تردد تجاری بین ایران و هرات افغانستان در امنیت کامل جریان دارد

تردد تجاری بین ایران و هرات افغانستان در امنیت کامل جریان دارد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 10 تير 1400

تردد تجاری بین ایران و هرات افغانستان در امنیت کامل جریان دارد

رییس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ولایت هرات افغانستان گفت: هیچ مشکل و درگیری در مرز دوغارون و ولایت هرات وجود ندارد و تردد کامیون‌های تجاری بین ایران و این منطقه به شکل عادی و در امنیت کامل جریان دارد.

عارف رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه نشست مشترک دو انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی هرات و خراسان رضوی در مشهد افزود: اکنون وضعیت منطقه آرام است و در چند روز اخیر هیچ درگیری در ولسوالی (شهرستان) های مختلف ولایت هرات گزارش نشده است و تردد در مسیر مرز اسلام قلعه تا شهر هرات در امینت کامل برقرار است.

وی گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۴۵۰ کامیون از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، بازارچه مرزی و مرز ترانزیتی به صورت ورودی و خروجی در مرز مشترک دو کشور تردد می‌کنند.   

رییس انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی هرات افغانستان گفت: فقط کمی پذیرش کامیونها در دو سوی مرز به دلیل قطعی سیستم، بعضا مشکل ایجاد می کند.

رضایی همچنین با تاکید بر ارائه تست کرونا توسط رانندگان در مرز دوغارون گفت: مدت زمان اعتبار تست کرونای رانندگان چهار روز است و مساله تست از حلق و بینی، برخی رانندگان را با مشکل مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر رانندگان ترانزیت، رانندگانی هم که در منطقه مرزی فقط بار ایرانی را تحویل گرفته و به داخل افغانستان برمی گردند باید تست کرونا بدهند، که به دلیل مشکلات پیش‌گفته می خواهیم در خصوص دوره اعتبار تست کرونا و همچنین الزام رانندگان داخلی افغانستان به ارائه تست در مرز دوغارون تجدید نظر شود.

به گزارش ایرنا، گروه طالبان در ماه های اردیبهشت و خرداد و مطابق گزارش های میدانی، بیش از ۶۰ شهرستان در استان های مختلف افغانستان را همزمان با آغاز خروج نظامیان خارجی تصرف کرد که اکنون در برخی از این مناطق همچنان با نیروهای دولتی درگیر است.

یافته‌های نشریه آمریکایی "لانگ وار ژورنال "نشان می‌دهد که برای نخستین بار در ۲ دهه گذشته مناطق تحت کنترل طالبان از مناطق تحت کنترل دولت افغانستان بیشتر شده است.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که سقوط سریالی مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و برخی مناطق این کشور نیز بدون درگیری به این گروه واگذار شده اند.

این نشریه آمریکایی نوشت که در حال حاضر تنها ۹۲ شهرستان یا ۲۳ درصد از مجموع شهرستان‌های افغانستان تحت کنترل دولت قرار دارند.

این درحالی است که ۱۰۷ شهرستان یا ۲۷ درصد از مجموع شهرستان‌های افغانستان تحت کنترل طالبان است و ۱۹۹ شهرستان دیگر یا ۵۰ درصد از آنها نیز همچنان صحنه درگیری طالبان و نیروهای دولتی هستند.

بر اساس اعلام منابع محلی، شهرستانهای اوبه، فارسی و غوریان استان هرات نیز یا به دست طالبان سقوط کرده و یا درگیری برای تصرف آنها بین طالبان و نیروهای دولتی در جریان است.

بر اساس اعلام مسوولان گمرک، پارسال ۷.۱ میلیون تن کالا از مرز دوغارون به افغانستان صادر شده است که ۱.۹ میلیون تن آن از خراسان رضوی بارگیری شده است، همچنین از نظر ارزش بیش از ۵۰ درصد مجموع ارزش این اقلام صادراتی مربوط به کالاهای صادراتی خراسان رضوی بوده است.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، با قدمتی ۱۰۰ ساله، در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل این استان است که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک های مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی