مصوبه برقی دولت پشت درهای بسته ادارات

مصوبه برقی دولت پشت درهای بسته ادارات
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 30 خرداد 1401
بعد از گذشت 6 سال از مصوبه دولت برای سهم 20 درصدی برق خورشیدی تنها 10 درصد ادارات آن را اجرا کردند
مصوبه برقی دولت پشت درهای بسته ادارات
با توجه به کمبود برق در کشور در روزهای گرم سال و پیشی گرفتن هرسال مصرف از تولید، هیئت‌وزیران در شهریور سال95 سازمان‎های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را موظف به تأمین 20 درصد برق مصرفی خود از انرژی‌های تجدید پذیر کرد؛ وجه التزام آن را هم در صورت تأمین نشدن 20 درصدی انرژی خورشیدی، افزایش تعرفه 20 درصد از برق مصرفی ادارات بر اساس نرخ تجدید پذیر قرار داد که بعد از دو سال یعنی تا انتهای شهریور 97، باید انجام می‌شد.
شرکت توانیر در نامه‌ای به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق سراسر کشور، ضمن ارسال فهرست نهاد‌های مشمول این مصوبه  خواستار اطلاع‌رسانی به ادارات مذکور شده و تایید کرده است که در صورت تأمین نشدن 20 درصد برق مصرفی از انرژی‌های تجدید پذیر تا تاریخ 31 شهریور 97، تعرفه 20 درصد برق مصرفی آنان براساس متوسط نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر محاسبه شود اما باگذشت حدود شش سال از این مصوبه هنوز ادارات و نهاد‌های دولتی درباره این موضوع اقدام متناسب را انجام نداده‌اند.
ظرفیت مغفول مانده
مغفول ماندن اجرای این مصوبه که لازم الاجراست، حتی از جهتی به ضرر تولید کنندگان برق در بخش  خصوصی نیز است چرا که این بخش می توانست با ظرفیت ایجاد شده، قدم مهمی در توسعه خود بردارد.
اجرای این مصوبه ضمن این که باعث افزایش میزان تولید برق کشور خواهد شد از ویژگی های مثبت دیگری نظیر کاهش آلایندگی ‌های زیست محیطی و مصرف سوخت‌های فسیلی و امکان صادرات بیشتر،کمک به کاهش پیک روز شبکه برق و کاهش تلفات انرژی در سطوح انتقال و توزیع برخوردار است که تبعات غفلت از اجرای آن را بیش از پیش نمایان می کند.
نگاه هزینه ای مدیران مانع اجرا
اگرچه بخش دولتی مهم ترین دلایل خود مبنی بر اجرا نکردن این مصوبه را نبود بودجه کافی و سازوکار‌های تشویقی اعلام کرده اما تاثیر موضوعات مالی از قبیل نوسانات ارز، جذاب نبودن بازار برق، نبود آیین نامه‌های اجرایی و البته نگاه هزینه‌ای مدیران دولتی و عمومی به این مصوبه را نمی توان در این باره نادیده گرفت.
محدودیت مالی و فیزیکی مشکلات اصلی
مهدی قابل مدیر پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان در باره اجرا نکردن این مصوبه توسط اداره صمت استان به خبرنگار خراسان گفت: باید ابتدا اعتبار خاص این موضوع دیده شود و بعد مصوبه ابلاغ شود؛ ما در اعتبارات جاری مان چیزی با این عنوان نداشته ایم، همان موقع که این مصوبه ابلاغ شد ما برآورد هزینه کردیم که عددی قابل توجه بود و بعد با سازمان مدیریت مکاتبه کردیم که اگراعتباری وجود دارد به ما تخصیص دهند تا ما کار را شروع کنیم و این کار انجام نشد.او  مانع دیگر این طرح را نبود فضای فیزیکی مناسب دانست و افزود: این طرح فضای وسیعی می خواهد و روی پشت بام های ادارات که اغلب تاسیسات خودشان را دارند،فضا برای اجرای این طرح کم است که باعث محدودیت اجرا خواهد شد.مدیر پشتیبانی و منابع انسانی سازمان صمت استان پیشنهاد داد: به جای این که ما ادارات را ملزم کنیم برق مصرفی خود را از انرژی خورشیدی استخراج کنند، شاید بهتر باشد ادارات در روستاها که فضای باز دارند این طرح را راه اندازی کنند که دیگر نیازی به ایجاد خطوط انتقال برق هم نداشته باشیم و در این صورت احتمالا نتیجه بهتری خواهیم گرفت. 
اداره کل اختیار ندارد
خیرآبادی مدیرکل اداره تامین اجتماعی استان، در باره چرایی حرکت نکردن به سمت استفاده از انرژی های خورشیدی در اداره مطبوعش به خبرنگار خراسان پاسخ داد: تصمیم گیری در این حوزه در اختیار تهران است و ما نمی توانیم در این زمینه به طور مستقل اقدام کنیم، اگرچه مکاتباتی از سال های قبل با تهران انجام شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است؛ حتی در سال های گذشته شرکت هایی برای راه اندازی پنل های خورشیدی مراجعه می کردند که در ابتدا بدون هزینه بود و سپس از فروش برق هزینه این ها تامین می شد اما همان طور که گفتم سیاست گذاری در این حوزه در اختیار اداره کل نیست البته ما در مکاتبات مان با تهران این موضوعات را مطرح کرده ایم اما در دستور کار قرار نگرفته است.
در این میان، اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مدعی است که ساختمان مرکزی این سازمان در مشهد 50 درصد برق مصرفی را به صورت خورشیدی تامین می کند. هرچند این اقدام تنها محدود به یک ساختمان جهاد کشاورزی است و در ادارات تابعه هیچ اقدامی صورت نگرفته است که رئیس این سازمان نبود مشوق های لازم را دلیل آن دانست.
کمتر از 10 درصد اداره ها مصوبه را اجرا کرده اند
حشمتی سخنگوی صنعت برق استان، در باره این موضوع توضیح داد: از بین 160 اداره کل در مشهد، 53 نقطه از انرژی خورشیدی استفاده می کنند؛ لازم است بدانیم این 53 نقطه لزوما متعلق به 53 اداره کل نیست و ممکن است بعضی ادارات، در چند نقطه از پنل های خورشیدی استفاده کنند برای مثال شرکت برق در 12 نقطه این پنل ها را نصب کرده است.
او ضمن اشاره به این که آمار 53 نقطه به تفکیک اداره ها در دست نیست ادامه داد: به شکلی نبوده است که کلا اداره ها به این سمت حرکت نکنند ولی با وجود پیگیری های هر سال اداره برق کمبودهایی در این زمینه وجود دارد.
حشمتی در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه تنها به اداره های کل ابلاغ شده است یا تمام ادارات ونهادهای دولتی، اظهار کرد: شرکت توانیر به اداره های کل و روسای کل بانک ها این مصوبه را ابلاغ کرده و برای مثال با هر شعبه مکاتبه نداشته است اما ادارات کل موظف هستند این موضوع را در باره شعب و ادارات پایین تر خود پیگیری کنند.
سخنگوی صنعت برق استان بیان کرد: عمدتا اداراتی که انرژی خورشیدی را برای خود راه اندازی کرده اند به 20 درصد مصرف رسیده اند.
وجه التزام مصوبه اجرا نمی شود
او در پاسخ به این سوال که آیا وجه التزام مصوبه دولت مبنی بر محاسبه 20 درصد برق اداراتی که ملتزم به این مصوبه نبوده اند اجرا می شود گفت: نه این اتفاق نیفتاده است چرا که تغییر نرخ احتیاج به مصوبه  توانیر دارد و تا الان تغییر تعرفه ای انجام نشده است.
حشمتی در باره امکان اجرایی شدن این مصوبه بیان کرد: قطعا کار با سختی های متفاوتی رو به رو است اما می توان با راه حل هایی این مشکلات را برطرف کرد و این مصوبه در خلأ شکل نگرفته است. 
 
منبع: روزنامه خراسان

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی