معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تشکل‌های بخش خصوصی، جایگاه ارزشمندی در اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی دارند

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:  تشکل‌های بخش خصوصی، جایگاه ارزشمندی در اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی دارند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 13 خرداد 1400

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:

تشکل‌های بخش خصوصی، جایگاه ارزشمندی در اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی دارند

معاون امور استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران، با تاکید بر جایگاه و نقش ارزشمند تشکل‌های بخش خصوصی در بحث مطالبه گری، ارائه دیدگاه های کارشناسی و هدایتگری تصمیمات اقتصادی ولو در سطح کلان، بر اهمیت تقویت فعالیت‌های تشکلی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مظفر علیخانی در نشست با روسای تشکل های اتاق مشهد، گوشه چشمی به حمایت‌هایی داشت که پارلمان بخش خصوصی ایران از تشکل‌های تحت پوشش خود به عمل می آورد و یکی از اقدامات اخیر را نیز در بحث کمک به تامین مکان برای تشکل ها، عنوان کرد و گفت: هیات رئیسه اتاق ایران برای رفع مشکل مکانی تشکل های وابسته، دو راهکار در نظر گرفته است؛ نخست خرید دفاتر تشکل ها و دوم، اجاره ساختمان تا زمان مهیا شدن شرایط خرید.

وی ادامه داد: در بحث تامین دفاتر و ساختمان برای تشکل های وابسته به اتاق، اراده ای جدی وجود دارد؛ بر همین اساس، سال گذشته به دستور ریاست اتاق، خرید ساختمانی را برای استقرار تشکل های اتاق در دستور کار داشتیم؛ اما به جهت کمبود منابع مالی موفق این کار نشدیم.

وی با دیگر به برنامه ریزی اتاق ایران برای کمک به تامین مکان تشکل ها تاکید کرد و گفت: اگر شرایط تشکلی طبق آیین نامه باشد و اتاق استان آن را تایید کند، ابزار برای حل مشکل مکانی آن وجود دارد؛ لذا تا زمانی که خرید ساختمان اتفاق بیفتد، حمایتی که ذکر شد، براساس مصوبه هیات رئیسه اتاق ایران روی میز قرار دارد.

*تعدد دستگاه‌های صادرکننده مجوز برای ثبت تشکل ها

علیخانی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل ثبت تشکل ها و اخذ شناسه ملی برای آن ها اشاره و ابراز کرد: هم اکنون شاید ده دستگاه صادرکننده مجوز تاسیس و ثبت تشکل هستند که حاضر نیستند از مواضع خود کوتاه بیایند. ضمن اینکه، در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور، افراد به تشکل هایی نیاز دارند که صرفا حامی نظرات آن ها باشند و به تصمیمات آن ها مشروعیت بدهند و دریغ که اخذ دیدگاه های تخصصی و کارشناسی، در اولویت بعضی افراد نیست.

وی خاطرنشان کرد: درون بخش خصوصی هم بعضا کسانی هستند که به دنبال رانت و امتیازند و آماده هستند تا از امکانات تشکلی به نفع خود یا صنف‌شان استفاده کنند. افرادی که چنین دیدگاهی دارند، اگر در تشکلی انتخاب نشوند، دوستان خود را جمع می کنند و در وزارتخانه ای به دنبال ایجاد تشکلی دیگر می روند و در نهایت دود این وضعیت به چشم همه جامعه فرو می رود.

علیخانی ادامه داد: در خصوص ثبت تشکل ها تعامل خوبی بین اتاق ایران با اداره ثبت شرکت ها وجود دارد و می توان از این ظرفیت برای حل مشکل ثبت تشکل ها  استفاده کرد. درباره تفویض اختیار به تشکل ها نیز منعی نداریم و این‌ اقدام در استان‌ها هم اتفاق خواهد افتاد. البته از یک طرف تشکل باید نگاه جمعی و ملی برای اعتمادسازی داشته باشد و از طرف دیگر، اتاق بازرگانی باید آمادگی این تفویض اختیار را داشته باشد.

معاون امور استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران درباره ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مبنی بر ادغام، شبکه سازی، یکپارچه سازی و انسجام تشکل های موازی با محوریت اتاق و  همچنین دلایل عدم اجرای آن نیز گفت: یکی از علل این موضوع، مقاومت دستگاه های دولتی و بعضی تشکل ها در بخش خصوصی است. آیین نامه این ماده 19 اردیبهشت امسال به ما ابلاغ گردید و حتی برخی از نکات کلیدی ما در این مسیر حذف شد. ساختار اصلی این آیین نامه به سه اتاق ارتباط دارد؛ هر چند دولتی ها اصرار به حضور در کارگروه ها و داشتن حق رای در این زمینه را داشتند؛ اما با استمداد از مجلس و قوه قضائیه توانستیم از این موضوع تا حدی جلوگیری نماییم.

علیخانی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تاکید تشکل ها به عضویت فعالان اقتصادی در آن ها تصریح کرد: ما در اتاق بر این باوریم که عضویت در تشکل ها باید مقدم بر عضویت در اتاق باشد؛ اما طبق قانون، افراد باید عضو اتاق هم باشند. نکته اینکه وقتی شرایط عضویت در اتاق برای فعال اقتصادی واقعی سخت می شود، پای بسیاری از کسانی که فعال اقتصادی واقعی نیستند، به ساختار اتاق باز می شود. کمااینکه می بینیم برخی از افراد برای مهندسی انتخابات اتاق، وارد اتاق یا تشکل ها می شوند. بر همین اساس تاکید ما این است که با مدیریت اتاق های بازرگانی، احراز اهلیت و صلاحیت حرفه ای اعضا صورت پذیرد.

*تاکید بر توانمندسازی تشکل های اتاق

معاون امور استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران، توانمندسازی تشکل های وابسته به اتاق را یکی از برنامه های جدی پارلمان بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: در این راستا، هم بحث آموزش و هم موضوع پژوهش مورد تاکید ماست و این نیازمند تعامل تشکل‌ها و اتاق بازرگانی است. بحث رتبه بندی تشکل‌ها نیز باید جدی گرفته شود و اگر قرار است به مدیریت‌ این‌ حوزه بپردازیم، بایستی براساس نظام رتبه بندی عمل کنیم؛ زیرا با این رویکرد، انگیزه ارتقای عملکرد تشکل ها فراهم می شود.

علیخانی خاطرنشان‌ کرد: هم اکنون منعی برای برگزاری مجامع آنلاین تشکل های وابسته به اتاق نداریم. تا امروز هم به خاطر کرونا برگزاری مجامع عقب افتاده است؛ زیرا معتقدیم جان مردم از مال آن ها مهم تر است؛ اما از این پس، به دلیل صدور مجوز برگزاری مجامع آنلاین، مشکلی نخواهیم داشت.

وی برقراری ارتباط با تشکل ها را رکنی اساسی در اتاق ایران و از تاکیدات رئیس اتاق‌ خواند‌ و گفت: همه ما به اهمیت فعالیت های تشکلی از نظر مفهومی و اجرایی ایمان و باور داریم و نظراتی که امروز بیان شد نشانگر این است که تشکل های خراسان به خوبی حوزه کاری خود را می شناسند و دغدغه استان و کشور را دارند.

علیخانی با اشاره به اهمیت بحث فرهنگ فعالیت های تشکلی گفت: فعالیت های تشکلی در دنیا 400 سال قدمت دارد و به واسطه این سبقه بلند، فراز و نشیب های زیادی نیز در حوزه تشکلی اتفاق افتاده است. بیشترین تشکل هایی که داریم سابقه ای 60 ساله دارد و برای نهادینه شدن این فرهنگ و باور، لازم است تلاش مضاعفی داشته باشیم و بخشی از این موضوع باید در قالب سیاستگذاری و قانونگذاری کشور باشد.

علیخانی ادامه داد: نقطه ای که امروز در آن قرار داریم، ارزشمند است زیرا زحمات زیادی برای رسیدن به این جایگاه کشیده شده و راهی طولانی برای رسیدن به آن طی شده است. ما نیازمند نهادینه کردن این مفهوم و تبیین و ترویج ادبیات مرتبط با آن در کشور هستیم و برای دستیابی به آنچه مه دیگر کشورهای دیگر در این حوزه صورت داده اند، نیازمند تلاش و ایثار هستیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی