رئیس اتاق ایران: بخش خصوصی نباید گرفتار رفتارهای پوپولیستی شود

رئیس اتاق ایران:  بخش خصوصی نباید گرفتار رفتارهای پوپولیستی شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 03 تير 1400

رئیس اتاق ایران:

بخش خصوصی نباید گرفتار رفتارهای پوپولیستی شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی باید همواره مطالبه‌گر باشد و اصلاح رویه‌های اقتصادی را دنبال کند؛ اما در این مسیر نباید به رفتارهای پوپولیستی، از جنس آنچه در عملکرد سیاست‌ورزان می‌بینیم، دچار شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامحسین شافعی» در نشست با هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی اتاق مشهد با اشاره به فضای واقعی موجود در ارتباط بخش خصوصی با نهادهای دولتی، گفت: مطالبه‌گری امری درست و تلاشی ضروری است؛ اما به عنوان بخش خصوصی نباید گرفتار رفتارهای پوپولیستی شویم. گاهی بعضی از مسئولان در جهت جلب رضایت توده مردم؛ وعده‌هایی عنوان می‌کنند و اقداماتی صورت می‌دهند که در طولانی مدت به ضرر جامعه و اقتصاد آن است و مصداق آن را در شعارهای یارانه ای می‌بینیم. وقتی حرف از معیشت به میان می‌آید، منظور سامان دادن به شاخص‌های اقتصادی و در پی آن بهبود رفاه، تولید ثروت، امنیت پایدار و... است نه صرف یارانه دادن به مردم.

وی تصریح کرد: پارلمان بخش خصوصی تلاش دارد تا در مقام مشاور قوای سه گانه به اصلاح رویه‌ها و بنیان‌های اقتصادی کمک کند. اعتقاد ما این است که نه اپوزیسیون دولت ها و نه بله قربان گوی آن ها هستیم و به عنوان بخش خصوصی بر روی نظرات و اعتقاداتمان محکم ایستاده‌ایم. در این سال‌ها، تجربه نشان داده هر کجا که صدا و نظرات بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی شنیده نشده، در ماحصل کار، خسرانی به بار آمده است. به همین استناد، وظیفه داریم تا به هر دولتی کمک کنیم و مشاور خوبی برای نهادهای حاکمیتی باشیم و امیدواریم دولت‌ها نیز از ظرفیت ارزشمند و توان تخصصی بخش خصوصی بهره لازم را بگیرند.

شافعی خاطرنشان کرد: ما باید در عین مطالبه گری، به فضای کلی و نوع دیدگاه مسئولان به بخش خصوصی نیز توجه نماییم و در این خصوص واقع‌بینانه عمل کنیم. البته نباید گفتمان را کنار گذاشت؛ بلکه باید به دنبال این باشیم که از کدام شیوه می تواند تاثیرگذاری بیشتری ایجاد کند. اگر راه تعامل و گفتگو را ببندیم، اثر خوبی نخواهد داشت.

وی درباره اهمیت توجه به بحث دیپلماسی اقتصادی برای کشورمان، بیان کرد: متاسفانه گاهی تصمیم‌سازان چنان در سیاست غرق می‌شوند که از بعضی حقایق غفلت می‌ورزند.  بر خلاف تصور موجود، این تعاملات سیاسی نیست که روابط کشورها را مستحکم می کند؛ بلکه گره خوردن ارتباطات و منافع اقتصادی، می تواند استحکام‌بخش تعاملات و متضمن آینده آن‌ها باشد. لذا در بسته پیشنهادی بخش خصوصی به رئیس دولت سیزدهم، درخواست کردیم تا با نگاه اقتصادی و نه از جنبه و منظر سیاسی، نسبت به انتخاب سفرا و استانداران اقدام شود.

شافعی، اهلیت حرفه‌ای مدیران و وزرای اقتصادی را مقدم بر رویکردهای سیاسی آن‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که این مسئله مورد توجه و اقدام رئیس جمهور بعدی باشد.

*ضرورت اصلاح نگرش‌ها نسبت به بنگاه‌های کوچک و متوسط

رئیس اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه در بخش اقتصادی، درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکلی اساسی داریم، تصریح کرد: تعریف ما از این بنگاه ها با آنچه کشورهای توسعه یافته تصویر می کنند، متفاوت است. این واحدهای اقتصادی کوچک مقیاس، از نگاه آن ها یک حلقه از زنجیره تولید تعریف می شوند و از این منظر پایداری اقتصادی آن‌ها تضمین شده است، چون تامین کننده نیاز تولیدی صنایع بزرگ به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به رغم صدور مجوزهای متعدد برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، حمایت کافی از آن‌ها صورت نمی گیرد و در فشار اقتصادی موجود، بخشی از این واحدها توان تاب‌آوری لازم را ندارند و تعطیلی آن ها هم به معنای اتلاف سرمایه و منابع است.

شافعی متذکر شد: اگر به جای تسهیلات‌دهی، همین نگرش و از پی آن سیاستگذاری‌ها در خصوص ایجاد واحدهای کوچک و متوسط اصلاح شود؛ اتفاق به مراتب اثرگذارتری رقم خورده و از چالش‌های آتی و هدررفت سرمایه های بیشتر جلوگیری می شود.

وی با اشاره به وعده نامزدهای ریاست جمهوری در روزهای پیش از اجرای فرایند رای گیری گفت: همواره شاهد بوده ایم که برخی از این وعده ها طرح و تبیلغ می شوند اما رنگ عمل به خود نمی گیرند. با این حال، پارلمان بخش خصوصی ایران بسته پیشنهادی خود را به نامزدها ارائه داده و هم اکنون نیز در حال تدوین مجموعه‌ای از پیشنهادات کارآمد و آسیب‌شناسی‌های مهم اقتصادی برای ارائه به دولت سیزدهم است. بر همین اساس، از روسای کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز خواسته ایم تا پیشنهادات و درخواست های خود را لااقل در مقیاس استانی جمع بندی و مطرح کنند.

*خسارت غفلت‌ها را بخش خصوصی و مولد می‌پردازد

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در ادامه اظهارات خود نقبی به چالش‌های پیش روی صنایع در حوزه انرژی زد و عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می دهد که افزایش نیاز کشور به تولید برق، در سنوات گذشته پیش‌بینی شده بود اما اقدامات لازم برای تحقق این مهم انجام نگرفت و به مثابه بسیاری از مسائل دیگر، علاج واقعه قبل از وقوع صورت نپذیرفت. به واسطه این غفلت و کم‌کاری، امروز بخش مولد ما باید خسارت این مشکل را بپردازد و در کنار انبوه چالش‌های دیگر، با مسئله تامین برق نیز دست و پنجه نرم کند.

وی به بدهی سنگین وزارت نیرو به پیمانکاران صنعت برق نیز اشاره‌ای داشت و گفت:متاسفانه پیش بینی آینده در کشور ما مفقود است و اصل مشکل همینجاست.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به نقش پیشنهادات کمیسیون های اتاق مشهد در ایجاد تغییر و اصلاح امور حتی در سطح ملی اشاره و ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که پیشنهاد آن از مشهد طرح و پیگیری شد و 25 روز پیش نیز بخشنامه آن به سراسر کشور ابلاغ گردید، بحث پرداخت مالیات شرکت‌ها در استان محل استقرار و فعالیت‌شان است. در این رابطه، طی سال‌های گذشته بارها سهم استان از مالیات شرکت‌هایی که در این خطه فعالیت می‌کنند اما پرونده مالیاتی آن ها در تهران است؛ پیگیری نمودیم. امیدواریم این ابلاغیه جدید در عمل نیز به مرحله اجرا درآید و اثرات آن را در کاهش فشار مالیاتی بر بنگاه های بخش خصوصی استان، شاهد باشیم. نمونه‌های مشابه و متعدد دیگری از پیشنهادات کمیسیون‌های اتاق مشهد در کمیسیون های متناظر اتاق ایران و شورای گفتگو مطرح شده و به مدد دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی شده است.

وی تاکید کرد: تمامی مواردی که کمیسیون ها درباره لزوم پژوهش درباره آن ها به نتیجه می رسند، باید رفته‌رفته در اختیار بخش پژوهش اتاق قرار بگیرد تا مطالعات لازم پیرامون آن انجام پذیرد و سپس درباره آنها تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی درباره نبود امنیت برای سرمایه گذاری نیز گفت: این مسئله از جمله آسیب‌های جدی برای اقتصاد کشورمان است که هم در بحث ظرفیت های موجود و هم در موضوع جذب سرمایه های جدید، چالش‌زا شده است. البته امنیت بیشتر از این نظر مطرح است که سرمایه گذار هیچ برآوردی از آینده خود ندارد.

*اهمیت ارتباط با اتاق بازرگانی بین المللی (ICC)

شافعی در ادامه پیرامون اهمیت ارتباط اتاق مشهد با اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) نیز سخن گفت و اذعان کرد: اتاق بازرگانی بین المللی به لحاظ موقعیت، از اتاق های بازرگانی ملی فراتر و فراگیرتر است. اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی به شمار می آید که هدف آن کمک به توسعه اقتصادی در سطح جهان است. این تشکل در حال تقویت ظرفیت های خود بوده و اگر گفتگوهای برجامی به نتیجه برسد، موقعیت ما در ICC نشان دهنده نقش بین المللی مان خواهد بود و می توانیم از این ظرفیت استفاده‌های ارزشمندی داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اجلاس سالیانه فدراسیون شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی جهان WFC امسال در دبی(امارات) برگزار می شود و تصمیم داریم نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی ایران نیز به این اجلاس اعزام نماییم.

شافعی در پایان با اشاره به کاهش سهم ایران در اقتصاد دنیا نیز تصریح کرد: جای تاسف دارد که کشور ما به رغم ظرفیت های فراوانش، مکرر در بخش اقتصادی تحلیل رفته، چنانکه برآوردها نشان می دهد، سهم ایران از اقتصاد جهانی در این ۴ دهه گذشته به نصف تقلیل یافته است. تنها یک نگاه مصلحانه و کارشناسانه و به دور از سیاست‌زدگی، می‌تواند ما را به مسیر تعالی بازگرداند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی