضوع بهره برداری صیانتی از منابع انرژی نیز از دیگر مباحثی است که باید در کانون توجه قرار بگیرد.

*خراسان پایین ترین ارزش حرارتی گاز کشور را دارد

در بخش دیگری از این نشست مهدی کفاش، دبیر کارگروه انرژی انجمن صنایع استان عنوان کرد: ما 5 سال است که کارگروه بهینه سازی مصرف انرژی را در انجمن مدیران صنایع تشکیل دادیم و خوشبختانه تاکنون 25 مورد از صنایع استان به جمع اعضای این کمیسیون پیوسته اند و اقدامات خوبی نیز در این بازه زمانی انجام گرفته است؛ به طوری که برخی از موضوعات ما به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ارجاع شد. به عنوان مثال، بحث ارزش حرارتی گاز استان یک مقوله جدی به شمار می آید که تمامی صنایع و حتی بخش تجاری و خانگی از این مبحث متضرر شده اند، چرا که خراسان بزرگ پایین ترین ارزش حرارتی گاز کشور را داراست، این در حالی است که تعرفه ما با سایر شهرهای کشور یکسان می باشد و این مسئله اجحافی را متوجه صنایع استان می کند.

وی تصریح کرد: ما در 5 جلسه این موضوع را به بررسی گذاشتیم و نهایتا به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ارجاع شد اما از آن جایی که یک طرف قضیه بحث انحصار دولتی است، این مهم نیاز به تصمیم گیری دولت و مجلس شورای اسلامی دارد تا بدین ترتیب قیمت گاز در منطقه شرق کشور تعدیل پیدا کند. به بیان دیگر استان خراسان رضوی با تعرفه یکسان، گازی با کیفیت پایین تر را مورد استفاده قرار می دهد که این مقوله باید مورد حل و فصل قرار بگیرد.

دبیر کارگروه انرژی انجمن صنایع استان اظهار کرد: به همین استناد پیشنهاد می شود تا ایجاد کارگروه بهینه سازی مصرف انرژی را ذیل این کمیسیون به صورت جدی دنبال کنیم.

درادامه، محمدکاظم ذبیحی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تانیر عنوان کرد: پیشنهاد می شود برای انرژی های تجدیدپذیر نیز کمیته تخصصی ایجاد شود تا مسائل این حوزه را مورد پیگیری قرار دهد.

*در کشور ما هیچ گونه سیاستی برای گذار انرژی مطرح نبوده است

در بخش دیگری از این نشست سید مهدی مدنی بجستانی، عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: کمیسیون باید مشخص کند که با چه سیاست هایی می تواند به اهداف و چشم اندازهای مدنظر خود برسد. به طور مثال، کمیسیون بر چه اساسی می تواند سوخت های فسیلی را کاهش داده و سوخت های تجدیدپذیر را افزایش دهد؟ همچنین چگونه می توان نقش آفرینی کرد تا اقتصاد دولت محور، محدود شده و بخش خصوصی تقویت گردد. لذا برای حصول به این نتیجه باید آخرین مطالعات و پژوهش های اتحادیه اروپا را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما هیچ گونه سیاستی برای «گذار انرژی» مطرح نبوده است، ادامه داد: ما باید از انرژی های تجدیدپذیر دفاع کنیم. در سند برنامه ششم توسعه، به صراحت بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تاکید شده است که متاسفانه این مسئله چندان تاثیرگذار نیست، چرا که سیاست ها و ابزارهای حصول به این نتیجه در سند مشخص نشده است.

مدنی عنوان کرد: اقتصاد انرژی ما نمی تواند انرژی های تجدیدپذیر را به کار بگیرد، چرا که بودجه انرژی های تجدیدپذیر بسیار اندک است. این مسئله نشان می دهد که سیاستگذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر اشتباه می باشد. از این رو ما علاوه بر متخصص های فنی و مدیریتی به متخصصانی که بر سیاست گذاری های انرژی تسلط دارند، نیاز داریم.

اما حسن عطایی، مدیر دفتر نظارت و کنترل پروژه توزیع برق استان عنوان کرد: بحث بهینه سازی مصرف انرژی، موضوع آب را نیز در دل خود دارد به همین استناد پیشنهاد می شود تا عنوان کمیسیون را به «بهینه سازی مصرف آب و انرژی» تغییر پیدا کند.

در پایان این جلسه و در جمع بندی موضوعات عنوان شده؛ مقرر گردید تا پیشنهادات ارائه شده برای عناوین کمیته ها و کارگروه های ذیل این کمیسیون، مورد بحث و بررسی بیشتر قرار بگیرد و نتایج آن به اعضا اعلام شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی