رئیس اتاق ایران: بحران منابع در ایران، حاصل ضعف در عرصه آینده‌پژوهی است

رئیس اتاق ایران:  بحران منابع در ایران، حاصل ضعف در عرصه آینده‌پژوهی است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 24 تير 1400

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

بحران منابع در ایران، حاصل ضعف در عرصه آینده‌پژوهی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: چالش‌های امروز کشور از در حوزه منابع، از فقدان یک نگاه موثر به آینده نشات می‌گیرد. اگر بحران آب یا تامین برق دامنگیر اقتصاد شده است، ایراد از ضعف جدی در بخش آینده‌پژوهی است. برنامه‌ریزی‌های ما اگر با شکست مواجه می‌شوند، به واسطه آن است که نگاهی معطوف به فردا نداریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامحسین شافعی» که در هشتاد و سومین جلسه شورای گفتگو با محوریت بحران‌ آبی استان و چالش‌ها بخش کشاورزی در تامین برق سخن می‌گفت، متذکر شد: در قریب به سه دهه گذشته، هر بار در جلسات، نوبت به گزارش‌دهی مسئولان رسید، تلاش کردند تا شرایط را مطلوب نشان دهند چنانکه انگار همه‌چیز ایده‌آل بوده و وضعیت ما رو به تعالی است تا کارنامه عملکردی آن‌ها درخشان جلوه کند. آن نگاه معطوف به حال بود و نسبت به آینده اغماض داشت. همین رویه باعث شد تا مکرر دچار افول شویم و امروز بحران در بخش منابع و انرژی دامنگیر ما باشد.

وی ادامه داد: امروز کشورهایی در حال حرکت به سمت روش‌های نوین ابیاری و حفظ منابع آبی هستند که از قضا رنگ بحران ندیده‌اند و در مناطق پرآب واقع شده‌اند. آن‌ها خلاف ما، سال‌های بسیار و منافع نسل‌های آینده را مدنظر دارند. در کشور ما متاسفانه ابتدا باید مشکلی بروز کند و به مرحله بحران برسد تا مسئولان برای آن چاره‌ای بیاندیشند.

وی با اشاره به تلاش‌های مطالعاتی پارلمان بخش خصوصی در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی خود و با هدف هشدار دادن نسبت به چالش‌های آینده، عنوان کرد: موضوع اصلاح الگوی کشت یک دغدغه جدی به شمار می‌آید که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بخش خصوصی بارها نامه نوشته و تقاضا داده که زعفران در مناطق سردسیر که منابع آبی خوبی دارند مثل استان های شمال غربی کشت نشود و اولویت با مناطق خشک باشد اما به این موضوع توجه نشد. نتیجه آن است که امروز در تربت جام خربزه کشت می شود و در اردبیل زعفران.

شافعی با طرح این سوال که چرا با وجود بحران در منابع آبی، موضوع کشت فراسرزمینی توسعه نیافته، بیان کرد: با تداوم خشکسالی‌ها و بی تدبیری ها، قطعا مردم به خاطر تشنگی از روستاها مهاجرت خواهند کرد. مساله خشکسالی و آب برای استان ما بسیار مهم است و فردا به چالشی غیرقابل حل تبدیل خواهد شد و باید از هم اکنون فکری اساسی کنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در بخش دیگری از این با اشاره به هفته‌های پایانی فعالیت دولت دوازدهم ابراز کرد: به عنوان بخش خصوصی که همواره نقدهایی به عملکرد دولت داشته‌ایم، لازم است تا از تلاش های دولت آقای روحانی که با مسائل و مشکلات فراوانی روبه‌رو بود، قدردانی کنیم و به آنها خسته نباشید بگوییم و برای رئیس جمهور دوازدهم، کابینه و مدیرانش آرزوی توفیق داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رویکرد آقای رئیسی در ارتباط با فعالان اقتصادی رویکردی امیدوارکننده است، افزود: اینکه وی در تبلیغات انتخاباتی خود، نقطه آغاز حضورش را از خانه فعالان اقتصادی انتخاب کرد، حامل پیام های امیدوارکننده ای است.

شافعی افزود: آقای رئیسی در آغاز به کار دولت با چالش های بسیاری روبه رو خواهد بود و ما به عنوان بخش خصوصی وظیفه داریم نهایت تلاش خود را در جهت کمک به حاکمیت کشور در هر شرایطی داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت نابسامان سیستان و بلوچستان اشاره و ابراز کرد: این استان از گذشته با بحران‌ها و محرومیت‌های فراوانی روبه رو بوده است. مردم آن خطه به خاطر محرومیت هایشان غمی دیرینه دارند و اکنون هم با اوج گیری کرونا، دشواری دیگری بر شانه‌های آن‌ها افزوده شده است. در اتاق بازرگانی ایران و سایر اتاق های کشور، کمپینی راه اندازی شده و امیدواریم تمام تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز آن استان را، که طبق اعلام استاندار سیستان و بلوچستان چیزی حدود 198 میلیارد تومان می‌شود، تامین کنیم. از دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی نیز تقاضا دارم پیگیر باشد تا فعالان اقتصادی خراسان رضوی نیز تا حدی که می توانند در تسکین دردهای مردم آن خطه، همراهی و مشارکت کنند.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی