رئیس سازمان صمت خراسان رضوی: سهم صنایع در آلایندگی مشهد تنها ۵.۴ درصد است

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی: سهم صنایع در آلایندگی مشهد تنها ۵.۴ درصد است
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 23 خرداد 1401

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی:

سهم صنایع در آلایندگی مشهد تنها ۵.۴ درصد است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده تنها ۵.۴ درصد از آلایندگی‌ها در هوای کلانشهر مشهد مربوط به صنایع و معادن است.

امیررضا رجبی با اشاره به هفته حفاظت از محیط زیست، افزود: در چند سال اخیر آلایندگی‌های واحدهای صنعتی روند به رو کاهش داشته و حرکت صنایع خراسان رضوی به سمت صنعت سبز و فاقد آلاینده آغاز شده است،به طوری که تداوم این حرکت بویژه در سال جدید (تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین) با همکاری شرکتهای دانش‌بنیان ادامه دارد.

وی بیان کرد: تعداد صنایع آلاینده در خراسان رضوی از ۲۲۹ واحد در سال ۱۳۹۳ به ۱۰۳ واحد تا پایان سال ۱۳۹۹ رسیده، در همین مدت تعداد صنایع آلاینده در شهرستان مشهد از ۹۶ واحد صنعتی به ۴۱ واحد صنعتی کاهش یافته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس آمار واحدهای صنعتی آلاینده برای سه فصل اول در سال ۱۴۰۰ نیز روند کاهش داشته ولی به دلیل تکمیل نبودن آمارو ارقام فعلا قابل جمع بندی نیست.

رجبی بیان کرد: شرکتها و صنایعی که موضوعات حفاظت محیط زیست و همچنین ایمنی و بهداشت را در فعالیتهای خود قرار می‌دهند، در حقیقت اهمیت آن را همسان محصولات و خدمات خود می‌پندارند.

وی اظهار داشت: همه صاحبان صنایع باید بیش از پیش برای مدیریت زیست محیطی و رفتارهای مسوولیت پذیر اجتماعی و رشد و توسعه پایدار آگاهی  بیشتری کسب کنند و در این میان الزامات قانونی نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند که باید هم مدیران ارشد و هم کارشناسان زیست محیطی قوانین مرتبط با موضوع را شناسایی کنند و در زمان مقرر آن را به کار گیرند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طبق ماده ۱۱ قانون هوای پاک قبل از هرگونه مجوز بهره‌برداری توسعه تغییر خط و یا تغییر محل و استقرار از اداره کل حفاظت محیط زیست استعلام لازم انجام می‌گیرد؛ بنابر قوانین موجود هیچ مجوز فعالیتی از سوی این سازمان بدون استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست و تایید شاخص‌های زیست محیطی توسط آن اداره کل صادر نمی‌شود.

رجبی اظهار داشت: مطابق ماده ۱۱ قانون هوای پاک از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۹۸۴ طرح صنعتی مجوزدار که آلایندگی نداشته است، به منظور استقرار یا صدور پروانه بهره‌برداری در کمیسیون ماده ۱۱ استان مطرح شده که تاکنون با صدور مجوز برای ۵۸۱ واحد موافقت شده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی