سایت گردشگری مجازی گناباد رونمایی شد

سایت گردشگری مجازی گناباد رونمایی شد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 12 مرداد 1400

با مشارکت دفتر مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد صورت گرفت:

سایت گردشگری مجازی گناباد رونمایی شد

 

سایت گردشگری مجازی گناباد با هدف ترویج، معرفی و تسهیل فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و هنری در ایام همه گیری ویروس کرونا، به آدرسwww.kelidoo.ir  طی آیینی با حضور مسئولان این شهرستان و جمعی از متولیان امر، در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «ناصر صادقی»، سرپرست دفتر مسئولیت های اجتماعی پارلمان بخش خصوصی استان و نماینده اتاق بازرگانی مشهد به عنوان معین اقتصادی فرهنگی گناباد در ابتدای این جلسه با اشاره به همزمانی گسترش شیوع کرونا، بروز بحران کم آبی در برخی نقاط کشور، ضمن آرزوی رفع مشکلات هموطنان عزیزمان در استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان، عنوان کرد: فعالیت معین‌های اقتصادی در استان، با نیت عمل به مسئولیت اجتماعی ایشان شکل گرفت و امروز ثمرات آن را در بخش‌های مختلف شاهدیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که همه‌گیری کرونا کسب و کارها را به ویژه در بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری به چالش کشیده است، ورود به فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال یک ضرورت برای جلوگیری از تعطیلی کسب و کارهای مرتبط می باشد.

وی متذکر شد: گروهی از فعالان صنعت فرش و صنایع دستی شبکه ای در فضای مجازی راه اندازی کرده اند که پیوستن آنان به سامانه گردشگری مجازی گناباد می تواند به اثرگذاری این سامانه بیفزاید.

وی استفاده از ارتباطات و اعتبار اتاق برای کمک به توسعه و معرفی سامانه گردشگری مجازی گناباد را ممکن دانست و اظهار داشت: در این زمینه تاکنون شاهد همگرایی و همراهی خوب مسئولان شهرستان گناباد برای اجرای طرح مذکور بوده‌ایم.

حامد قربانی فرماندار گناباد نیز در این آیین با اشاره به اهمیت سامانه گردشگری مجازی گناباد و ظرفیت‌های آن گفت: راه اندازی این بستر، کار مشترکی از معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری و شهرداری گناباد و سازمان مردم نهاد سرای گناباد است.

فرماندار گناباد عنوان کرد: راه اندازی سایت گردشگری مجازی گناباد، نتیجه یک فعالیت گروهی در حوزه فرهنگی این شهرستان است که برگرفته از اندوخته های فرهنگی و سنتی آن می باشد.

قربانی متذکر شد: گناباد یکی از قدیمی ترین شهرستانهای خراسان رضوی است که ۸۴ سال قدمت اداری و 2500 سال تمدن منطقه ای دارد و از این لحاظ در جایگاه بالاتری نسبت به سایر شهرستان های خراسان رضوی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی سایت گردشگری مجازی گناباد می تواند نقش بسیار زیادی در شناساندن مجموعه تاریخی این شهرستان داشته باشد، خاطر نشان کرد: قنات قصبه گناباد در سال ۱۳۹۵ ثبت جهانی شد و استفاده از فضای مجازی می تواند فرصتی برای شناساندن این شهرستان تاریخی به علاقه مندان این حوزه باشد.

فرماندار گناباد بیان کرد: مشاغل و صاحبان صنایع مختلفی در حوزه گردشگری فعالیت دارند که می توان در شرایط کنونی با بهره گیری از فضای مجازی و سایت گردشگری مجازی گناباد بستر جدیدی برای توسعه این مشاغل فراهم کرد و گناباد را الگوی مناسبی برای سایر شهرستانهای توسعه محور قرار داد.

قربانی اظهار امیدواری کرد که گناباد از طریق این سامانه گردشگری مجازی، جهانی تر شود و از این سامانه به عنوان یک فرصت برای کاهش تاثیر منفی کرونا بر حوزه گردشگری و مشاغل مرتبط با آن استفاده گردد.

فرماندار گناباد از وجود واسطه ها به عنوان آفت در تولید و عرضه صنایع دستی نام برد و خاطر نشان کرد فضای مجازی می تواند ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده صنایع دستی ایجاد کند و قیمت عرضه این محصولات را کاهش داده و رونق کسب و کار را به ویژه برای بافندگان فرش و گلیم گناباد، منجر شود.

*استفاده از ظرفیت رسانه برای اطلاع رسانی گسترده سامانه گردشگری مجازی گناباد

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به قدمت و اصالت فرهنگی شهرستان گناباد عنوان کرد: امروز و بویژه در شرایط کرونایی و محدودیت های ناشی از آن، فضای مجازی برای کسب و کارها در اولویت قرار گرفته است و لذا باید برای فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با بخش گردشگری، فعالیت گسترده ای در این بستر انجام بگیرد.

سید حمید موسوی افزود: آنچه در مورد سایت گردشگری مجازی گناباد اهمیت ویژه ای دارد، گسترش اطلاع رسانی در مورد آن با استفاده از ظرفیت های رسانه ای است تا بتوان موج خبری را در این زمینه ایجاد و شهرستان های دیگر خراسان رضوی را نیز وارد این بستر کرد.

وی تاکید کرد: شهرستان گناباد، یک شهرستان فرهنگی با برخورداری از انسان های فرهیخته و صاحب دانشی است که می توان از وجود آنان در جهت بارور کردن سامانه گردشگری مجازی گناباد و به نفع توسعه این شهرستان بهره گرفت.

*ضرورت تقسیم بندی گونه های مختلف گردشگری

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: این سامانه شاید نخستین نوع گردشگری مجازی در کشور باشد که ترکیبی از انواع تورهای مجازی، جاذبه های گردشگری، صنایع دستی محلی و ... را گردآورده و برای مخاطب عرضه کرده است.

نرگس شالچیان افزود: بعد از راه اندازی سامانه گردشگری مجازی گناباد، بستر ورود شهرستانها و استانداری به این سایت فراهم می شود تا بتوان نمای کلی از جاذبه های گردشگری کل خراسان رضوی و حتی استانهای دیگر را به نام افراد متولی روی سایت قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت تقسیم بندی گونه های مختلف گردشگری پیش رویم، گفت: سایت گردشگری مجازی گناباد گونه های مختلف گردشگری را برای افراد ترسیم کرده است و هر فرد می تواند با ساخت یک کلیپ و صرف هزینه ای اندک، هر آنچه در مورد ظرفیت گردشگری و کالای مورد نظر خود لازم می داند را به صورت دیداری و کمی روی سایت قرار دهد.

*سایت گردشگری مجازی گناباد؛ مجالی برای ورود به اقتصاد دیجیتال است

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد نیز در این نشست گفت: گردشگری از بسترهای مهم اقتصادی عصر کنونی است و در آینده نزدیک گردشگری به یک موضوع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اجتناب ناپذیر برای هر کشور یا جامعه ای تبدیل می شود.

محمدحسین ودیعی افزود: سرمایه گذاری در زمینه گردشگری یک اقدام زیربنایی و زیرساختی است که آثارش در آینده برای شهر و کشورمان مشخص می شود. شهرستان گناباد نیز از جنبه گردشگری، ظرفیتهای بی نظیری دارد.

وی بیان کرد: به جز صنایع دستی که عمدتا یکی از جاذبه های گردشگری عمومی برای هر منطقه و شهری به شمار می رود، قنات قصبه گناباد، جاذبه گردشگری منحصر به فرد این شهرستان است که هیچ مشابهی ندارد و در دنیا بی نظیر است.

این عضو شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه باید قنات قصبه را به جهان معرفی کرد، متذکر شد: همان طور که گناباد ثبت جهانی شده است، قنات قصبه را نیز می توان در دنیا مشهور کرد منوط به اینکه زیرساخت های دیگری برای توسعه بخش گردشگری گناباد فراهم شود.

ودیعی استفاده از اقتصاد دیجیتال و تامین کالا و خدمات از شبکه‌ها و حوزه‌های آی‌‌تی را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: چند سالی است، اقتصاد دیجیتال در دنیا مورد توجه قرار گرفته و ضرورت بهره گیری و سرعت استفاده از آن در ایام شیوع کرونا بیشتر نیز شده است، این بخش در آینده نزدیک، بخش عمده ای از مبادلات اقتصادی را به خود اختصاص می دهد تا مردم فقط برای انجام امور اداری، از خانه بیرون بروند و خرید خود را از منزل انجام دهند؛ لذا ناگزیر از رفتن به سمت اقتصاد دیجیتال در بخش های عرضه و خدمات هستیم.

وی اظهار داشت:  سایت گردشگری مجازی گناباد فضای زمینه خوبی برای توسعه اقتصاد گردشگری از طریق فضای مجازی است که امیدواریم با انجام تبلیغات مناسب، جلب همکاری نهادهای مختلف به ویژه شهرداری و فرمانداری این شهرستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوان بازدیدکنندگان آن را توسعه داد.

*فضای مجازی فرصتی برای بازگشت گناباد به عظمت گذشته

شهردار گناباد نیز در این نشست گفت: با توجه به وجود حدود ۱۰۸ هزار نفر از اهالی گناباد مقیم شهر مشهد، سازمان مردم نهاد "سرای گناباد" با هدف هماهنگی بین این جمعیت و انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی حدود ۱۰ سال قبل در مشهد راه اندازی شد.

حمید زارع حسینی افزود: سازمان مردم نهاد "سرای گناباد" با همکاری شهرداری و معاونت فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد برنامه های فرهنگی مختلفی از جمله "شب فرهنگی" در شب یلدا برگزار می کند که چهار تا پنج هزار نفر مدعو دارد و تاکنون برای پنج سال متوالی هر شب یلدا برگزار شده است.

وی بیان کرد: طرح "هفته های فرهنگی شهرستان ها" از دیگر برنامه های فرهنگی در مشهد بود که با شهرستان کلات آغاز شد، قرار بود در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۹، هفته فرهنگی گناباد در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن به تعویق افتاد.

وی اظهار داشت: در پی آن به دنبال راه اندازی سایت گردشگری مجازی گناباد بودیم که پس از برگزاری چندین نشست در مشهد و گناباد با مسوولان مختلف دستگاه های اجرایی، بستر راه اندازی آن فراهم شد و امروز شاهد رونمایی از آن هستیم.

وی یادآوری کرد گناباد که در سال ۱۳۱۶ ششمین شهرستان بزرگ خراسان بزرگ به شمار می رفت و بعدها شهرستانهای کاشمر و طبس از آن جدا شدند و بخش قابل توجهی از جمعیت آن به مشهد کوچ کردند، می تواند از طریق فضای مجازی به عظمت سالهای گذشته خود دست یابد.

زارع اضافه کرد: تولید زعفران مبتنی بر قنات قصبه و شهر گناباد دو مولفه ای است که ثبت جهانی شده و کمتر شهرستانی در کشور است که دو مورد از جاذبه های آن ثبت جهانی شده باشد، این یک مزیت بزرگی است که باید از آن بهره کافی گرفت.

*لزوم بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی ظرفیت های گردشگری در کل خراسان رضوی

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد نیز در این نشست عنوان کرد: پیش از این یک نمایشگاه عکس بسیار زیبا از جاذبه های گردشگری، مراکز فرهنگی و صنایع دستی و زندگی هنرمندان و مشاهیر گناباد برگزار شد که نتیجه فعالیت چند ساله یک گروه هشت نفره بود، آنچه در سایت گردشگری مجازی گناباد ارایه شده فقط ۳۰ درصد از آن چیزی است که باید انجام شود.

حمید رضا مهدوی مقدم افزود: سامانه گردشگری مجازی گناباد به مرور به لحاظ ظاهری و محتوایی غنی خواهد شد و درصدد تداوم این فعالیت هستیم تا فروشگاه های مجازی در آن راه اندازی و بخشهای صنعتی، کشاورزی و تجاری وارد این سامانه شوند.

وی افزود: در این سامانه جاذبه های گردشگری، مشاهیر، هنرمندان صنایع دستی، تورهای مجازی از مراکز زیارتی و فرهنگی و هنری، کلیپ های زیبا از بخش های مختلف گناباد و... گنجانده شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد اظهار داشت: یکی از بخش های منحصر به فرد این سامانه، فروشگاه اینترنتی آن است که اصناف، بازاریان و تولیدکنندگان در بستر مذکور می توانند محصولات خود را معرفی کرده و به فروش برسانند.

وی گفت: هر یک از صاحبان مشاغل در حوزه گردشگری می توانند غرفه مخصوص عرضه کالا و خدمات خود را در سایت گردشگری مجازی داشته باشند و به صورت مجازی به کسب و کار خود ادامه دهند، بویژه صنایع دستی شناخته شده شهرستان گناباد از طریق این سایت بازشناسانده می شوند و می توان از تأثیر منفی واسطه ها در این بخش کاست.

وی اظهار داشت: در مرحله نخست تلاش خواهد شد تا طرح سایت گردشگری مجازی به سایر نقاط خراسان رضوی نیز تسری یابد و به صورت یک وکیپدیا گردشگری درآید که برای تحقق این مهم نیازمند یاری مسوولان هستیم.

*مدیریت سایت گردشگری مجازی گناباد توسط بخش های مردم نهاد ادامه یابد

مدیرعامل شرکت گردشگری کارگزاران پارس نیز در این نشست گفت: اگر اقدام برای برای راه اندازی سایت مجازی گردشگری توسط تشکل های مردم نهاد انجام شود ماناتر است. نوید حسنی بسیج همه ی امکانات برای توسعه گردشگری در استان خراسان رضوی را اتفاقی خوب و قابل تحسین دانست و برای همکاری با اتاق بازرگانی در این زمینه اعلام آمادگی نمود.

حبیب الله دوستدار از نیکوکاران گنابادی که مساعدت های خیرخواهانه ایشان در به ثمر رسیدن پروژه گردشگری مجازی گناباد مؤثر بوده نیز در این نشست از متولیان درخواست کرد مدیریت سایت گردشگری مجازی گناباد را از این پس نیز به سازمان مردم نهاد "سرای گناباد" واگذار کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی