برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین همایش ایرانیان خارج از کشور در خراسان رضوی

برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین همایش ایرانیان خارج از کشور در خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 11 ارديبهشت 1401

 

در جلسه مشترک دبیرخانه‌های شوراهای گفت‌وگوی استان‌های شرقی کشور مطرح شد

برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین همایش ایرانیان خارج از کشور در خراسان رضوی

نخستین نشست مشترک دبیرخانه‌های استان‌های شرقی کشور (خراسان‌های رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان) و استان گلستان با دستور کار بررسی و جمع‌بندی پیشنهاد‌ها و نظرات ارائه‌شده در خصوص نشست های حضوری و وبیناری 5 استان در سال جاری و تعیین مهم‌ترین اولویت‌های قابل‌طرح در دستور کار ۵ استان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی در ابتدای این جلسه که به‌صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: در موضوع هم افزایی و استفاده از ظرفیت های استانهای شرقی و شمالی کشور، به دلیل مشترکات فراوانی که در حوزه های مختلف از جمله کشورهای همجوار و مراودات مرزی و تجاری و مزیت های سرمایه گذاری وجود دارد، از سال گذشته تلاش کردیم موضوعات مشترک به صورت نشست های حضوری و غیر حضوری به بحث گذارده شود و از تجربیات و بستر های توسعه استانها استفاده کنیم.

وی افزود: از جمله این مباحث، موضوع مراودات تجاری با ترکمنستان بود که در قالب پیشنهادات 5 استان به استانداران و از آن طریق به وزارتخانه های کشور و امورخارجه منعکس گردیده است. موضوع استفاده از ظرفیت ایرانیان و هم استانی های خارج از کشور برای حضور در پروژه های استانی نیز، مبحث دیگری بود که بخشی از اقدامات اولیه آن صورت گرفته است.

لبافی گفت: طی مکاتبات و مذاکرات صورت گرفته با استان‌های هم مرز شرقی و شمالی، پیشنهاد‌هایی در خصوص برگزاری نشست های مشترک در سال جاری با رویکرد اجرای تکالیف قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و موانع استانی مطرح‌ گردید و پیشنهاد شد  مسائل مدنظر استانهای شرقی را در سال جاری در جلسات مشترک مطرح کنیم.

وی ادامه داد: در مجموع حدود 10 پیشنهاد شامل:  "نشست یا وبینار ارتقای فرهنگ اقتصادی، اخلاق کسب و کار، مهارت های شغلی و کار آفرینی"، "احیاء مسئولیت های اجتماعی شرکتی و نهادی"، "ماده ۱۶ قانون بهبود و تکالیف شهرداری ها"، "چگونگی تحقق شعار سال در ارتباط با موانع شرکت‌های دانش بنیان (خراسان شمالی)"، "برگزاری یک نشست حضوری یا وبیناری شوراهای ۵ استان با موضوع مشترک"، "ایجاد صندوق حمایت از صادرات" و "با عنایت به خشکسالی های اخیر و روند کاهشی نزولات آسمانی، تاکید بر موضوع کشت جایگزین برای محصولات آب بر و استفاده بهینه از منابع آبهای زیرزمینی به‌منظور جلوگیری از فرونشست زمین" مطرح شد.

 لبافی خاطرنشان کرد: با توجه به طرح موضوع همایش وبیناری ایرانیان مقیم خارج از کشور با هدف تقویت سرمایه گذاری در کشور و استقبال مناسب مدیران استان خراسان شمالی و اعلام پیشنهاداتی در این راستا، مواردی چون: تشکیل دبیرخانه همایش، بررسی محورهای گفتگو، بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری در استانها، عنوان همایش، اهداف کلی برگزاری همایش و... مطرح گردید. ضمن اینکه پیشنهاد گردید از استان سمنان جهت مشارکت و حضور در جلسات مشترک دعوت به‌ عمل آید.

لبافی افزود: از میان پیشنهاد‌های مطرح‌شده از جانب دبیرخانه سایر استان‌ها، سه پیشنهاد به‌طور توافقی و مشترک انتخاب خواهد شد و به‌صورت تخصصی تحت بررسی و برنامه‌ریزی قرار خواهد گرفت.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی در تشریح مسائل مورد تأکید این دبیرخانه عنوان کرد: خراسان رضوی از میان پیشنهاد‌های مذکور، بر موضوع ارتقاء فرهنگ اقتصادی و اخلاق کسب‌وکار تأکید بیشتری دارد؛ زیرا این دو مسئله ابعاد و شاخه‌های گسترده‌تری از مشکلات حاکم در نظام اقتصادی کشور را تحت پوشش قرار داده و در صورت توجه ویژه و ارتقاء این موارد، شاهد کاهش مشکلات بسیاری در این عرصه خواهیم بود.

لبافی اضافه کرد: برگزاری همایش برای ایرانیان خارج از کشور با محوریت استانی نیز در مرحله اجرایی نیاز به تفاهم دبیرخانه‌های مذکور دارد.

*پیشنهاد برگزاری همایشی برای شناخت ظرفیت استان‌های شرقی

سپس رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان شمالی به ایراد سخن پرداخت و گفت: نگاه ویژه و تخصصی به موضوع ارتقاء فرهنگ اقتصادی، پیشنهاد مطلوبی است که تاکنون توجهی به آن نشده است. ماده ۱۶ قانون بهبود کسب‌وکار نیز از دیگر مواردی است که در خراسان پیگیری خواهد شد. همچنین در نشست مشترک دبیرخانه‌ها و شوراهای استانی شرق کشور میتوان محورهایی همچون تبادل تجربیات نشست های شوراهای استانها، موضوعات و مشکلات ارزی کشور، بررسی مشکلات مرزی استانهای شرقی و موضوعات کسب و کارها و دانش بنیان ها را مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های خراسان شمالی به‌خوبی شناسایی نشده است و به عقیده بنده، برگزاری همایش‌هایی که به شناخت ظرفیت‌های گسترده استان‌ها کمک کند، نقش مثبت و مطلوبی خواهد داشت. همچنین اتاق خراسان شمالی با توجه به اهمیت موضوع سرمایه گذاری، تاکید بر برگزاری همایش استفاده از ظرفیت ایرانیان و سرمایه داران مقیم خارج کشور دارد که تعیین دبیرخانه این همایش از اولین اقدامات است. پیشنهاد ما محوریت برگزاری این همایش در خراسان رضوی است. همچنین، در این حوزه نیازها و ظرفیت‌های هر استان در حوزه سرمایه گذاری خارجی احصا و جمع‌بندی گردد.

*ضرورت توجه به خط سراسری آب شرب در استان‌های شرقی کشور

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی گلستان نیز به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: موضوع خط سراسری آب شرب با عنایت به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب زیرزمینی، به‌صورت متمرکز برای استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ارسال‌شده است و اگر این مسئله وارد دستور کار شود، بازدهی خوبی خواهد داشت. همچنین، موضوع جهش تولید مسکن نیز باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی افزود: قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نیز از دیگر معضلاتی است که موجب اجحاف در حق کشاورزان شده و امیدواریم در دستور کار دبیرخانه‌ها قرارگرفته و بررسی شود. همچنین اتاق گلستان در حوزه خط سراسری راه آهن کریدور شمال- جنوب کار کارشناسی خوبی انجام داده است که این موضوع نیز می تواند در دستور کار نشست های مشترک قرار گیرد.

*اهمیت موضوعات خشکسالی و روابط با افغانستان

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان جنوبی نیز ضمن تأکید بر توجه به موضوع خشکسالی و بحران آب، اظهار کرد: موضوع خشکسالی از مهم‌ترین مسائلی است که باید تحت توجه و بررسی قرار بگیرد. همچنین مسائل مرتبط به روابطمان با افغانستان نیز از دیگر موارد حائز اهمیت می‌باشد.

در انتهای این جلسه، لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی به جمع‌بندی نظرات و پیشنهاد‌های ارائه‌شده پرداخت و افزود: آنچه به جمع‌بندی کلی رسیده ایم، شامل نشست های حضوری و غیر حضوری با موضوع ارتقاء فرهنگ اقتصادی، اخلاق کسب‌وکار، تحلیل چالش‌های توسعه اقتصادی استانی با توجه به موضوع خشکسالی و بحران آب و احیاء مسئولیت های اجتماعی است که از مهم‌ترین تکالیفی هستند که در دبیرخانه شورای استان‌ها دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: به‌منظور هم‌افزایی هر چه بیشتر دبیرخانه‌های شورای گفت‌وگوی 5 استان، مقرر گردید با توافقات صورت گرفته، نشست مشترک شوراها پس از استخراج موضوعات مشترک استان‌های شرقی کشور، کارشناسی موضوعات در دبیرخانه‌ها و دریافت نظرات تشکل‌های بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها، برگزار گردد.  

لبافی افزود: همچنین، توافق گردید حداقل 3 نشست مشترک بین دبیرخانه‌های شوراهای 5 استان با اولویت اصلی موضوعات «ارتقای فرهنگ اقتصادی، اخلاق کسب‌وکار، مهارت‌های شغلی و کارآفرینی»، «تحلیل چالش‌های توسعه اقتصادی استانی با محوریت و محدودیت‌های منابع انرژی، خشکسالی و بحران مدیریت آب» و «احیاء مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی و نهادی و ماده ۱۶ قانون بهبود و تکالیف شهرداری‌ها» برنامه‌ریزی و طی برنامه زمان‌بندی مشخص برگزار گردد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی ادامه داد: در ارتباط با برگزاری همایش ایرانیان خارج از کشور باهدف تقویت سرمایه‌گذاری، با توجه به اقدامات خوبی که تاکنون صورت گرفته، توافق گردید با محوریت شناسایی و تدوین طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری 5 استان، بررسی موانع و پیشنهاد‌های سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌داران بررسی شود. همچنین، شناسایی و ارتباط مؤثر با ایرانیان و سرمایه‌داران خارج از کشور و ترغیب به مشارکت در سرمایه‌گذاری در ایران یا سرمایه‌گذاری مستقیم با هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط بالأخص وزارت امور خارجه، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

لبافی تاکید کرد: مقرر شد دبیرخانه برگزاری این همایش در استان خراسان رضوی تشکیل گردد و اقدامات بعدی برنامه‌ریزی شود. همچنین درباره برگزاری نشست استانهای شرقی به صورت حضوری یا غیر حضوری با محوریت موضوعات مشترک توافق و مقرر شد ظرف یک هفته دبیرخانه های استانها پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند و به جمع‌بندی نهایی برسند.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی