در دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی درخواست شد: تسهیل بازرسی‌ها تامین اجتماعی از روند فعالیت کارشناسان فنی نظام مهندسی کشاورزی

در دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی درخواست شد:  تسهیل بازرسی‌ها تامین اجتماعی از روند فعالیت کارشناسان فنی نظام مهندسی کشاورزی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 31 فروردين 1400

در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی درخواست شد:

تسهیل بازرسی‌ها تامین اجتماعی از روند فعالیت کارشناسان فنی نظام مهندسی کشاورزی

در سومین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، موضوع بازرسی تامین اجتماعی از فعالیت مدیران فنی واحدهای دامداری و مرغداری و نیز درخواست اتحادیه تعاونی گیاهان دارویی برای آموزش و نظارت بر واحدهای عرضه گیاهان دارویی  به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی»، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان در ابتدای این نشست اظهار کرد: موضوع دستورکار اول این جلسه از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی به دبیرخانه شورا ارسال شده است. ماجرا از این قرار است که کارشناسان و مسئولان فنی سازمان نظام مهندسی از سوی بازرسان تامین اجتماعی به عنوان کارگر درنظر گرفته می شوند و عنوان شغلی آن ها در لیست بیمه، کارگر ساده است. نکته دوم درباره نوع قرارداد مسئولان فنی و حضور آن ها، براساس ظرفیت هایی است که در بنگاه های اقتصادی وجود دارد. در واقع، مسئول فنی طبق قانون می تواند به صورت پاره وقت در محل حضور یابد. این افراد وقت تنظیم شده چندانی ندارند و با توجه به ضرورت در بنگاه اقتصادی حضور می یابند اما وقتی کارشناسان تامین اجتماعی در محل حضور می یابند و آن ها را نمی بینند، موضوع ترک کار را برای آنها درنظر می گیرند.

وی افزود: نکته سوم در این حوزه، بحث مشاغل سخت و زیان آور است؛ مسئولان فنی در برخی محیط ها همچون مرغداری ها با آلایندگی هایی مواجه هستند. این آلایندگی ها در چارچوب ضوابط کارهای سخت و زیان آور قرار می گیرد؛ اما از سوی تامین اجتماعی چنین موضوعی در نظر گرفته نمی شود.

* تامین اجتماعی نقشی در تعیین عنوان شغلی افراد در لیست بیمه ندارد

مهدی خسروی، معاون برنامه ریزی وکارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان نیز در توضیح این مباحث ابراز کرد: مسئولان فنی واحدهای تولیدی دام و طیور به استناد قانون نظام دامپروری کشور به واحدها معرفی می شوند اما نکته این است که در بسیاری از واحدها بیمه شدن این افراد به عنوان کارشناس تولید نیست بلکه به عنوان کارگر ساده درنظر گرفته می‌شوند. از طرفی، براساس ظرفیتی که وجود دارد، تعداد واحدهایی که از سوی فرد از نظر فنی مدیریت می‌شود، ممکن است یک یا دو واحد باشد؛ اما متاسفانه در بازدیدهایی که توسط تامین اجتماعی انجام می شود به دلیل عدم حضور در ساعت غیر از کاری، ترک کار در پرونده آنها درج می شود. همچنین، یکی از خواسته های ما این است که این افراد به دلیل محیطی که در آن قرار می گیرند، در رسته مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرند.

حسین عاکفی، رئیس اداره بازرسی دفاتر قانونی تامین اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه این سازمان هیچ نقشی در تعیین عناوین شغلی افراد در لیست بیمه ندارد، افزود: سازمان برای هیچ یک از بیمه شده ها عنوان شغلی تعریف نمی‌کند و معمولا عنوان توسط کارفرما تعیین و در لیست درج می‌شود. اگر کارفرما، فرد را به عنوان کارگر ساده عنوان می کند، سازمان تامین اجتماعی مقصر نیست.

وی گفت: تشکل باید با تامین اجتماعی مکاتبه کند و ما تمامی عناوین را اعلام نماییم تا براساس شغلی که وجود دارد، عنوان از آن لیست تعیین گردد.

عاکفی افزود: منعی برای اینکه کارفرما به ما اعلام کند که بیمه شده در چه ساعت و چه روزی کار می‌کند، نداریم و طبق همان ساعت اعلامی، کارشناسان تامین اجتماعی را اعزام می‌کنیم تا حضور آن فرد در محل کار محرز گردد. در این زمینه مکاتبه باید از سوی کارفرما یا بیمه شده صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر شغل مدیر فنی در عناوین یک کارگاه درج نشده، کارفرما می‌تواند با مراجعه به سازمان، درخواست ثبت و درج این عنوان شغلی را مطرح کند.

رئیس اداره بازرسی دفاتر قانونی تامین اجتماعی استان اذعان کرد: در بحث فعالیت پاره وقت، یک بیمه شده می‌تواند با چند کارگاه به طور همزمان فعالیت کند و مشکلی نداریم و طبق ساعت کاری که کارگاه اعلام کند، کارشناسان ما در محل حاضر می‌شوند تا اشتغال آن افراد تایید شود. از طرفی، اگر کارفرما خواستار تعیین عنوان شغلی مدیر فنی برای این کارشناسان باشد، تامین اجتماعی در این زمینه مشکلی ندارد.

علیرضا نیکنام، مدیر فنی و تولید نظام مهندسی کشاورزی استان نیز گفت: برخی از کارها از قبیل خرید واکسن و... از اختیار مدیر فنی خارج است اما کارفرما این امور را برای او درنظر می گیرد. بنابراین ممکن است حین بازدید کارشناسان تامین اجتماعی، این افراد در محل کار حاضر نباشند. استدعای ما این است که استعلامی از نظام مهندسی صورت گیرد که آیا آن شخص مدیر فنی واحد هست یا خیر و اگر تایید شد، مشکلی برای لیست بیمه وجود نداشته باشد.

عاکفی در پاسخ به این موضوع گفت: اگر حضور این افراد در محل کار شناور و ساعتی است، با موضوع سخت و زیان آور بودن شغل تناقض دارد. این دو مقوله باید با هم همخوانی داشته باشد. از طرفی، در اکثر موارد بازرس سازمان باید اشتغال کارشناسان را تایید کند و باید این افراد را رویت نماید تا اشتغال آن ها مشخص گردد.

*اهمیت حضور کارشناس فنی در واحدهای دام و طیور

جواد اعلمی، مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در همین رابطه ابراز کرد: نظام دامپزشکی تعرفه هایی را برای به کارگیری مسئولان فنی تعیین کرده که قرارداد باید براساس آن منعقد شود. این رقم توسط کارفرما تقریبا در صد در صد موارد رعایت نمی شود و معمولا مبلغ بسیار کمی توافق می گردد و کارشناسان مجبور به پذیرش این موضوع می شوند و این اتفاق، مشکلاتی را در مسائل کاری به دنبال دارد.

وی افزود: ضمن اینکه مواردی بوده که به هیات بدوی، تخلفاتی را درباره عدم حضور کارشناس فنی اعلام کرده ایم، در این زمینه مقدمات قضایی را فراهم نمودیم تا اعتمادی که مردم نسبت به تولیدات دام و طیور دارند، واقعیت داشته باشد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در جمع بندی این موضوع گفت: انجمن مرغداری باید ضابطه مند باشد و در زمینه حضور کارشناسان فنی بیشتر دقت کند؛ زیرا بحث سلامت مردم و اعتماد آن ها به واحدها و تولیداتشان مطرح است. نمی توان بدون نظر کارشناسی و ضابطه ها موضوعی را طرح کرد؛ زیرا این ها شان بخش خصوصی را زیرسوال می‌برد. نکته دوم، در بحث عنوان شغلی است؛ تامین اجتماعی مشکلی ندارد که عنوان مشخصی در لیست بیمه آورده شود. در زمینه حضور و غیاب مدیر فنی نیز برنامه بایستی به تامین اجتماعی داده شود تا کارشناس تامین اجتماعی براساس برنامه زمانبندی ارائه شده، در محل حضور یابد. نکته دیگر اینکه، عناوین شغلی مرتبط با دامداری ها و مرغداری ها جزو مشاغل سخت و زیان آور است. عناوینی که از سوی واحد ارائه می شود به اضافه حضور مدیر فنی در محل کار در هنگام بازرسی تامین اجتماعی برای مشخص شدن سخت و زیان آور بودن شغل مذکور مهم است.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در جمع بندی این بحث، بیان کرد: با توجه به اینکه ممکن است یک مسئول فنی در چند واحد همزمان کار کند و درج حضور او توسط بازرسان سازمان تامین اجتماعی با غفلت مواجه شود، باید ساماندهی در هماهنگی ها انجام شود و به همین منظور نیز برنامه حضور این نیرو باید به تامین اجتماعی استان ارسال شود.

*درخواست اتحادیه گیاهان دارویی برای نظارت بر واحدهای عرضه این محصولات

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در توضیح دستور کار دوم که مربوط به درخواست اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه خراسان رضوی بود، اظهار کرد: بر سر این موضوع که ارائه مباحث کارشناسی و آموزشی برای واحدهای عرضه گیاهان دارویی در حوزه کاری اتحادیه مربوطه باشد و صدور مجوز فعالیت نیز از سوی اتاق اصناف صورت بگیرد، در یکی از جلسات سال گذشته دبیرخانه توافقی انجام گرفت اما پس از آن اتاق اصناف این موضوع را نپذیرفت و اعلام کرد که هر دو کار باید توسط این تشکل صورت بگیرد.

حسین مشرفی، مدیر امور توسعه اتاق اصناف مشهد در همین رابطه توضیح داد: هر قانونی باید دارای ضمانت اجرایی باشد و اینکه اتحادیه اعلام کرده است می خواهد بخشی از کار را برعهده بگیرد، باید تابع قانون اتاق اصناف باشد. اگر یک واحد زیرمجموعه اتحادیه گیاهان دارویی فعالیت کرد، اما کم فروشی، گران فروشی و... داشت، اداره تعزیرات حکومتی از فعالیت آن جلوگیری می‌کند.

مشرفی گفت: ما آموزش های لازم را در هنگام صدور مجوز ارائه می دهیم و بازرسی ها نیز هم‌اکنون از سوی کارشناسان اتحادیه ها در حوزه های مختلف صورت می گیرد.

مجید مهدوی، بیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی نیز در این باره به طرح سوالی پرداخت و گفت: در خصوص ماده 91 قانون نظام صنفی، برداشت ما این است که تمام واحدهایی که اقدام به عرضه محصول می کنند، باید از اتاق اصناف مجوز بگیرند. سوال این است که اگر قانون مشخص و عام است، چرا برای فروشگاه های شهرداری و فرودگاه و... استثناء قائل شده است؟

رضا الهامیان، مشاور حقوقی اتاق اصناف نیز گفت: این قانون عام است اما مطلق نمی باشد. ضمن اینکه برای فروشگاه های شهرداری و فرودگاه عنوان شده که اگر غرفه فرودگاه شامل این ماده می‌شود، باید مجوز را از اتاق اصناف بگیرد.

پریسا مردانی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی گیاهان دارویی سازمان تعاونی روستایی استان نیز در همین رابطه عنوان نمود: ما می خواهیم در کنار اتاق اصناف قرار بگیریم. هم اکنون عرضه گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی در دنیا، در داروخانه ها انجام می شود چون موضوع سلامتی مردم دارای حساسیت بالایی است. ما نمی خواهیم وارد مباحث پروانه کسب و... شویم بلکه بحث ما این است که آزمایشات لازم از سوی کارشناسان صورت بگیرد تا مصرف کننده از محصول درست و مطلوبی استفاده کند.

لبافی ابراز کرد: این موضوع در دو جلسه در دبیرخانه مطرح شد و تمرکز دبیرخانه بر این است که از دو ظرفیت اتاق اصناف و اتحادیه برای این موضوع استفاده شود.

الهامیان بار دیگر گفت: موضوع نظارت های تخصصی و کارشناسی در زمینه گیاهان دارویی باید شفاف گردد. از طرفی، اینکه تعاونی گیاهان دارویی بقا دارد یا خیر، برای ما اطمینان ایجاد نمی کند زیرا اگر این اتحادیه منحل شود، در این موضوع عواقبی رقم خواهد خورد.

*اهمیت سلامت و قیمت گیاهان دارویی برای شهروندان

نرجس خوش زبان،  کارشناس مسئول امور دبیرخانه ای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در همین خصوص گفت: به عنوان یک شهروند عادی هم قیمت و هم سلامت محصول برای ما مهم است؛ بحث قیمت از سوی اتاق اصناف تعیین می شود اما کارشناسی سلامت محصول باید توسط تشکل تخصصی صورت بگیرد. اتاق اصناف در این زمینه باید انعطاف داشته باشد و به سلامت جامعه بیاندیشد و تشکل تخصصی این نظارت را بر سلامت انجام دهد و در کنار اتاق اصناف برای انجام کارهای تخصصی فعالیت کند.

مردانی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی گیاهان دارویی سازمان تعاونی روستایی استان نیز بار دیگر تصریح کرد: نظر ما این است که آموزش مباحث مربوط به گیاهان دارویی در اختیار اتحادیه قرار گیرد. همچنین تعیین صلاحیت فروشندگان گیاهان دارویی از سوی اتحادیه انجام شود. برای آموزش و تعیین صلاحیت ها هم هزینه ای از اتاق اصناف اخذ نخواهیم کرد.

لبافی گفت: مسئله اینجاست که ممکن است برخی اتحادیه های اصناف چندان تخصصی نباشند و نتوانند بخشی از کار را به صورت تخصصی انجام دهند؛ اما اتحادیه گیاهان دارویی حاضر است کارشناسی تخصصی انجام دهد و اطلاعات را در اختیار اتاق اصناف قرار دهد.

وی نیز گفت: نظارت های تخصصی بر فعالیت فروشگاه های گیاهان دارویی بسیار مهم است و اتحادیه می تواند در این زمینه در کنار اتاق اصناف باشد و کارشناسی تخصصی در قالب مشاغل به نظر لازم است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی