رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد تأکید کرد: لزوم اصلاح اقتصاد انرژی برای «مانع زدایی از صنعت برق»

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد تأکید کرد: لزوم اصلاح اقتصاد انرژی برای «مانع زدایی از صنعت برق»
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 03 ارديبهشت 1401

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد تأکید کرد

لزوم اصلاح اقتصاد انرژی برای «مانع زدایی از صنعت برق»

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: موفقیت طرح «مانع زدایی از صنعت برق» منوط به اصلاح اقتصاد انرژی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محسن شادمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: قطعاً اجرای طرح «مانع زدایی از صنعت برق» نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت؛ اما تجربه حاکی از آن است که این طرح مانند طرح‌های پیشین به دلیل عدم اجرای کامل، نتیجه دلخواه را کسب نخواهد کرد. نکته مهم‌تر آن‌که این طرح جامع‌نگر نیست؛ زیرا تا زمانی که صنعت برق دچار مشکل است و اقتصاد انرژی اصلاح نشده، وضعیت به همین منوال خواهد بود.

شادمان افزود: مباحثی که در خصوص سهمیه‌بندی برق صنایع مطرح است قطعاً رخ خواهد داد و به‌احتمال بسیار در سال جاری نیز خاموشی را تجربه خواهیم کرد. طبیعتاً در سال جاری رشد مصرف را نسبت به سال گذشته تجربه خواهیم کرد و البته با توجه به شرایط پیش‌آمده رشد تولید بیش از رشد مصرف نخواهد بود. درنتیجه، بار دیگر شاهد خاموشی برق صنایع در سال جاری خواهیم بود. بااین‌حال شدت این مسئله بستگی به دمای هوا دارد.

وی یادآور شد: آنچه بدیهی است مانند سال‌های گذشته، به‌محض آن‌که خاموشی رخ دهد، ابتدا این کمبود به صنایع تحمیل می‌شود. البته امیدواریم رایزنی مسئولان استانی با مسئولان کشوری در این زمینه، بهتر از گذشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد افزود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که صنایع خراسان بیش از میانگین کشوری با چالش قطعی برق مواجه بودند؛ هرچند که آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد؛ اما برحسب اطلاعات میدانی می‌توان اذعان کرد که میانگین تعداد روزهای قطعی برق صنایع خراسان رضوی بیش از صنایع سایر استان‌ها بوده است.

شادمان ادامه داد: واضح و مبرهن است که در این میان، صنایع به‌شدت مظلوم هستند، به‌طوری‌که می‌توان عنوان کرد برق صنایع کم‌تر از 8 الی 10 درصد مصرف کل کشور است؛ اما در زمان کمبود برق، بخش عمده‌ای از قطعی برق بر صنایع اعمال می‌شود. در حقیقت رشد مصرف یکی از مهم‌ترین دلایل قطعی برق است که قسمت عمده آن مربوط به بخش خانگی است؛ اما به دلایلی چون بحران‌های اجتماعی و... این خاموشی‌ها به صنایع اعمال می‌شود که از این حیث صنعت برق مظلوم واقع شده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی