در مراسم معارفه ناظر جدید گمرکات استان، مطرح شد: ضرورت تداوم تحول در حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی

در مراسم معارفه ناظر جدید گمرکات استان، مطرح شد:  ضرورت تداوم تحول در حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 14 فروردين 1401

در مراسم معارفه ناظر جدید گمرکات استان، مطرح شد:

ضرورت تداوم تحول در حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی

 

فعالان اقتصادی و مسئولان گمرکی در مراسم تکریم ناظر گمرکات استان خراسان رضوی و معارفه سرپرست جدید این حوزه، از عملکرد «امید جهانخواه» تجلیل کردند و خواستار پیگیری رویکرد وی در حوزه مدیریت گمرکی استان توسط «جواد جعفری»، سرپرست جدید حوزه نظارت گمرکات استان شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، آیین تکریم و معارفه ناظر گمرکات استان با حضور معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران در محل اتاق مشهد برگزار شد.

«فریده زبیدی»، معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران، در این مراسم با تمجید از عملکرد جهانخواه در مسئولیت‌هایی که تاکنون برعهده داشته، اظهار کرد: خرسندیم که ایشان ما را در مقابل فعالان اقتصادی این خطه سربلند کرده است.

وی افزود: وضعیت تجارت و زمانه در حال حرکت به سمت و سویی است که هر یک از ما مدیران و فعالان بخش خصوصی باید فکر و رویکردمان در ارتباط با توسعه تجارت را با یکدیگر در میان بگذاریم.

زبیدی ادامه داد: امروز طبق آنچه در خراسان رضوی شاهد هستیم، در حوزه تجارت و حمل و نقل بین المللی، چهارچوبی اصولی ایجاد شده است. در این خطه رویکرد بسیار مطلوبی وجود دارد و لازم است در راستای هماهنگی بیشتر بین دستگاه ها و بخش خصوصی تلاش مضاعفی صورت پذیرد. چهارچوب کنونی بایستی تداوم یابد و البته لازمه آن این است که به دور از تنگ‌نظری‌ها، هماهنگی لازم را شاهد باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که سرپرست جدید حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی دنباله‌رو نحوه مدیریت و تعامل جهانخواه باشد.

معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: رویه کنونی گمرکات در کشور با سه، چهار سال قبل قابل قیاس نیست. نوع دیدگاه ها و رویکردها کاملا دستخوش تغییر شده است. باور داریم که نباید منتظر کمک های خارجی بمانید،هر کاری که قرار است در روند تجارت انجام بگیرد، باید در همین کشور صورت پذیرد.

 

*دلگرمی فعالان اقتصادی از حمایت‌های مدیریت گمرک استان در دوره تحریم

محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با تقدیر از عملکرد مطلوب جهانخواه در زمان تصدی‌گری در کسوت ناظر گمرکات خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه در این 5 سال روال خوبی در گمرکات استان شاهد بوده ایم.

وی افزود: انتظار نیز همین است که در دوره تحریم که فعالان اقتصادی سختی های مضاعفی را بر دوش می‌کشند، مدیران تمام تلاش خود را برای حمایت از فعالان اقتصادی به کار ببندند. عملکرد جهانخواه در این زمینه، فعالان اقتصادی را دلگرم کرده است و امیدواریم روال گذشته باز هم ادامه یابد.

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخشی از این مراسم با تقدیر از تحولاتی که «جهانخواه» در طول دوره تصدی‌گری خود رقم زده است، عنوان کرد:  درخواست ما این است که بخش خصوصی در نظر مسئولان دولتی دیده شود و در روند جابه جایی و تعیین مدیرانی که تصمیم سازی های آن‌ها بر بخش خصوصی اثر مستقیم دارد؛ به این بخش و نظراتش توجه گردد.

روشنک اظهار کرد: گمرک در ابتدا ساختار واردات محور داشت و در طول این سال ها توانسته به ساختار و رویکرد صادرات محوری برسد. این موضوع نشان دهنده تلاش مدیران و کارکنان این عرصه است.

 

*عملکرد مطلوب ناظر گمرکات استان در حادثه آتش سوزی اسلام قلعه

احمد زمانیان، رئیس کمیسیون ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: به نمایندگی از 250 شرکت حمل و نقلی در انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان اعلام می کنم که در این 5 سال، عملکرد آقای جهانخواه به نحوی بود که میزان رضایت مطلوبی را فراهم کرد. بارزترین خصیصه ایشان، تکریم ارباب رجوع است. هربار به حوزه نظارت گمرک مراجعه نمودیم به گرمی پذیرای ما بودند. قانونمندی و شهامت در تصمیم گیری نیز از دیگر خصایصی است که جهانخواه از آن برخوردار می‌باشد.

وی به بیان چند نمونه از اقدامات و خدمات بارز این مقام مسئول طی 5 سال اخیر پرداخت و گفت: در جریان آتش سوزی اسلام قلعه و موضوع بازگشت کامیون ها با بار، جسارت و تصمیم گیری درست ایشان را شاهد بودیم. از نگاه ما آقای جهانخواه مدیری کشوری بود که موضوعات ملی ما را پیگیر بودند.

وی خطاب به جعفری که قرار است از این پس کرسی این مسئولیت را بر عهده بگیرد، تاکید کرد: خراسان قطب ترانزیت ایران است و انتظار داریم که روند کاری فعلی گمرکات استان ادامه یابد.

مرتضی قندچی، رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم ضمن تقدیر از جهانخواه، گفت: به لطف همجواری با آسیای میانه کمترین مشکلات ناشی از تحریم ها را تجربه می کنیم و اگر مدیران گمرک ایران، اختیارات لازم را در اختیار استان ها قرار دهند، خراسان رضوی از قضا ظرفیت بالایی برای ایجاد تحولات مطلوب‌تر دارد.

 

*تقدیر از همراهی بخش خصوصی با گمرک

امید جهانخواه، ناظر پیشین گمرکات خراسان رضوی نیز در مراسم تکریم خود اظهار داشت: معتقدم کارهای انجام شده و موفقیتهای به دست آمده وابسته به یک نفر نبوده و تمامی همکارانم در این مسائل دخیل بوده اند و تشریک مساعی سایر دستگاه ها و فعالان اقتصادی و کارگزاران گمرکی در این موفقیت اثرگذار بوده است.

او با تقدیر از همراهی بخش خصوصی استان، ابراز امیدواری کرد که در آینده نیز مسیر تحولات در خدمات گمرکی استان، ادامه پیدا کند.

جواد جعفری، سرپرست گمرکات خراسان رضوی نیز در بخش پایانی این مراسم و پس از دریافت حکم سرپرستی‌اش متذکر شد: کاری که قرار است انجام دهیم، در راستای سیاستهای کلان گمرک جمهوری اسلامی ایران است. بحث سرکشی به واحدهای تولیدی و مشاهده مشکلات و رفع آنها در حد توان از جمله برنامه های ماست.

وی ادامه داد: قطعا از پیشنهادها و همفکری‌ها نیز استقبال می‌کنیم و نمی‌خواهیم پتانسیل خوب مشورتی موجود در خراسان رضوی را از دست بدهیم. به ویژه پیشنهادهای اتاق بازرگانی خراسان به عنوان یکی از مهم ترین اتاق های استانی برای ما بسیار مهم تلقی می شود. رویکرد خردجمعی بسیار اهمیت دارد و معتقدم با کمک هم می‌توانیم اقتصاد استان را پویاتر نماییم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی