چرا مرز دوغارون بسته شد؟

چرا مرز دوغارون بسته شد؟
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 04 ارديبهشت 1401

چرا مرز دوغارون بسته شد؟

عصر دیروز، سوم اردیبهشت، اخباری روی خروجی خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری قرار گرفت؛ مبنی بر اینکه به دلیل اختلافات مرزی به وجود آمده بین نیروهای مرزبانی ایران و افغانستان، مرز دوغارون موقتاً بسته شده است.

اما دلیل این اتفاق چه بود؟ 

به گفته حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، دیروز طالبان اقدام به جاده سازی بدون هماهنگی قبلی درمحدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد.

به نقل از تسنیم، کاظمی قمی افزود: در تماسی که با وزارت داخله و دفاع طالبان صورت گرفت، تاکید شد که اقدامات باید متوقف و موضوع در چهارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود.

‎ظاهرا اختلاف به وجود آمده و مسدودسازی موقت مرز دوغارون، به دلیل اقدام طالبان برای جاده‌سازی در نزدیکی مرز بوده است.

‎با این حال اخباری مبنی بر درگیری مرزی صحت ندارد و ویدیوهای منتشر شده مربوط به ماجرای جاده‌سازی طالبان در مناطق مرزی است.

‎در حال حاضر مرزبانی ایران و هیات تحقیقات طالبان در حال گفت‌وگو بر سر ماجرا هستند.

‎پیگیری‌ها نشان می‌دهد، در راستای حفظ امنیت، محموله‌های مختلف موجود در مرز دوغارون به پارکینگ‌هایی با فاصله امن از مرز منتقل شده‌اند.

‎هم‌اکنون خدمات گمرکی در مرز دوغارون به صورت موقت ارائه نمی‌شود. با این حال، با حداقل حضور نیروی انسانی به موارد ضروری در مرز دوغارون پاسخ داده می‌شود.

مرز امروز باز می‌شود؟

احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم درباره وضعیت مرز به ایسنا گفت: بر اساس اطلاعات موجود، دیروز مرز دوغارون از دو طرف به دلیل اختلافات مرزی بسته شد و در حال حاضر هیچ ترددی در مرز صورت نمی‌گیرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی درباره تردد کامیون‌ها از امروز (یکشنبه، چهارم اردیبهشت) و تبادلات تجاری دو طرف اظهار کرد: البته بسته شدن مرز موقت بوده و ممکن است تا یک الی دو روز آینده این مشکل و این اختلافات برطرف شود.

زمانیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دیروز روز تعطیل بوده است، باید منتظر تصمیم گیری‌ها در اولین روز کاری هفته یعنی امروز باشیم. با این وجود مرز بسته نخواهد ماند؛ زیرا افغانستان به تبادلات تجاری با ایران نیازمند است. مرز دوغارون مرز بسیار پرترددی است و بسته نخواهد ماند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق مشهد افزود: هم‌اینک گمرک دوغارون در خراسان رضوی و همچنین گمرک اسلام قلعه از سمت افغانستان به دلیل مشکلات بین مرزبانان ایران و طالبان بسته شده است.

گفتنی است مرز دوغارون مهم‌ترین دروازه تجاری شرق کشور است و کانال ارتباطی ایران به افغانستان به شمار می‌رود که بخش عمده تجارت و ترانزیت کالا به کشور افغانستان را بر عهده دارد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی