استاندار خراسان رضوی خبر داد: ایجاد قرارگاهی برای حمایت از تولید و رفع موانع اقتصادی در استان

استاندار خراسان رضوی خبر داد:  ایجاد قرارگاهی برای حمایت از تولید و رفع موانع اقتصادی در استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 07 آبان 1400

استاندار خراسان رضوی خبر داد:

ایجاد قرارگاهی برای حمایت از تولید و رفع موانع اقتصادی در استان

 

استاندار خراسان رضوی گفت: به منظور گره‌گشایی موثر از مشکلات بخش تولید و اقتصاد خراسان رضوی و حمایت از ظرفیت های این حوزه، قرارگاهی شکل خواهد گرفت که ماموریت آن چاره‌جویی برای مشکلات اساسی این خطه با حداکثر ظرفیت موجود و توامان پیگیری موضوعات در مراجع ملی از مسیر رایزنی‌ها خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «یعقوب‌علی نظری»، در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی این استان و اولین حضور خود در جمع فعالان بخش خصوصی این خطه، تصریح کرد: ساختار مذکور در کنار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عمل خواهد کرد. چنانکه موضوعات در دبیرخانه و صحن این شورا بررسی شده و مواردی که نیازمند رسیدگی و گره‌گشایی در مراجع بالاتر هستند، به قرارگاه مذکور ارجاع می شوند.

وی ادامه داد: مسئولان باید از اختیارات خود برای حل مشکلات استفاده حداکثری داشته باشند. این قرارگاه در ماموریت دیگر خود، مشخص خواهد کرد که کدام دستگاه‌ها در استان منفعل و راکد بوده و چه مراجعی نیز مجدانه مشکلات را پیگیری و چاره جویی کرده اند؟

وی تاکید کرد: هیچ مشکل و مسئله ای که در شورای گفت‌وگو مطرح می‌شود، نباید بدون راه حل و رسیدگی نشده، رها شود. یا نهادهای متولی در این خطه به مدد بخش خصوصی آن قادر به رسیدگی به مشکلات هستند و برای آن‌ها راه حل درون استانی دارند یا موضوع باید در مرکز و در چهارچوب رایزنی با نهادهای فرادستی پیگیری شود. قرارگاه مذکور همچنین، دستگاه‌های اجرایی را وادار به استفاده از اختیاراتشان خواهد کرد.

* میدان حضور باید برای بخش خصوصی و مردمی اقتصاد مهیا شود

استاندار خراسان رضوی، فعالان بخش خصوصی را پیشقراولان جنگ اقتصادی و بدنه مردمی این عرصه توصیف کرد و گفت: امیدواریم با تلاش های فعالان این حوزه، شاهد تعالی ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی در این خطه باشیم. باور داریم که مردم بدنه نظام‌اسلامی را شکل می دهند و به همین استناد باید میدان حضور برای آن‌ها در عرصه های اقتصادی مهیا شود. اهداف بلند نظام در عرصه های مختلف اقتصادی، صرفا با نقش‌آفرینی مردم محقق خواهد شد. نقطه تمایز نظام اسلامی با دیگر نظام‌ها و جریان‌ها، از منظر رویکردهای تعالی‌بخش آن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به درخواست فعالان اقتصادی درباره نقش بخش خصوصی در انتخاب مدیران استانی ابراز کرد: باور داریم که بخش خصوصی و مردمی باید دستگاه‌های حاکمیتی را به حرکت درآورند. در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد که دبیرخانه فعال شورای گفت‌وگو در استان، ضمن احصاء مشکلات، بحث ها و برنامه های مرتبط با بخش تولید، صنعت و معدن، تجارت و بازرگانی، اصناف و تعاون و... را نیز بررسی و تدوین نماید. تاکید داریم تا زمانی که یک راهبرد و برنامه اقدام کارآمد تعریف نشود، توان رسیدگی به مشکلات نیز فراهم نخواهد شد.

*دستگاه های اجرایی حداکثر بهره برداری را از اختیارات خود داشته باشند

نظری با اشاره به لزوم افزایش اختیارات استانداران ابراز کرد: بعضا مدیران ما از یک نگاه خودتحریمی رنج می برند که باعث می شود تا ظرفیت ها و اختیارات خود را مغتنم ندانند و منتظر واگذاری فرصت های بیشتر شوند و عملا مجال حل مشکلات را از دست بدهند.

وی تاکید کرد: دستگاه ها باید وادار به استفاده از اختیارات خود شوند. رئیس جمهوری تاکید کرده که استانداران در استان های مرزی اختیارات ویژه ای خواهند داشت و امیدواریم که ظرفیت مذکور به ارتقای زیرساخت ها و پتانسیل های ما در بخش تجارت خارجی، تعامل با همسایگان و جذب سرمایه گذاری خارجی منجر شود.

وی اذعان کرد: تا زمانی که قوانین اصلاح و مسیرها تسهیل و تسطیح نشود، باید در همین جاده پُر فراز و فرود کنونی حرکت نماییم. در غایت هم هدف برای ما مهم است ولو آنکه مسیر پُردست‌انداز باشد. لذا لازم است تا دستگاه ها از اختیارات موجود خود استفاده حداکثری کنند. ما باید دستگاه ها را وادار نماییم تا بگویند در قالب پشتیبانی و مانع زدایی برای بخش تولید چه کرده اند و چه خواهند کرد؟

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از اظهارتش به اهمیت تعامل با کشورهای همسایه و هم‌مرز با این استان پرداخت و تاکید کرد:  در حوزه افغانستان نیز کاری جدی را دنبال خواهیم کرد و موضوع مناطق اقتصادی دوغارون و سرخس نیز به جد پیگیری خواهد شد. مبحث سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز مقوله دیگری است که باید از مسیر دبیرخانه و توامان قرارگاه بررسی شود و موانع آن احصاء و چاره جویی گردد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی