بررسی آینده تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان، در سایه تحولات سیاسی همسایه شرقی

بررسی آینده تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان، در سایه تحولات سیاسی همسایه شرقی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 19 شهريور 1400

با حضور اساتید و صاحبنظران اقتصادی صورت گرفت:

بررسی آینده تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان، در سایه تحولات سیاسی همسایه شرقی

 

 

آینده تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان در سایه تحولات سیاسی این کشور همسایه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی، صاحبنظران این حوزه و اساتید دانشگاه، در قالب «اتاق فکر تحولات افغانستان» بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمود سیادت»، مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران در حوزه افغانستان در باب این نشست و اهداف شکل‌گیری این اتاق فکر از سوی پارلمان بخش خصوصی مشهد، گفت: افغانستان از منظر اقتصادی، شریک بسیار مهمی برای ایران تلقی می‌شود. در دو دهه اخیر، این کشور نقش مهمی در تجارت خارجی ایران داشته و توامان حضور ایران نیز در بازارهای افغانستان و نقش کشورمان در تامین انرژی مورد نیاز این کشور، بسیار پُررنگ بوده است.

وی ادامه داد: قرابت فرهنگی، زبانی و تاریخی دو ملت، طی سنوات گذشته به تقویت روابط اقتصادی نیز منجر شد. از سوی دیگر، عمده فعالیت های تجاری در افغانستان با محوریت بخش خصوصی و فراتر از رویکردهای دولتی دنبال می شود و همین امر، پیوند عمیقی در تعاملات بخش خصوصی دو کشور ایجاد نموده است. با این وجود، تحولات اخیر افغانستان، موازنه قدرت و حضور نیروهای خارجی در این کشور را دستخوش تغییر نموده و دغدغه‌هایی را نسبت به آینده شکل داده است. امیدواریم در آتیه شاهد صلح و ثبات در این کشور همسایه باشیم و دولتی برگرفته از خواست همه آحاد جامعه افغانستان در این کشور قوام بگیرد.

وی متذکر شد: در حال حاضر مقصد بخشی از کالاهای صادراتی خراسان، بازار افغانستان است و تقاضا نیز از طرف بازار این کشور برای تامین کالای مصرفی مردم، وجود دارد. به همین استناد باید در سایه تحولات جدید، موضوع تعاملات اقتصادی دو کشور نیز به طور جدی مورد توجه دستگاه‌های متولی در ایران باشد. بخش خصوصی استان و در راس آن اتاق بازرگانی، تلاش دارد تا با بررسی ظرفیت‌های موجود، تحلیل اقتضائات آینده و پیش بینی تحولات آتی در نوع موازنه حضور کشورهای خارجی در عرصه اقتصاد و سرمایه گذاری این کشور، پیشنهادات و راهبردهای کارآمدی را به نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ارائه کند و علاوه بر آن، مطالعات و بررسی های لازم را نیز در چهارچوب رویکردهای آینده‌نگر، به انجام برساند.

سیادت تاکید کرد: قطعا توسعه هر تعامل اقتصادی با افغانستان و یا ورود سرمایه گذاران اقتصادی به عرصه ظرفیت‌های اقتصادی این کشور باید در سایه ثبات و تضمین امنیت، صورت بگیرد. نباید از این نکته غافل شویم که کشورهایی نظیر چین، ترکیه و... نیز از همین حالا در حال برنامه ریزی برای حضور در عرصه اقتصاد افغانستان هستند. آینده پژوهی در این باب، یک ضرورت مهم به شمار می آید که ما آن را مجدانه دنبال خواهیم کرد.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی