۱۸ هزار تفاهم‌نامه برای مدیریت مصرف برق با مشترکان خراسان رضوی منعقد شد

۱۸ هزار تفاهم‌نامه برای مدیریت مصرف برق با مشترکان خراسان رضوی منعقد شد
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 07 تير 1401

۱۸ هزار تفاهم‌نامه برای مدیریت مصرف برق با مشترکان خراسان رضوی منعقد شد

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۸ هزار تفاهمنامه با مشترکان بخش صنعتی و کشاورزی استان برای همکاری با شرکت برق در راستای کاهش مصرف برق در ساعات پیک‌بار منعقد شده است.

محسن ذبیحی در گفتگو با ایرنا افزود: انعقاد تفاهمنامه با مشترکان بخش صنعتی و کشاورزی از دی ماه پارسال بنا به تاکید وزارت نیرو از طریق مراجعه حضوری برای همه این مشترکان آغاز شده است.

وی بیان کرد: در راستای انعقاد این تفاهم نامه ها با صنایعی مانند فولاد، برنامه‌ریزی به نحوی انجام گرفته که تعادل بازار برهم نخورد و توازن بین تولید و مصرف کالا حفظ شود، امسال با تدابیری که از سوی دولت سیزدهم اتخاذ شد، شرایط تامین برق در تابستان وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد. 

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی با اشاره به وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک این شرکت، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار مشترک از نوع خانگی هستند که خوشبختانه حدود ۹۳ درصد از کل مشترکان خانگی استان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

ذبیحی با اشاره به اینکه الگوی مصرف مشترکین شامل مصرف ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماههای غیرگرم و ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماههای گرم است، افزود: حدود هفت درصد از مشترکین خانگی پر مصرف هستند که تقریبا ۲۲ درصد از کل مصرف حوزه خانگی برق استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده اند و سه برابر مشترکین دیگر برق مصرف می کنند، لذا باید بهای مازاد الگوی مصرف خود را به صورت آزاد پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه ما نمی گوییم که مشترکین برق مصرف نکنند، بیان کرد: بلکه معتقدیم که آنان مصرف خوب و مدیریت شده ای داشته باشند، به این معنا که در فصل تابستان و در ساعات پیک بار ( ۱۱ تا ۱۷) روز و (۱۹ تا ۲۳) شب از روشن کردن وسایل پر مصرف برق مانند اتو، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی خودداری کرده و استفاده از آنها را به ساعات غیرپیک منتقل کنند و همچنین کولر آبی را روی دور کند قرار داده و دمای کولر گازی را بر روی ۲۵ درجه تنظیم کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی راندمان (برآیند) مصرف را مهم ارزیابی کرد و گفت: هم اینک عمده وسایل برقی از برچسب انرژی برخوردار هستند، لذا به  شهروندان توصیه می شود، وسایل برقی که حداقل گرید A دارند را خریداری کنند که هم از بعد ملی و هم از بعد اقتصاد خانواده بسیار اهمیت دارد.

ذبیحی اظهار داشت: دولت برای اینکه صرفه جویی در مصرف برق را از خود شروع کند، طی مصوبه‌ای که هیات وزیران در اردیبهشت ماه ابلاغ کرد، ادارات موظف به کاهش مصرف برق به میزان ۳۰ درصد در ساعات اداری نسبت به مصرف دوره مشابه سال قبل و به میزان ۶۰ مصرف جاری در ساعات‌ غیراداری، در این راستا کلیه کنتورهای ادارات خراسان رضوی هوشمند بوده و مصرف آنها از دور قابل کنترل و مدیریت است. 

وی بیان کرد: همه کنتورهای هوشمند به نحوی تنظیم شده که به محض افزایش مصرف به بالای ۷۰ درصد، برق محل مورد نظر قطع می شود، در این راستا طی ۱۰ روز گذشته که به جد وارد بحث کنترل مصرف برق ادارات شده ایم، به طور میانگین روزانه ۴۶ مورد اعمال مدیریت برق ادارات در شهرهای استان خراسان رضوی (به جز مشهد و طرقبه شاندیز) انجام گرفته است.

وی با اشاره به طرحهای تشویقی برای مشترکین خوش مصرف و کم مصرف گفت: دو طرح تشویقی در این زمینه تدوین شده که یک طرح "انتخاب پله مصرف" است، در این راستا مشترک می تواند با مراجعه به اپلیکیشن برق من و نصب آن در گوشی همراه و ثبت نام آن، با انتخاب پله مصرف و رعایت آن از پنج درصد تخفیف روی قبض ماهانه خود بهره‌مند شوند و علاوه بر این در صورتی که مشترکین الگوی مصرف را رعایت کنند، به هر میزان که مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش برق، پنج برابر پاداش می گیرند.

ذبیحی ادامه داد: به طور مثال مشترکی که الگوی مصرف را رعایت کرده و در تابستان به میزان ۵۰ کیلو وات ساعت برق مصرفی خود را کاهش دهد، قبض برق ماهانه وی تقریبا رایگان خواهد بود.  

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: در حوزه تجاری در قالب طرحی از مشترکین در مجموعه های تجاری مانند پاساژها و مجتمع های تجاری کمک گرفته شد تا در ساعات پیک بار مصرف خود را به حداقل برسانند، در حال حاضر دو هفته گرم و سخت  را در کشور پیش رو داریم و اگر مشترکین با مدیریت مصرف برق همراهی لازم را نداشته باشند، دچار مشکل می شویم، لذا در این ایام بیش از پیش به برنامه مدیریت مصرف نیاز داریم .

شایان ذکر است حوزه عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی ، تمامی شهرستان های استان به جز مشهد و طرقبه شاندیز است. 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی