دانش بنیان های بی زمین

دانش بنیان های بی زمین
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 20 شهريور 1400
مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۱ مبنی بر توسعه 200 هکتاری 2 شهرک صنعتی توس و ماشین سازی برای استقرار شرکت های دانش بنیان روی کاغذ ماند
دانش بنیان های بی زمین
زمین کافی در اطراف مشهد برای استقرار شرکت های دانش بنیان به منظور تولید محصولات دانش محور و طرح های تحقیق و توسعه وجود ندارد. معضلی که چند سالی است  گریبان توسعه دانش بنیان شهر مشهد را گرفته و به چالش جدی برای شرکت های فعال در این عرصه تبدیل شده است. شرکت هایی که به دلیل توسعه نامتوازن شهرها و تمرکز امکانات در مشهد حاضر نیستند در دیگر  شهرک های صنعتی شهرهای دیگر استان مستقر شوند.
 توسعه دو شهرک صنعتی توس و ماشین سازی مستقر در اطراف مشهد برای استقرار شرکت های دانش بنیان از سال ۹۱ مصوبه هیئت وزیران را دارد اما به دلایل مختلف اجرا نشده و هنوز نتوانسته است مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی را برای اجرا به دست آورد.
به تازگی نیز توسعه 7 هکتار از پارک علم و فناوری برای استقرار شرکت های دانش بنیان مطرح شد و برای بررسی به کارگروه امور زیربنایی استان رفت اما هنوز نتیجه آن مشخص نیست و این موضوع فعلا بلاتکلیف است.
رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی درخصوص دلیل اصرار شرکت های دانش بنیان برای استقرار در مشهد و اطراف آن گفت: نیروی انسانی مستقر در این شرکت ها افرادی تحصیل کرده حوزه دانشگاهی و مرتبط با حوزه آی.سی.تی هستند که تمرکز کاری شان در مشهد است .
سید مهدی مدنی بجستانی افزود: تمرکز امکانات در مشهد و مسافت بین شهرک های صنعتی و این شهر و جابه جایی شرکت ها از مشهد به شهرستان ها، انجام فعالیت برای شرکت های دانش بنیان و جذب نیروی انسانی در آن ها را مشکل می کند.
وی اضافه کرد: به طور طبیعی افراد تحصیل کرده علاقه مند به استقرار در شهرهای توسعه یافته هستند و در صورتی که امکانات لازم برای دانش بنیان های هر شهرستان فراهم و تقویت شود، ممکن است این شرکت ها در همان شهرستان ها مستقر شوند و بمانند اما عمده  ۴۰۰ شرکت دانش بنیان خراسان رضوی مربوط به مشهد است.
رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی گفت: موضوعی مبنی بر گسترش نیافتن  صنعتی محور غرب مشهد به دلیل وجود آبخوان ها و احتمال بروز مشکلات زیست محیطی مطرح است که مانع از استقرار شرکت های دانش بنیان در شهرک های مستقر در این محور شده است.
مدنی افزود: این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد شرکت های دانش بنیان فاقد آلایندگی هستند، آبی مصرف نکرده اند و فضای زیادی اشغال نمی کنند و این موارد بارها در نشست های مختلف به مسئولان گفته شده است.
رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی گفت: با این که مسئولان قول واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره 5 مشهد واقع در محور شرق را به شرکت های دانش بنیان داده اند اما این شرکت ها تمایلی به استقرار در آن شهرک ندارند و بر توسعه ۲۰۰ هکتاری دو شهرک توس و ماشین سازی اصرار می کنند.
چرایی اجرایی نشدن مصوبات مربوط به استقرار دانش بنیان ها
از مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۱ مبنی بر توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی توس و توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری های برتر در اطراف مشهد به منظور استقرار واحدهای دانش بنیان صحبت شد ضمن این که توسعه 7 هکتاری پارک علم و فناوری خراسان برای استقرار شرکت های دانش بنیان نیز مطرح شد که به تازگی نتوانست موافقت شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی را به دست آورد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی و دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان درباره چرایی اجرایی نشدن این مصوبات گفت: برای اجرای مصوبه هیئت وزیران مبنی بر توسعه دو شهرک صنعتی مزبور، نیاز به مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان است که به شورای برنامه ریزی آمده است  تا به تصویب نهایی برسد اما هیچ یک از این دو مورد مصوبه کارگروه امور زیربنایی را ندارد.
رضا جمشیدی افزود: توسعه  7 هکتاری پارک علم و فناوری خراسان برای استقرار شرکت های دانش بنیان نیز از دستور کار آخرین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان به دلیل اشکالاتی خارج و دوباره به کارگروه امور زیربنایی ارجاع شد زیرا نامه مربوط، مشروط به تصویب و تایید چند اداره بود که با این پیشنهاد موافقت کنند اما این اداره ها موافقت خود را اعلام نکرده بودند از این رو این مورد نمی توانست مصوبه کارگروه امور زیربنایی تلقی شود و باید دوباره به این کارگروه باز گردد و بررسی شود.
وی ادامه داد: در صورتی که کارگروه امور زیربنایی موافقت این اداره ها را بگیرد می تواند توسعه7  هکتاری پارک علم و فناوری را به عنوان مصوبه تلقی کند و برای تصویب نهایی به شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی بازگرداند.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این باره گفت: آن چه باعث شد که توسعه 7 هکتاری پارک علم و فناوری خراسان از دستور کار شورای برنامه ریزی و توسعه استان خارج شود این بود که استعلامات لازم از همه دستگاه های اجرایی گرفته نشده بود در حالی که زمانی این موضوع به تصویب شورای برنامه ریزی می رسد که همه دستگاه های مرتبط نظر موافق خود را اعلام کرده باشند.
رضا قنبری افزود: در واقع این 7 هکتار بخشی از زمین ۱۱ هکتاری اختصاص یافته به طرح "پردیس فناوری سلامت ثامن" است که مجوز ایجاد آن از سوی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گرفته شده و از این میزان زمین، 4 هکتار تغییر کاربری داده است  اما7  هکتار باقی مانده نیاز به مصوبه شورای برنامه ریزی برای تغییر کاربری دارد.
وی اضافه کرد: این پردیس با مشارکت آستان قدس رضوی برای استقرار شرکت های دانش بنیان سلامت محور برای نخستین بار در ایران ساخته می شود و یک مدل جدید از توسعه است که مشارکت بخش دولتی با بخش غیردولتی را به همراه دارد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: در صورتی که تغییر کاربری 7 هکتار زمین باقی مانده انجام شود این پردیس طی پنج سال ساخته   می شود و به بهره برداری می رسد با این حال این پردیس نیاز همه شرکت های دانش بنیان به زمین در اطراف مشهد را تامین نمی کند و باید دغدغه زمین برای دانش بنیان ها را با مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی پیش برد.
پیگیری دوباره تامین زمین 
شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی به عنوان متولی ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک ها پیگیر اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران  است.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در این  خصوص گفت: پیگیر تامین زمین به منظور استقرار واحدهای دانش‌بنیان و پیشرفته در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد از طریق طرح دوباره این موضوع در کارگروه امور زیربنایی و تصویب نهایی آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هستیم.
علی بهرامی زاده افزود: طرح های توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی، شهرک صنعتی توس و پارک علم و فناوری که از سوی دستگاه های ذی ربط در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با آن مخالفت شد یک موضوع ۱۰ ساله است که در دستگاه های مختلف تخصصی و کارگروه های فنی بررسی شده است و مصوبه هیئت وزیران دولت وقت را نیز دارد.
وی ادامه داد: در این خصوص شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی متعهد شده است که صنایع غیرآلاینده با فناوری پیشرفته و دانش بنیان در بخش توسعه یافته شهرک های مزبور مستقر شوند تا از یک سو صنایع دانش محور و پیشرفته توسعه یابد و از سوی دیگر فاقد آلایندگی باشد.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی  گفت:پیگیر می شویم تا دوباره موضوع توسعه شهرک های صنعتی ماشین سازی، توس و پارک علم و فناوری در دستور کار کمیته های تخصصی و فنی و کارگروه امور زیربنایی قرار گیرد و دلایل فنی و توجیهی آن منطبق بر ضوابط زیست محیطی و سفره های آب های زیرزمینی و توسعه ترافیکی تهیه و تدوین شود.
بهرامی زاده از دستگاه های متولی، مدیریت شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه های تخصصی مربوط در این خصوص خواست که با دید منطقی تر و فنی تر موضوع توسعه شهرک های صنعتی توس، ماشین سازی و پارک علم و فناوری را دنبال کنند که هم مورد تقاضای واحدهای تولیدی و هم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در سال مزین به نام "حمایت از تولید و مانع زدایی از آن" است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که اعضای کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان به توسعه شهرک ها که مورد تقاضای واحدهای دانش بنیان است، کمک کنند.
اولویت واگذاری زمین با دانش بنیان هاست
از سوی دیگر معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: هم اینک در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق مستقر در اطراف مشهد حمایت های خاصی از شرکت های دانش بنیان  شده است.
محمد احسانی افزود: کل شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی ۱۶ هکتار است که 4 هکتار از اراضی آن آماده استقرار واحدهای جدید است به همین منظور فراخوان واگذاری زمین در این شهرک با اولویت شرکت های دانش بنیان به منظور اجرای طرح های تحقیق، توسعه و آزمایشگاه ها اعلام شده است.
وی تصریح کرد: واحدهای دانش بنیان دو گونه هستند، بخشی از آن ها در مراکز دانشگاهی مستقر هستند و مراحل رشد را طی می کنند و برخی دیگر به مرحله رشد رسیده و دانش خود را روی تولید محصولات متمرکز کرده اند که این شرکت ها دارای سه درجه ای.بی.سی هستند که اطلاعاتشان در تارنمای معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: واقعیت این است که زمین برای استقرار شرکت های دانش بنیان در اطراف مشهد کم است، شرکت شهرک های صنعتی به شدت انتقال توسعه صنعتی به مناطق محروم را دنبال می کند و در این خصوص مانع از آمدن واحد صنعتی از شهرستان های دیگر به مشهد می شود و حتی امسال برنامه مربوط به استارت آپ ها به شهرستان ها انتقال یافت تا شهرهای اطراف مشهد نیز از این ابداعات و اختراعات بهره مند شوند.
احسانی افزود: در هر صورت با توجه به محدودیت های موجود برای استقرار صنایع در غرب مشهد، اولویت واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره5  مشهد واقع در محور شرق و همه شهرک های صنعتی استان را با شرکت های دانش بنیان قرار داده ایم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی