شهرک پوشاک مشهد گرفتار وعده‌های توخالی

شهرک پوشاک مشهد گرفتار وعده‌های توخالی
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 26 خرداد 1401

بعد از گذشت 7 سال هیچ اقدامی برای ایجاد شهرک پوشاک مشهد انجام نشده است

شهرک پوشاک گرفتار وعده‌های توخالی

 حدود هفت سال پیش رئیس وقت سازمان صمت استان، راه اندازی شهرک پوشاک در مشهد را در دستور کار اداره متبوع خود قرار داد و از آن به عنوان موتور محرک صنعت نساجی یاد کرد؛ در سال های بعد، مسئولان مختلف استان در اتاق اصناف، استانداری، سازمان صمت و دیگر دستگاه های مربوط هر یک هرازگاهی بحث راه اندازی شهرک پوشاک مشهد را پیش می کشیدند و بعضی از اهتمام ویژه به آن خبر می دادند؛ چند بار هم صحبت از اعطای زمین و مطالعه برای جانمایی درست و پیگیری امور مربوط به آن برای تبدیل به شهرک صنفی شد اما تا زمان نگارش این گزارش آن چه در واقعیت و روی زمین جریان دارد؛ تنها وعده های توخالی مسئولان امر درخصوص
 راه اندازی شهرک پوشاک مشهد است تا حدی که نایب رئیس اول اتحادیه خیاطان و تولید کنندگان پوشاک مشهد، در گفت و گو با خراسان رضوی، موضوع اعطای زمین را هم تا این لحظه منتفی دانست. این در حالی است که مزایا و ویژگی های مثبت ایجاد شهرک هایی از قبیل شهرک پوشاک بر کسی پوشیده نیست و همگان می دانند که چه برکاتی از ایجاد این شهرک ها نصیب مردم خواهد شد.
وعده هایی که هرگز عملی نشد
مرادی، نایب رئیس اول اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک مشهد، در خصوص ایجاد شهرک صنفی پوشاک که قرار بود چندین سال پیش فرایند ساخت آن آغاز شود به خبرنگار خراسان رضوی گفت: تاکنون هیچ اقدامی در این راستا از سمت مسئولان صورت نگرفته اگر چه قول و وعده ها زیاد بوده است؛ در زمان استاندار سابق قول هایی داده شد اما اقدامی نشد و در زمان استاندار جدید هم تاکنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.
وی ادامه داد: ما پیگیر هستیم ولی فاصله حرف تا عمل مسئولان زیاد است؛ به ما گفته می شود که زمین را ما تامین می کنیم اما در وسط راه این اتفاق نمی افتد.
مرادی درباره اعطای زمین در مجاورت نمایشگاه بین المللی ضمن اشاره به این که قول هایی داده شده و تاکنون عملی نشده 
اظهار کرد: در جانمایی باید دقت لازم را داشت، برای صنف ما ایجاد شهرک باید در محدوده هایی باشد که شاگرد خیز باشد مثل محدوده های گلشهر و آوینی و همچنین زمین باید در منطقه ای قرار داشته باشد که ارزان تهیه شود اما این زمینی که گفته می شود فاصله اش زیاد است و باز مشکلات خود را ایجاد خواهد کرد.
نایب رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک مشهد درباره تمایل تولیدکنندگان پوشاک برای جابه جایی به شهرک پوشاک ،
افزود: این تمایل کاملا در  بین ما هست؛ عمده کارگاه های ما در محدوده گلشهر و میامی قرار دارند و در صورت ساخت شهرک در منطقه درست، حتما این تمایل وجود دارد.
  مزیت های زیادی دارد اما کار نشده است!
بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد در زمینه پیشرفت شهرک صنعتی پوشاک به خبرنگار خراسان رضوی، توضیح داد: مشکلات مختلفی برای راه اندازی شهرک های صنعتی وجود دارد که از این بین می توان به مشکلات و موانع برای تغییر کاربری زمین های شهرک، استعلام های مختلف و به خصوص محیط زیست و... اشاره کرد. برای مثال طبق بخشنامه محیط زیست، شهرک های صنعتی باید در شعاع 30 کیلومتری هشت کلان شهر راه اندازی شوند و این مشخصا مشکلاتی را ایجاد می کند به خصوص برای شهرک هایی مثل پوشاک که آلایندگی هم ندارند و اگر ما بخواهیم در این زمینه مجوز بگیریم احتیاج به مصوبه هیئت دولت داریم که روند آن بسیار طولانی و دشوار است؛ به این دلایل در واقع خیلی روی شهرک پوشاک کار نشده است.
وی در عین حال درباره مزیت های ایجاد شهرک های صنعتی مختلف ، اظهار کرد: اولین مورد را می توان موضوع ایمنی دانست که در صورت برخورداری واحد صنفی از فضای مناسب این موضوع تا حد زیادی تحت کنترل قرار خواهد گرفت. مورد بعدی را می توان
 بهره مندی از فضای بیشتر و همچنین برخورداری از خدمات اشتراکی مثل مشاوره ها و... دانست که در آن هزینه ها به دلیل تقسیم بین افراد کاهش خواهد داشت و در آخر هم به راحتی امر نظارت می توان اشاره کرد.
برنامه ای برای شهرک پوشاک نداریم
محمد رضا عباس زاده ،سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری در خصوص روند راه اندازی شهرک پوشاک در مشهد اظهار کرد: ما برنامه ای
 برای ساخت شهرک صنعتی پوشاک نداریم؛ چیزی که دنبال آن بوده ایم ایجاد خوشه صنعتی پوشاک است.
عباس زاده در توضیح تفاوت بین مکانیسم خوشه ها با شهرک های صنعتی گفت: شهرک ها در یک منطقه جغرافیایی متمرکز می شوند و همه واحدهای صنعتی آن جا می آیند؛ در خوشه ها واحد های صنعتی در سطح شهر پراکنده اند و وقتی می گوییم خوشه پوشاک مشهد، منظورمان واحدهایی است که در شهر مشهد به این خوشه وصل می شوند ،پس از شناسایی و طی کردن یک سری مراحل شروع به تولید محصول می کنند که در مجموع محصول نهایی با یک برند خاصی تولید می شود اما هرکسی در واحد صنعتی خودش آن را تولید می کند. به این می گویند خوشه صنعتی که طی امسال در برنامه شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گنجانده شده است.
سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان درباره گفته های پیشین مسئولان از جمله معاون سابق اقتصادی استانداری و همچنین ریاست سابق شرکت شهرک ها مبنی بر راه اندازی شهرک پوشاک 
خاطرنشان کرد: برنامه ای برای راه اندازی شهرک پوشاک وجود ندارد و طی امسال موضوع راه اندازی خوشه صنعتی پوشاک مشهد مطرح  است اگرچه راه اندازی شهرک های مختلف صنعتی همیشه در دستور کار بوده است.
منبع: خراسان

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی