هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی در ۱۴۰۱

هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی در ۱۴۰۱
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 21 فروردين 1401

هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی در ۱۴۰۱

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: هدف‌گذاری انجام شده برای رشد سرمایه‌گذاری خارجی استان در سال جاری ۲۵ درصدی است که با توجه به کاهش سقف سرمایه‌گذاری با رشد در تعداد طرح مواجه خواهیم بود.

مهدی تقوایی در خصوص هدف‌گذاری سرمایه‌گذاری در استان در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: نمی‌توانیم پیش‌بینی قاطعی برای رقم سرمایه‌گذاری در سال جاری داشته باشیم اما امیدواریم با توجه به شرایط پیش رو و در صورت گسترش تعاملات بین‌المللی رقم سرمایه‌گذاری بالاتر از مقدار هدف‌گذاری شده باشد.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با اشاره به حوزه‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان در سال گذشته خاطرنشان کرد: بیشترین و کمترین میزان سرمایه‌گذاری در استان طی سال گذشته از لحاظ ارزش به ترتیب در حوزه‌های صنعت با ۵۳.۳ میلیون دلار، کشاورزی با ۱۳.۶ میلیون دلار، ساختمان با هفت میلیون دلار، خدمات با ۶ میلیون دلار و معدن با ۳.۸ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به ملیت سرمایه‌گذاران در استان تصریح کرد: بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی در استان توسط اتباع افغانستانی انجام شده است. از جنبه ارزشی نیز طرح‌ها متعلق به کشورهایی از جمله عراق، پاکستان، هند، چین، سوئد، کره جنوبی و آلمان بوده است.

فعالیت حدود ۱۰ واحد دانش‌بنیان با منشا سرمایه‌گذاری خارجی در استان 

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی در مورد واحدهای دانش‌بنیان فعال در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی گفت: از جنبه قانونی واحدهای دانش‌بنیان به واحدهایی گفته می‌شود که مجوز دانش‌بنیان خود را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ کرده باشند. با توجه به این موضوع حدود ۱۰ واحد دانش‌بنیان با منشا سرمایه‌گذاری خارجی در استان فعالیت می‌کند.

تقوایی ادامه داد: همچنین حدود ۳۴ فرصت سرمایه‌گذاری تکنولوژی محور در خراسان رضوی شناسایی شده که این آمار مشمول سرمایه‌گذاران متقاضی به فعالیت در چنین حوزه‌هایی است.

میزان سرمایه‌گذاری داخلی استان در سال گذشته بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده است

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری داخلی استان در سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار میزان سرمایه‌گذاری داخلی انجام شده در طرح‌های به بهره‌برداری رسیده، بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. این آمار شامل ۸۹۴ طرح سرمایه‌گذاری با اشتغال بیش از ۱۲ هزار نفر است.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با پیش‌بینی میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی استان در سال جاری عنوان کرد: هدف‌گذاری پیش‌بینی شده برای مجموع میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی طی استان در سال جاری بر اساس رشد اقتصادی ۷.۲ درصدی انجام شده است.

تقوایی تاکید کرد: مجموع منابع مورد نیاز برای تحقق رشد ۷.۲ درصدی در استان بالغ بر ۱۷۵ هزار میلیارد تومان و در حوزه داخلی با محوریت بخش خصوصی ۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که تحقق این موضوع نیازمند تجمیع تمام منابع در دسترس استان اعم از دولتی و خصوصی است.

وی افزود: همچنین اقداماتی از قبیل تسهیل در صدور مجوزها و فرایند شروع کسب‌وکار می‌تواند در این راه کمک‌ کننده باشد.

منبع: ایسنا

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی