رئیس اتاق بازرگانی ایران: برای تحول اقتصادی به «حرف» بسنده نشود، نیازمند عملگرایی هستیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران: برای تحول اقتصادی به «حرف» بسنده نشود، نیازمند عملگرایی هستیم
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 02 مهر 1400

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد:

برای تحول اقتصادی به «حرف» بسنده نشود، نیازمند عملگرایی هستیم

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دولت‌ها با صدایی رسا، از ضرورت تغییر و تحول اقتصادی سخن می‌گویند اما در عمل، این مهم را در اولویت اقدامات خود قرار نمی‌دهند. حضور هر دولت جدیدی، با خود موجی از امید و انتظار برای تغییر و تحول به همراه می‌آورد اما تغییر نباید فقط بر زبان جاری شود و رویکردها و عملکردها نیز باید گواهی آن را بکنند.

به گزارش روابط عومی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» که در چهل و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این استان سخن می‌گفت، این ساختار تعاملی را فرصتی مغتنم برای بهره گیری از ظرفیت مشورتی بخش واقعی اقتصاد و پیوند میان دولت و بخش خصوصی برشمرد و افزود: یکی از مزایای راه‌اندازی شوراهای گفت‌وگو، شکل‌گیری نظام بهره‌وری در استان‌های کشور بود و زمینه‌ای هم که برای تعامل بهتر و بیشتر دو حوزه فراهم آمد. در مجموع توجه ویژه وزارت کشور به بخش خصوصی از درگاه شکل‌گیری شوراهای گفت‌وگو ره‌آوردهای خوبی برای عرصه اقتصاد کشور رقم زد و باید پتانسیل مذکور بیش از پیش تقویت شود.

وی با تقدیر از دین‌پرست، معاون وزیر کشور در حمایت از شوراهای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان ها، خاطر نشان کرد: خوشبختانه شورای گفتگوی خراسان رضوی، همواره در ارزیابی‌های وزارت کشور، رتبه مطلوبی کسب نموده است.

*ایجاد کمیته‌ اقتصادی با هدف بررسی تحولات افغانستان

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران متذکر شد: یکی از اتفاقات مهم اخیر، تحولاتی بود که در همسایگی ما و در کشور افغانستان رخ داد و استان خراسان رضوی نیز در راس اثرپذیی از آن قرار دارد. از این منظر باید با هشیاری کامل، تحولات مذکور رصد و برای تعاملات و موضوعات اقتصادی فعلی و آتی، برنامه ریزی شود.

شافعی ادامه داد: در همین راستا اتاق بازرگانی کمیته ویژه‌ای را در موضوع تعاملات اقتصادی با افغانستان تشکیل داده که محور استقرار آن نیز در خراسان رضوی قرار داده شده است و دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز در این کمیته مشارکت خواهند داشت.

وی بیان کرد: عضویت ایران در اجلاس شانگهای، اتفاق فرخنده ای است که برکات زیادی برای اقتصاد کشورمان به ارمغان می آورد و امیدواریم در آتیه با هماهنگی و ظرفیت سازی لازم، بخش های تولیدی و اقتصادی ما بتوانند از ره‌آورد ظرفیت ایجاد شده، بیشترین بهره را ببرند. برای تمرکز مناسب‌تر بر این مسئله نیز کمیته‌های ویژه‌ای در سطح اتاق‌های استانی تشکیل شده که جمع بندی تحلیل‌های آن ها در پارلمان بخش خصوصی ایران بررسی می شود. امیدواریم بتوانیم از مزایای عضویت در این پیمان، نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه براساس ارتباطاتی که بخش خصوصی با دولت سیزدهم داشته، امید به تغییر در فعالان اقتصادی در حال ایجاد شدن است، گفت: امید است پس از انتخاب وزرا، در مرحله بعد، یعنی انتخاب استانداران دقت نظر لازم صورت گیرد و کسانی منصوب شوند که بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشند. لازم است در این زمینه دولت با نگاه عمیقی به موضوع نگاه کند و از کسانی به عنوان استاندار استفاده کند که کارنامه خوبی داشته‌اند و یا استعداد خوبی برای مدیریت کشور دارند.

*معیارهایی برای انتخاب وزیران و استانداران آینده

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به موضوع بهره گیری از تجربه و نگاه بخش خصوصی در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت: کار بررسی صلاحیت وزرا پایان یافته و آن ها مستقر شده اند؛ اما برای ارتقای بهبود کارکرد در بخش های اقتصادی باید به چند ضرورت توجه شود. اول معیارهای انتخاب معاونان وزراست که نیروهای اصلی، عملیاتی و تصمیم‌ساز دولت به شمار می آید. در عمل نیز فعالان اقتصادی بیشتر با این سطح از سیاست‌گذاران سروکار دارند. مسئله دیگر در بحث انتخاب استانداران است که باید توانمندی ها، تجارب و تسلط آن ها معیار انتخاب قرار بگیرد. امیدواریم ماحصل اقدامات دولت به نتایج خوبی بیانجامد.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی