ضرورت تقویت جایگاه تشکل‌های بخش خصوصی با هدف ارتقای مطالبه‌گری‌ها

ضرورت تقویت جایگاه تشکل‌های بخش خصوصی با هدف ارتقای مطالبه‌گری‌ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 13 خرداد 1400

در نشست روسای تشکل‌های تحت پوشش اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

ضرورت تقویت جایگاه تشکل‌های بخش خصوصی با هدف ارتقای مطالبه‌گری‌ها

روسا و نمایندگان تشکل های وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نشستی با معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران به بیان دغدغه ها، طرح مسائل، مشکلات و مطالبات خود از اتاق ایران پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی کبیر»، دبیر اتاق مشهد در ابتدای این نشست، با اشاره به فعالیت 25 تشکل وابسته به اتاق بازرگانی در خراسان رضوی گفت: در این زمینه در زمره استان های نخست کشور هستیم. تشکل های ما ارتباط بسیار خوبی با کمیسیون های 11گانه اتاق دارند و نقش اصلی را در این کمیسیون ها ایفا می کنند. ضمن اینکه بخشی از موفقیت و درخشش شورای گفتگوی استان در کشور، ناشی از همکاری مطلوب برخی از تشکل ها بوده است. این موضوع درباره کمیته بهبود محیط کسب و کار نیز صدق می کند.

وی افزود: اتاق بازرگانی به نوبه خود و با توجه به میزان ظرفیتش، از تشکل ها به عنوان بازوانش در امور اجرایی استفاده می کند. ما در حوزه دوره های آموزشی و پژوهشی، 4 دوره آموزشی برای تشکل ها در طول سال برگزار می کنیم و در حوزه پژوهشی نیز همکاری هایی با تشکل ها داریم.

 *ارتباط تنگاتنگ اتاق مشهد با تشکل ها

حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق خراسان رضوی نیز با اشاره به تشکیل شورای نظارت راهبردی تشکل ها در اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: این شورا پیگیر روند برگزاری جلسات، اخذ نظرات و پیشنهادات تشکل ها می باشد. در واقع، مشکلات پیش روی تشکل ها با توجه به امکانات اتاق پیگیری می شود و اگر تصمیم گیری در این زمینه فراتر از اختیارات اتاق مشهد باشد، از طریق اتاق ایران موضوع را پیگیری و مسیر کار را دنبال می نماییم.

وی خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی خراسان رضوی از معدود اتاق هایی است که ارتباطی تنگاتنگ با تشکل ها دارد. بهره‌گیری از این ظرفیت، توان مطالبه‌گری و نگاه تحلیلی ما را در حوزه های مختلف، تقویت می کند.

*لزوم ایجاد مشوق برای عضویت فعالان اقتصادی در تشکل ها

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد نیز در همین رابطه ابراز کرد: خراسان دارای تشکل هایی بسیار قوی است. ارتباط اتاق نیز با تشکل ها بسیار مطلوب ارزیابی می شود. به طور مثال، مطالبی که از سوی تشکل ها به کمیسیون تجارت ارسال می شود، پس از چکش کاری به کمیته پایش سازمان صمت ارائه می‌گردد و پس از بررسی جامع‌تر، به کارگروه توسعه صادرات استان می‌رود و در نهایت مصوبات آن کارگروه قابل اجراست. بنابراین نقش تشکل ها در استان ما کارآمد و اساسی می باشد.

وی به بی رغبتی فعالان اقتصادی برای عضویت در تشکل ها به عنوان یکی از مشکلات موجود اشاره و ابراز کرد: شماری از این تشکل‌ها تلاش می کنند تا در جلسات خود از حضور همه افراد عضو یا غیرعضو بهره بگیرند؛ اما بسیاری از آن ها چون می بینند که عضویت شان لزومی ندارد، نسبت به این قضیه اقدامی نمی کنند.

روشنک با انتقاد نسبت به رویکرد مرکزنشینان، نسبت به تشکل های استانی، متذکر شد: برخی از تشکله ای استانی در تشکل کشوری جایگاه و نقشی ندارند. درخواست ما خروج از این بی عدالتی و ساماندهی این وضعیت از سوی اتاق بازرگانی ایران است.

وی افزود: درخواست ما این است که برای تشکل های استانی جایگاهی اختصاص یابد و برای عضویت افراد در این تشکل ها مشوق های لازم ایجاد گردد.

*لزوم تقویت حوزه نظارت بر تشکل های اتاق

محسن خندان دل، رئیس انجمن شرکت های فنی مهندسی و مشاوره ای خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: تشکل های اتاق همواره چشم انداز پارلمان بخش خصوصی را پیگیری کرده اند و گزارش مبسوطی نیز در این زمینه ارائه شده است.

وی افزود: در گزارش اتاق، چند نکته کلیدی وجود داشت؛ نخست اینکه شورای راهبردی تشکل های اتاق در خراسان با رویکرد جدیدی فعال است و باعث ارزیابی و رتبه بندی تشکل های اتاق شده است و این یعنی فعالیت در راستای اهداف بهبود محیط کسب و کار.

خندان دل تاکید کرد: نکته دیگر اینکه برخی کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی توسط رئیس تشکل ها اداره می شود. البته به نظر من حوزه نظارتی بر فعالیت تشکل های اتاق باید تقویت شود و دستگاه هایی از بیرون هم ناظر عملکرد اتاق باشند.

وی بیان کرد: اعضای انجمن شرکت های فنی مهندسی و مشاوره ای خراسان رضوی، قبلا الزامی برای اخذ کارت بازرگانی برای عضویت در تشکل را نداشتند اما از زمانی که تشکل زیرمجموعه اتاق قرار گرفت و اخذ کارت بازرگانی به الزامی برای اعضا بدل شد؛ ریزشی را در عضویت این تشکل رقم خورد.

خندان دل با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و کشورهای آسیای میانه در سنوات گذشته داشت و متذکر شد: هم اکنون فعالیت فنی و مهندسی در این کشورها بسیار کم رنگ شده و تنها اقدامات محدودی در افغانستان صورت می گیرد که محدودیته ای سیاسی این موضوع را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. حال سوال این است که چطور در شرایط موجود افرادی را که نمی توانند فعالیت بازرگانی و صادراتی انجام دهند، برای عضویت در اتاق بازرگانی مجاب کنیم؟

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه مسیر عضویت در اتاق و اخذ کارت بازرگانی است که به شدت سخت شده و تغییرات به وجود آمده در این زمینه، محدودیت هایی را ایجاد کرده است. در این وضعیت، بار مالی تشکل های اتاق باید به شکل بیشتری به دوش کشیده شود. اتاق بازرگانی در دو مرحله در سال به تشکل ها کمک مالی می کند؛ اما میزان این کمک و هزینه های تشکل با یکدیگر هم خوانی ندارد.

*اهمیت تقویت جایگاه قانونی تشکل های اتاق‌های بازرگانی

مرتضی قندچی، رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی استان نیز در تشریح مشکلات موجود ابراز کرد: جایگاه تشکل ها در اتاق های بازرگانی مشخص نیست و در مباحث قانونی و دولتی نیز جایگاه تشکل ها به خوبی تعیین نشده است؛ لذا تمایل به کار تشکلی ضعیف است. از سال 1392 اعضای ما الزامی برای اخذ کارت بازرگانی ندارند و ما امروز هم باید آن ها را برای عضویت در اتحادیه و توامان اتاق، مجاب نماییم.

وی افزود: عدم حمایت قانون از تشکل های اتاق موضوع دیگری است که مشکلاتی را به دنبال دارد. با ضعیف شدن تشکل ها، آن ها فردمحور و قائم به فرد می شوند و درنتیجه کم توانی تشکل را شاهدیم. این در حالی است که ظرفیت های بسیار خوبی در استان خراسان رضوی برای انجام فعالیت‌های مبتنی بر ظرفیت تشکل های اقتصادی وجود دارد.

*اتاق نباید اجازه موازی کاری تشکل ها را بدهد

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان نیز اجرا نشدن قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را یکی از دردهای کنونی تشکل ها خواند و گفت: طبق ماده 5 این قانون، اتاق نباید اجازه موازی کاری تشکل ها را بدهد؛ اما در این سال ها چه اقدامی برای مقابله با این مسئله صورت گرفته است؟ اتاق ایران چرا نتوانسته در این زمینه اقدام لازم را به عمل آورد؟

وی با اشاره به مشکل تشکل ها در تامین هزینه های جاری خود عنوان کرد: یک سوم هزینه انجمن مدیران با بودجه تامین می شود و مابقی هزینه ها را از طریق دوره های آموزشی تامین می کنیم و در سایر تشکل ها این تامین هزینه سختی بیشتری دارد.

مرادی با گلایه از عدم دخالت تشکل ها در تصمیم گیری های اقتصادی کشور بیان کرد: به طور مثال، در حوزه قطع برق تشکل ها در تصمیم گیری شورای تامین استان نقشی نداشته اند. از طرفی، در شورای گفتگو مصوبات خوبی داریم که در هنگام اجرا، به چارچوب محدودیت های قانونی برخورد می کند.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان یادآور شد: بسیاری از فعالیت‌های تشکل ما وابسته به تشکل مادر در تهران است و اگر ساختار اصلی منفعل باشد، جلوی حرکت ما نیز گرفته می شود.

وی خواستار پیگیری بحث ثبت تشکل ها در اتاق شد و گفت: هنوز چهارچوب مشخصی برای ثبت تشکل ها در اتاق وجود ندارد. ما به عنوان انجمن مدیران صنایع با وجود پیگیری های بسیار، هنوز کد شناسه ملی در کشور نداریم. از طرفی، در شرایطی که ما هزینه های خود را به سختی تامین می کنیم، ناگزیریم تا هزینه ای را هم به مرکز پرداخت کنیم. درخواست ما این است که ساختار مادر ما لااقل منفعل عمل نکند.

غلامرضا  میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز با تاکید بر لزوم حذف موضوع الزام عضویت در تشکل ها، عنوان کرد: ما در دو سال اخیر کمکی از اتاق بازرگانی دریافت نکرده ایم. مسئله دیگر اینکه در تهران اتحادیه گیاهان دارویی ثبت شده است، سوال این است که آیا تشکل مذکور، اتحادیه مادر برای دیگر تشکل هایی است که هر کدام در حوزه گیاهان دارویی و زعفران فعالند؟ مشهد سالانه حجم زیادی صادرات در حوزه گیاهان دارویی و زعفران دارد و باید جایگاه آن در فعالیت های تشکلی مدنظر باشد.

وی همچنین خواستار تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صنایع تبدیلی زعفران در خراسان رضوی شد.

*لزوم تمرکز بر رتبه بندی تشکل ها از طریق سامانه اتاق

علیرضا عزیزی، سرپرست خدمات بازرگانی اتاق مشهد نیز در بخش دیگری از این نشست، گفت: ایجاد هماهنگی بین فعالان بخش اقتصادی و پیگیری مطالبات اعضا از وظایف اتاق ایران است که اگر به آن عمل شود، رغبت برای عضویت بیشتر می شود. برای این مهم، قرار بود سامانه ای ایجاد شود و تشکل ها به آن متصل شوند و رتبه بندی اعضا و تشکل ها توسط سامانه اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: تقاضای ما به روزرسانی این سامانه ها و پیگیری ارائه خدمات از سوی اتاق بازرگانی است.

*بخش دولتی در نظرخواهی از تشکل های بخش خصوصی، پایبند به قانون باشد

سیدمهدی مدنی بجستانی، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق نیز تریبون را در اختیار گرفت و با بیان اینکه کمک مالی اتاق به تشکل ها، راه حل اصلی برای شرایط موجود نیست، متذکر شد: اگر اتاق بازرگانی براساس قانون تشکیل شده، بخش دولتی هم باید به جایگاه و اختیارات آن پایبند باشد و در تصمیماتش به نظرات این تشکل فراگیر توجه نماید.

وی با انتقاد از نوع نگاهی که به جایگاه تشکل های وجود دارد، به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در مدیریت کارخانه نوآوری شهرداری مشهد از ما درخواست کمک شد و ما نیز نظرات تخصصی خود را عنوان نمودیم و به همین استناد، طرحی تحت عنوان راه اندازی مرکز نوآوری اتاق ارائه کردیم که به نتیجه نرسید و شهرداری هم استقبالی نکرد. اتاق بازرگانی در این خصوص با شهرداری مکاتبه کرد اما اتفاقی رخ نداد. مدیریت شهری در این زمینه حاضر به صحبت نیست و همکاری لازم را ندارد. این مصداقی از بی توجهی های موجود است.

*انتقاد از بی توجهی دستگاه های متولی به نظرات تخصصی تشکل ها 

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران نیز در همین رابطه متذکر شد: تشکل ها نقش موثری در بهبود محیط کسب و کار و توسعه این محیط دارند. با توجه به تجربیات گذشته و تغییرات فضای کسب و کار، هر تشکل به اقتضای تغییر و تحولات این فضا، باید وظیفه ای داشته باشد. همچنین، اهداف تشکل ها باید به درستی ترسیم گردد.

وی افزود: پیشنهاداتی که از سوی اعضای یک تشکل تخصصی ارائه می شود باید از سوی دستگاه های دولتی در موضوعات مرتبط به رسمیت شناخته شود چرا که این نظرات نخبگان و فعالان آن حوزه است.

وی ادامه داد: ما در شورای ملی زعفران مرتب برنامه و استراتژی ارائه می دهیم اما هیچ یک از نظرات ما مبنای تصمیم گیری دستگاه های متولی قرار نمی گیرد و این کوتاهی از سوی دولت است. سوال این است که تشکل ها چه نقشی در تصمیمات مربوط به فضای کسب و کار دارند؟ فراموش نکنیم که تشکل ها و کمیسیون ها به اتاق های بازرگانی کیفیت و جایگاه می دهند.

احتشام خاطرنشان کرد: وقتی طرح و ایده تشکل مبنای تصمیم گیری قرار نمی گیرد، این تشکل چطور در بهبود فضای کسب و کار موثر باشد؟ بعد از کمیسیون های اتاق، تشکل ها نقش مهمی در پارلمان بخش خصوصی دارند.

*درخواست تسهیل عضویت دارندگان کسب و کارهای خرد در اتاق بازرگانی

کیانی نژاد، نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان نیز در این نشست ابراز کرد: در بحث کارت عضویت ها با توجه به اینکه اعضای کانون ما دارای کسب و کارهای خرد هستند، راغب به اخذ کارت عضویت اتاق بوده اما با قوانینی مواجه می شوند که شاید با نوع کسب و کار آنها مطابقت نداشته باشد و درخواست تسهیل در این زمینه را داریم.

وی افزود: در حوزه ثبت تشکل نیز مشکل زیادی داریم؛ تمام کانون های زنان در تهران به ثبت رسیده است و نمی توانیم این عنوان را تغییر دهیم. موضوع دیگر درباره غیرانتفاعی بودن برخی کانون هاست و لازم است به آن توجه شود؛ زیرا در هنگام انعقاد تفاهم نامه و حقوقی کردن آن، به خاطر غیرانتفاعی بودن جایگاه مان دچار مشکل می شویم.

کیانی نژاد خاطرنشان کرد: لازم است اتاق ایران نگاهی ویژه تر به ظرفیت تشکل های استانی داشته باشد. هم اکنون اگر اتاق ایران به مقایسه عملکرد تشکل بانوان در سطح ملی و استان ما بپردازند، مشاهده خواهد کرد که عملکرد در خراسان رضوی به مراتب بهتر است اما توجهی که به تشکل ملی صورت می گیرد، برای تشکل های استانی وجود ندارد.

هرمززاده، رئیس انجمن جوانان کارآفرین استان نیز گفت: در راستای آنچه گفته شد، پیشنهاد می شود در صورت امکان، تشکل های مشابه و قابل تلفیق، با یکدیگر ادغام شوند تا از هزینه های سربار جلوگیری گردد و اعضای تشکل ها هم رغبت بیشتری برای عضویت در اتاق بازرگانی را داشته باشند.

غلامرضا نازپرور، رئیس خانه معدن استان در ادامه تریبون را در اختیار گرفت و عنوان کرد: خانه معدن تنها تشکلی می باشد که در قانون آمده است. از سال 1396 به نمایندگی از خانه ایران در خراسان رضوی فعال بودیم و سرانجام امسال، به عنوان تشکلی مستقل ثبت شدیم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت خراسان، در دو سال اخیر کارهایی بزرگ انجام دادیم؛ شورای معادن را در استان راه اندازی کردیم و گروهی تخصصی برای بررسی پرونده ها قبل از ورود به شورای معادن ایجاد شد. تقاضای ما دفاع از تشکل ها از سوی اتاق بازرگانی است. اگر زیرمجموعه اتاق قرار گرفتیم، به خاطر قانون خوب این اتاق است و امیدواریم از ما حمایت گردد.

*ضرورت اشاعه فرهنگ تشکل گرایی

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار سیدحسین سلیمی،عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع ایران قرار گرفت. او پس از شنیدن اظهارات روسا و نمایندگان تشکل ها گفت: داشتن تفکر تشکل گرایی مبحثی علمی است؛ اما بسیاری از تشکل ها برای اینکه به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی برسند، به اتاق ورود می کنند. در واقع نوعی نگاه انتقاعی نسبت به جایگاه تشکل وجود دارد و همین امر باعث می شود تا به جای فعالیت در چهارچوب رویکردهای تشکل خود، منافع فردی دنبال شود.

وی ادامه داد: اینکه در بعضی مواقع اقدامات انجمن و تشکل استانی بهتر از تشکل مادر عمل می کنند، طبیعت کار است و نشان از بالندگی ظرفیت در استان ها دارد. انجمن مدیران صنایع خراسان هم به عنوان یک نمونه از این بحث، عملکرد بسیار خوبی دارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید به این موضوع توجه کرد که تشکل گرایی یک فرهنگ برای ارائه دادن است نه برای گرفتن چیزی. باید فرهنگ تشکل گرایی را اشاعه دهیم. اگر اعضا برای اخذ کارت رغبت ندارند یا عضو نیستند، اشکالی ندارد از آنها نظرخواهی کنید و مشورت بگیرید. عضویت فقط در زمان انتخابات مهم است.

*تشکیل دو کارگروه تخصصی برای چاره جویی از مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تامین اجتماعی و مالیاتی

در پایان این نشست کبیر، دبیر اتاق مشهد بار دیگر پشت تریبون را در اختیار قرار گرفت و با اشاره به مهم ترین مشکلات تشکل های خراسان رضوی در حوزه مالیات و تامین اجتماعی گفت: ما در این خصوص در اتاق مشهد دو کارگروه ویژه تشکیل داده ایم که با حضور مدیران کل برگزار می شود و بسیاری از مسائل تاکنون در آنها حل و فصل شده است. اگر تشکل ها با چنین مواردی در میان اعضای خود مواجهند، به اتاق بازرگانی منتقل نمایند تا پیگیری شود.

کبیر افزود: در خصوص معرفی تشکل ها نیز سایت اتاق مشهد آماده اختصاص یک صفحه برای تشکل هاست. اگر معرفی تشکل به درستی صورت بگیرد، بنا به رده کاری اعضای اتاق، بروشور معرفی نامه تشکل را به آنها ارائه می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در این نشست از سوی تشکل های وابسته به اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد، به ماده 5 قانون بهبود محیط کسب و کار برمی گردد و می دانیم که اجرای این ماده به سادگی امکان پذیر نیست؛ چون موضوع فقط به اتاق بستگی ندارد. با این حال باید بدانیم پیگیریه ا در این زمینه به کجا رسیده و اجرای این ماده تا چه حد پیشرفت کرده و ساختار کار مشخص گردیده است یا خیر؟

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی