غلامحسین شافعی: برنامه هفتم توسعه، بر مبنای توسعه منطقه‌ای تدوین شود

غلامحسین شافعی: برنامه هفتم توسعه، بر مبنای توسعه منطقه‌ای تدوین شود
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 24 خرداد 1401

غلامحسین شافعی در نشست با مسئولان و فعالان اقتصادی استان همدان

برنامه هفتم توسعه، بر مبنای توسعه منطقه‌ای تدوین شود

رئیس اتاق ایران می‌گوید: اگر توسعه منطقه‌ای به عنوان محور برنامه هفتم توسعه قرار بگیرد، مسیر برای رسیدن به توسعه هموارتر خواهد بود.

اتاق ایران در سال‌های اخیر، با تاکید بر لزوم تدوین سازوکاری برای توسعه منطقه‌ای در کشور، مطالعه‌ای را با توجه به تجربه کشورهایی که توانستند مسیر توسعه‌یافتگی را طی کنند، انجام داده و نتیجه آن را در اختیار دولت وقت قرار داده است.

به اعتقاد بخش خصوصی مسیر توسعه‌یافتگی کشور از توسعه منطقه‌ای می‌گذرد و بر این اساس سعی دارد با همکاری دولت و نمایندگان مجلس این الگو در برنامه هفتم توسعه به عنوان محور قرار بگیرد. بر این اساس، اتاق ایران برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و سلسله نشست‌هایی را با حضور مجمع نمایندگان هر استان، اعضای هیات نمایندگان اتاق استانی، استانداران و مدیران دولتی آنها برگزار می‌کند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست با مسئولان و فعالان اقتصادی استان همدان، با نگاه به لزوم توسعه منطقه‌ای و انجام یک پروژه مطالعاتی توسط اتاق ایران روی کشورهایی که به سمت توسعه حرکت کردند، گفت: در این پروژه چند کشور مورد مطالعه قرار گرفت که بر اساس آن متوجه شدیم، این کشورها طبق برخی شاخص‌ها، کشور خود را به چند منطقه تقسیم کرده و طرح توسعه منطقه‌ای را پیاده کردند. این اقدام به روند توسعه آنها، سرعت بخشیده است.

او از تلاش اتاق ایران برای اجرایی شدن چنین الگویی در ایران طی سه الی چهار سال اخیر خبر داد و گفت: درخواست این است که در برنامه هفتم توسعه این الگو مورد توجه قرار گیرد و به مرحله اجرا برسد.

بر اساس اظهارات او نگاه کلی به استانداران نگاه هزینه‌ای بوده و کلیه اختیارات در مرکز متمرکز است که باید شکسته شود. باید به گونه‌ای رفتار کنیم که رویکردها نسبت به استانداران در بودجه‌های سنواتی از هزینه‌ای به درآمدی تغییر کند. باید اختیارات کافی به آنها داده شود تا زمینه درآمدزایی برای این افراد فراهم شود و به دنبال آن شاهد توسعه منطقه‌ای در کشور باشیم.

شافعی پیشنهاد داد: طبق مطالعه صورت گرفته، ایران را می‌توان به ۷ یا ۹ منطقه تقسیم کرد. از طرفی می‌توان در هر منطقه هلدینگ‌های ویژه‌ای طبق ظرفیت هر استان با مشارکت مردم، تاسیس کنیم. در این هلدینگ‌ها زمینه مشارکت با کشورهای منطقه نیز وجود دارد.

رئیس اتاق ایران پیاده شدن طرح توسعه منطقه‌ای را خیزش به سمت توسعه کشور توصیف کرد و بی‌توجهی نسبت به آن را سئوال برانگیز دانست. به اعتقاد او این طرح می‌تواند شرایط را به نفع مردم دگرگون کند.

او خاطرنشان کرد: در همه استان‌ها همه ظرفیت‌ها وجود ندارد. باید اولویت‌بندی کرده و بر اساس آن جلو برویم. اینکه آمار صدور پروانه صنعتی سالانه در هر استان رشد کند، اشتباه است چون طبق مطالعه و نیازسنجی دقیق صورت نگرفته و متاسفانه بعد از دو سال شاهد توقف فعالیت این تعداد واحد صنعتی در استان‌ها هستیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی