رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی: ایجاد روابط حسنه سیاسی با همسایگان باید در اولویت دولت سیزدهم باشد

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی:  ایجاد روابط حسنه سیاسی با همسایگان باید در اولویت دولت سیزدهم باشد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 21 شهريور 1400

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی:

ایجاد روابط حسنه سیاسی با همسایگان باید در اولویت دولت سیزدهم باشد

 

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی گفت: دولت سیزدهم باید توسعه روابط حسنه سیاسی و به دنبال آن ارتقای تعاملات اقتصادی با همسایگان را در اولویت رویکردهای سیاست خارجی خود قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «مرتضی قندچی» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد:  در حال حاضر مبحث توازن تجارت خارجی با کشورهای همسایه باید مورد توجه قرار بگیرد تا زمینه بهبود و حضور موثرتر در بازارهای این کشورها فراهم آید. به طور مثال توازن تجاری ایران با کشور افغانستان، ترکمنستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و ترکیه می تواند انگیزه‌ها را در بهبود تعاملات اقتصادی و جذب سرمایه گذاری بیشتر، جلب نماید.

وی ادامه داد: البته به منظور افزایش تراز تجاری با دنیا ابتدا باید زیرساخت ها را به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه های مرتبط با گمرکات مرزی، جاده ها، زیرساخت های الکترونیکی و ... ارتقا ببخشیم. این مولفه‌ها هر کدام در جذب سرمایه گذاری خارجی، یک شاخص مهم به شمار می‌آیند. اگر ایران بخواهد به یک مسیر تجاری موفق بدل شود، باید ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کافی در اختیار داشته و توامان بروکراسی و موانع و یا بی ثباتی‌ها در بخش قوانین، به حداقل کاهش پیدا کنند. 

قندچی از دولت سیزدهم و دستگاه‌های متولی حوزه تجارت خارجی کشور خواست نا دیدگاه‌های بخش خصوصی را برای ارتقای زیرساخت ها و ظرفیت های این بخش اخذ نموده و به کار بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت فراهم‌سازی کامل زیرساخت های لازم در بحث گمرک الکترونیک، یادآور شد: تاکید بر ایجاد همه ظرفیت‌ها در موضوع گمرک الکترونیک یک بحث جدید نبوده و نیست، بلکه این مهم یک الزام به شمار می آید و کشور ما به این حوزه دیر ورود پیدا کرده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی با انتقاد از ضعف زیرساخت ها در این بخش، این شرایط را مخل تجارت خارجی کشور برشمرد و خواستار بازنگری در این بحث شد.

وی همچنین گوشه چشمی به توانمندی‌های اتحادیه کارگزاران گمرکی کشور و خراسان داشت و ظرفیت موجود را فرصتی مغتنم برای بهره مندی بخش خصوصی برشمرد و گفت: اعضای این اتحادیه به عنوان تنها متولیان قانونی بخش خصوصی که در بحث های گمرک و فعالیت های ترخیص کالا نقش دارند، در موضوع عملیات گمرکی نیز می توانند به انحای مختلف فعالیت و همکاری کنند. از این رو به ادارات مختلف و فعالان بخش خصوصی توصیه شده تا حتی الامکان از مشاوره و توانمندی فنی و تخصصی اتحادیه کارگزاران گمرکی بهره بگیرند تا در این حوزه کمتر با چالش مواجه شوند.

 قندچی از آمادگی این اتحادیه برای مشاوره به دستگاه های متولی به منظور ارتقای زیرساخت های تجارت و گمرک الکترونیکی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: دولت سیزدهم بتواند گام های موثرتری در جهت تامین نیازهای این بخش بردارد و ظرفیت ها را ارتقا ببخشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی