اطلاع رسانی به کارفرمایان در خصوص بکارگیری اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی و پروانه کار دارای اعتبار

با توجه به ابلاغیه مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تمدید اعتبار پروانه کار اتباع خارجی طرح آمایش و هویت سالجاري، ضمن تاکید بر مسئولیت قانونی دسـتگاه هاي اجرایی ذيربط و تشـکلهاي صنفی کارفرمایی و کارگري و تمامی کارفرمایان در بکارگیري اتباع خـارجی، به آگاهی می رسانـد پروانه کار اتباع خارجی طرح آمایش و هویت که موفق به دریافت کارت با تاریخ اعتبار 1402/03/31 تا 1403/03/31 گردیـده اند، طبق ابلاغیه فوق تا پایان سالجاري  (1403/12/30) تمدید می گردد و اشتغال این دسته از اتباع در مشاغل تعیین شده در کارت کار تا پایان سالجاري بلامانع است.

متذکر می‌شود بکارگیري اتباع خارجی فاقـد مـدارك هویتی و پروانه کار داراي اعتبار (دفترچه اي یا کارتی) با هرعنوان شـغلی ممنوع بوده وعواقب حقوقی (جریمه بکـارگیري اتباع خارجی غیر مجاز) و کیفري (مجازات حبس از 91 تا 180روز) براي کارفرما به همراه خواهد داشت.
1- حسب ماده181 قانون کار، کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را بکار گیرند یا در کاري غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده بپذیرند، به مجازات حبس از 91روز تا 180 روز محکوم خواهند شد.

2- بر اساس بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 کارفرمایانی که اتباع خارجی غیر مجاز را بکار گمارند، براي هر روز اشـتغال غیرمجاز معادل پنج برابر حداقل دسـتمزد روزانه جریمه خواهند شد و در صورت تکرار تخلف، این جریمه دو برابرخواهد شد.
3- باتوجه به مصوبه تعیین حداقل مزد سال 1403 شوراي عالی کار، درسالجاري جریمه تعیین شده براي هر روز بکارگیري تبعه خارجی غیر مجاز مبلغ 11943640 ریال(یک میلیون و یکصد و نود و چهارهزار و سیصـد وشصت وچهار تومان) می‌باشد و در صورت تکرار تخلف، این جریمه به میزان 2 برابرافزایش خواهد یافت.
4- درصورت بکارگیري تبعه خارجی فاقد پروانه کار معتبر توسط کارفرما وعدم پرداخت جرایم موضوع بند 2 و 3 این نامه، کارفرما از طریق مرجع قضایی کیفري، مورد تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی