رئیس اتاق ایران ابراز نگرانی کرد: زیان‌ تعیین نرخ مزد بدون توجه به وضعیت رشد اقتصادی

رئیس اتاق ایران ابراز نگرانی کرد: زیان‌ تعیین نرخ مزد بدون توجه به وضعیت رشد اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 26 فروردين 1401
رئیس اتاق ایران ابراز نگرانی کرد:
زیان‌ تعیین نرخ مزد بدون توجه به وضعیت رشد اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: موضوع تعیین دستمزد مبنای سال 1401، دغدغه‌هایی جدی برای بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی رقم زده است. در واقع، تعیین نرخ مزد بدون توجه به وضعیت رشد اقتصادی و ظرفیت بنگاه‌ها، زیان‌ جدی را به لحاظ تشدید تورم رقم می‌زندو.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامحسین شافعی» در نود و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: نگرانی بخش‌های اقتصادی و تولیدی از پیامدهای تعیین دستمزد 1401 بیشتر از باب رشد تورم و تبعات آن برای آحاد جامعه است. چنان‌چه هم‌اکنون نیز شاهد رشد هزینه‌ها هستیم.
وی تاکید کرد: این تصمیم اگرچه با نیت کمک به قشر کارگر اخذ شده؛ اما نگرانی آن است که کاهش بیشتر قدرت خرید کارگران در ماه‌های پیش رو، متاثر از تورم فزاینده را شاهد باشیم.
شافعی با بیان اینکه سال‌هاست که شاهد جدلی جدی میان بحث دستمزد و تورم با یکدیگر هستیم، تصریح کرد: عمدتا نیز تورم پیروز این میدان بوده و امسال نگرانی‌های ما در این زمینه مضاعف است. دغدغه‌های ما در جلسات مشترک با مسئولان و خاصه معاون اول رئیس جمهوری مطرح شد و امیدواریم این مسئله مورد توجه جدی قرار بگیرد و شاهد تعدیل تبعات این تصمیم باشیم. 
رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از مقاومتی که در باب واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی و واسپاری اختیارات به استان‌ها یا به بخش خصوصی و مردمی وجود دارد، متذکر شد: چنین مسئله‌ای در کشور ما دارای مشکلی مبنایی است؛ امروز در دنیا این‌گونه رواج یافته که اغلب امور تا حد امکان توسط مردم صورت پذیرد؛ اما متاسفانه در ایران شاهد مقاومت در این زمینه هستیم. 
وی اذعان کرد: چنین دیدگاه و اعتقادی در کشور ما، مانع کوچک شدن بدنه دولت و واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی شده است. در اغلب کشورهای توسعه‌یافته شرکت‌های اقتصادی‌ باید در اتاق بازرگانی ثبت شوند و مرجع دیگری متولی آن نیست اما تصور تحقق چنین مسئله‌ای در کشور ما با توجه به احاطه دولت بر بخش بزرگی از اقتصاد، عملا ناممکن به نظر می رسد. 
وی ادامه داد: اگر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را پذیرفته‌ایم، باید معتقد باشیم که مردم به خوبی از پس انجام بسیاری از امور برمی‌آیند و تصدی‌گری آنها در برخی امور هیچ ایرادی نخواهد داشت و چه بسا راهگشا خواهد بود. 
شافعی گوشه چشمی هم به موضوع حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» داشت و تاکید کرد: این حرکت بسیار ارزشمند بود چرا که امروز صنایع ما برای تعالی و توسعه خود، بیش از هر زمان دیگر به حرکت در مسیر تکنولوژی و دانش‌محوری نیازمندند اما در این باب نگرانی‌هایی هم وجود دارد. 
وی به طرح دغدغه‌ای در این باب پرداخت و گفت: هنگامی که در کشور محور جدیدی مطرح می‌شود و مقرر می‌گردد حمایت‌هایی از آن حوزه صورت بگیرد و در پناه آن محور، کمک‌های مالی نهفته است، متاسفانه انحرافات هم به شدت گسترش می‌یابد. در این میان، ممکن است شرکت‌هایی که زمینه‌ای از فعالیت دانش بنیان ندارند، به دنبال راه‌های ورود به لیست دانش بنیان‌ها باشند تا از مزایای این موضوع بهره‌مند شوند و لذا منابعی که دارای هدفی مشخصی است، به واسطه این اقدامات سوء به اتلاف دچار می‌شود. 
رئیس اتاق ایران ادامه داد: برخی شرکت‌ها نیز به دنبال اخذ گواهی دانش بنیان می‌روند تا از تسهیلات ویژه و ارزان بهره بگیرند و این اتفاق، تبعات نامطلوبی را برای اقتصاد صنعتی کشور در پی خواهد داشت؛ لذا بخش خصوصی و توامان تصمیم گیران دولتی باید مراقب این قضیه باشند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی ممانعت شود و بنگاه‌های اقتصادی که شان و شایستگی لازم را در این حوزه دارند، به واقع مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی