غلامحسین شافعی در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور: ۹۴ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی به دولتی‌ها پرداخت شده است

غلامحسین شافعی در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور: ۹۴ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی به دولتی‌ها پرداخت شده است
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 31 خرداد 1401

غلامحسین شافعی در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور

۹۴ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی به دولتی‌ها پرداخت شده است

رئیس اتاق ایران می‌گوید: با همکاری مرکز پژوهش‌ها، پاسخی در مورد تعیین تکلیف اقساط بدهکاران ارزی به صندوق توسعه ملی ارایه شده که نشان می‌دهد ۹۴ تسهیلات این صندوق به دولتی‌ها ارائه شده و سهم بخش خصوصی کمتر از ۵درصد است.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نگاهی به مجموعه اقداماتی که در طول یک ماه گذشته صورت گرفته داشت.

او در ابتدا به برگزاری همایشی از سوی سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: راضی نبودن هیچ یک از ارکان‌ و نهادها از روند خصوصی‌سازی، محور این همایش بود. در این مراسم بر تغییر ساختاری در فرآیند واگذاری‌ها نیز تاکید و تصریح شد که ادامه مسیر فعلی به زیان اقتصاد خواهد بود.

بر اساس اظهارات او در این همایش تاکید خاصی بر رد دیون شد. نمایندگان بخش خصوصی یادآور شدند که رد دیون ارتباطی با خصوصی‌سازی ندارد و تنها تسویه‌حساب دولت است که نباید به عنوان خصوصی‌سازی در آمار و ارقام ذکر شود.

برگزاری همایش توسط صندوق توسعه ملی و انتقادهایی از اتاق ایران درباره دریافت تسهیلات ارزی از صندوق و بازپرداخت ریالی این تسهیلات، موضوع دیگری بود که از سوی شافعی مورد توجه قرار گرفت.

او از ارائه پاسخی به صندوق با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خبر داد و گفت: در این پاسخ تاکید شد که بالغ بر ۹۴ درصد تسهیلات توسط دولتی‌ها دریافت شده و تنها ۴ تا ۵ درصد آن به شرکت‌های خصوصی اعطا شده است.

رئیس اتاق ایران به سفر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل به ایران که برای نخستین‌بار انجام می‌شد، اشاره و از حضور ایشان در اتاق ایران خبر داد. بر اساس اظهارات او در این دیدار به مسائل اقتصادی و آثار تحریم بر مردم کشور و مهاجران حاضر در ایران به‌ویژه مهاجران افغان اشاره شد.

دیدار هیات رئیسه اتاق ایران با رئیس‌جمهور، موضوع دیگری بود که شافعی به آن اشاره کرد. او در این رابطه گفت: هیات رئیسه در دیدار با رئیس‌جمهور مسائل روز را با ایشان درمیان گذاشتند.

همراهی بخش خصوصی در سفرهای رئیس‌جمهور، طرح‌های نیمه‌تمام، توسعه صادرات، استفاده از نظرات بخش خصوصی و حضور فعال وزرایی که عضو شورای گفت‌وگو هستند، در نشست‌های این شورا، مهم‌ترین خواسته‌هایی بودند که بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس‌جمهور مطرح شدند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی