در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد: موانع موجود در مسیر توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شهرک صنعتی ماشین سازی مشهد

در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد:  موانع موجود در مسیر توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شهرک صنعتی ماشین سازی مشهد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 27 دي 1400

در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد:

موانع موجود در مسیر توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شهرک صنعتی ماشین سازی مشهد

 

در چهل و دومین نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، طرح توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری های برتر مشهد و موانع موجود در مسیر مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان در خصوص توسعه این شهرک بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی، رئیس این دبیرخانه در ابتدای نشست، با اشاره به طرح موضوع توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی در جلسات پیشین دبیرخانه گفت: وضعیت اختصاص زمین در مشهد و شهرکهای صنعتی برای  استقرار واحدها مشخص است. در حال حاضر تنها شهرکی که دارای زمین است، شهرک شماره 5 مشهد می باشد که البته به لحاظ زیرساختی مشکلاتی دارد؛ اما در خصوص سایر شهرکها به خصوص ماشین سازی، بحث توسعه در گذشته و در کارگروه های مختلف مطرح شده است. مصوبات دولت قبل و کارگروه های تخصصی ذیربط نیز در اینباره وجود دارد و توافقاتی صورت گرفته است.

وی افزود: در خصوص شهرک صنعتی ماشین سازی دو بحث مطرح است؛ نخست، توسعه واحدهای موجود مشروط به اینکه فاقد هرگونه آلایندگی باشند و بحث دیگر استقرار فناوری های نوین و کم آب بر در این شهرک است. بر همین اساس، فرایندی طی شد که منجر به مصوبه کارگروه زیربنایی استان گردید؛ اما به رغم پیگیری ها، آن مصوبه را همه اعضای کارگروه امضا نکردند. از طرفی، تغییراتی در استان اتفاق افتاد که منجر به امضا نشدن صورت جلسه کارگروه شد.

لبافی خاطرنشان کرد: در ماه های اخیر در دبیرخانه شورای گفت و گوی استان مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی و شرکت شهرک های صنعتی برای اخذ امضای سایر اعضا تلاش نمایند. این موضوع مخالف خاصی ندارد اما ظاهرا پیگیری راه و شهرسازی  و شرکت شهرکها منجر به اخذ امضای نهایی نشده و دلیل آن تغییرات مدیریتی در استان بوده است. در این نشست، باید به جمع بندی در این زمینه برسیم تا در نهایت پیشنهاد توافقی به شورای گفت و گو ارجاع شود.

وی ادامه داد: اکثر دستگاه ها این مصوبه را امضا نموده اند

*واحد جدیدی در شهرک ماشین سازی احداث نمی شود

محمدرضا شکیبا، مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در همین رابطه گفت: مصوبه کارگروه امور زیربنایی درباره توسعه شهرک ماشین سازی، مربوط به تاریخ یکم اردیبهشت پارسال بوده است؛ اما علی رغم مراجعه مکرر ما و شرکت شهرک های صنعتی، معاونت عمرانی و سازمان مدیریت و استاندار این مصوبه را امضا نکرده اند. نکته اینکه، تاییدیه محیط زیست دارای بازه زمانی است و ما با وجود اینکه بیش از 6 ماه برای اخذ سایر امضاها رایزنی کردیم، به نتیجه ای نرسیدیم. پیشنهاد ما این است که دستگاه هایی که مجوزشان زمان دار است، از هم اکنون امضای خود را تایید کنند که در صورت تکرار بررسی مصوبه، امضا را انجام دهند. تا زمانی که این مصوبه توسط شورای برنامه ریزی استان تایید و تصویب نشود، ماهیت قانونی پیدا نمیکند.

شکیبا خاطرنشان کرد: قرار نیست واحد جدیدی در شهرک ماشین سازی استقرار یابد، در مصوبه کارگروه امور زیربنایی فقط به موضوع توسعه واحدهای موجود اشاره شده است.

وی توسعه زیرساخت های صنعتی در استان را زمینه ساز ایجاد مشاغل پایدار و بهبود اقتصاد این خطه دانست.

*تصرف زمین‌های اطراف شهرک ماشین سازی توسط باغ ویلاهای غیرمجاز

محمد خوشحال، مدیرعامل شرکت خدماتی  شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری های برتر مشهد نیز در ادامه در همین خصوص بیان کرد: بیش از 100 واحد تولیدی در این شهرک هستند که فاقد مشکلات محیط زیستی و آلایندگی و کم آب برند و درخواست طرح توسعه دارند. از طرفی، از سال گذشته تا امروز اکثر زمین های اطراف شهرک ما بدون مجوز تبدیل به باغ‌ویلا شده اند و اگر تعلل بیشتری اتفاق بیفتد، دیگر زمینی برای توسعه شهرک باقی نمی ماند. 

وی افزود: کل واحدهای شهرک ما 19 لیتر در ثانیه آب مصرف می کنند اما واحدهای غیرمجاز بدون هیچ دغدغه ای ساخت و ساز کرده و حتی برق هم دریافت می کنند. تمام خیابان های اطراف شهرک ما که بدون مجوز ساخته شده اند، دارای تیر چراغ برق هستند و درخواست گاز هم داده اند.

خوشحال خاطرنشان کرد: مسئولان استان از دید اتلاف وقت و از دست دادن فرصت ها به موضوع توسعه شهرک ماشین سازی و امضای مصوبه کارگروه امور زیربنایی بنگرند؛ زیرا از زمانی که مجوز اخذ شود تا زمانی که توسعه و ساخت و ساز شهرک صنعتی صورت گیرد حداقل دو تا سه سال زمان صرف می شود.

وی اظهار کرد: ما در مکاتبات مان به صنایع کم آب بر و فاقد آلایندگی برای توسعه شهرک اشاره کرده ایم. درباره فاضلاب انسانی هم طرح سپتیک تانک وجود دارد. اگر شهرک ما توسعه نیابد، جایگزین آن، صنایع، باغ‌ویلاها و چاه های غیرمجاز خواهند بود. کل شهرک ما 19 لیتر بر ثانیه مصرف آب دارد اما چاه های باغ ویلاهای منطقه شاندیز که سال 98 پر شده اند، بیش از 260 لیتر بر ثانیه آب مصرف می کرده اند.

حمیدرضا کبیریان، معاون حفظ کاربری اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در صورتی که طرح از نظر مستثنیات مشکلی نداشته باشد، ما مخالفتی با امضای مجدد مصوبه نداریم.

*تاکید اداره محیط زیست بر استقرار واحدهای فناور

قادر طالب زاده، کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در همین خصوص اظهار کرد: با عنایت به اینکه توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی، از مصوبه هیات دولت برخوردار است، مخالفتی با اصل موضوع نیست؛ اما برخی مباحث باید مشخص شود. چند شرکت فعال قدیمی در شهرک فناوری مستقرند که تاکنون نتوانسته اند مجوزی اخذ کنند و یکی از الزامات در موافقت محیط زیست با مصوبه، دخول این شرکتها در شهرک فناوری و اخذ تاییدیه محیط زیست است. ضمن اینکه 50 هکتار از 100 هکتار توسعه این شهرک برای توسعه پارک علم و فناوری دیده شده است و این موضوع باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: مساله این است که در اصل واگذاری زمین ها باید این موضوع رعایت شود و اراضی توسعه ای شهرک به واحدهای فناور جدید واگذار گردد.

طالب زاده گفت: متاسفانه هیچ برنامه ای برای سرمایه گذاری جدید در استان وجود ندارد. اگر خراسان رضوی استانی جمعیت پذیر است، باید برای این وضعیت برنامه داشته باشیم. اگر برنامه نداشته باشیم شاهد خروج سرمایه و خرید ملک در ترکیه هستیم. این مساله، مصوبه هیات دولت دارد و نیازی به مصوبه جدیدی ندارد. باید برای این مصوبه برنامه داشته باشیم و اقدام نماییم. چرا دستگاه های دولتی دربرابر مساله ای قانونی سنگ اندازی میکنند؟ باید در این باره درست و منطقی تصمیم گیری کنیم. مشهد شهری مهاجرپذیر و در حال گسترش است و باید برای آن برنامه ریزی نماییم.

وی افزود: مشکل اصلی این استان فقط ویلاها و شهرک های غیرمجاز است نه صنایع. در واقع صنایع تنها 5 تا 10درصد منطقه غرب را اشغال کرده اند و 90درصد آن را ویلاهای غیرمجاز تشکیل داده اند.

قاسم کیومرثی، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اعلام موافقت سازمان متبوعش با این مصوبه، متذکر شد: صنایع های‌تک (تکنولوژی بالا) باید فرصت استقرار در این شهرک را داشته باشند. امروز مساله ساخت و ساز در اراضی اطراف شهرک را شاهدیم و تقاضایمان این است که تایید مصوبه هر چه سریع تر صورت گیرد تا بتوانیم زمین ها را دریافت کنیم، در غیر این صورت، در اختیار گرفتن اراضی غیر ملی در آن منطقه به سختی امکان پذیر است.

*شرکت آب منطقه ای امضای خود را پس گرفت!

در ادامه این نشست علیرضا طاهری، قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: با توجه به وضعیت آبی استان می بینیم که تقریبا در تمام نقاط با مشکلات آبی و کاهش سطح آبهای زیرزمینی و ذخایر پشت سدها مواجهیم. شرکت هایی که خدمات را به باغ ویلاهای غیرمجاز می دهند باید پاسخگو باشند. در این زمینه خط شکن اصلی، تعاونی های دولتی هستند. ما در برخی نقاط شهر با افت 3 متری سطح آب های زیرزمینی مواجهیم و از آن بدتر، آلایندگی آب هاست که به وقوع پیوسته و خسارات جدی برای آینده در پی دارد. ما بسیاری از چاه های داخل شهر را تعطیل کردیم و دلیل آن آلایندگی بوده است.

وی با بیان اینکه امضای شرکت آب منطقه ای استان را برای توسعه این شهرک پس می گیریم، تصریح کرد: معتقدیم در نقاط دیگری که در حال آماده سازی است، باید واحدهای صنعتی جدید مستقر شوند؛ شهرک صنعتی شماره 5 مشهد در این زمینه ظرفیت خوبی دارد. شرکت آب منطقه ای با بازتوزیع جمعیت و صنایع در غرب مشهد مخالف است. ما مخالف این امر هستیم؛ توسعه صنایع متقاضی، (چه آب بر یا کم آب بر) منجر به افزایش تعداد کارکنان و مراجعان و افزایش تولید فاضلاب می شود.

طاهری بیان کرد: تا زمانی که واحدهای قدیمی تمایلی به استقرار در شهرک شماره 5 نداشته باشند، واحدهای جدید هم به آن منطقه گرایش پیدا نمی کنند. ما در حال از دست دادن غرب مشهد هستیم. سطح نفوذ آب در آن منطقه به شدت کاهش یافته است. این آبخوان در حال اتمام است. ما به دنبال متهم کردن صنعت در زمینه مصرف آب نیستیم؛ اما باید از ازدحام بیشتر جمعیت در آن منطقه جلوگیری نماییم. اگر همه اقتصاد را هم هزینه کنیم، نمی توانیم آب مشهد را تامین کنیم و نباید این مهم را نادیده گرفت.

 

*ضعف زیرساختی در شهرک شماره 5 مشهد

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع استان نیز اظهار کرد: متاسفانه برخی دستگاه ها به امضای خود پایبند نیستند. در موضوع صنایع محور غرب و الزام به جابه جایی آنها، باید به موضوع اقتصادی شدن جابه جایی دقت کرد. شهرک صنعتی شماره 5 مشهد عملا زودتر از 3 یا 4 سال آینده راه اندازی نخواهد شد. زیرساخت ها مهیا نیست و واحدی که هم اکنون سرمایه گذار خارجی جذب کرده نمی تواند معطل بماند. چه دلیلی وجود دارد که واحد از محور غرب به شهرک 5 برود درحالی که زیرساختها فراهم نیست؟

شال‌فروشان، کارشناس شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در همین مورد عنوان کرد: در موضوع حوزه شرکت های دانش بنیان و فناور، باید به این توجه داشته باشیم که از شاخص های شرکتهای فناور، کم آب بَر بودن است. سهم صنعت استان در میزان مصرف آب حدود دو درصد بوده و در این میزان، شهرک ماشین سازی کم آب‌برتر از سایر شهرک هاست.

میثم روحبخش، دبیر انجمن شرکت های دانش بنیان استان نیز در تکمیل نکات عنوان شده، متذکر شد: نگرانی های مربوط به محور غرب مشهد و استقرار واحدها در شرق این کلانشهر منطقی است؛ اما تحقق این امر نیازمند ساماندهی صنایع است. نکته ای که درباره واحدهای دانش بنیان و فناور مطرح است اینکه افراد نخبه در این واحدها فعالیت می کنند و اگر صنایع مرتبط با این بخش به نقاط دوردست انتقال یابد، استقبالی از سوی نخبگان صورت نمی گیرد. در کنار کمبود آب، باید به تمام جنبه های دیگر هم توجه شود. شرکت های دانش بنیان کم آب‌بر هستند. مهاجرت نخبگان هم از مسائلی است که به استان ما ضربه می زند و باید همه جوانب را در کنار یکدیگر بررسی نمود.

هاشم صفار، دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز ابراز کرد: تنها نباید به وضعیت صنایع در محور غرب بسنده کرد؛ مسکن و دانشگاه ها و ... هم در آن منطقه مستقرند و همه بر آن محور تاثیرگذارند و اگر قرار است محدودیتی ایجاد گردد، باید برای همه محدودیت تعریف شود. اینکه یک نهاد در محور غرب تعاونی داشته باشد و امکانات را برای تعاونی خود اختصاص دهد، درست نیست.

*لزوم تامین زیرساخت ها برای تشویق صنایع به استقرار در نقاط مختلف

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز بار دیگر اذعان کرد: بحث اصلی در توسعه شهرک ماشین سازی، توسعه واحدهای فاقد آلایندگی است. موضوع غیرآلایندگی و کم آب بر بودن و توسعه وضع موجود در آن شهرک بحث اصلی ماست. صاحب سرمایه، داشته های خود را به جایی دارای مزیت می برد و نمی توان به زور کسی را به جایی منتقل کرد؛ مگر اینکه زیرساخت های لازم تامین گردد. نمی توان با زور و فشار به استقرار واحدها در شهرک شماره 5 مشهد اقدام کرد؛ بلکه باید بستر لازم فراهم شود. مشهد فاقد زمین برای توسعه صنعتی است. اگر به این وضعیت کمک نشود، سرانه درآمدی مشهد که 25درصد نسبت به میانگین کشوری کمتر است، کمتر نیز خواهد شد.

وی افزود: کارگروه های مختلف مصوبه مربوط به توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی را امضا کرده اند. این درست است که در محور غرب مشهد با مشکلات آبی مواجهیم؛ اما می توان با سیاستگذاری، آب بری و آلایندگی را در آن منطقه کاهش داد؛ اما باید به راهکاری برسیم که با موافقت دستگاه ها از جمله شرکت آب منطقه ای همراه باشد.

لبافی تاکید کرد: موضوعی که مصوبه کارگروه امور زیربنایی را اخذ کرده، کارشناسی های لازم را طی کرده و دستگاه های مختلف از جمله شرکت آب منطقه ای براساس بررسی ها و کارشناسی هایی که انجام داده اند، مصوبه را امضا نموده اند.

وی در جمعبندی افزود: استقرار واحدهای صنعتی به صرفه جویی در مصرف آب کمک می کند و این مساله به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب می تواند مدنظر قرار گیرد. اما هم اکنون واحدی که با چندین هزار میلیارد سرمایه، چند هزار نفر اشتغالزایی می کند به بهانه نبود زیرساخت و امکانات، دچار مشکل شده است.

لبافی خاطرنشان کرد: مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان درباره توسعه شهرک ماشین سازی مشهد مورد تاکید ماست و برای استقرار واحدهای دانش بنیان و توسعه واحدهای کم آب‌بر و فاقد آلایندگی در این شهرک باید پیگیر باشیم. مصوبه کارگروه امور زیربنایی در این جلسه فقط با مخالفت شرکت آب منطقه ای روبه رو شد که البته این شرکت قبلا مصوبه را امضا کرده است. مسائل جمع بندی شده در این نشست در شورای گفتگو مطرح خواهد شد. دستگاه قضایی هم با رعایت مسائل زیست محیطی و کم آب بری و... موافق موضوع است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی