ضرورت نظارت بر اجرای ضابطه مند طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» در خراسان رضوی

ضرورت نظارت بر اجرای ضابطه مند طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» در خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 آبان 1400

رئیس کمیته استانی بند «ب» ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه توسعه خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت نظارت بر اجرای ضابطه مند طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» در خراسان رضوی

 

رئیس کمیته استانی بند «ب» ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه توسعه خراسان رضوی گفت: اجرای طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» باید ضابطه مند و قانونمند در سطح استان و کشور دنبال شود تا اهدافی که ذیل این عنوان برای تربیت نیروی کار ماهر و توامان اشتغال‌زاییی مدنظر بود، محقق گردد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی» در این نشست، خطاب به مدیر کل فنی و حرفه ای استان اظهار کرد: طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار خیرخواهانه است نه تحکمی. این طرح منطبق با نیاز بازار کار تعریف شده که آثار و برکات آن نیز مشمول جامعه کارگری و کارفرمایی خواهد شد. اجرای این طرح حتما باید از ضابطه پیروی کند و نظارت کافی نیز بر این موضوع صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: این طرح ابتدا  بعنوان «استاد_ شاگردی» مطرح شد منتها برخی رویکردهای متفاوتی به این موضوع داشتند. . این طرح در سال 90 در گناباد اجرایی شد و نتایج بسیار خوبی نیز در فاز پایلوت و آزمایشی آن حاصل آمد. این طرح با تغییرات در بخشنامه ها، دستورالعمل ها و رویه ها دچار تحول گردید و نهایتا هم به تصویب شورای عالی اشتغال کشور رسید. در حقیقت طرح آموزش در محیط واقعی کار به تصویب رسیده و ابلاغ شده است و  در حال اجرای آن می باشد.

رئیس کمیته استانی بند «ب» ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه توسعه استان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح با یک نگاه واقع بینانه از یکسو خدمت به جامعه کارگری و از سوی دیگر  خدمت به جامعه کارفرمایی است. آن چه که امروز حائز اهمیت است، آموزش مبتنی بر نیاز بازار کار است که متاسفانه در حال حاضر چنین مساله ای در جامعه ما صدق نمی کند.

لبافی تصریح کرد: قانون گذار بر این مساله تاکید کرده تا نیازسنجی صورت بگیرد اما تاکنون نیازسنجی در حوزه آموزش اتفاق نیفتاده است. حتی سند توسعه اشتغالی که در سال 90 الی 91 در استان خراسان و سایر استان ها مطرح شد تاکید بر آن داشت که آموزش های نظری و مهارتی باید برحسب نیاز بازار کار صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه قطعا آثار و برکات اجرای این طرح نصیب جامعه خواهد شد، یادآور شد: آموزش در محیط واقعی کار بر حسب مدت زمانی است که سازمان فنی و حرفه ای تعیین می کند که این مدت زمان از یک روز تا یکسال پیش بینی شده است و در این مدت بیمه حوادث  انجام می شود اما دستمزد به صورت توافقی خواهد بود. نکته قابل توجه آن است که از مهارت آموزان پس از پایان دوره آزمون گرفته خواهد شد و گواهی دوره مهارت نیز اخذ خواهد شد.

رئیس کمیته استانی بند «ب» ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه توسعه اظهار کرد: کارگاه ها فارغ از تعداد نیرو و خویش فرما بودن می تواند برای مشارکت در این طرح، تفاهم نامه ای با سازمان فنی و حرفه ای امضا کنند و در قالب این تفاهم نامه به آن واحد تولیدی، صنفی و صنعتی کد و تابلویی داده خواهد شد تا مشخص شود که این کارگاه محل مهارت آموزی تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای است. ضوابط فنی و حرفه ای در این واحدها و کارگاه ها باید حکمفرما باشد، منتها دستمزد در این طرح توافقی است. سازمان فنی و حرفه ای به لحاظ حوادث ناشی از کار نیز بحث های بیمه ای را مدنظر قرار داده است.

لبافی تصریح کرد: فرد به استناد رویه تعیین شده در این طرح و با توجه به نوع حرفه مورد نظر، از یک روز تا یکسال آموزش خواهد دید. البته در برخی از رشته ها ممکن است، مدت زمان یکسال برای آموزش کم باشد. نکته قابل توجه آن است که کارگاه ها باید از نظر مرکز آموزش فنی و حرفه ای دارای مجوز باشند و براساس ساز و کاری که سازمان مذکور تعریف کرده فعالیت کنند.

وی افزود: البته ناگفته نماند این کارگاه ها باید از نگاه سازمان فنی و حرفه ای مجوز لازم را داشته و از استانداردهای لازم برخوردار باشند تا در این محیط بتواند انتقال تجربه و مهارت در بازه زمانی مشخص اتفاق بیافتد.

*ضرورت آموزش نیروی کار در جوار واحدهای صنعتی در قالب احیای مسئولیت های اجتماعی

در ادامه، افشین رحیمی گل خندان، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: متاسفانه آمار بیکاران تحصیل کرده در شرایط فعلی بالغ بر 5 میلیون نفر است، لذا باید از تمامی ظرفیت ها برای حل این مساله بهره ببریم. امروز سازمان آموزش فنی و حرفه ای از مدیران صنایع درخواست کرده تا تحت عنوان مسئولیت های اجتماعی در جوار صنعت، سالانه 50 الی 100 نفر را آموزش دهند.

وی با بیان اینکه در سال جاری 104 مرکز آموزشی را در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: با واحدهای صنفی نیز در حال همکاری هستیم اما نگرانی و دغدغه فعالان اقتصادی آن است که مبادا به دلیل همکاری در اجرای این طرح با مشکلات حوزه تامین اجتماعی مواجه شوند.

گل خندان خاطرنشان کرد: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی برای افراد پایین تر از 24سال قابل اجراست. این در حالی است که فرد دیپلم گرفته پس از سپری کردن دوران سربازی و تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه، 24 سال تمام است و دیگر شرایط مهارت آموزی را به استناد مندرجات این طرح ندارد. حال ممکن است برخی از افراد پایین تر از این رده سنی باشند.

 مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی یادآور شد: نکته قابل توجه آن است که جامعه آماری  5 میلیون بیکار تحصیل کرده بیش از 24 سال سن در این طرح از قلم افتاده اند. به بیان دیگر ما بخش بزرگی از جامعه هدف را از این آموزش ها محروم می کنیم.

وی تصریح کرد: برای واحد صنفی و صنعتی مشارکت کننده در طرح مذکور باید مشوقی در نظر گرفته شود، چرا که این واحدها در تحقق این برنامه با دولت همکاری می کنند. البته اگر مشوقی برای کارآموز نیز در نظر گرفته شود، بسیار مطلوب خواهد بود و این مبحث در طرح کارورزی دیده شده اما در بحث مهارت آموزی پیش بینی نشده است.

*محدودیت سنی طرح حذف شده است

در بخش دیگری از این نشست، غلامرضا یادگیر بصیر، معاون بیمه ای اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی در سخنانس عنوان کرد: شرایط سنی که در آیین نامه و بخشنامه های طرح مهارت آموزی پیش بینی شده بود، از اواخر سال گذشته طبق قانون حذف شد. علاوه بر این محدودیت تعداد مهارت آموزان نیز حذف گردید.

وی بیان کرد: دولت در اجرای طرح، بار را بر روی دوش صاحبان صنایع گذاشته است و اجرای این طرح لطف صاحبان صنعت به نقیصه آموزش کشور است.

معاون بیمه ای اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی با طرح این سوال که؛« چرا دانشگاه علوم صنعتی نداریم؟»؛ یادآور شد:  در صورت ایجاد دانشگاه های صنعتی در کشورمان، این مراکز می توانند تحت نظارت وزارت صنعت فعالیت داشته باشند و دانش آموختگان آن ها نیز می توانند در کارخانه های متعلق به دانشگاه فعالیت کنند که در این صورت نه با مشکل بیمه و نه با مسائل فنی و حرفه ای مواجه خواهند بود.

یادگیر بصیر ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی در اجرای طرح مهارت آموزی محیط کار واقعی، با سازمان فنی و حرفه ای همکاری و همراهی لازم را دارد و تداوم کارآمدی طرح مذکور، منوط به حضور و نقش آفرینی موثر سازمان فنی و حرفه ای است.

در ادامه، احمد عبدالله زاده، عضو هیئت مدیره و دبیر کانون کارفرمایی استان عنوان کرد: «مهارت آموزی در محیط کار واقعی » طرح خوبی است اما باید به این مساله واقف بود که در اجرایی کردن این طرح قطعا با مشکلات و مسائل بسیاری مواجه خواهیم شد.

وی مشکل را در عدم استقبال از بعضی رشته های فنی و حرفه ای تخصص دانست که متقاضیان کمتری دارند و عدم ایجاد همخوانی در جذب و تربیت دانشجو و فن آموز را چالشی برای بازار کار آینده کشور برشمرد.

*اجرای این طرح نباید به دعوای تشکل های کارگری و کارفرمایی منتهی شود

در بخش دیگری از این نشست، مجتبی زارعی، عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی عنوان کرد: معضل بیکاری ناشی از ساختارهای کلان کشوری است و متاسفانه سیستم آموزشی امروز کشورمان بدون توجه به ظرفیت پذیرش نیروی کار در جامعه، ظرفیت های جذبی خود را به کار می گیرد. واضح و مبرهن است که در هر برهه زمانی، تمایل به یک رشته تحصیلی و شغلی بدون توجه به نیاز بازار کار باب می شود. در واقع برنامه ریزی مدونی در این خصوص در کشور انجام نمی گیرد.

وی با بیان اینکه دولت باید در اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار پای کار بیاید، تصریح کرد: در حوزه کاری ما، راننده گریدر و بولدوزر و تاسیساتی ماهر دیگر وجود ندارد، چرا که آموزشی در این حوزه ها وجود نداشته است.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی افزود: دولت برای اجرای مهارت آموزی در محیط کار واقعی باید پای کار بیاید، به طور مثال دولت باید از کارفرمایان مشارکت کننده در این طرح مالیات کمتری بستاند. بنابراین نباید اجرای این طرح منتهی به دعوای تشکل های کارگری و کارفرمایی شود.

وی بار دیگر تاکید کرد: این طرح نباید دستاویزی برای کارفرمایان برای تامین نیروی کارشان با دستمزد توافقی باشد، در خصوص نحوه نظارت، پایش طرح و ... باید قوانینی تدوین شود تا بستری برای سوء استفاده بعضی کارفرمایان فراهم نشود.

*نگران سوء تفاهم در استفاده های احتمالی از اجرای این طرح هستیم

در ادام، علی میرمقدم، دبیر کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان در سخنانی بیان کرد: جامعه کارگری فقط نگران و دغدغه مند سوء استفاده های احتمالی از اجرای این طرح است که امید می رود با برگزاری جلسات و شفاف سازی ابعاد آن، این نگرانی ها نیز مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه حال اگر سازمان تامین اجتماعی در اجرای این طرح کمال مساعدت داشته باشد، قطعا موفق خواهیم شد، خاطرنشان کرد: نگرانی نسبت به کمبود نیرو در برخی از مشاغل با همکاری و هماهنگی اصناف قابلیت حل و فصل خواهد داشت و آن ها باید در این رابطه توجیه شوند.

حمید زینلی، دبیر شورای اسلامی کار و کانون کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز در همین خصوص عنوان کرد: فرهنگ کار و مهارت آموزی باید از دانشگاه ها شروع شود، بسیاری از شرکت ها در مجموعه خودشان واحد آموزش دارند. آموزش یک رکن اصلی در این حوزه به شمار می آید. هر کاری نیاز به مهارت آموزی دارد و در این مطلب جای هیچ شک و شبهه ای نیست.

وی افزود: نگاه نسل جدید به کار با گذشته متفاوت است، متاسفانه فرهنگ سازی لازم در خصوص کار و اشتغال در سطح جامعه انجام نگرفته است پس به موازات اجرای این طرح، این فرهنگ نیز باید ترویج گردد.

وی اظهار کرد:متاسفانه عایدی در مشاغل کاذب بیش از کار در کارخانه است، به طور مثال ورود جوانان به حوزه ارزهای دیجیتال، انگیزه این قشر را برای ورود به بازار کار واقعی گرفته است.

*ساختار پذیرش دانشجو  باید متحول شود

مجید مهدوی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی نیز در ادامه تریبون را در اختیار گرفت و تصریح کرد: دانشگاه باید به سمت مهارت آموزی بروند، تحقق این مهم منوط به آن است که ساختار نظام آموزشی تغییر پیدا کند، اگر مقرر باشد با همین سیستم فعالیت کنیم قطعا مشکلات و مسائل بیش از گذشته خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه نه تنها دانش آموختگان دانشگاهی بلکه حتی اساتید نیز از مهارت لازم در حوزه مرتبط با دانش خود برخودار نیستند. علاوه بر این ساختار پذیرش دانشجو نیز باید متحول شود، ما نیز آمادگی داریم که در حوزه دامداری و دامپروی به حوزه مهارت آموزی ورود پیدا کنیم.

در ادامه جواد بینش، نماینده اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی در سخنانی تصریح کرد: محدودیت هایی مانند شرایط سنی از نگاه سازمان فنی و حرفه ای حل شده بود. در این میان،  تامین اجتماعی در مکاتبه ای که با شهرستان ها داشت و تفاسیری را به دستورالعمل اضافه کرد، محدودیت سنی را لحاظ نکرده بود. محدودیت سنی 24 سال توسط تامین اجتماعی مطرح شده بود که در حال حاضر این مساله حل شده است. در حقیقت از سال 96 تاکنون مکاتبات متعددی از طریق اداره کل کار و استانداری با وزارت کشور و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی داشتیم تا این مشکل را حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که به شهرستان ها ابلاغ شود که شرط و محدودیت سنی در اجرای طرح مهارت آموزی وجود ندارد. قریب به 5 هزار نفر سالانه توسط اداره کل فنی و حرفه ای تحت آموزش قرار می گیرند، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی اجرایی شده است و آنچه که وزارت کار و وزارت کشور برای ما تکلیف کرده، مطابق با تعهداتمان عمل کرده ایم. حال شاید در برخی موارد، کار انحراف داشته و خواسته ای که مدنظر تشکل های کارگری و کارفرمایی مبنی بر تربیت نیروی کار فنی بوده، محقق نشده است.

وی افزود: علی رغم آنکه دولت اعلام کرده بود، اعتباری برای اجرای این طرح تخصیص پیدا نکرد و نتوانسته ایم نظارت هایمان را دقیق انجام بدهیم و در این حوزه هزینه کنیم. حال ممکن است اجرای این طرح صد در صد خواسته دولت را محقق نکرده باشد اما خراسان رضوی به لحاظ اجرای تعهدات و به لحاظ آماری و عملکردی در سطح کشور جزء استان های برتر بوده است و همیشه بیش از تعهدات مان عملکرد داشته ایم. به طور مثال در سال جاری 2650 نفر تعهدات ما در استان است که در حال حاضر 2100 نفر تاکنون تحت آموزش قرار گرفته اند، این در حالی است که چندین ماه تا پایان سال هنوز فرصت باقی است.

نظافت، نماینده استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در جوار صنعت باید مراکز آموزشی برای مهارت آموزان تدارک دیده شود، تصریح کرد: آنچه که مسلم است، طرح مهارت آموزی برنامه جدیدی نیست و در هر دولت تحت عنوان جدیدی مطرح می شود. نظام آموزشی ما مبنی بر سعی و خطاست و این طرح نیز به تبعیت از آن در بهبود فضای کسب و کار با سعی و خطا همراه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سیستم آموزشی ما نسل جوان را طوری تربیت کرده که همه به دنبال پشت میز نشینی هستند، خاطرنشان کرد: هدفگذاری این طرح و محل اجرای آن باید به صورت دقیق تبیین و مشخص شود. نکته قابل تامل آن است که سازمان فنی و حرفه ای در اطلاع رسانی این طرح بیشتر تلاش کند

در پایان علی اکبر لبافی، رئیس کمیته استانی بند «ب» ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه توسعه استان در جمع بندی این موضوع گفت: برخی از موانعی که از نگاه دستگاه های مجری وجود دارد مانند محدودیت سنی 24 سال و تعداد نیروی کارآموز برطرف شده است و این اتفاق فرخنده ای می باشد.

 رئیس کمیته استانی بند «ب» ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه توسعه استان تصریح کرد: برای اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان توافقات لازم انجام خواهد گرفت. در حقیقت طرح نهایی توافقات جلسه فعلی، در شورای گفت و گو با حضور ارکان حاکمیت استان انجام می گیرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی