یک صنعتگر تاکید کرد؛ طرح آموزش دوگانه شغلی، روشی موثر در تامین نیروی ماهر صنایع

یک صنعتگر تاکید کرد؛ طرح آموزش دوگانه شغلی، روشی موثر در تامین نیروی ماهر صنایع
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 25 خرداد 1401

یک صنعتگر تاکید کرد

طرح آموزش دوگانه شغلی، روشی موثر در تامین نیروی ماهر صنایع

یک صنعتگر خراسانی بر ضرورت توجه به طرح «آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان» به منظور تامین نیروی کار صنعت و اهمیت ایفای مسئولیت اجتماعی صنعتگران در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، عبدالله یزدان بخش مدیر گروه کارخانجات پارت لاستیک در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: مشکل اساسی واحدهای صنعتی کمبود کارگر ماهر است، لذا باید از طرح‌هایی همچون «آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان» نهایت بهره را برد.

یزدان‌بخش اظهار کرد: طرح «آموزش شغلی دوگانه» بسیار ارزشمند است، در واقع این طرح که از کشورهای صنعتی مانند آلمان الگوبرداری شده، جهت جذب، آموزش و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز در شرایط پیچیده اقتصادی و ارائه دانش مورد نیاز در فرآیندهای تولیدی «های‌تک» و پیشرفته صنعتی مطرح گردیده است.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمائی صنایع خراسان رضوی اذعان کرد: اساس کار در سرمایه گذاری، آموزش نیروی کاری ماهر، به عنوان نیاز روز شرکت های صنعتی است. بخش صنعت باید در زمینه آموزش مشارکت داشته باشد. طی چند سال اخیر، هزینه های سرسام آور تولیدی و خرید و نگهداری ماشین آلات و... مانع از توجه به موضوع آموزش بوده است؛ اما اکنون مهارت آموزی به نیروی انسانی بایستی توام با به‌روزرسانی تکنولوژی صنعتی در دستورکار قرار گیرد.

یزدان‌بخش با اشاره به تفاوت های میان آموزش نیروی ماهر میان کشورهای صنعتی با ایران گفت: قاعدتا ساختار آموزش های بسیار حرفه ای و صنعتی آن کشورها و تمام قوانین در راستای حمایت از صنایع برنامه ریزی شده و با رویکرد آینده نگرانه است؛ اما ساختار آموزشی در کشور ما چه در وزارت آموزش و پرورش و چه در دانشگاه ها، بیشتر کلاسیک و به شکل علمی و تئوری است نه عملیاتی و کاربردی. از این رو، طرح «آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان» با همراهی موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، می تواند در این حوزه کمک شایانی به رفع کاستی های موجود داشته باشد.

مدیر گروه کارخانجات پارت لاستیک خاطرنشان کرد: در طرح آموزش دوگانه شغلی مقرر شده است که 70 درصد هزینه کمک آموزشی در محیط کار توسط واحدهای صنعتی و 30 درصد توسط دولت تقبل شود. آنچه مسلم است کلیه واحدهای صنعتی تولیدی نیاز به نیروی کار ماهر دارند و باید به نیروی کار مجهز شوند و لازم به یادآوریست که نیروی کار ماهر تنها نیاز خطوط تولید نیست؛ بلکه تمامی کارکنان واحدهای صنعتی حتی در بخش های مختلف ستادی و اداری هم باید از مهارت و تخصص کافی برخوردار باشند.

یزدان بخش یادآور شد: در کشورهای صنعتی به دانش آموختگان پس از اتمام تحصیل در بسیاری از رشته های مهندسی، مدرک فارغ التحصیلی ارائه نمی شود، چنان که هر دانش آموخته باید حداقل دو سال در واحدهای معتبر و صنعتی آموزش ببیند تا موفق به اخذ مدرک مرتبط شود.

مدیر گروه کارخانجات پارت لاستیک با بیان اینکه هم‌اکنون بستر برای ورود واحدهای صنعتی به طرح آموزش دوگانه شغلی مهیاست، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی کاملی در بحث طراحی و مهندسی، قالب سازی، ماشین ابزار و برق  الکترونیک در محیط های صنعتی وجود دارد؛ اما با کمبود نیروی انسانی ماهر در این واحدها مواجه هستیم و بسیاری از صنعتگران در محافل مختلف عنوان می کنند که نیاز به کارگر و کارمند ماهر دارند.

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع استان خاطرنشان کرد: دولت باید در طرح‌های مهارت آموزی در رشته های مختلف سرمایه گذاری کند و واحدهای صنعتی هم می توانند با در اختیار گذاشتن امکانات مجموعه خود، همکاری موثرتری در این حوزه داشته باشند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی