ضرورت تجهیز صنایع به نیروگاه‌های خودتامین برق

ضرورت تجهیز صنایع به نیروگاه‌های خودتامین برق
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 18 ارديبهشت 1401

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق خراسان رضوی مطرح کرد

ضرورت تجهیز صنایع به نیروگاه‌های خودتامین برق

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق خراسان رضوی گفت: صنایع بزرگ باید به نیروگاه‌های خودتامین برق تجهیز شوند. سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور نیز کمتر از متوسط جهانی است و باید به این مسئله توجه شود.

حسن سویزی اظهار کرد: سهمیه بندی برق صنایع توسط وزارت نیرو برنامه ریزی شده، لذا نباید بر این باور بود که به صنایع برخی از استان‌ها در حوزه قطعی برق اجحاف شده است. این مسائل در توانیر برنامه ریزی شده و به شرکت‌های برق استانی ابلاغ می شود. واقعیت این است که از سال‌های گذشته برای صنایع بزرگ که مصرف برق بیشتری دارند مانند فولاد، آلومینیوم و سیمان برنامه ریزی شده تا به نیروگاه‌های خودتامین مجهز شوند که کم و بیش دیزل‌های این واحدها آماده شده و در مدار قرار خواهند گرفت. وضعیت صنایع استان به لحاظ تامین برق اگر بهتر از سایر استان‌ها نباشد بدتر از آنان نخواهد بود.

وی افزود: سال‌های قبل مطالعاتی در این رابطه انجام گرفته است که تجهیز صنایع بزرگ به نیروگاه‌های خودتامین ضروری است و با توجه به اینکه در ایام پیک مصرف، برق برای این واحدها، با محدودیت‌هایی رو به رو می‌شوند و فقط به میزان حق السهم یارانه‌ای این واحدها به آنان برق تخصیص داده می‌شود، لذا صاحبان صنایع به ضرورت این اقدام پی برده و مجدانه پیگیر آن هستند تا واحدهای خود تامین استفاده نمایند.  وزارت نیرو منابع لازم برای تاسیس نیروگاه‌های خودتامین صنایع بخش خصوصی را ندارد، لذا این واحدها می‌توانند با اخذ تسهیلات از بانک ها در این مسیر گام بردارند.

سویزی تصریح کرد: تاکنون ابلاغیه‌ای در خصوص سهمیه بندی برق صنایع صادر نشده، اما این مساله در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و چنانچه با کمبود شدید برق مواجه شویم، احتمال سهمیه بندی وجود خواهد داشت. پیشنهاد ما این است که صنایع، تعطیلات و تعمیرات دوره ای خود را در تابستان و  زمان پیک بار مصرف قرار دهند که در این رابطه هماهنگی هایی با صنایع صورت گرفته، اما در خصوص سهمیه بندی برق صنایع هنوز ابلاغیه ای صادر نشده است.

هزینه تامین برق صنایع در کشور ۱.۹ الی ۳ درصد قیمت تمام شده محصول است

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق خراسان رضوی خاطرنشان کرد: صنایعی مانند سیمان، آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی که پرمصرف هستند، تجهیز این صنایع به نیروگاه‌های خودتامین ضروری است، تا اعمال خاموشی به سایر بخش‌ها کمتر و حقی ضایع نگردد؛ چرا که قیمت تمام شده یک محصول در دنیا اگر ۱۰۰ واحد باشد هزینه تامین انرژی چیزی حدود ۲۷ تا ۳۰ است این در حالی است که هزینه تامین برق این صنایع ۱.۹ الی ۳ درصد قیمت تمام شده محصول آن‌ها در کشور است. به هر حال آنچه که مسلم است باید یارانه به صورت عادلانه در کشور توزیع شود.

سویزی افزود: خوشبختانه از مهرماه سال ۱۴۰۰ که اولین جلسه شورای راهبردی با حضور وزیر نیرو تشکیل شد، مساله خاموشی برق بسیار جدی پیگیری شده تا امسال شاهد مشکلات کمتر نسبت به سال گذشته باشیم، اما باید بر این مساله واقف بود که محدودیت های سال جاری بسیار بیشتر از سال گذشته است؛ چراکه ذخیره آب پشت سدها نسبت به سال گذشته کمتر شده است، اما برنامه ریزی لازم انجام و استفاده از نیروگاه های آبی در طول سال به حداقل رسانده شده تا ذخیره آب برای پیک تابستان بیشتر باقی بماند، لذا امیدواریم استفاده از نیروگاه‌های آبی تا حدود ۷ درصد افزایش یافته تا خاموشی‌ها کمتر شود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق خراسان رضوی با بیان اینکه در سال جاری رشد ۷ درصدی در مصرف برق را تجربه می‌کنیم، تصریح کرد: تاکنون قیمت برق واقعی نشده هر چند که دستوراتی مبنی بر حرکت به سمت واقعی شدن قیمت‌ها داده شده است. لذا به منظور مصرف بهینه برق ضروری است تا به سمت واقعی شدن قیمت انرژی برق حرکت کنیم. چنانکه صنایع پتروشیمی به دلیل ارزان بودن قیمت حامل‌های انرژی مواد خام اولیه خود را با قیمت بالا در بازار عرضه و از تکمیل زنجیره ارزش که فرآوری محصولات میانی و کاهش بیکاری را به دنبال دارد شانه خالی می‌کنند.

ضرورت استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای بهینه سازی مصرف تجهیزات و وسایل برقی

وی تصریح کرد: تعدادی از واحدهای حرارتی به مدار تولید برق آمده‌اند و بخش دیگری از برق نیز در نیروگاه تجدیدپذیرها اعم از انرژی خورشیدی و بادی تامین می‌شود، اما سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور ما بسیار ناچیز و کمتر از متوسط جهانی است. لذا توجه به این موضوع توسط مسئولین ذیربط الزامی است. همچنین با توجه به اعتبارات بیشتر در سال جدید ضرورت دارد که از شرکت‌های دانش بنیان برای بهینه سازی مصرف تجهیزات و وسایل برقی جهت صرفه جویی استفاده شایان شود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق خراسان رضوی افزود: در حال حاضر پیشنهاداتی برای تعیین قیمت برق مصرفی برای بخش‌های مختلف در مناطق گرمسیر، معتدل و معمولی مطرح است. به طور مثال برای مقادیر مصرف، حدنصابی در نظر گرفته می شود، چنانکه برای برخی از مشترکین مصرف برق رایگان، برای برخی یارانه‌ای و برای عده ای که مازاد بر میانگین مصرف می کنند قیمت برق به صورت واقعی محاسبه می‌شود.

منبع: ایسنا

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی