زیر و بم مالیات در خراسان رضوی

زیر و بم مالیات در خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 31 خرداد 1401

رشد 58درصدی وصول مالیات در خراسان رضوی 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره درآمدهای مالیاتی این استان گفت: در دوماه اول امسال میزان سهمیه‌ای که سازمان امور مالیاتی کشور برای استان تعیین کرد 1880 میلیارد تومان بود که از این میزان 1750 میلیارد تومان وصول و به خزانه دولت واریزشده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 درصد رشد را نشان می‌دهد.
احمدرضا مدبرنیا در گفت‌وگو با روزنامه خراسان، از تمدید مهلت استفاده از فرم ماده100 گفت و این که مشاغلی که درآمدشان در سال 1400 بیش از 4.8 میلیارد تومان نباشد، می‌توانند از فرم ماده100 برای اظهار مالیاتی خود استفاده کنند. البته مدبر نیا این را هم اضافه کرد که فعالان اقتصادی که درآمد آن‌ها بیش از 4.8 میلیارد تومان است، حتماً باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند. این که مالیات تعیین‌شده در فرم ماده100 برای مؤدی قطعی است و قابل‌اعتراض نیست، نکته مهمی است که مدیرکل امور مالیاتی به آن اشاره کرد، هرچند مبلغ مالیات تعیین‌شده در این فرم بر اساس عملکرد دستگاه پوز(POS) واحد اقتصادی است و تا زمانی که مؤدی آن را تایید نهایی نکند، قطعی نخواهد شد یعنی درصورتی‌که مؤدی حین پر کردن فرم ماده100 متوجه شود که درآمد و مالیات تعیین‌شده با درآمد واقعی‌اش مطابقت ندارد، می‌تواند از تکمیل فرم ماده100 انصراف دهد و برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام کند.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی می‌گوید: از ابتدای امسال تا 28 خرداد، 146هزار و 551 اظهارنامه مالیاتی اخذ کردیم که بیش از 71 مؤدی از تبصره ماده100 استفاده کرده‌اند و این بیانگر استقبال خیلی خوب فعالان اقتصادی از شرایط این تبصره است.
 مدبر نیا گریزی به آمار مؤدیان مالیاتی استان درباره تعداد استفاده‌کنندگان از فرم ماده100 می زند و می‌گوید: سال 99 از مجموع 240 هزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی استان 136 هزار مؤدی از تبصره ماده100 استفاده کردند. علاوه بر این بیش از 61 هزار اظهارنامه مالیاتی توسط سازمان رسیدگی و قطعی سازی شده و بقیه در دستور کار قرارگرفته‌است که مؤدیان تا 15 تیرماه فرصت دارند برای عملکردشان در سال 99 اقدام کنند.
مدبرنیا می‌گوید: یکی از مستنداتی که برای عملکرد سال 1400 تعبیه‌شده، دستگاه پوز است. مبلغ تراکنش این دستگاه‌ها اگر مربوط به درآمدهای محل فعالیت افراد نباشد، خارج می‌شود و آن چه مربوط به فعالیت‌ها باشد برای مالیات محاسبه می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که مبنای رسیدگی ما اسناد و مدارک است. بابت عملکرد سال 1399 سازمان بخشنامه‌ای را صادر کرد که دستگاه‌های پوز برای عملکرد سال 1399 باید 70 درصد تجاری و 30 درصد غیرتجاری باشد.
پرونده مالیاتی ایران‌خودرو و فولاد
ایران‌خودرو و شرکت‌های فولاد، دیگر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان هستند که روند رسیدگی به پرونده مالیاتی آن‌ها را از مدیرکل جویا می‌شویم. مدبرنیا می‌گوید: این‌ها در داخل استان بررسی می‌شود. ایران‌خودرو از ابتدا در مجموعه خود استان بوده و این‌گونه نبوده که به تهران برود. قبلاً نوع قرارداد ساخت خودرو تفاوت داشت اما  اکنون این‌گونه نیست و همه‌ کارها در استان انجام می شود؛ یعنی خود شرکت خودروسازی قطعه می‌خرد، تولید می‌کند و می‌فروشد؛ اما قبلاً به‌صورت کارمزدی انجام می‌دادند که هم اکنون به‌صورت خریدوفروش است.
موضوع مالیات پلاک گذاری خودرو را از معاون اشخاص حقوقی می‌پرسیم، حسین پور می‌گوید: مطابق قانون دایمی ارزش‌افزوده که از 13 دی 1400 لازم‌الاجراست، اولین نقل‌وانتقال خودرو مشمول عوارضی که در قانون دیده‌شده می‌شود. ابهامی وجود داشت که آیا اولین نقل‌وانتقال، انتقال خودرو از ایران خودروی خراسان به تهران است یا از تهران به مصرف‌کننده یا خریدار است؟ این ابهامی است که به دفتر فنی حسابرسی مالیاتی ارسال کردیم تا نظرشان را ارائه بدهند و بر اساس آن عمل کنیم.
مدیرکل امور مالیاتی در تکمیل این موضوع می‌گوید: سازمان مالیاتی بابت شماره گذاری مبالغی را به‌صورت ماهانه یا سه‌ماهه به‌کل استان‌ها پرداخت می‌کند. سازمان شماره گذاری ها را برای ما ارسال کرده و از تاریخ 13 دی‌ به بعد مقررشده که عوارضش را خود تولیدکننده در همین استان پرداخت کند.
تکلیف خانگیران
پرونده مالیاتی پالایشگاه خانگیران، یکی دیگر از مواردی است که آخرین پیگیری‌ها و دادرسی‌های آن را از مدیرکل جویا شدیم. علیزاده، معاون اشخاص حقوقی سازمان مالیات استان دراین‌باره می‌گوید: پالایشگاه گاز خانگیران فروش را به‌اندازه هزینه‌هایشان به قیمتی اعلام می‌کنند که تهران مقرر کرده، یعنی قیمت گذاری تکلیفی است.
وی خبر خوبی هم درباره پرونده مالیاتی این شرکت می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه در سال 1400 و 1401 این‌ها از محل گوگردی که در اختیار خودشان است، طبق پیش‌بینی ما باید سود بالایی داشته باشند و از این طریق مالیات خوبی وصول خواهد شد. در بحث ارزش‌افزوده هم در زنجیره هستند. البته این ارزش‌افزوده را این جا پرداخت نمی‌کنند و به انتهای زنجیره می‌رود و در آن جا دریافت می‌شود. سهم استان را هم سازمان دریافت و به ما پرداخت می‌کند. همچنین بحث آلایندگی این پالایشگاه مطرح است که آن را ما در همین‌جا مطالبه و وصول می‌کنیم.
کلنگی که به سنگ خورد
معاون حقوقی اداره کل مالیات استان در پاسخ به این سؤال که این اداره کل هیچ مطالبه‌ای در خصوص عملکرد پالایشگاه خانگیران نداشته است؟ می‌گوید: ما در مقطعی ورود و سهم استان را مطالبه کردیم چون در بحث آلایندگی بر اساس قیمت مصرف‌کننده نهایی باید گرفته شود. در بحث ارزش‌افزوده هم بر اساس فروش به مصرف‌کننده نهایی ما سهم استان را مطالبه کردیم و قطعی هم شد اما در بحث دادرسی، کار به وزارت اقتصاد و وزارت نفت کشیده و در نهایت منجر به این شد که دیگر ما این کار را نکنیم و بگذاریم در همان زنجیره مانند بقیه استان‌ها بماند.
وی درباره مبلغ مطالبه مطرح‌شده در دادرسی می‌گوید: سال 1396 حدود 70 تا 80 میلیارد برای این منظور مطالبه کرده بودیم ولی به نتیجه نرسید؛ زیرا این‌ها معتقدند که باید در زنجیره باشد و اگر ما این جا مالیات را مطالبه کنیم، زنجیره قطع می‌شود. چون این جا استخراج و پالایش می‌شود و بعد از انتقال به فروش می‌رسد. پالایشگاه گاز خانگیران به‌جز دو تا سه مورد از استان‌های اطراف به همه کشور که گاز نمی‌دهد و عمده آن در خود استان است و مالیاتش همین‌جا وصول می‌شود و شرکت گاز مالیات را از مصرف‌کننده نهایی می‌گیرد؛ بنابراین به ما اعلام کردند که شما در استان دریافت نکنید و سهم شمارا ما می‌دهیم. انتقال مالیات و عوارض از استان در سطح ملی است.
علوی جانشین مدیرمسئول و سردبیر خراسان از نحوه رسیدگی و بخشودگی مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی متضرر از بحران کرونا و گلایه‌های مطرح‌شده توسط این واحدها می‌پرسد و مدیرکل اداره مالیات استان در پاسخ می‌گوید: اگر ماده 167 به ما اجازه بدهد، یعنی سه سال از تاریخ قطعیتش نگذشته باشد ما خودمان تقسیط می‌کنیم؛ اما درصورتی‌که از سه سال گذشته باشد و بحث 60 ماهه باشد به ستاد تقسیط می‌رود و در آن جا مجوز 60 ماهه می‌گیرد و قاعدتاً در این 60 ماه امکان تقسیط برایشان وجود خواهد داشت. وی خاطرنشان می‌کند: نگاه ما بر این است که بنگاه اقتصادی را حفظ کنیم. تاکنون ما هیچ مجموعه‌ای را در بحث اشتغال به دلیل مباحث مالیاتی تعطیل نکرده‌ایم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی