بررسی چالش‌های تامین برق بنگاه های اقتصادی استان و مشارکت‌جویی از صنایع برای عبور از بحران

بررسی چالش‌های تامین برق بنگاه های اقتصادی استان و مشارکت‌جویی از صنایع برای عبور از بحران
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 22 شهريور 1400

در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد:

بررسی چالش‌های تامین برق بنگاه های اقتصادی استان و مشارکت‌جویی از صنایع برای عبور از بحران

 

بیست و سومین جلسه دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با دستور کار بررسی تاب آوری صنایع مختلف در برابر قطعی های مکرر برق و همچنین ارائه مدلی برای خروجی از شرایط موجود برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ «علی اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در ابتدای این نشست که به صورت برخط برگزار شد، با بیان اینکه خراسان رضوی استانی رو به توسعه فولادی و معدنی است، افزود: طبیعتا این استان نیازمند پایداری و توسعه حوزه برق و گاز است. این دو انرژی از نیازهای جدی خراسان رضوی به لحاظ توسعه صنایع و فعالیت کنونی به شمار می‌آید. مشکلاتی که امسال به وجود آمده بسیاری از صنایع را دچار معضلاتی جدی در حوزه برق نموده، امروز برخی واحدها با حداقل ها فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در حوزه فولادی و معدنی و سیمانی کارخانجات   بزرگ  با گردش نقدینگی چند هزار میلیارد تومانی دارد که  بخش عمده ای از مالیات استان را پرداخت می‌کند؛ اما مدتی است که این وواحدها با حداقل ظرفیت کار می کند و با میزان انرژی اختصاص یافته به آن، تنها می توان سیستم روشنایی کارخانه را فعال نمود.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال نیز با توجه به اینکه با کمبود برق و گاز مواجه خواهیم شد، مشکلاتی جدی برای این صنایع و بنگاه های اقتصادی به وجود خواهد آمد

لبافی یادآور شد: پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات به مجلس ارائه شده که بخشی از آن هم از سوی اتاق بازرگانی مطرح شده و بخش خصوصی معتقد است که دولت ها باید زیرساخت ها را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کنند تا این بخش نسبت به سرمایه گذاری لازم اقدام کند. از طرفی، در قانون بهبود محیط کسب و کار نیز از قطع نشدن انرژی واحدهای صنعتی اشاره شده و طبق این قانون، در شرایط اضطرار، قطعی با مجوز شورای تامین و تنها برای یک روز می‌تواند اتفاق بیافتد و پس از آن نیز با تصمیم شورای تامین خواهد بود.

*تراز منفی 15هزار مگاواتی تولید و مصرف برق کشور

در ادامه مهدی علومی، معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان پشت تریبون قرار گرفت. او با بیان اینکه پیش بینی های کوتاه و بلندمدتی از وضعیت انرژی کشور انجام گرفته است، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته، کشورمان در سال 1420 به 845 تراوات ساعت انرژی الکتریکی نیاز دارد و این در حالی است که تعهد وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه ها در آن سال 278.6 میلیون مترمکعب است. اگر انرژی برق سالانه حاصل از این مقدار سوخت را محاسبه کنیم، 396 تراوات ساعت خواهد بود و این یعنی بیش از 50درصد نیاز کشور به برق از طریق این سوخت تامین نخواهد شد و تراز انرژی الکتریکی با سوخت گاز و مایع در آن سال، منفی 449 تراوات ساعت خواهد بود.

وی افزود: درباره تراز بار الکتریکی امسال نیز، در مهر و آبان 1399 برنامه ریزی هایی صورت گرفت و پیش بینی های بار الکتریکی و سوخت را درنظر گرفتیم. همچنین، وضعیت بارندگی ها و آب پشت سدها نیز در محاسبات ذکر شد. هر چند در آن زمان، پیش بینی ها از وضعیت بارندگی و سال آبی خوب بود؛ اما در همان نیمه دوم پارسال برای مدتی گاز نیروگاه ها قطع گردید و مجبور شدیم بخشی از آب پشت سدها را برای تولید برق استفاده نماییم. همچنین از سوخت مایع برای تولید برق استفاده شد.

علومی خاطرنشان کرد: در تابستان امسال نیز از 10هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی، مقدار کمی وارد مدار بود. از طرفی، نیروگاه ها در زمستان به طور کامل با سوخت مایع کار کرده بودند و دچار استهلاک شده بودند. با احتساب دو هزار مگاوات ذخیره مورد نیاز برای نیروگاه ها، هم اکنون 15هزار مگاوات تراز منفی تولید و مصرف برق داریم.

وی با بیان اینکه احداث نیروگاه برای جبران این کسری تا سال آینده، تا حدودی غیرممکن است، گفت: از طرفی، پیش بینی می شود که سال آبی چندان خوبی نداشته باشیم و حتی اگر وضعیت متوسطی داشته باشیم، باز هم 5هزار مگاوات کمبود برق خواهیم داشت.

*احتمال تداوم خاموشی ها در نیمه دوم سال

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: مشکلات گازی در نیمه دوم سال، مشکل در تامین سوخت مایع، کاهش قابل توجه حجم آب پشت سدها و... مشکلات پیش روی ما در پاییز و زمستان 1400 خواهد بود. امیدواریم در دو سه ماه آینده بارندگی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم از آب پشت سدها برای تامین برق استفاده کنیم؛ در غیر این صورت، در زمستان نیز با تداوم خاموشی ها مواجه خواهیم بود.

علومی با بیان اینکه در شرایط موجود برای بحث تامین نیاز موجود آینده روشنی نمی بینیم و باید چاره ای برای عبور از این وضعیت بیاندیشیم، در توضیح وضعیت انرژی های تجدیدپذیر کشور متذکر شد: طبق آمار خردادماه امسال، انرژی بادی 308.7 مگاوات معادل 35درصد از انرژی تجدیدپذیر کشور را تامین می کند. انرژی خورشیدی 433.1 مگاوات، معادل 49درصد و انرژی برق آبی نیروگاه های کوچک 104.7 مگاوات معادل 12درصد از انرژی تجدیدپذیر کشور را فراهم می‌سازد و مابقی مربوط به انرژی حاصل از بازیافت تلفات حرارتی، زیست توده و توربین انبساطی است.

وی اظهار کرد: 5درصد نیروگاه های تجدیدپذیر ما خورشیدی هستند؛ این نیروگاه ها به سرعت نصب می شوند و هزینه تعمیر و نگهداری زیادی ندارند و در شرایط موجود، نیروگاه های خورشیدی بهترین راه حل به شمار می آیند. از طرفی، در خراسان از نظر تابش خورشید و... وضعیت خوبی داریم و می توان از این موقعیت استفاده کرد. ما به دنبال این هستیم که ببینیم چطور می توان مشکل صنایع را با این نیروگاه های خورشیدی مرتفع کرد.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان در توضیح اهداف طرح تامین انرژی متذکر شد: تامین برق مشترکین صنعتی، تجاری، کشاورزی و خانگی در ایام پیک تابستان و کمبود گاز زمستان و جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی به این بخش ها، جلوگیری از آلودگی هوا به خصوص در کلان شهرها و در نتیجه کاهش هزینه های مربوط به آن، کاهش مصرف گاز در فصل زمستان و در نتیجه جلوگیری از قطع گاز خانگی و صنعتی، کاهش مصرف سوخت مایع در تابستان و زمستان و افزایش درآمدهای کشور ناشی از صادرات این فراورده، خودکفایی در تولید تجهیزات مربوط به نیروگاه های خورشیدی شامل پنل و اینورتر و استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مولفه های توسعه پایدار از جمله این اهداف است.

*احداث نیروگاه خورشیدی فاقد توجیه اقتصادی است

علومی در ادامه این جلسه توضیح داد: با توجه به مشکلاتی که در تامین سوخت مایع برای نیروگاه ها داریم و همچنین آلایندگی ناشی از آن، باید به سمت احداث نیروگاه خورشیدی گام برداریم. اما نکته این است که در کشور ما این موضوع فاقد توجیه اقتصادی می باشد. نرخ های خرید برق باید تغییر کند تا توجیه به وجود آید و به دلایل مختلف تاکنون این نرخ ها اصلاح نشده است. نرخ هر کیلووات ساعت انرژی خورشیدی که دولت از نیروگاه های بزرگ خریداری می کند، 891 تومان است؛ از سوی دیگر، برق با نرخ 70 تا 80 تومان به طور میانگین به صنایع و بخش خانگی فروخته می شود. این یعنی تراز درآمدها و هزینه های دولت در این زمینه همین حالا هم منفی است و به همین دلیل با اضافه شدن نرخ خرید از نیروگاه خورشیدی چندان موافقت نمی شود.

وی اذعان کرد: تا زمانی که تعرفه برق این گونه باشد، هیچ صنعتی حاضر به همکاری در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی نیست. طبق محاسبات ما، درآمد سالانه نیروگاه با ارقام خرید کنونی، 9 تا 9.5 میلیارد تومان و بازگشت سرمایه 10 ساله و نرخ بازدهی 3درصد است. این یکی از عواملی به شمار می آید که کسی حاضر نیست در زمینه انرژی های خورشیدی سرمایه گذاری کند.

علومی در توضیح پیشنهاد تامین برق صنایع مستقر در شهرک های صنعتی و صنایع دارای فیدر اختصاصی نیز عنوان کرد: پیشنهاد نخست، احداث نیروگاه خورشیدی توسط مشترک حداقل به میزان 50 درصد حداکثر بار مصرفی، پیشنهاد دوم، احداث نیروگاه خورشیدی توسط سرمایه گذار و خرید گواهی مشارکت توسط مشترکین حداقل به میزان 50 درصد حداکثر بار مصرفی و پیشنهاد سوم، مدیریت مصرف به میزان 50 درصد حداکثر بار و قطع مشترک در صورت عدم رعایت سقف 50 درصد است.

* سه سناریو برای احداث نیروگاه خورشیدی در محل صنایع

این مقام مئول در توضیح سناریوهای مربوط به طرح احداث نیروگاه خورشیدی در محل صنایع نیز ابراز کرد: رویکرد اول این است که عدم النفع ناشی از خاموشی صنایع در محاسبات لحاظ نشده است و تنها درآمد صنایع، فروش انرژی در قالب قرارداد خرید تضمینی خواهد بود. سناریوی دوم، به حالتی می پردازد که عدم النفع ناشی از خاموشی در محاسبات لحاظ شود. در این حالت با فرض خاموشی در سه ماه گرم سال و دو ماه زمستان، محاسبات انجام می گیرد. طبیعتاً با توجه به تفاوت ماهیت صنایع، ضرر ایجاد شده ناشی از خاموشی اعمال شده نیز بسیار متفاوت خواهد بود و لذا احداث نیروگاه برای صنایع زمانی قابل توجیه خواهد بود که ضرر خاموشی آن ها از یک مبلغ مشخص به ازای هر کیلووات ساعت خاموشی بیشتر باشد. در سناریوی سوم، فرض می شود که 70درصد مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه از طریق تسهیلاتی با نرخ بهره واقعی 3درصد و بازپرداخت 5 ساله تامین گردد.

علومی خاطر نشان کرد: در سناریوی اول فرض بر این است که اصلا خاموشی نداریم و صنعتی می خواهد نیروگاه خورشیدی احداث و برق تولید کند و بفروشد. در چنین وضعیتی، اگر نیروگاه زیر 20کیلووات باشد، بازگشت سرمایه 5.5 سال و نرخ بازدهی واقعی 12درصد است که عدد خوب و قابل توجهی است. اما در سناریوی دوم، بازگشت سرمایه برای همین مقدار انرژی، 4.5 ساله و نرخ بازدهی واقعی 15 درصد است؛ در این حالت، زیان ناشی از یک کیلووات ساعت خاموشی 2173 ریال است. در سناریوی سوم نیز، بازگشت سرمایه 5.5 سال و نرخ بازدهی داخلی دارایی 24.7درصد است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از قطع برق صنایع نیازمند زیرساخت هایی هستیم. از طرفی، در حال اخذ تاییدیه از توانیر هستیم تا برق صنایعی که روی یک فیدر با هم مشارکت دارند، تامین شود؛ برق این واحدها نباید قطع گردد. همچنین برای صنایعی که تمایل به احداث نیروگاه خورشیدی دارند، باید تسهیلاتی پیش بینی شود و به دنبال تحقق این موضوع هم هستیم.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان یادآور شد: این طرحی کوتاه مدت است تا ظرف یکی دو سال آینده بتوانیم مشکل برخی از صنایع را حل کنیم؛ اما به نظر می رسد باید در نهایت به سمت واقعی شدن نرخ برق برویم؛ در این صورت بسیاری از مشکلات ما مرتفع خواهد شد؛ وگرنه صنعت برق دوام نخواهد آورد.

*قطعی برق از فیدر به سمتکارخانه و بنگاه اقتصادی سوق داده شود

در ادامه این نشست، محمدعلی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد به ایراد سخن پرداخت و گفت: به عنوان یک تولیدکننده در حوزه برق، تمامی نکات مطرح شده از سوی معاون شرکت توزیع برق استان را تایید می کنم. ما نیازمند این هستیم که از سیستمی بهره مند شویم که بر اثر کاهش آب، گاز و سوخت دچار مشکل نشود؛ اما باید چالش های پیش رو را در نظر گرفت. این موضوع مدتی است که در دستور کار انجمن مدیران و کارگروه انرژی انجمن قرار دارد.

عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان افزود: ما در انجمن مدیران تلاش کردیم با بازیگران مختلف این حوزه صحبت کنیم. انتظار ما این است که قطعی برق از فیدر به سمت کارخانه و بنگاه اقتصادی آورده شود؛ در گذشته هم برق و گاز مشترک برای واحدهای مسکونی مشکل زا بود؛ در حوزه صنایع هم برای مدیریت بهتر مصرف باید این اقدام از سوی شرکت های توزیع صورت پذیرد. از طرفی، در حوزه برق خورشیدی، برخی مشکلات فنی وجود دارد. تزریق برق خورشیدی برای کارخانه ها باید روی 400 ولت باشد اما هم اکنون برای کارخانه ها روی 20 ولت است.

چمنیان اظهار کرد: در جلسه ای که با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان داشتیم، ایشان حمایت خود از انجمن برای حل مشکلات برقی صنایع را اعلام کردند و حتی گفتند برای طرح ما، از زمین های خالی در شهرک ها اختصاص می دهند. انجمن مدیران صنایع با سرمایه گذاران مذاکره داشته و چند سرمایه گذار هستند که از بُعد مسئولیت اجتماعی (و نه از منظر مالی) حاضر به اقدام در این زمینه هستند.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع تولید برق باید نگاهی داشته باشیم که به صنایع جفا نشود، تصریح کرد: سیستم تامین انرژی کشور به دلایل مختلف حاکمیتی دچار مشکل شده است. عدم برنامه ریزی درازمدت، ضعف پیش بینی چنین روزهایی و مشکل در اقتصاد انرژی و... از جمله دلایل بروز چالش های کنونی است. وزارت نفت و وزارت نیرو مسئول ایجاد فرصت های برابر برای همه هستند تا تولیدکنندگان بتوانند فعالیت داشته باشند و اگر نمی توانند این فرصتها را ایجاد کنند، نباید تمام بار قطعی ها را به دوش صنایع بگذارند.

چمنیان اظهار کرد: قانون رفع موانع تولید به موضوع انرژی اشاره کرده و باید براساس قانون عمل شود. اگر قرار است صنایع کاری کنند که مشکلی بزرگ از دوش حاکمیت برداشته شود، انتظار دارند که در طرف دیگر، توجیه طرح درنظر گرفته شود و از صنایع حمایت صورت بگیرد.

*وزارتخانه های نیرو و نفت در تامین سرمایه برای احداث نیروگاه ها کمک کنند

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی بر لزوم تامین سرمایه از طریق وزارت نیرو و کاهش هزینه های وزارت خانه برای احداث نیروگاه خورشیدی تاکید و اظهار کرد: از طریق وزارت نفت و کاهش هزینه های سوخت و ایجاد زیرساختهایی برای نفت و گاز و از طریق کاهش هزینه های برق رسانی شهرک های صنعتی نیز می توان سرمایه مورد نیاز احداث این نیروگاه ها  برای حمایت از صنایع را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد متذکر شد: یکی از درخواست های ما این است که قطع برق بر خود صنعت صورت گیرد و نه فیدر؛ تا صنعتی که تکلیف خود را انجام داده از قطعی برق در سال های آینده مستثنی شود. پیشنهاد سوم نیز این است که به شرکت های دانش بنیان فراخوان بدهیم و در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاه های خورشیدی ورود کنند تا از واردات در این حوزه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد چهارم، برطرف کردن مشکلات فنی در زمینه توزیع این نیروهای خورشیدی و پیشنهاد پنجم، درباره نرخ خرید برق است که بعد از 200 کیلووات دچار افت می شود. می توانیم از طریق شورای گفت‌و‌گو پیشنهاد دهیم برای کارخانه ها سقف 200 کیلووات در خرید برق حذف شود و 500 کیلووات با نرخ پایه 200کیلووات درنظر گرفته شود.

* نیروگاه های تولید برق باید در درون خود صنایع ایجاد شود

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در همین رابطه عنوان کرد: بهترین وضعیت این است که نیروگاه های تولید برق در درون خود صنایع ایجاد شود؛ چون جایی است که می توان در آن بهتر تهاتر کرد. برقی که صنعت تولید می کند و به دولت تحویل می دهد، باید با بدهی اش بابت برق تهاتر شود. این امر موجب کاهش دغدغه تولیدکننده می شود.

وی افزود: اینکه محل استقرار نیروگاه خورشیدی با محل مصرف انرژی حاصل از آن نزدیک باشد، بسیار مهم است. از طرفی اینکه دولت فقط 50 درصد برق صنایع را تولید کند و این موضوع را اعلام نماید، به نظر می رسد دارای مشکلی قانونی است.

مرادی خاطر نشان کرد: انجمن مدیران به عنوان تشکلی موثر از بدنه بخش خصوصی آمادگی دارد تا اجرای پروژه احداث نیروگاه در شهرک های صنعتی را برعهده گیرد.

*قیمت گذاری انرژی براساس عرضه و تقاضا باشد

سیدمهدی مدنی بجستانی، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران و شعبه خراسان نیز در بخشی از نشست بیان کرد: راه حل های خوبی درباره تامین انرژی مطرح شد؛ ما هم سال هاست که از انرژی تجدیدپذیر می گوییم. زمانی این تفکر بود که ما گاز داریم و چرا باید سرمایه مان را به انرژی تجدیدپذیر ببریم؛ اما امروز که دچار بحران شدیم به این نتیجه رسیدیم که برویم به این سمت و سو.

وی تاکید کرد: وظیفه اصلی دولت در این میان، بحث رگولاتوری است. در آلمان هم برخی صنایع امسال به خاطر قطع برق تعطیل شدند اما چون از قبل پیش بینی های خوبی صورت گرفته بود، مشکل خاصی به وجود نیامد. نکته اینکه اساس قیمت گذاری برق باید شناور باشد. اینکه شوک های مقطعی به بخش خصوصی وارد شود، مشکل به دنبال دارد.

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان این استان بیان کرد: در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که هیچ صنعتی نمیتواند سرمایه گذاری کند. نرخ انرژی باید در شرایطی مثل بورس قرار گیرد و براساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری گردد.

*خرید 10هزار مگاوات برق از محل تجدیدپذیر، نیازمند اعتباری 80هزار میلیارد تومانی است

محسن شادمان، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد نیز گفت: اگر اقتصاد انرژی اصلاح نشود و بخواهیم 10هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر را با نرخ های کنونی خریداری کنیم، سالانه حدود 80هزار میلیارد تومان، معادل دو برابر بودجه کنونی وزارت نیرو باید هزینه شود؛ این در حالی است که وزارت نیرو هم اکنون نیز دچار مشکل است. نکته دیگر اینکه، با توجه به شرایط بحرانی آبی در سال آینده، راه حلها برای تامین انرژی برق باید به سمت جامعتر شدن برود. کل مصرف صنایع حدود 4هزار مگاوات است و لازم است در این وضعیت، میزان مصرف برق خانگی هم در برنامه ریزی ها مدنظر قرار گیرد. همچنین، نیروگاههای در دست احداث که در مجموع حدود 4-5 هزار مگاوات را شامل میشود، باید هر چه سریعتر به بهره برداری برسد تا بخشی از خاموشی سال بعد از این طریق جبران گردد.

وی افزود: راه حل باید از تمرکز به صنایع تا حدودی جدا شود و به بخش خانگی هم تا حدودی فشار وارد شود و حتی بخشی از برق تولیدی تجدیدپذیر به سمت بخش خانگی وارد شود؛ زیرا در قبال هزینه ای که در ساختمان سازی می شود، هزینه احداث نیروگاه خورشیدی در ساختمان چندان زیاد نیست؛ اما اگر قرار است در این زمینه اقدام شود، باید برنامه ریزی گردد و کار تبلیغاتی صورت گیرد.

*دستگاه‌های متولی برای پیشگیری از بروز چالش تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید، از همین امروز اقدام کنند

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با این نشست گفت: تقاضای ما این است که با تعاملی بهتر برق رسانی به صنعت صورت گیرد و بار اصلی قطعی ها بر روی دوش این بخش نباشد.

وی تاکید کرد: هم اکنون بار سنگینی در بحث تامین هزینه های تولید بر شانه تولیدکننده است که موضوع تامین انرژی نیز در سال های اخیر این بار و فشار را مضاعف کرده است.

رخصت از رسالت دولت در تامین انرژی بخش صنعت و تولید سخن به میان آورد و متذکر شد: متاسفانه بخش صنعت بهای عدم برنامه ریزی درست برای تامین نیازهای موجود را می پردازد. تداوم روال موجود، سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش تولیدی را به چالش می کشد و دستگاه های متولی باید از همین حالا برای چاره جویی نسبت به تامین نیاز انرژی بخش تولید، اقدام کنند.

*اهمیت واقعی سازی انرژی با هدف ارتقای زیرساخت های تولید آن

دکتر ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز از دیگر حاضران در این نشست مجازی بود که به ایراد سخن پرداخت. او ابراز کرد: در کشور ما تا مساله واقعی سازی قیمت انرژی حل نشود، ورود به هر گونه حوزه ای در زمینه تولید برق توجیه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر قیمت واقعی شود و یارانه به سمت بخش های کم درآمد برود، می توان به سمت و سوی خوبی در حوزه انرژی حرکت کرد و سرمایه گذاری های موثری را برای بازسازی یا ایجاد ظرفیت های نو در این بخش، فراهم نمود.

ابراهیمی تاکید کرد: در این زمینه نیازمند تشکیل کارگروهی تخصصی برای بررسی همه جانبه و کارشناسانه موضوع هستیم. هر گونه کوتاهی و اهمال در این حوزه، ما را در آینده با خسارت های جدی تر مواجه می کند. آینده نگری در این حوزه، یک ضرورت مهم است.

*خطر دو نرخی شدن تولید!

قاسم کیومرثی، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست گفت: ورود صنایع به حوزه انرژی تجدیدپذیر برای تامین برق مورد نیاز خود، موجب دونرخی شدن تولید میشود و روی قیمت تمام شده محصول صنایعی که خود برق را تولید میکنند، تاثیر میگذارد.

وی افزود: نگرانی ما بابت توسعه صنعتی استان در شرایط برقی کنونی و زیرساختهای موجود باید جدی گرفته شود. برای ما شفاف نیست که چه آینده ای برای سرمایه گذاریهایی که انجام میشود وجود دارد؛ باید شفافیتی از سوی حاکمیت صورت گیرد و مصوبه ای ملی صادر شود و سیاست گذاری با چشم انداز مشخصی به بخش صنعت اعلام گردد. بخشی از صنایع به خاطر اینکه تجربه ای در تولید انرژی تجدیدپذیر ندارند، به سمت خرید دیزل ژنراتور رفته اند که با توجه مشکل تامین سوخت، این واحدها باز هم دچار مشکل می شوند.

نادری، کارشناس جهاد کشاورزی استان نیز در همین رابطه بیان کرد: انتظار ما این است که در بحث پمپهای چاه های کشاورزی غیرمجاز قطع برق صورت گیرد؛ زیرا کشاورزانی که چاه مجاز دارند، سرمایه گذاری زیادی برای پمپ و چاه و... انجام داده اند. تاکید ما بر این است که مدیریت بر چاه ها صورت گیرد.

محمدی، کارشناس استانداری نیز ابراز کرد: لازم است بر تامین 20درصد انرژی مورد نیاز دستگاه های اجرایی از طریق انرژی تجدیدپذیر تاکید شود و موضوع رمز ارزها و استخراج آنها و تاثیر آن بر کمبود برق در آینده نیز مدنظر قرار گیرد و مدیریت شود. همچنین به فرهنگ سازی برای مصرف بهینه برق باید توجه شود.

فریدون کافی، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی هم در بخشی از این نشست درباره مشکلات برقی بخش کشاورزی گفت: هیچگونه همکاری در راستای ذخیره سازی گازوییل برای فیدرها با مرغداریها و دامداریها نمیشود؛ لذا در نیمه دوم سال دچار کاهش چشمگیر جوجه ریزی خواهیم شد. این عدم همکاری در تامین گازوییل درحالی است که هنوز وارد فصل سرد نشده ایم.

وی افزود: با توجه به قطعی های برق تا به امروز در تولید مرغ گوشتی و تخم گذار دچار کاهش شده ایم و اگر این موضوع حل نشود، در تامین گوشت سفید دچار مشکل خواهیم شد. دولت نباید پای خود را در زمینه تولید برق کنار بکشد. امروز در کارخانجات خوراک دام 8 نیروگاه داریم اما با توجه به اقتصاد انرژی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این زمینه وجود ندارد.

*شرایط برای احداث نیروگاه و خرید برق باید فراهم شود

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در پایان این جلسه ابراز کرد: اگر صنایع 50درصد نیاز برقی خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر فراهم کنند، مشکل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد؛ اما نکته این است که شرایط برای احداث نیروگاه و خرید برق باید فراهم گردد و تمامی جوانب این امر بررسی و پیش بینی های لازم صورت پذیرد.

وی در جمع بندی مباحث مطروحه در این نشست بیان کرد: جمع بندی آنچه مطرح شد را به شورای گفت و گو ارائه خواهیم کرد. انجمن مدیران هم برای موضوع احداث نیروگاه در شهرکهای صنعتی اعلام آمادگی کرده تا با مجموعه شرکتها و کارخانه های خوراک دام موضوع ساماندهی برق را بررسی و پیگیری نماید. درباره تعرفه ها و نقش هر یک از بخشها در مصرف برق نیز باید بررسی های لازم انجام و راهکارهایی پیشنهاد دهیم.

لبافی تاکید کرد: نکته دیگری که باید بدان توجه کرد این است که استان خراسان رضوی مازاد تولید برق وجود دارد و میتوان بخشی از فشار بر استان در این زمینه را برطرف کرد و لازم است استان ما در این زمینه به صورت ویژه تری دیده شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی