بررسی، پایش و نظارت بر اجرای مصوبات شورای گفت و گو در حوزه نهاده های دامی

بررسی، پایش و نظارت بر اجرای مصوبات شورای گفت و گو در حوزه نهاده های دامی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 11 آبان 1400

در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی صورت گرفت:

بررسی، پایش و نظارت بر اجرای مصوبات شورای گفت و گو در حوزه نهاده های دامی

بیست و نهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به منظور بررسی دوباره پرونده مشکلات موجود در حوزه حمل نهاده های دامی از بنادر جنوبی کشور برگزاری شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در ابتدای نشست اظهار کرد: در جلسه هشتادوپنجم شورای گفت‌وگوی استان مقرر شد میزان اجرایی شدن مصوبات شورای گفت‌وگو را بررسی نماییم تا دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای مصوبات به وظیفه خود عمل نکرده‌اند، مشخص گردند. لذا در این نشست به دنبال این هستیم که میزان اجرایی شدن برخی مصوبات و دلایل عدم اجرای آنها را بررسی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات کارخانجات خوراک دام در موضوع حمل نهاده های دامی استان و مصوبات آن در شورای گفت‌وگو ابراز کرد: تقاضای کارخانجات خوراک دام، حمل ریلی نهاده ها از بندر امام بوده و راه آهن نیز اعلام کرده بود که مشکلی برای حمل نهاده ها ندارد؛ اما در این زمینه دو خواسته از سوی شرکت راه آهن ایران  وجود دارد؛ نخست اینکه در بارنامه ای که در بندر امام صادر می شود، بحث تغییر حمل جاده ای به ریلی ذکر شود.

لبافی اذعان کرد: نکته دوم درباره مبادی تخلیه بار است؛ راه آهن انبار و ذخیره‌گاه لازم را برای تخلیه بار کارخانجات خوراک دام در اختیار ندارد تا بارگیری را از آنجا انجام دهد و بخش خصوصی باید در تامین این زیرساخت، همکاری و همراهی لازم را به عمل آورد.

*از مردادماه 160 میلیارد تومان بابت خرید نهاده‌های دامی پرداخت شده است

فریدون کافی، رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام استان نیز در این جلسه ابراز کرد: سازمان امور مالیاتی مبلغ پشت بارنامه ها را برگشت می زند و در برگه های مالیاتی لحاظ نمی کند. البته دست این سازمان به لحاظ قانونی بسته است و باید تدبیری شود تا جلوی این بحث گرفته شود یا مسائل قانونی آن حل و فصل گردد که گار چنین نشود، بخش خصوصی ما متضرر خواهد شد.

وی با بیان اینکه پشت کرایه حمل غیرقانونی است و طبق قانون باید در بارنامه لحاظ شود، گفت: علی رغم پیگیری های دو ماه اخیر باز هم به نتیجه مطلوبی در این زمینه دست نیافته ایم.

کافی تاکید کرد: بیش از 57 میلیارد تومان بابت نهاده های کارخانجات به واردکننده پرداخت شده که این رقم فقط مربوط به 10 روز آبان ماه است اما این محصولات هنوز به دست تولیدکننده نرسیده است. البته این ارقام مربوط به کارخانجات تحت پوشش اتحادیه می باشد و اطلاع دقیقی از ارقام کارخانه هایی که تحت پوشش این تشکل نیستند، در اختیار نداریم.

وی یادآور شد: از مردادماه تاکنون نزدیک به 160 میلیارد تومان هزینه نهاده به واردکنندگان پرداخت شده و هنوز به دست کارخانه های خوراک دام استان نرسیده و این درحالی است که کارخانه ها برای تامین سرمایه در گردش خود باید از هفت خوان بانک ها عبور نمایند و سود تسهیلات را بپردازند. توامان بازار نیز در حلقه های بعدی این زنجیره، از تبعات این بحث آسیب می بیند.

کافی ادامه داد: امسال دو هزار و 160 تن سویا از شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کردیم؛ این رقم سهمیه کارخانجات خوراک دام بود؛ اما اکنون این شرکت اعلام کرده به خاطر مشکل در بندر امام، این میزان بار را از انبار شرکت پشتیبانی در استان ترخیص خواهد نمود. سوال ما این است که چرا از ابتدا این اتفاق رقم نخورد و زمان از دست رفت؟ 100 روز پیش کارخانه ها سویا را خریداری کرده اند اما هنوز نهاده ها را دریافت ننموده اند. وقتی می توان با ظرفیت خوبی این نهاده ها را از شرکت پشتیبانی دریافت کرد، چرا این اتفاق نمی افتد؟

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام استان اذعان کرد: وقتی 30درصد سهمیه نهاده دامی استان از طریق شرکت پشتیبانی وارد می شود، چرا سهمیه کارخانجات برای حمل ریلی تخصیص داده نمی شود؟ این موضوعات به شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی برمی گردد. ما یکی از استان هایی هستیم که بیشترین مسافت را با بندر امام داریم. جو و ذرتی که با 300 تومان کرایه حمل از بندر امیرآباد می توان حمل نمود، از بندرامام با 925 تومان کرایه حمل می شود و به استان می رسد.

کافی تاکید کرد: خواهش ما این است که کل سهیمه کارخانجات خوراک دام برای حمل ریلی تخصیص داده شود.

*آمادگی بعضی شرکت های ریلی برای حمل نهاده ها

موسی صفایی، رئیس بازرگانی راه آهن خراسان نیز در همین خصوص توضیح داد: ما مشکلی برای حمل ریلی بار نداریم و وضعیت حمل نیز مطلوب است و به موقع انجام می شود اما در مبدا بار، شیوه حمل از سوی متولی بخش خصوصی یا دولتی تعیین می‌گردد و متولی مشخص می نماید که نهاده ها چگونه حمل خواهد شد. هم اکنون چهار شرکت ریلی بزرگ که ناوگان مناسب حمل ریلی نهاده را در اختیار دارند، امکان ورود به این بحث را دارند.

وی افزود: شرکت های ریلی آمادگی حمل نهاده ها را دارند؛ اما تخصیص به ریل باید در مبدا مشخص شود تا حمل ریلی نهاده صورت بگیرد. تاکنون مشکلی در زمینه حمل ریلی نهاده اعلام نشده است.

*80درصد نهاده های دامی وارداتی مربوط به بخش خصوصی است

سعادت علی نیا، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان نیز در همین خصوص عنوان کرد: روال این است که بیش از 80درصد نهاده های دامی وارداتی مربوط به بخش خصوصی است و شرکت پشتیبانی امور دام حداکثر 20درصد نهاده ها را وارد می کند. از طرفی، تخصیص نهاده ها در حوزه سامانه بازارگاه بوده و توسط وزارت جهاد کشاورزی براساس ضرایب دام و طیور و سهمیه هر استان تقسیم بندی شده و تخصیص داده می شوند. این سامانه ممکن است در خراسان رضوی 10هزار تن کنجاله سویا را تخصیص دهد و از این مقدار 2هزار تن سهمیه شرکت پشتیبانی باشد و مابقی مربوط به بخش خصوصی.

وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام موظف است تا برای حمل نهاده ها به مقصد 32 استان برنامه ریزی نماید. براین اساس، نهاده را در جریان فرآیند مناقصه می گذارد تا شرکت های حمل ریلی و جاده ای در این زمینه تعیین شوند.

علی نیا متذکر شد: اگر 100درصد نهاده در اختیار مدیریت شرکت پشتیبانی باشد، ما می توانیم برای چگونگی حمل آن برنامه ریزی نماییم، اما تنها 20درصد در اختیار شرکت ماست. از طرفی، از زمان راه اندازی سامانه بازارگاه، مرغدار و دامدار حواله خود را از سامانه خریداری می کنند. در این میان، فقط 5 اتحادیه می توانند برای حواله هایی که می گیرند، با شرکت های ریلی قرارداد ببندند و نکته دیگر این است که تخصیص ریلی از بنادر به راحتی امکان پذیر نیست.

وی افزود: سال گذشته نحوه حمل نهاده ها به این صورت بود که 240هزار تن در قالب حمل جاده ای و 26هزار تن از این مقدار با ریل جا به جا شد. امسال تاکنون 300هزار تن نهاده در استان توزیع کردیم که 80هزار تن آن از طریق ریل حمل شده است. هم اکنون سایت های خوبی برای تخلیه بار ریلی در سبزوار، جوین، نیشابور، ایستگاه شهید مطهری و تربت حیدریه وجود دارد که اگر تخصیص ریلی صورت بگیرد، حاضر به همکاری با بخش خصوصی برای استفاده از آن ها هستیم.

علی نیا ادامه داد: نکته ای که درباره تخصیص نهاده از بنادر شمال و جنوب وجود دارد این است که کشتی هایی که از بندر امیرآباد وارد می شوند، حجم کمتری دارند و به خاطر نیاز بیشتر استان ما، بیشتر تخصیص نهاده های خراسان رضوی از بندر امام صورت می گیرد. از طرفی، استان گلستان هم که به بندر امیرآباد نزدیک است، مانند خراسان رضوی بیشتر نهاده های تخصیصی اش را از بندر امام دریافت می کند.

* در اغلب اوقات نهاده کافی در بنادر شمالی موجود نیست

 احمد داوطلب، کارشناس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در همین خصوص توضیح داد: امکان انتخاب حمل و باربری نهاده باید از سوی بخش خصوصی وجود داشته باشد. درباره اختصاص نهاده از بنادر شمالی به استان هم پیگیری کردیم؛ اما تهران اعلام کرد وقتی در بنادر شمالی نهاده ای نباشد، باید از جنوب دریافت کنید.

وی ادامه داد: از شهریورماه اجرای مصوبه شورای گفت‌وگو صورت گرفته است و حمل بخش زیادی از نهاده های دامی استان به صورت ریلی انجام شده است؛ همچنین، از 30 هزار تن جو متعلق به استان 25 هزار تن مربوط به شرکت پشتیبانی بوده که 5 هزار تن آن مربوط به بندر امام می باشد. درباره ذرت هم 15هزار تن سهمیه داشتیم که بیشترین میزان تخصیص آن یعنی 11 هزار تن مربوط به بندر امام بوده است. وزارت جهاد کشاورزی وقتی می تواند به موضوع نهاده ها ورود داشته باشد که نهاده وارد سامانه بازارگاه شود.

داوطلب تاکید کرد: یکی از راهکارها این است که اتحادیه ها با شرکت واردکننده ذرت در بندر امام مذاکره کنند و برای حمل ریلی نهاده هایش قرارداد ببندد.

جواد وحدتی فر، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در همین خصوص گفت: باید در زمینه تخصیص نهاده برای نحوه حمل و شرکت های حمل، عملکرد کسانی که در مناقصه شرکت کرده اند و تعهد داده اند، بررسی شود. تغییر رویه ها کفایت نمی کند و باید نظارت ها به اصلاح‌گری در بخش‌هایی که دچار مشکل هستند، منجر شود.

شهرام عیدی زاده، سرپرست دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه ابراز کرد: پیشنهاد جهاد کشاورزی خوب است و بهتر است که اتحادیه با واردکنند مذاکره نماید. از این مسیر، اصلاحات بدون گره خوردن به بروکراسی اداری میسر می شود.

*ضرورت مکاتبه استاندار با وزیر جهاد کشاورزی برای حمل ریلی نهاده های دامی

اما در بخش پایانی این نشست، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان به جمع بندی مباحث مطروحه پرداخت و عنوان کرد: در مصوبه شورای گفت‌وگو مقرر شده بود تا مکاتبه از سوی جهاد کشاورزی استان صورت بگیرد و به استناد آن زمینه ای فراهم شود تا اغلب بارهای متعلق به استان ما از بندر امیرآباد تخصیص یابد که طبق آمار جهاد کشاورزی این اتفاق در مهرماه رقم خورده است.

لبافی ابراز کرد: راه آهن آمادگی حمل ریلی نهاده های دامی از بندر امام را دارد و قرار بود مکاتبات این موضوع از سوی جهاد کشاورزی صورت گیرد. در این زمینه می توان دستور استاندار را اخذ نمود تا پیگیری لازم در مراجع مربوطه انجام پذیرد.

وی گفت: با توجه به تجربه خوب شرکت پشتیبانی امور دام، مقرر شد تا این شرکت به بخش خصوصی کمک کند تا بتواند نهاده ها را به صورت ریلی حمل کند. همچنین قرار بود اداره کل راهداری مکاتبه ای با راهداری استانهای  خوزستان و هرمزگان انجام دهد تا عددهای تن کیلومتر به عنوان کف نرخ کرایه لحاظ گردد و اگر افزایش قیمتی صورت گرفت، در بارنامه لحاظ شود.

لبافی ادامه داد: بخشی از مصوبات شورای گفت‌وگو اجرایی شده و باید برای 50درصد دیگر از مصوبات پیگیری بیشتری صورت بگیرد. ما اعلام می کنیم که راه آهن آمادگی لازم را دارد اما نوع تخصیص حمل باید طی مکاتبه استاندار و به استناد مصوبه شورای گفت‌وگو به وزیر جهاد کشاورزی اعلام شود تا تخصیص ریلی صورت بگیرد. شرکت پشتیبانی امور دام نیز اعلام نمود که حاضر به همکاری برای انجام این کار و در اختیار گذاشتن سایت های تخلیه بار خود می باشد.

او گره‌گشایی از این مشکل را پس از برگزاری جلسات متعدد و مذاکرات فراوان، در گرو همگرایی موثر نهادهای متولی و همکاری حداکثری آن ها دانست.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی