صادرات تجهیزات برق به افغانستان، از مسیر توسعه ارتباطات میسرمی‌شود

صادرات تجهیزات برق به افغانستان، از مسیر توسعه ارتباطات میسرمی‌شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 17 ارديبهشت 1400

در نشست مجازی اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با مدیران شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح شد:

صادرات تجهیزات برق به افغانستان، از مسیر توسعه ارتباطات میسرمی‌شود

 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تحقق صادرات برق به ویژه تجهیزات برق ساخت داخل که بیشتر مورد نظر ایران است از مسیر توسعه ارتباطات بین شرکت های برق و بازرگانان دو کشور می گذرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن شادمان» در جلسه آنلاینی که به منظور بررسی راهکارهای توسعه صادرات برق ایران به افغانستان برگزار شد، افزود: باید ارتباط بیشتری بین شرکت های برق منطقه ای ایران با محوریت شرکت برق منطقه ای خراسان و برشنای کابل یا هرات در افغانستان ایجاد شود.

وی اظهار داشت: در شرایط اقتصادی کنونی کشور، انجام هر فعالیت اقتصادی به معنای جهاد است و انجام فعالیت اقتصادی منجر به صادرات مصداق جهاداکبر است  ، به طور قطع اگر بتوان در سفر هیاتهای افغانستانی به خراسان رضوی، زمینه صادرات برق به آن کشور را فراهم کرد در رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی ایران به منظور صادرات انرژی بسیار راهگشا خواهد بود.

شادمان ادامه داد : اتاق بازرگانی خراسان رضوی همکاری های نزدیکی با بازرگانان افغانستانی دارد که بیشتر در خصوص سوخت و مواد غذایی است و در این زمینه مشکلاتی هم در گمرک دوغارون، حمل و نقل جاده ای و ریلی کالا وجود دارد.

وی وجود اتاق مشترک بین ایران و افغانستان را ظرفیت بسیار خوبی برای جلب نظر بازرگانان در خصوص توسعه صادرات برق دانست و گفت: در نشست مشترک همکاریهای اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات که سال گذشته با محوریت اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد ، موضوع صادرات برق مورد بررسی قرار گرفت تا از این طریق همکاریهای اقتصادی دو طرف افزایش یابد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که بتوان از ظرفیت اتاق بازرگانی ایران و افغانستان برای افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور و ایجاد بستر برای صادرات برق بهره بیشتری گرفت.

شادمان اظهار داشت: کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی آبانماه سال 98 تشکیل شد و پس از آن به دلیل شیوع کرونا مجالی برای توسعه فعالیتهای خود پیدا نکرد.

وی خاطر نشان کرد: سابقه فعالیت اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان نیز به صادرات کالا به ویژه مواد غذایی بازمی گردد و بازرگانان تجربه کمی در خصوص صادرات انرژی دارند؛ لذا باید با بازرگانان افغانستانی در خصوص صادرات محصولات انرژی بر وارد همکاری شویم.

وی بیان کرد: شناخت بازرگانان افغانستانی از انرژی، فقط سوخت فسیلی است و در مورد صادرات انرژی در قالب برق و تجهیزات مرتبط با تولید آن شناخت لازم را ندارند و لذا باید آنان را در این حوزه وارد عمل کرد و از ظرفیت اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در جهت تبادل نظر و همفکری با طرف افغانستانی بهره گرفت.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی