گره تردد جاده‌ای به ترکمنستان باز می‌شود؟

گره تردد جاده‌ای به ترکمنستان باز می‌شود؟
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 28 ارديبهشت 1401

گره تردد جاده‌ای به ترکمنستان باز می‌شود؟

از زمان شیوع کرونا، ترکمنستان مرزهای خود را به روی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشورها بست. در حال حاضر هم کامیون‌های ایرانی در مرز ترکمنستان، گاری خود را تحویل کِشنده‌های ترکمن می‌دهند و اجازه ورود به خاک این کشور را ندارند. حال، خبرهایی مبنی بر لغو جزئی این محدودیت تجاری با ترکمنستان به گوش می‌رسد.

به گزارش ایرنا، «احمد زمانیان» رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در تشریح چالش‌های تجاری در مرز سرخس گفت: اصولا به علت محدودیت‌هایی که ترکمنستان ایجاد کرده، ترددهای جاده‌ای کاهش چشمگیری یافته است و تقریبا می‌توان گفت که اصلا ترددی نداریم که چالش ایجاد شود؛ البته همین موضوع، سرقت از یدک‌ها و بار ناوگان ایرانی و آسیب به گاری‌ها را به همراه داشته است.

زمانیان به پایان یافتن نسبی همه‌گیری کرونا در ایران و کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: البته شنیده‌هایی مبنی بر لغو جزئی این محدودیت تجاری با ترکمنستان به گوش می‌رسد که دستگاه دیپلماسی باید درباره آن اظهار نظر کند.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در همین راستا اعلام شده به زودی قرار است ترکمنستان به ناوگان ترانزیتی ایرانی برای عبور از خاک این کشور تا رسیدن به مرزهای ازبکستان اجازه دهد؛ اما ورود ناوگان به همسایه سختگیر شمالی، فقط از مرز سرخس خراسان رضوی انجام خواهد شد.

زمانیان یزدی گفت: در صورت تحقق این وعده‌ها، دسترسی شرکت‌های حمل و نقل کشورمان به مقاصد تجاری در آسیای مرکزی شامل ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان فراهم شده و حتی دسترسی جاده ای به چین از مسیرهای جاده‌ای یاد شده امکان‌پذیر خواهد شد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی