آتش کمبود امکانات اطفا در دوغارون

آتش کمبود امکانات اطفا در دوغارون
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 17 مهر 1400
آتش سوزی سه شنبه گذشته در مرز دوغارون دوباره زنگ خطر کمبود امکانات اطفای حریق را به صدا درآورد
آتش کمبود امکانات اطفا در دوغارون
 حادثه آتش سوزی چهار تریلی، چهار روز قبل  در گمرک دوغارون پس از حادثه انفجار تانکرهای سوخت در اسلام قلعه افغانستان در بهمن سال گذشته، دومین زنگ خطر برای توجه جدی به ارتقای زیرساخت های اطفای حریق و رعایت نکات ایمنی در پرترددترین پایانه مرزی ایران با کشور افغانستان است. 
با   این که خوشبختانه در حادثه چهار روزقبل با سرعت عمل رانندگان و مسئولان، کامیون های منطقه حادثه به سرعت تخلیه و از سرایت آتش به سایر تریلی ها جلوگیری شد و بنابر اظهارات فرماندار تایباد، خسارت مالی این حادثه 25 میلیارد تومان برآورد شد اما باید توجه داشت چنان چه درحوادث احتمالی آینده پیشگیری ها و تدابیر لازم وهمچنین امکانات اطفای حریق مورد نیاز در مرز وجود نداشته باشد، شاید حوادثی به وقوع بپیوندد که به راحتی قابل جبران نباشد. 
سیاح، فرماندار تایباد به خراسان رضوی درخصوص مصوبات ستاد بحران استان در تایباد گفت: ارتقای ایستگاه آتش‌نشانی برای شهرستان  ضروری است، این ضرورت مجدد به مرکز اعلام شده است و با قول های مساعد داده شده، ان شاءا... شاهد تحقق این مهم باشیم.
وی افزود: دو دستگاه آتش نشانی برای استقرار در  پایانه مرزی  در دستور کار بوده که یک دستگاه تهیه شده و هفته آینده به تایباد می رسد،برای  دستگاه بعدی نیز  قول دادند تا پایان ماه در مرز مستقر شود و راه اندازی اورژانس هوایی نیز  با موافقت و مساعدت  صورت گرفته در دست پیگیری است که به دلیل خاص بودن آن طبیعتا زمان‌بر  خواهد بود اما تلاش و تاکید ما  بر این است که  برای این منطقه اولویت خاصی  داشته باشیم وپیگیری ها ادامه پیدا خواهد کرد تا به نتیجه برسد.
شایان ذکراست در حادثه  آتش سوزی 13مهر در گمرک دوغارون  که منجر به سوختن چهار دستگاه کامیون  شامل دو دستگاه کامیون  چادری افغانستانی، یک دستگاه تانکر سوخت افغانستانی و یک دستگاه خودرو ی اسکانیای ایرانی با بار متفرقه  شد، ابتدا تانکر سوخت دچار حریق شد و بعد حریق به سایر کامیون ها سرایت کرد و بعد از ۱۲ ساعت تلاش سخت و سنگین آتش نشانان، حریق در گمرک مهار و برای اطفای حریق  از شهرهای همجوار نیز نیروی کمکی درخواست شد که  حضور به موقع آتش نشانان شهرهای همجوار به مهار آتش، کمک قابل توجهی کرد.
  سال گذشته  پس ازحادثه آتش سوز ی وانفجار تانکرهای سوخت دراسلام قلعه  افغانستان برای مدت محدودی خودروهای آتش  نشانی در دوغارون مستقر بود اما با گذشت چند ماه تمهیدات لازم برای جلوگیری ازحوادث احتمالی به فراموشی سپرده شد. 
رئیس آتش نشانی تایباد پس از حادثه چهار روزقبل گفت: متاسفانه به رغم تمام اخطارهایی که بارها و بارها توسط اداره آتش نشانی شهرداری تایباد در باره ضعف زیرساخت های ایمنی و آتش نشانی در گمرک اعلام شده است، اقدام موثری صورت نگرفته و حتی با توجه به این که این کار در تخصص ماست بنا به دلایل نامعلوم تاکنون از ظرفیت مشاوره و نظریات ما در هیچ جلسه ای درباره گمرک استفاده نشده که قطعا ادامه این روند روزی حادثه ای بزرگ را در پی خواهد داشت.
اهمیت دوغارون برای مبادلات تجاری استان 
خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستان های صالح آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند. 
طبق آمار پایانه مرزی دوغارون دروازه طلایی تجارت و ترانزیت کالا برای ایران و یکی از پرترددترین معبرهای زمینی کشور در بخش کالا و مسافر است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی  با اشاره به تاثیر تحولات سیاسی افغانستان بر تبادل کالا، مقایسه ای انجام داد و گفت:میزان کامیون ورودی به مرز دوغارون در بازه زمانی ۱۷ اردیبهشت تا ۱۷ تیر در مقایسه با بازه زمانی ۱۸ تیر تا ۱۵ شهریور ۴۷ درصد و میزان کامیون خروجی از مرز دوغارون در این بازه های زمانی ۴۴ درصد کاهش یافته است. 
امید جهانخواه افزود: مقایسه صادرات از مرز دوغارون در بازه زمانی ۱۷ اردیبهشت تا ۱۷ تیر با ۱۸ تیر تا ۱۵ شهریور حاکی از  کاهش 43.8 درصدی و مقایسه ترانزیت کالا در این بازه زمانی حاکی از کاهش 5/57 درصدی است.
وی  دلایل اصلی کاهش صادرات و ترانزیت کالا در مدت مزبور در مرز دوغارون را نداشتن اجازه ورود ارز یا دلار از کشور افغانستان و اعتماد نداشتن تجار افغانستانی به تجارت در این مرز  ذکر کرد.
فرماندار تایباد نیز در این باره گفت: با وجود بروز تغییر و تحولات در کشور افغانستان، حداقل ماندگاری و توقف ناوگان را در مرز دوغارون داشتیم و روزانه به طور میانگین ۶۵۰ تا ۷۰۰ کامیون صادراتی و ترانزیتی از دوغارون به نقاط دیگر کشور ارسال می شد در صورتی که اگر معبر زمینی دوغارون با مشکلاتی مواجه می شد حدود سه هزار ناوگان در این مرز متوقف می ماند.
محسن سیاح افزود:تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان باعث بروز فراز و فرودهایی در تجارت با این کشور شده است به طوری که در روزهای نخست شاهد کاهش ۵۰ درصدی صادرات و واردات کالا در مرز دوغارون و بی سامانی وضعیت بخش های اداری در آن سوی مرز و تبادلات ارزی بودیم.
وی ادامه داد:  وضعیت صادرات و ترانزیت کالا در دوغارون روند افزایشی دارد و نباید از نظر دور داشت که مرز دوغارون در گذشته با مشکلاتی مواجه بوده که بخشی از آن از ایران و بخشی دیگر از افغانستان نشئت می گیرد اما بعد از این تغییر و تحولات مشکلات بیشتر شده است.
مدیر پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد هم به مقایسه مبادلات کالا در این مرز طی شش ماه نخست امسال نسبت به شش ماه نخست سال گذشته پرداخت و گفت: طی نیمه نخست امسال ۷۲۱ هزار و ۲۲۳ تن انواع کالا با ۲۶ هزار و ۱۱۳ دستگاه کامیون ترانزیتی از این پایانه به افغانستان صادر شد.
سید احمد نظام افزود: در مدت مشابه پارسال نیز ۳۱۱ هزار و ۴۶۳ تن انواع کالا با ۱۲ هزار و ۴۸۶ دستگاه کامیون از این پایانه به کشور افغانستان صادر شده بود. 
وی ادامه داد: در شش ماه نخست سال گذشته افزون بر ۲۷۲ هزار و ۳۴ تن انواع کالا با ۱۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه کامیون به کشور افغانستان ترانزیت شد، همچنین در این مدت ۲ هزار و ۶۴۳ تن انواع کالا با ۱۰۷ دستگاه کامیون ترانزیت از افغانستان وارد پایانه مرزی دوغارون شده است.
مدیر پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد انواع مصالح ساختمانی، میلگرد، بنزین و گاز مایع را از مهم ترین اقلام صادراتی از ایران به افغانستان اعلام کرد و افزود: قبل از شیوع کرونا روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش های مختلف اداری و خدماتی در این پایانه تردد داشتند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر از طریق معبر رسمی دوغارون وارد دو کشور ایران و افغانستان می شدند.
لزوم تحولات در دوغارون برای فصل جدید ارتباطات
دوغارون با حجم زیادی از تجار و مسافرانی مواجه است که قادر به ارائه همه خدمات به آنان نیست. در این میان دولت ایران مرز شمتیغ در شهرستان خواف را به عنوان مرز مشترک دیگری بین خراسان رضوی و افغانستان به رسمیت شناخت و بخشی از راه آهن خواف – هرات را به بهره برداری رساند تا از فشارها روی دوغارون کاسته و فرصت به سازی شرایط در آن فراهم شود اما تحولات سیاسی در افغانستان راه آهن خواف – هرات را تعطیل و مرز شمتیغ را غیرفعال کرد.
مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران در امور افغانستان در این باره به  ایرنا گفت: باید هر آن چه در دوغارون ایجاد شده را کنار گذاشت و از اساس طرح جدیدی برای توسعه سخت افزاری و نرم افزاری آن تدوین و اجرا کرد.
محمود سیادت افزود: مثلا خروج و ورود کامیون های ایرانی و افغانستانی و مسافران این دو کشور در مرز دوغارون باید تفکیک شود چرا که اکثر این ترددها در یک محور در حال انجام است و می تواند خطرآفرین باشد.
وی ادامه داد: پیش از این انفجار کامیون های سوخت در مرز اسلام قلعه را تجربه کردیم چرا که قرار گرفتن خودروهای حاوی سوخت در کنار هم در نقطه صفر مرزی می تواند یک آسیب جدی باشد بنابراین باید مخازن سوخت با فاصله های معین از هم جدا و پارکینگ های مجزایی ایجاد شود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بیشترین حجم مسافر ورودی از افغانستان به ایران از طریق مرز دوغارون تردد می کنند و دوغارون به هیچ وجه ظرفیت مناسبی برای پذیرش مسافر اعم از بیمار، تاجر یا گردشگر ندارد و شرایط نامطلوب سخت افزاری در مرز دوغارون مسافران را آزار می دهد.
سیادت افزود: از سوی دیگر نیروی انسانی کافی در مرز برای ارائه خدمات به مسافران به ویژه خدمات مربوط به گذرنامه و مرزبانی و بخش های دیگر وجود ندارد که باید این نقصان کامل شود چون این کمبود نیرو باعث کندی حمل و نقل وسایل نقلیه و ورود و خروج مسافر می شود که به روابط دو کشور ایران و افغانستان بسیار آسیب وارد می کند.
وی اضافه کرد: مشکلات نرم افزاری و زیرساختی باعث ایجاد صف ها و توقف های طولانی کامیون ها در مرز می شود و این موضوع هزینه کالاهای صادراتی را افزایش می دهد و به کاهش رقابت ایران در تجارت با افغانستان و دیگر کشورها می انجامد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: پیشتر در گمرکات افغانستان با فساد ساختاری و ریشه ای مواجه بودیم که بخشی از این فساد به این طرف مرز هم سرایت کرده بود اما اکنون با حضور طالبان رشوه خواری و فساد در گمرکات افغانستان به صفر رسیده است.
سیادت افزود: با این همه دوغارون در مقایسه با مرزهای میلک و ماهیرود، مشکلات کمتری در تبادلات تجاری با افغانستان دارد و قرار است دبیرخانه مرکز هماهنگی امور افغانستان در سه استان مرزی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در این استان ایجاد شود تا بتوان هماهنگی بین فعالیت ها را در سه مرز ایجاد و با کمک مدیران، مشکلات زیرساختی، سخت افزاری و نرم افزاری در این مرزها را برطرف کرد.
دیر بجنبیم مهم ترین کشور هدف صادراتی و ترانزیتی خود را از دست می دهیم
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این باره گفت: فصل جدیدی از روابط همه جانبه ایران و افغانستان در حال رقم خوردن است و باید آماده باشیم و زیرساخت های مان را برای کار با افغانستان و کشورهای دیگری که در افغانستان حضور پیدا می کنند و علاقه دارند از مسیرهای سوق الجیشی و بسیار ارزشمند ایران برای دسترسی به افغانستان استفاده کنند توسعه دهیم.
سیادت افزود: در این راستا هر چه سریع تر باید راه آهن خواف – هرات فعال و زیرساخت های دوغارون کامل و آمادگی کشور برای رقابت جدید با کشورهای دیگر در حوزه افغانستان بیشتر شود.
وی اضافه کرد: بازیگران جدیدی در عرصه تجارت با افغانستان وارد عمل شده اند که اگر تلاش نکنیم بازی را خواهیم باخت و مهم ترین کشور هدف صادراتی و ترانزیتی خود را از دست خواهیم داد. هم اکنون چین، ترکیه، قطر و پاکستان با همه توانمندی هایشان وارد ارتباط با افغانستان شده اند و این زنگ خطری برای ایران است.
وی ادامه داد: رقابت کشورها برای حضور در بازار افغانستان در شرایطی رقم می خورد که قدرت خرید مردم افغانستان کاهش یافته و مشکلات مالی در آن کشور جدی است، همچنین خراسان رضوی با کاهش معناداری در صادرات به آن کشور مواجه شده و اگر هماهنگی کامل بین ما و سازمان های ذی ربط در افغانستان در همه ابعاد شکل نگیرد و اراده کافی برای توسعه روابط ایجاد نشود، این کاهش می تواند شدت گیرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی