ترکمنستان با ترانزیت کالا از مرز لطف آباد خراسان رضوی موافقت کرد

ترکمنستان با ترانزیت کالا از مرز لطف آباد خراسان رضوی موافقت کرد
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 06 تير 1401

ترکمنستان با ترانزیت کالا از مرز لطف آباد خراسان رضوی موافقت کرد

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: طبق اعلام مسوولان ترکمنستان از ابتدای هفته جاری (چهارم تیرماه) رانندگان و کامیونهای ترانزیتی با ملیتهای غیرترکمنستانی می توانند از مرز لطف آباد شهرستان درگز وارد این کشور شوند و بار خود را به سایر کشورهای آسیای مرکزی انتقال دهند.

مرتضی مجردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موافقت مسوولان مرزی ترکمنستان در راستای توافقات مسوولان بلند پایه دو کشور و  تجارت در قالب دالان شمال- جنوب صورت گرفته است و طبق اعلام مرزبانی منطقه "قهقهه" ترکمنستان مسیر ترانزیتی لطف آباد تا فاریاب ازبکستان مانند مسیر سرخس تا فاریاب بر روی ناوگان ترانزیتی باز شده است.

وی ادامه داد: پس از ورود ناوگان ترانزیتی به ترکمنستان، این کامیونها فقط می توانند از طریق مرز فاریاب با ازبکستان از ترکمنستان خارج شده و در سایر کشورهای آسیای مرکزی ادامه مسیر دهند و پس از تخلیه بار ناوگان ترانزیتی از همین مسیر و از طریق این مرز یا مرز سرخس به ایران بازگردند.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان این که تاکنون عبور ناوگان ترانزیتی در مرز لطف آباد صورت نگرفته گفت: پیش از این ترددهای ترانزیتی مستقیم از نیمه خرداد ماه در مسیر سرخس- فاریاب از سر گرفته شده بود و هر چند ابتدا روزانه یک یا ۲ دستگاه کامیون ترانزیتی از این مرز عبور می کرد اما اکنون این تعداد به روزی ۲۰ دستگاه کامیون رسیده است.

وی اظهار د اشت: در حال حاضر منتظر ارسال شیوه نامه های مربوطه برای تردد ناوگان ترانزیتی از طریق مرز لطف آباد به خاک ترکمنستان از سوی وزارت امور خارجه هستیم.

مجردی ادامه داد: بیشتر کامیونهای ترانزیتی در مرز سرخس ملیت ترکیه ای دارند و بقیه ناوگان نیز ملیت تاجیکی و قرقیزستانی دارند  که با رانندگان ایرانی در این مسیر تردد می کنند.

سابقه توقف ترددهای تجاری در مرز لطف آباد 

پایانه مرزی لطف آباد در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان در ۳۰۰ کیلومتری شمال مشهد و ۱۱۰ کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد.   

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه ۱۳۹۸ در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تردد در همه مرزهای زمینی و ریلی خراسان رضوی با ترکمنستان بسته شد تا این که پس از مرز سرخس، مرز جاده ای لطف آباد از ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با شرایط خاص بازگشایی شد و از آن تاریخ تا به امروز تردد و حمل بار صادراتی و ترانزیتی در مرز لطف آباد تنها به وسیله انتقال بار و در اصطلاح یدک از ناوگان ایرانی به ناوگان ترکمنستانی انجام می شد و این مساله برخلاف شیوه های معمول و شناخته شده حمل و نقل بین المللی است و مورد اعتراض رانندگان، صاحبان بار و شرکتهای بین المللی حمل و نقل کشورمان قرار گرفت.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد، باجگیران و اینچه برون با ایران است که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی