چالش‌های بخش خصوصی برای واردات ماشین‌آلات حمل بتن

چالش‌های بخش خصوصی برای واردات ماشین‌آلات حمل بتن
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 18 شهريور 1400

در پنجمین جلسه دبیرخانه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی بررسی شد:

چالش‌های بخش خصوصی برای واردات ماشین‌آلات حمل بتن

 

چالش های پیش روی واردات تجهیزات و ماشین آلات حمل بتن، از جمله مسائل مهمی بود که در پنجمین جلسه دبیرخانه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی رئیس این دبیرخانه در این جلسه که به صورت آنلاین برگزار می شد، اظهار کرد: انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن و قطعات بتنی در نامه ای، مشکلات فعالان این حوزه در بحث واردات ماشین آلات حمل بتن را با سازمان صنعت، معدن و تجارت مطرح نموده است. به استناد نکات مطرح شده در این نامه، روند واردات ماشین آلات بتنی نو و کارکرده با مشکلات متعددی مواجه است و متاسفانه صنایع نمی توانند از نمونه های داخلی به لحاظ کیفیت پایین آن ها استفاده کنند. در همین رابطه سازمان صمت در پاسخ عنوان کرده چنانچه ماشین آلات و تجهیزاتی در حوزه صنعت با کیفیت و کمیت مناسب تولید نشود و یا به موقع به دست واحدهای صنعتی نرسد، امکان واردات فراهم خواهد بود، با این وجود زمینه های لازم برای این اقدام فراهم نشده است.

وی ادامه داد: در واقع این انجمن قصد واردات ماشین آلاتی را دارد که به لحاظ تیراژ و کیفیت در توان تولیدکنندگان داخلی نیست، به همین دلیل مطالباتی را از سازمان صمت مطرح کرده است اما در این رابطه به نتیجه نرسیده اند. در همین راستا شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، این موضوع را در دستور پیگیری قرار داده است.

 لبافی عنوان کرد: مطالبه دیگر انجمن تولیدکنندگان بتن این است که اجازه واردات ماشین آلات با عمر 5 ساله به آنان اعطا شود.

*ماشین آلات حمل بتن باید جزو خط تولید محسوب شود

در ادامه علیرضا اکرمی، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن و قطعات بتنی خراسان رضوی عنوان کرد: سال هاست که ما با کمبود ناوگان حمل و نقل و پمپاژ بتن مواجه هستیم. این مسئله به سازمان صمت ارجاع شده و سازمان صمت نیز طی تبصره و ماده ای امکان واردات این تجهیزات را به طور ضمنی تایید کرده است. از منظر انجمن، ماشین آلات حمل و نقل بتن را باید در زمره تجهیزات تولیدی محسوب کرد؛ چنان که طبق آیین نامه ها و دستور العمل ها مکلف هستیم تا بتن را سر کار و بعد از پمپاژ تحویل مشتری دهیم.

وی ادامه داد: مطالبه دیگر ما این است که سازمان صمت اجازه واردات ماشین آلات تا 5 سال ساخت را به ما بدهد، چرا که بعضا این ماشین آلات عمر مفید 30 ساله دارند و 5 سال ساخت برای واردات این ماشین آلات مطلوب است و این مسئله به ویژه در خصوص ماشین آلات اروپایی به خوبی صدق می کند.

وی در ادامه شرحی از کارکرد هر کدام از ماشین آلات مربوطه در این خط تولید ارائه کرد و متذکر شد: در 10 سال اخیر علی رغم اینکه خط تولید کامیون در کشور ایجاد شده و فعال بوده اما خروجی محصولات آن مطلوب مصرف ما نیست. در گذشته کیفیت تولیدات در این بخش بهتر بود اما در حال حاضر به دلیل تحریم ها و دیگر مشکلات این حوزه، تولید این محصولات در حد صفر بوده یا کیفیت لازم را ندارد و واردات نیز در همین مدت ممنوع اعلام شده است. با این حال اخیرا برای ورود تعدادی کشنده ضوابط و مقررات خاصی به عمل آمد، به طوری که طبق شنیده ها دو هزار کشنده نیز در گمرک وجود دارند که تاکنون ترخیص نشده اند.

اکرمی خواستار صدور مجوزهای لازم برای واردات ماشیت آلات مورد نیاز این بخش شد و نسبت به چالش های ناشی از فرسودگی تجهیزات در این حوزه هشدار داد.

*ضرورت اصلاح پروانه شرکت های بتنی با هدف اخذ مجوز واردات

در بخش دیگری از این نشست قاسم کیومرثی، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به ایراد سخت پرداخت و اظهار کرد: برای واردات ماشین آلات و تجهیزات، دستورالعملی در خصوص ثبت سفارشات وجود دارد که براساس آن، مواردی که برای خط تولید مورد نیاز باشد، امکان واردات دارند.

وی ادامه داد: هر چند که دستورالعمل های مرکز در خصوص واردات ماشین آلات تولیدی شفاف نیست اما براساس تفسیر سازمان صمت استان، برای نوسازی، بازسازی و تکمیل خط تولید ا(گر تولید و مشابه داخلی نباشد)، اجازه واردات داده خواهد شد.

کیومرثی تصریح کرد: البته صرفا به واردات ماشین آلاتی مجوز داده می شود که مربوط به خط تولید هستند و بحث واردات دیگر انواع خودرو مبحث متفاوتی محسوب می شود و عملا مشکل آنجاست که ماشین آلات ذکر شده، در گروه دیگری تعریف می شوند و چالش مذکور در اینجا بروز می کند.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی توضیح داد: با توجه به شرایط موجود نمی توان مجوز واردات ماشین آلات حمل و نقل بتنی را در سطح استان صادر کرد و صرفا شاید بتوان برای تجهیزاتی مانند پمپی که بر روی خودرو سوار است، مساعدت لازم را داشت. البته باید مالکیت این دستگاه برای شرکت باشد تا سازمان صمت بتواند آن را در زمره تجهیزات شرکت قلمداد کند. اما به منظور حل این مشکل پیشنهاد داریم که این انجمن مطالبات خود را به صورت روشن و با شروط مطرح شده برای سازمان صمت استان ارسال کند و سپس سازمان مکاتبات لازم را با دفتر نیروی محرکه وزارت صمت به عمل آورد تا زمینه اصلاح دستورالعمل ها را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: البته اگر کسی در چرخه تولید بتن، ماشینی که مجهز به میکسر است را به عنوان تجهیزات کار معرفی می کند و در جواز تاسیس نیز به این مورد که ماشین آلات مربوط به خط تولید هستند، اشاره شود؛ می توان به راحتی مجوز واردات را اخذ کرد. لذا با توجه به محتوای متفاوت جوازهای تاسیس، باید راهکار قانونی لازم را برای این موضوع پیدا کنیم.

کیومرثی خواستار مشارکت این دبیرخانه و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان برای پیگیری این موضوع در مراجع ملی نیز شد.

در ادامه حسین‌ خانی‌زاده، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای صیانت از تولید بتن،  بهبود وضع حمل این محصول، ارتقای کیفیت ساخت و سازها و جلوگیری از تعطیلی این صنعت که منجر به رکود صنعت ساختمان می شود، باید زمینه واردات ماشین آلات حمل بتن و دکل در چارچوب قانون با قدمت زیر 5 سال مجاز اعلام شود.

وی از پیگیری ها و نامه نگاری هایی فت که تا به امروز با هدف کمک به فعالان این بخش انجام گرفته و نسبت به بی پاسخ ماندن نامه نگاری ها گلایه کرد و افزود: از مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تقاضا داریم تا در این رابطه پیگیری های لازم را به عمل آورند. در شرایط اقتصادی موجود، هیچ فعالیت اقتصادی نباید درگیر مشکلات قانونی و بروکراسی های معمول سازمانی بماند و از این منظر مساعدت همه بخش ها برای کمک به این بحث را درخواست داریم.

*فرسودگی ناوگان حمل، بر کیفیت بتن تاثیر مستقیم دارد

 

در بخش دیگری از نشست، قاضی خانی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان بتن و قطعات بتنی خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: ناوگان حمل بتن بسیار فرسوده است و این فرسودگی علاوه بر اینکه بر کیفیت بتن تاثیر مستقیم دارد. بتنی که در کارخانه تولید می شود به دلیل فرسودگی ناوگان حمل ممکن است کیفیت خود را تا زمان مصرف از دست بدهد. علاوه بر این فرسودگی ناوگان حمل در خصوص آلودگی هوا و مسائل محیط زیست نیز تاثیر بسیار زیادی دارد که امید می رود با پیگیری های انجام شده ناوگان حمل بتن را بتوان بازسازی کرد.

در ادامه امیر مهدی مرادی، دبیرانجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز تصریح کرد: اثبات این که بخشی از فرآیند تولید توسط ماشین آلات حمل بتن انجام می گیرد مهم ترین دغدغه ماست. حال از آن جا که حجم بالای ساخت مسکن در دستور کار دولت سیزدهم است از الزامات آن تامین این ماشین آلات می باشد و چون در حال حاضر امکان تولید این ماشین آلات در داخل کشور وجود ندارد باید امکان واردات آن فراهم شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر آن است که ماشین آلات با دو سال کارکرد اصولا فروخته نمی شود، لذا تعداد این ماشین آلات محدود با قیمت بسیار بالا خواهد بود و  عملا باید با واردات ماشین آلات با عمر 5 ساله موافقت صورت بگیرد.

در پایان این جلسه لبافی، رئیس دبیرخانه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی در جمع بندی نکات مطرح شده، عنوان کرد: پیشنهادات مطرح شده دوستان در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز بررسی و مصوب خواهد شد و از آن جا که مسئله واردات ماشین آلات بتنی با مخالفتی مواجه نبود، به جد پیگیر این مهم از مراجع مربوطه خواهیم بود و تلاش می کنیم تا اصلاحات لازم نیز در مقررات و دستورالعمل ها انجام بگیرد و مسیر واردات ماشین آلاتی که با خط تولید و خدمات در ارتباط هستند، مرتفع گردد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی