رئیس اتاق ایران خبر داد: پیگیری برای افزایش ضمانت اجرایی مصوبات و ارتقای جایگاه شورای گفت‌وگو

رئیس اتاق ایران خبر داد:  پیگیری برای افزایش ضمانت اجرایی مصوبات و ارتقای جایگاه شورای گفت‌وگو
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 07 آبان 1400

 

رئیس اتاق ایران خبر داد:

پیگیری برای افزایش ضمانت اجرایی مصوبات و ارتقای جایگاه شورای گفت‌وگو

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تلاشی در جریان است تا ضمانت اجرایی برای مصوبات شورای گفتگو را ارتقا بخشیده و جایگاه این شورا را در عرصه تصمیم‌سازی تقویت نماید. به همین منظور اتاق پارلمان بخش خصوصی ابران نیز پیشنهادات خود را برای تقویت ظرفیت مذکور، ارائه داده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که مصادف با اولین حضور «یعقوب علی نظری» در قامت استاندار جدید این خطه و رئیس این شورا بود، متذکر شد: موضوعی که هم اکنون به عنوان یکی از دغدغه‌های ما در شورای گفت‌وگوی ملی مطرح است و در دولت سیزدهم نیز در حال پیگیری است، افزایش ضمانت اجرایی مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و تلاش برای حصول نتیجه بهتر و موثرتر از مصوبات این ساختار می باشد.

وی افزود: در گذشته مصوبات شورا چنانچه در سطح ملی نیاز به تایید داشت، باید به هیات دولت ارجاع می شد و این ساختار نیز موظف بود تا ظرف یک ماه، در خصوص آن بررسی و تصمیم گیری انجام دهد.

شافعی خاطرنشان کرد: آنچه اکنون مطرح است و امیدواریم به تصویب برسد این است که در مسائل مرتبط با بخشنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل‌ها و شیوه نامه ها، مصوبه شورای گفت‌وگو به امضای وزیر اقتصاد برسد و دیگر نیازی به ارجاع مصوبه نزد هیات دولت نباشد. در استان‌ها نیز اگر چنین موضوعی تایید شود، بعد از اینکه مصوبه به امضای استاندار رسید، نیازمند ارجاع به نهاد دیگری نخواهد داشت و این اتفاق، باعث تحول عظیمی در کارآیی شورا و حل مشکلات فعالان اقتصادی خواهد شد.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره اهداف و مبانی شکل گیری شورای گفت‌وگو در کشور، عنوان کرد: قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در اوایل دهه نود تصویب شد که رویکرد آن گره‌گشایی از مشکلات موجود و رفع موانع مخل بود. یکی از نهادهایی که از بستر این قانون شکل گرفت، شورای گفتگو بود. ساختاری که در ایجاد آن به تجارب و مطالعات کشورهای توسعه یافته در حوزه کسب و کار نیز استناد گردید و بدنه آن نیز متشکل از ارکان مهم دولتی و توامان بخش خصوصی است.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص روند برگزاری این جلسات در سطح ملی و استانی و ساختار آن ارائه کرد. رئیس اتاق بازرگانی مشهد، گوشه چشمی هم به عملکرد شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی داشت و ابراز کرد: این شورا برای مدت پنج سال رتبه برتر کشور را در میان استان های کشور در اختیار داشت اما در سال 1399 ، به دلایل عدم برگزاری به موقع جلسات افت محسوسی را تجربه کرد. دلایل این تنزل رتبه باید بررسی شود و جایگاه این شورا به مدد استاندار جدید(به عنوان رئیس شورا) احیا گردد. امیدوارم مجموعه بخش خصوصی و دولتی استان در کنار یکدیگر قرار بگیرند و شاهد تحولی مناسب در مسائل اقتصادی خراسان رضوی به عنوان خطه ای استراتژیک در کشور باشیم.

شافعی با تقدیر از وزارت کشور در زمینه ارزیابی و تقویت بنیان شوراهای گفت‌وگوی استان ها، متذکر شد: وزارت کشور، عملکرد شوراهای استانی را به دقت رصد کرده و برای ارتقای کارآمدی آن‌ها، تلاش مضاعفی صورت داده است. به همین منظور نیز یکی از فاکتورهای ارزیابی کارنامه استانداران از سوی وزارت کشور، سطح کیفیت و عملکرد این شوراها است. توامان در هر فصل نیز عملکرد شوراهای گفت‌وگو تدوین و به روسای قوای سه گانه ارائه می شود و به نظر می رسد این موضوع اثرگذاری مطلوبی بر اقدامات این ساختار داشته است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در بخش دیگری از سخنانش از دستگاه قضایی خراسان رضوی در رابطه با تشکیل کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین، ضمن عرض تبریک به یعقوب علی نظری برای انتصابش در کسوت استاندار خراسان رضوی گفت: تغییر دولت، امیدهای تازه ای را در دل مردم ایجاد می کند و امیدواریم دولت سیزدهم نیز بتواند این انتظارات و امیدها را به شایستگی پاسخ بگوید. نشانه های مثبتی را هم در اقدامات و تعاملات دولت جدید با بخش خصوصی شاهد هستیم که می تواند منشاء اثرات مثبتی واقع شود.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی