ترددهای تجاری در مرز دوغارون با افغانستان روزانه به ۵۰۰ کامیون رسید

ترددهای تجاری در مرز دوغارون با افغانستان روزانه به ۵۰۰ کامیون رسید
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 30 مرداد 1400

ترددهای تجاری در مرز دوغارون با افغانستان روزانه به ۵۰۰ کامیون رسید

 مدیر کل ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: ترددهای تجاری در گذرگاه مرزی دوغارون تایباد با اسلام قلعه افغانستان در حال حاضر روزانه به حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون و تریلی رسیده است.

حمید محمدی فاز گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس عملکرد تجاری در این مرز از ابتدای مرداد تاکنون روزانه حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون و تریلی به صورت ترانشیپمنت و حمل یکسره، کالای تجاری خود را از طریق این گذرگاه مرزی بین ۲ کشور جا به جا می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از روی کار آمدن حاکمیت جدید در افغانستان ساعات کاری مرز از هفت صبح تا ساعت ۱۷ و۳۰ دقیقه تعیین شده است و از ۲ هفته گذشته به این سو روزهای جمعه گذرگاه مرزی دوغارون-اسلام قلعه تعطیل است.    

مدیرکل ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: پیش از این ترددهای تجاری مرزی بین ایران و افغانستان در گذرگاه مرزی دوغارون-اسلام قلعه روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون بود که در شرایط مساعد و فعالیت زیاد این رقم به تردد ۷۵۰ دستگاه کامیون در روز نیز می رسید.

نیروهای طالبان از خرداد ماه امسال حضور و تسلط خود بر شهرستان های مختلف در استانهای غربی افغانستان از جمله هرات را گسترش دادند تا این که در تاریخ ۱۷ مرداد شهرستان کهسان هم مرز با ایران و منطقه مرزی اسلام قلعه را به تصرف خود درآوردند. فعالیتهای تجاری در گذرگاه مرزی دوغارون اسلام قلعه از ابتدای مرداد ماه به شکل روزانه و منظم در این گذرگاه مرزی جریان دارد.

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود. 

گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. 

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستانهای تربت‌جام، تایباد و خواف این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی