ضرورت تفویض اختیارات به نهادهای استانی با هدف زمینه‌سازی برای بهبود فضای کسب‌وکار

ضرورت تفویض اختیارات به نهادهای استانی با هدف زمینه‌سازی برای بهبود فضای کسب‌وکار
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 11 اسفند 1400

در چهل‌ وهشتمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد:

ضرورت تفویض اختیارات به نهادهای استانی با هدف زمینه‌سازی برای بهبود فضای کسب‌وکار

 

 

تفویض اختیارات به ادارات کل دامپزشکی، جهاد کشاورزی و دارایی و امور اقتصادی  در خراسان‌رضوی از سوی مرکز، با هدف تسریع و تسهیل در روند تصمیم گیری و اقدام از سوی این نهادهای متولی استانی و همچنین کمک به بهبود  فضای کسب‌وکار، دستور کار چهل‌وهشتمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی»، مسئول این دبیرخانه در ابتدای این جلسه بیان کرد: یکی از عواملی که مانع توسعه در خراسان‌رضوی شده و بخش خصوصی تاکید زیادی بر اصلاح آن دارد، اخذ تصمیمات اصلی و مهم توسط بخش مرکزی و انتقال این تصمیم‌گیری‌ها به بخش اجرایی استان‌ها بدون نظرخواهی از فعالان این عرصه است. در این راستا، انجام تصمیم‌گیری‌های مرکزی خارج از اختیارات و توانایی‌های بخش خصوصی می‌باشد.

وی افزود: اختیارات قابل تفویض در استان‌ها موجب تسریع و تسهیل در انجام امور و بهبود فضای کسب‌وکار خواهد شد. پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی که به صورت کارشناسی اعلام شده و قادر به رشد و توسعه در استان‌ خواهند شد، در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و تصویب شده و به عنوان یک مطالبه استانی به مرکز منتقل خواهد شد.

 رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌رضوی ادامه داد: خوشبختانه پیشنهادات کارشناسانه مسئولان اجرایی خراسان‌رضوی، دارای کیفیت و سطح مطلوبی می‌باشد که در نتیجه اظهار این پیشنهادات، مطالب جمع‌بندی شده و در غالب یک کتابچه تهیه خواهد شد تا شاهد تفویض اختیارات و پس از آن تسهیل و تسریع امور کسب‌وکار خصوصا در خراسان‌رضوی باشیم. تفویض اختیارات همچنین باعث کاهش‌ هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری، گسترش ظرفیت‌های استانی و برطرف کردن موانع موجود در کسب و کار خواهد شد.

لبافی خاطرنشان کرد: با تفویض برخی از اختیارات، شاهد تسریع و تسهیل روند عملیات‌های مختلف در سطح استان خواهیم بود. این اتفاق یک رویداد اساسی و موثر در حوزه‌های بهبود کسب‌وکار خواهد بود.

*مطالبات دامپزشکی استان برای در تفویض چه اختیاراتی بود؟

در ادامه این جلسه، محمود قربان زاده،مسئول نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی به بیان پیشنهادات نهاد متبوعش در جهت رفع موانع و مشکلات اجرایی پرداخت و گفت : ما خواستار تفویض اختیار حذف (کشتار یا معدوم‌سازی) کانون‌های بیماری‌های اخطار کردنی در مزارع دام، طیور و آبزیان و اتخاذ تمهیدات و ضمانت‌های اجرایی لازم از جمله تسریع در پرداخت غرامت متناسب با ارزش روز و همکاری نهادهای حاکمیتی هستیم.

وی افزود: تفویض اختیار برنامه‌ریزی و مدیریت سیاست‌های کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه برنامه‌ریزی سالیانه، واکسیناسیون در جمعیت دام و طیور استان؛ و تفویض اختیار ساماندهی دامداری‌ها و مزارع پروش طیور غیرمجاز به استان و تشکیل شورای استانی با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای تسریع در این فرایند نیز از دیگر مطالبات ما محسوب می‌شود.

مسئول نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی اضافه کرد: همچنین خواهان تفویض اختیار کامل مدیریت سامانه‌های الکترونیک سازمان دامپزشکی از جمله GIS، سامانه یکپارچه قرنطینه و... به استان هستیم. خوشبختانه طی چند ماه اخیر بسیاری از خواسته‌های سازمان دامپزشکی انجام شده و یا در حال رایزنی برای انجام گرفتن است.

*کاهش هزینه های بخش تولید، با تفویض اختیار به ادارت کل جهاد کشاورزی در استان ها

فاطمه حلاج‌نیا، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در حوزه اختیارات قابل تفویض جهاد کشاورزی در حوزه حفظ نباتات اظهار کرد: هرساله به منظور بررسی کیفیت سموم شرکت‌های پخش استان کارخانه تولید سموم نمبار، طی چندین نوبت اقدام به نمونه برداری و ارسال نمونه‌ها به سازمان حفظ نباتات می‌شود تا به یکی از آزمایشگاه‌های همکار ارسال و بررسی لازم صورت بگیرد. انجام این آزمایشات در خارج از استان هزینه‌های زیادی برای شرکت‌ها و کارخانه‌های مذکور به همراه دارد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه آزمایشگاه کنترل کیفی تستا در مشهد، یکی از مجهز‌ترین آزمایشگاه‌های همکار مورد تایید سازمان حفظ نباتات می‌باشد، پیشنهاد می‌کنیم به منظور کاهش هزینه‌های آنالیز، حمل و نقل، تسریع در انجام آزمایشات و افزایش رضایتمندی شرکت‌های یاد شده، نمونه‌ها تحت نظارت این مدیریت کدگذاری شده و برای انجام آنالیز به آزمایشگاه کنترل کیفی تستا در استان ارسال و نتیجه به انضمام مستندات مربوط به سازمان حفظ نباتات ارسال گردد.

وی افزود: درحال حاضر تمامی امور مربوط به صدور یا تمدید پروانه و آزمون مسئولین فنی شرکت‌های توزیع سموم دفع آفات نباتی استان، توسط سازمان نظام مهندس کشاورزی و منابع طبیعی کشور و سازمان حفظ نباتات صورت می‌گیرد که با توجه به بعد مسافت، طولانی بودن زمان صدور تمدید پروانه‌ها، هزینه‌های رفت‌وآمد و... پیشنهاد می‌گردد تا امور مرتبط با صدور و تمدید پروانه‌ شرکت‌های مذکور به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و برگزاری آزمون مسئولین فنی آن‌ها نیز به این مدیریت واگذار شود.

حلاج‌نیا اضافه کرد: همچنین درخواست افزایش دسترسی مدیریت حفظ نباتات استان به سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌ها به صورتی که امکان مشاهد موجودی سموم شرکت‌های تولیدکننده آفت‌کش‌های کشوری را داریم. درحال حاضر کارشناس مسئولین حفظ نباتات شهرستان‌ها دسترسی به سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌ها ندارند لذا پیشنهاد می‌گردد به متظور افزایش نظارت در این حوزه توسط سازمان حفظ نباتات برای مسئولین حفظ نباتات در شهرستان‌ها نیز نام کاربری تعریف گردد تا دسترسی لازم در حوزه نظارت بر فروشگاه‌های سموم حوزه شهرستان خود را داشته باشند‌.

وی خاطرنشان کرد: ما به سامانه‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان که در زمینه فروشندگان سموم فعالیت دارند دسترسی نداریم که باتوجه به لزوم نظارت هرچه بیشتر بر عملکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در زمینه صدور پروانه و تمدید پروانه‌های مذکور می‌بایست امکان دسترسی به سامانه سماک که مربوط به صدور و تمدید پروانه‌های تاسیس واحدهای خدمات گیاه‌پزشکی و ارائه گزارش‌های روزانه توزیع سموم می‌باشد، برای مدیریت فراهم گردد.

مهرداد میرحسینی، کارشناس مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در همین رابطه با بیان پیشنهاداتی در جهت تسریع و تسهیل انجام امور در این حوزه، گفت: از جمله مواردی که نسبت به انجام آن تاکید داریم، واگذاری اختیارات کارگروه ملی تسهیلات گیاهان دارویی به استان به منظور تسهیل و تسریع در معرفی متقاضیان و جذب تسهیلات برای طرح های مرتبط با گیاهان دارویی است.

وی افزود: همچنین برقراری امکان دسترسی به سامانه جامع انبارها به منظور رصد میزان موجودی انواع محصولات موجود در سردخانه‌ها یا انبارها با هدف کمک به برنامه‌ریزی و اقدام، از دیگر پیشنهاداتی است که در این حوزه مطرح کرده‌ایم.

کارشناس مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: مدیریت به سامانه صدور و تمدید جواز تاسیس/پروانه بهره‌برداری واحدهای گلخانه و قارچ خوراکی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان دسترسی ندارد. به منظور نظارت بر عملکرد سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین اگاهی از پیشرفت پرونده متقاضیان و صدور و تمدید جواز و تاسیس و پروانه بهره‌برداری از واحدهای گلخانه و قارچ خوراکی و نیز تهیه اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه‌ریزی، پیشنهاد می شود حداقل به مدیر و کارشناس مسئول گلخانه و قارچ خوراکی این سازمان، امکان دسترسی صرفا در حد رصد و پایش عملکرد در سامانه داده‌شود.

ادریس محمدی، معاون مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی در خصوص اختیارات قابل تفویض در حوزه مکانیزاسیون بیان کرد: مواردی همچون توزیع یارانه تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری مکانیزاسیون، تعیین نوع ماشین‌ها و ادوات مشمول تسهیلات اعتباری مکانیزاسیون برای پرداخت از طریق بانک کشاورزی به استان، تسهیلات سرمایه در گردش سازندگان ماشین آلات و ادوات کشاورزی و شرکت‌های خدمات مکانیزه کشاورزی به استان و همچنین تعیین نوع ماشین‌ها و پرداخت‌های اعتباری، مواردی هستند که انجام آن ها با تفویض اختیار به استان ها ممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین صدور گواهی تاییدیه کیفیت برای ماشین‌ها و ادوات کشاورزی به استان و قرار گرفتن اعتبارات و تسهیلات مربوط به نظارت بر برداشت غلات، کلزا، معاینه فنی سم‌پاش‌ها و... نیز از دیگر موارد مطرح شده می‌باشد.

علیرضا طلاسازفیروزی، معاون فنی واحد شیلات جهاد کشاورزی مشهد در خصوص پیشنهادات حوزه شیلات اظهار کرد : شیلات استان احتیاج به تصمیم‌گیری‌هایی در حوزه قوانین مربوط به بستر رودخانه‌ها، مباحث مربوط به دامپزشکی، موضوعات حوزه محیط زیست باتوجه به شرایط اقلیمی متفاوت در هر استان و... دارد. از این منظر، انتقال اختیارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور به استان ضرورت خواهد داشت.

کریم امیرزاده، معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: حوزه تولیدات دامی نیز نیازمند صدور مجوز صادرات دام مازاد بر نیاز به خارج از کشور است.

وی ادامه داد: صدور مجوز برای طرح‌های تولیدات دامی با ظرفیت بالا، تردد و حمل‌ونقل دام در سطح استان، واگذاری اختیارات کارگروه ملی تسهیلات تبصره ۱۸ به منظور تسهیل و تسریع در معرفی متقاضیان و جذب تسهیلات و توزیع یارانه این بخش از محل کمک‌های فنی‌واعتباری برای طرح‌‌های زنبورداری و ... موارد دیگری هستند که اگر استان ها در آن ها دارای اختیار بیشتر باشند، تحولات بهتری رقم می خورد. .

*تسهیلگری در جذب سرمایه گذاری با اخذ اختیارات بیشتر برای استان ها

هادی خباز، کارشناس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی نیز به بیان پیشنهادات مطرح شده از جانب اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان پرداخت و اظهار کرد: تفویض اختیار به پلیس مهاجرت و گذرنامه در هر استان جهت صدور و تمدید پروانه اقامت سرمایه‌گذاران خارجی، شماره گذاری خودروی وارد شده توسط سرمایه‌گذاران به مدت یک سال توسط پلیس راهور ناجا در استان ها، افزایش مدت زمان اعتبار گواهی‌نامه رانندگان سرمایه‌گذاران خارجی از ۱ به ۵ سال (یا حداقل ۳ سال متناسب با اعتبار پروانه اقامت)، از جمله درخواست های ما است که برای آن ها، نیازمند تفویض اختیارات به استان ها هستیم.

وی ادامه داد: تملیک اموال منقول به نام شرکت‌های دارای سرمایه‌گذاری خارجی و شماره گذاری خودرو به نام سرمایه‌گذار حقیقی و همچنین افزایش سطح اختیارات استان در حوزه‌های بیمه ای، دیگر مواردی هستند که اگر اختیار آن ها به هر استان تفویض گردد، تسهیلگری زیادی در موضوع جذب سرمایه گذاری رخ خواهد داد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی